Travis90 Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg fikk karakteren 4, i min idrett på skolen. Hadde samtale med trener i går og de sa at alt var på topp i vurderingen, men på grunn av sportslige resultater (i konkurranser) så fikk jeg karakteren 4. Det jeg da lurer på er om det er lov til å blande inn andre som har samme idrett, og fikk en bedre karakter enn meg, selv når jeg har bedre plasseringer enn dem? Er det lov til å trekke inn andre elever som grunnlag for klage på sin egen karakter? Altså å sammenligne for å bevise at de sportslige resultatene er nok til en 5'er? Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Vil tro det kommer litt an på. Om du får 4 i gym, mens Per får 5, selv om du på nesten alt av formelle vurderinger har gjort det bedre enn Per, ville jeg kanskje ha tatt det opp, hvertfall med lærerer, da det meg bekjent kun er ferdigheter/resultater som teller i dagens gymfag. Når det er sagt, tror jeg neppe lærere har lov til å diskutere andre elevers faglige resultater og vurderinger med deg, så med mindre det er en klar sak hvor du gang på gang presterer bedre enn 5'er-elevene. Pass imidlertid på at du ikke høres ut som en sytekopp ala "men Per fikk det og da SKAL jeg også ha for jeg er bedre". Og om du skal sende inn formell klage, så er det dumt å komme med påstander du ikke kan bakke opp. Har du f.eks. resultatlister fra vurderinger dere har hatt? Kan du dokumentere at elever som har gjort det svakere i faget enn deg har fått bedre st.pkt-karakter? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Husk at innsats og fremgang teller mye i gym, ikke bare selve den ene prestasjonen. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Sportslige resultater skal ikke telle i forhold til vurdering av GRAD AV MÅLOPPNÅELSE i faget. Jeg vil dermed si du helt klart har grunnlag for å klage på karakteren, og at du bør gjøre det umiddelbart. Begrunn klagen saklig og kjør på. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Etter det nye kunnskapløfte skal vel alt av karaktera kunne begrunnast med tester. Altså vil dette sei i gym at ein har teori, styrketest og kondisjonstest. Alt som "lag arbeid, innstats" vil derfor ikkje har noko å sei lenger eigentleg. Det samme gjelder i fag, om du er den flinkaste i klassen til å vere med i timane og hjelpe til osv. Så har ikkje det noko å sei so lenge du får kun 4 på prøver. Då får du 4 som karakter. Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Husk at innsats og fremgang teller mye i gym, ikke bare selve den ene prestasjonen. Tull! Kun ferdigheter som skal vurderes etter den nye læreplanen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Mulig dere har rett, jeg er ifra den gamle skolen. Lenke til kommentar
Tay Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Husk at innsats og fremgang teller mye i gym, ikke bare selve den ene prestasjonen. Tull! Kun ferdigheter som skal vurderes etter den nye læreplanen. heheh, nei det er feil. Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Husk at innsats og fremgang teller mye i gym, ikke bare selve den ene prestasjonen. Tull! Kun ferdigheter som skal vurderes etter den nye læreplanen. heheh, nei det er feil. "I følge forskrift til opplæringsloven er det de samlete kompetansemålene i faget som er grunnlag for vurdering. Det innebærer at det er elevens kompetanse i faget som skal vurderes." http://skolenettet.no/Web/Veiledninger/Templates/Pages/Article.aspx?id=60086&epslanguage=NO ^Øverste drop-down. Endret 13. juni 2010 av Camorack Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå