IdLeR_ Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hei, Har et bootproblem etter bytting av PSU. Har byttet ut en Corsair TX750 med en Chill CP-700M. Problemet er at jeg ikke får bilde og får "CMOS ERR" på LCD posteren til hovedkortet. Maskinen reagerer om jeg prøver med F1/F10+Enter/Ctrl-Alt-Del så jeg regner med det er skjermkortet som ikke kommer i gang. Viften på kortet går som bare det ved boot, men jeg mangler de "røde lysene" på strømkontaktene. Siden viften går burde det jo være strøm på kortet? Alternativt kan jeg prøve de andre railene på PSU, nå står begge kontaktene på samme side? Antec P182 | Intel Q9550 | ATI HD4870X2 | Asus Rampage Formula | Mushkin 8GB XP2-8500 | WD 74GB Raptor | WD 1GB Black ed. x2 | MyBook Pro/Premium 1TB x5 | Samsung T305+ | Samsung 215TW Samsung UE46B7070 Tusen takk for opplyste bidrag ;o) T. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Ny hovedkort? Eller gammel? Det vanligste gunnen at en CMOS ERROR dukker opp er at batteriet på hovedkoret er svært lav. Forsøk å bytt ut den med en ny. Du kan også se om det er noe feil innstillinger i BIOS. Endret 12. juni 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Takk for svar. Hovedkortet er et Asus Rampage Formula kjøpt oktober 2008. Det har knapper istf pin til reset/clear cmos. Jeg har allerede prøvd å bytte batteri, men kan være at begge er dårlige siden det jeg hadde liggende har stått i en maskin før. Jeg antar at problemet er manglende strøm på skjermkortet etter bytte av psu. Det kobler ut etter boot ser det ut som. Det pleier å være en rød led som lyser på baksiden av skjermkortet der strømmen er koblet til. Denne blinker èn gang når jeg starter opp. Kommer ikke inn i bios så jeg får ikke sett hva som står der. Men maskinen reagerer altså på "F1/load defaults and continue" og "F10/Save bios settings and reboot" Jeg har prøvd de tre skjermene som oppgitt den på 21" både analog og digital. Jeg kan evt forsøke å koble til tven på en annen kontakt, men en av skjermene burde fungere. Ellers har jeg dual boot med linux så ikke umulig at den stopper der også. Vanskelig når jeg ikke ser hvor jeg er .. Siden jeg har besøk i helgen er det dumt å bruke masse tid på feilsøking Får sikkert funnet ut av det etter helgen ved eventuelt å bytte tilbake til den andre strømforsyningen, men det er jo fint å få lyden i 5.1 på VM-kampene i dag og i morgen. Lyden på Samsung LED Tver er som kjent ikke den beste :s Kan kanskje være forsøket verd å starte opp med mindre RAM men mer ekstensiv feilsøking må vente til mandag kveld/ tirsdag .. Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Byttet tilbake til gammel PSU, satt inn nytt bios batteri, men fortsatt ingen respons. Akkurat nå er jeg litt blank. Kan som siste utvei prøve å finne det gamle PCI skjermkortet jeg forhåpentligvis ikke har kastet. Hvis ikke det virker må jeg vel kjøpe nytt hovedkort - eller skjermkort :s Lenke til kommentar
IdLeR_ Skrevet 20. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2010 (endret) Fikk en Asus HD5870 i erstatning så til netshop.no Endret 16. juli 2010 av IdLeR_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå