reor Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hei! Tidligere har jeg fokusert mye på spesifikasjoner ved valg av ny laptop og ikke på produsenten som man kan komme i befatning med hvis noe blir ødelagt underveis. En produsent med erfaringsmessig slett kundebehandling produserer ikke min kommende laptop. Jeg regner med en levetid på laptopen på minst 5 år. Hvilken produsent bør jeg konsentrere meg om med hensyn til utvalg i laptoper og spesifikasjoner? Begrunnede tips motas med takk. Lenke til kommentar
Arcus_98023 Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 har en 3 år gammel Fujitsu siemens.Hadde den inne på garanti reperasjon(skiftet hovedkort) før jul.tok cirka 1 uke.Benyttet meg av reklamasjonsretten i mai(skiftet skjermkort,kjøleløsning) tok cirka 1 uke.Ingen spørsmål og ingenting å betale. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) USB portene sluttet å fungere etter 3 år på min Fujitsu siemens ( FSC Amilo Pro V3205 12") Ble sendt inne og fixet på under 2 uker(via komplett.no)..Bytta HK,Ingen spørsmål og ingenting å betale.. Endret 12. juni 2010 av taz Lenke til kommentar
Khani Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Fujitzu siemens har veldig bra service. Asus og apple tror jeg ligger som et av de værste. Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg kan gi mitt svar fra den andre siden av disken: HP: Helt grei service egentlig, lett å få feilmeldt maskiner hos de. Maskinene sendes inn til infocare. Asus: Asus kom vel på topp under et kundebarometer før noen måneder siden. Men Asus har ikke norsk supportavdeling lenger. Men går greit under feilmeldingsprosessen. Maskinene sendes til anovo. Samsung: Har ikke feilmeldt mange enda, dog har vi ikke hatt de så lenge i sortiment. De bruker vel infocare. Acer: Helt grei feilmelding hos de, men har opplevd at det må en mer krangling til en tidligere hos disse. Maskinene sendes til acer sitt egent verksted eller så bruker de anovo vist de har mye å gjøre. De er generelt rask å få reparert maskiner på acer sitt verksted. Tror rekorden våres er 1 uke fra vi sendte den, til vi hadde den tilbake. Vi bor i Nord-Norge. Toshiba: Letteste saken i verden å feilmelde. Går generelt raskt å få på service, samt få tilbake. Har ikke feilmeldt mange i forhold til antallet vi har solgt. Disse sendes til anovo. Fujitsu siemens: Har jeg ikke feilmeldt personlig, men vet butikken har feilmeldt disse. Vi har generelt lite feil med disse, men vi har solgt generelt få av disse. Lenke til kommentar
tstuka Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Lenovo er generelt ansett for å ha de beste laptop'ene. Og den beste supporten. Sjekk linkene under; http://www.laptopmag.com/mobile-life/tech-support-showdown-2009.aspx http://www.tomshardware.co.uk/computer-tech-support-quality-ratings,news-32958.html Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Service kommer helt ann på hvilken serie du kjøper fra og hvilken service avtale du kjøper. f.eks HP generelt er 2ukers servicetid hvor du sender inn maskinen til enten infocare eller atea. mens om du kjøper hp carepack kommer infocare eller atea på døren ettersom hvor du bor og fikser den på stedet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Er du opptatt av god kundebehandlig bør du ihvertfall drite i Apple. Hadde en sånn hvit(forrige generasjon) Macbook og den slo sprekker i bottom-case, nedre halvdelen av skallet, som er en kjent feil med de maskinene, men av en eller annen grunn så vil ikke gjøre noe med det, så etter at maskinen ar inne et par ganger, så fikk jeg beskjeden om at ikke gjør noe med det problemet. Hvordan de nye Macbookene er i forhold til de gamle vet jeg ikke, men servicen de tilbyr er ikke et argument for å kjøpe Apple, til tross for at produktene er ettertrakta... Lenke til kommentar
SmileTime Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Hei! Tidligere har jeg fokusert mye på spesifikasjoner ved valg av ny laptop og ikke på produsenten som man kan komme i befatning med hvis noe blir ødelagt underveis. En produsent med erfaringsmessig slett kundebehandling produserer ikke min kommende laptop. Jeg regner med en levetid på laptopen på minst 5 år. Hvilken produsent bør jeg konsentrere meg om med hensyn til utvalg i laptoper og spesifikasjoner? Begrunnede tips motas med takk. Hvis du vil ha 5 år, og en genial laptop til grisepris, et ord: Samsung. De var teoretisksett "nye" på markedet i desember, men har drevet med maskiner i 60 år. Jeg var nylig på et Samsung kurs med jobben, og de er stolte av å si at maskinene deres har mellom 60-75% egenproduserte komponenter. Dette er grise bra, siden HP ligger på 30% (?). Foruten det, har de av trygghet, gitt alle kunder 2 års garanti. Så lenge du kjøper på privat kunde, får du 2 års garanti, og 5 års reklamasjon, altså du kan maskinen i opptil 6 år. Hvor jeg jobber, har vi solgt over hundre maskiner, og hittil har KUN 1 vært tilbake, det var grafikkkortet, som er eksternt, så det tok en uke på service. De beste modellene er R580, den har I3 CPU, men allikevel 5 timer i batteri tid. Hos oss ligger den på 6700 spenn, selv mener jeg den skulle vært oppe i 8000 med tanke på hva med får. Men servicetid og alt slik, avhenger av HVOR du kjøper maskin. Hos oss holder vi oss til max. 2 uker, med mindre der er noe virkelig galt, men da blir jo kunden kontaktet. Men det er da en vurderings sak. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Foruten det, har de av trygghet, gitt alle kunder 2 års garanti. Så lenge du kjøper på privat kunde, får du 2 års garanti, og 5 års reklamasjon, altså du kan maskinen i opptil 6 år. Eg kan kva med maskina i 6 år? Og kvar får du 6 frå (2 + 5 = 7)? Eg reknar med at garantien startar ved kjøpstidspunkt, akkurat som reklamasjonsretten. Om Samsung let deg vente med å starte garantiperioden først etter at 5 års reklamasjonsfrist er gått ut, då skal eg bare kjøpe Samsung resten av livet - men det trur eg ikkje heilt på. Spesielt ikkje sidan brukaren din bare er 18 minutt eldre enn innlegget ditt, og innlegget ser ut som eit reklamehefte frå Samsung. Men for all del, det er du som har vore på Samsung-presentasjon, så forklar gjerne korleis denne ordninga fungerar. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg var nylig på et Samsung kurs med jobben, og de er stolte av å si at maskinene deres har mellom 60-75% egenproduserte komponenter. Dette er grise bra, siden HP ligger på 30% (?). hva har det med kvaliteten på produktet og gjøre? Lenke til kommentar
reor Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Jeg kan gi mitt svar fra den andre siden av disken: Acer: Helt grei feilmelding hos de, men har opplevd at det må en mer krangling til en tidligere hos disse. Maskinene sendes til acer sitt egent verksted eller så bruker de anovo vist de har mye å gjøre. De er generelt rask å få reparert maskiner på acer sitt verksted. Tror rekorden våres er 1 uke fra vi sendte den, til vi hadde den tilbake. Vi bor i Nord-Norge. Takker for mange gode svar og håper at noen flere dukker opp etterhvert. At Siemens var så god på kundeservice var nytt for meg som gjør det helt klart interessant å studere modellene deres videre. Når det gjelder Acer vil jeg sette et foreløbig minus grunnet oppstart av sak og kranglete folk. Tidsaspektet ved levering har heller ikke vært noe å skryte av. Jeg vil komme tilbake på saken når den er endelig konkludert. Grunnen til at jeg nevner saken er erkjennelsen av å fotografere laptoppen grundig fra alle sider og hjørner ikke minst, like før laptoppen sendes. Hvis du får lagt inn i bildene dato og klokkeslet er dette en ubetinget fordel. Veldig greit å kunne slå i bordet med et billedgalleri hvis det blir problemer. En annen erkjennelse er at man rengjør laptoppen grundig før den sendes og før bildene blir tatt. Jeg bestillte rengjøring hos forhandler, men laptoppen ble sendt Acer før rengjøringen ble utført. Det kan også være lurt å notere seg hele serienummeret før laptoppen sendes. Endret 15. juni 2010 av reor Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Husk forøvrig at s0lberg i nord-norge får ikke nødvendigvis samme servicepartner eller servicenivå som en i bergen eller oslo vil få. har de en servicepartner nært deg som har delen på lager vil du få på døren av de fleste, ellers bestiller de delen og ber deg sende inn maskinen som varierer om sende til sentralt verksted eller lokale. Jobbet hos elkjøp deltid i nesten 2år og satt igjen med stortsett helt andre erfaringer enn s0lberg ettersom om vi fikk tildelt atea eller infocare. atea bergen som vi havnet under kunne vi lett beregne 2-3uker før maskinen er tilbake, hvor gjenbruk av brukte deler, slurv, delevis utført arbeid var ganske standard så kanskje 25-30% tilbake på verksted igjen. mens infocare hadde stortsett altid delene på lager og kom neste arbeidsdag. Jobbet nå på skole hvor vi kommer under atea bergen som fortsatt driver like shabby med 2-3ukers servicetid på avtale som sier 5dager og mye slurv. mens f.eks atea oslo hører jeg bare positivt om med stortsett på stedet neste dag. så varierer veldig etter hvor i landet du er. Endret 13. juni 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Endret 15. juni 2010 av Xander^ Lenke til kommentar
SmileTime Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Eg kan kva med maskina i 6 år? Og kvar får du 6 frå (2 + 5 = 7)? Eg reknar med at garantien startar ved kjøpstidspunkt, akkurat som reklamasjonsretten. Om Samsung let deg vente med å starte garantiperioden først etter at 5 års reklamasjonsfrist er gått ut, då skal eg bare kjøpe Samsung resten av livet - men det trur eg ikkje heilt på. Spesielt ikkje sidan brukaren din bare er 18 minutt eldre enn innlegget ditt, og innlegget ser ut som eit reklamehefte frå Samsung. Men for all del, det er du som har vore på Samsung-presentasjon, så forklar gjerne korleis denne ordninga fungerar. Samsung gir deg 2 års garanti, som betyr at maskinen skal vare i 2 år. Etter disse 2 åra, har du 5 års reklamasjon, men det blir sjeldnere å se maskiner gå igjennom på reklamasjon etter det 4 reklamasjons året. Når en kunde kjører en case på garanti har produsenten en frist og flere lover som presser, men ikke på reklamasjon. Her tar service lenge tid, og blir ofte kostbart. Og jeg skriver hva jeg mener, jeg jobber i en butikk som selger Samsung, og av egen erfaring har jeg ikke hørt noen klage på produktene. Så hvordan er det relevant at brukeren min er 18 minutter i de øyeblikket jeg skrev? Samsung er et kjent varemerke, med mobiler og TV, hvorfor skal de satse på en dårlig serie av maskiner, de vil neppe skade sitt gode rykte? Lenke til kommentar
SmileTime Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 hva har det med kvaliteten på produktet og gjøre? Ofte gjør dette at feil som over årene har repetert seg fra forskjellige leverandører, blir litt mindre mulige. Ikke helt utelukket, men det er en viss trygghet. Samsung er ganske kjente på verdensbasis, og de har et godt rykte, jeg mener dette er viktig for å forsterke tryggheten av maskinen, men også får å understreke hvorfor de føler seg så selvsikre når de gir kunden 2 års garanti. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 (endret) Eg kan kva med maskina i 6 år? Og kvar får du 6 frå (2 + 5 = 7)? Eg reknar med at garantien startar ved kjøpstidspunkt, akkurat som reklamasjonsretten. Om Samsung let deg vente med å starte garantiperioden først etter at 5 års reklamasjonsfrist er gått ut, då skal eg bare kjøpe Samsung resten av livet - men det trur eg ikkje heilt på. Spesielt ikkje sidan brukaren din bare er 18 minutt eldre enn innlegget ditt, og innlegget ser ut som eit reklamehefte frå Samsung. Men for all del, det er du som har vore på Samsung-presentasjon, så forklar gjerne korleis denne ordninga fungerar. Samsung gir deg 2 års garanti, som betyr at maskinen skal vare i 2 år. Etter disse 2 åra, har du 5 års reklamasjon, men det blir sjeldnere å se maskiner gå igjennom på reklamasjon etter det 4 reklamasjons året. Når en kunde kjører en case på garanti har produsenten en frist og flere lover som presser, men ikke på reklamasjon. Her tar service lenge tid, og blir ofte kostbart. Og jeg skriver hva jeg mener, jeg jobber i en butikk som selger Samsung, og av egen erfaring har jeg ikke hørt noen klage på produktene. Så hvordan er det relevant at brukeren min er 18 minutter i de øyeblikket jeg skrev? Samsung er et kjent varemerke, med mobiler og TV, hvorfor skal de satse på en dårlig serie av maskiner, de vil neppe skade sitt gode rykte? Hvis du jobber i en butikk som selger samsung, er det en skandale at du ikke kan forbrukerrettighetene. 5 års reklamasjonsrett er det forbrukerkjøpsloven som gir, IKKE Samsung. Den begynner å løpe fra det øyeblikk du kjøper produktet og kan på ingen måte legges på garantitiden. Når kunden tar en case på garanti, så er det produsenten som har lovet noe, og det går ofte prestisje i å få unna saken raskest og mest mulig smertefritt for forbruker. Når du reklamerer kan det ta lengre tid ja, men om reklamasjonen blir godkjent, skal det ikke koste forbruker ett rødt øre. Men feilen må komme av en svakhet i konstruksjonen. Er det brukerfeil avvises reklamasjonen og bruker sitter igjen med regningen (i dette tilfellet kan det bli dyrt ja). Endret 17. juni 2010 av MrLee Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 "Samsung gir deg 2 års garanti, som betyr at maskinen skal vare i 2 år. Etter disse 2 åra, har du 5 års reklamasjon...." ------------------------------------------- Nei,du får ikke 2 års garanti,og deretter 5 års reklamasjon... Du har 5 års reklamasjons-frist fra kjøpstidspunktet,ikke 5 år etter at garantien er utløpt. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 hva har det med kvaliteten på produktet og gjøre? Ofte gjør dette at feil som over årene har repetert seg fra forskjellige leverandører, blir litt mindre mulige. Ikke helt utelukket, men det er en viss trygghet. Etter min mening blir det mer motsatt fra trygghet om de istedenfor og kjøpe delene fra selskapene som spesialiserer seg på en komponenttype skal finne opp hjulet pånytt for hver del. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Ønsker du god sikkerhet, kjøp en bedriftsmodell med utvidet garanti (hvis det ikke følger med i prisen). Har selv veldig gode erfaringer med HP sin support for bedriftsmaskiner. Dell og Toshiba er heller ikke verst. Lenovo har jeg aldri hatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå