Gå til innhold

Canon eos 50d - Err 01

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg et Canon EOS 50d.

Fra før har jeg et canon objektiv og to sigma objektiver.

Canon objektivet fungerer veldig bra.

Men de to sigma objektivene har jeg noe problemer med.

Når jeg endrer blenderen (F) over det laveste objektivene klarer, får jeg feilmelding err 01 "Kommunikasjonen mellom kamera og objektiv fungerer ikke. Rens objektivkontaktene."

Det ene sigma objektivet klarer F 2,8.

Hvis jeg setter F over 2,8 får jeg feilmeldingen.

Er det noen som vet hvorfor dette skjer?

Jeg har lest på flere engelske forum om dette, men jeg finner ikke svaret.

Klarer ikke sigma objektivene å stille seg inn etter innstillingene på kameraet?

Så vidt jeg vet kan jeg stille på alt annet enn blenderverdien..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svar fra bussen i blinde: har du oppdatert firmware på huset?

Hvilke Sigma-objektiver? Har disse mulighet til oppdatering av firmware?

Firmware på huset er 1.0.7. Har ikke funnet noe nyere...

Det som står på objektivene er:

Sigma DL zoom 75-300mm F1:4-5,6 multi-coated

Sigma AF super wide II F1:2,8 24mm multi-coated macro

Om de har muilighet for å oppdatere firmware aner jeg ikke, bare prøvd kameraet og objektivene i 2 dager.

Lenke til kommentar

Letteste er vel å forsøke å kontakte Sigma, antagelig må det byttes noe elektronikk for at det skal fungere. Tror Camera og Videoteknikk AS er rette sted å spørre. Litt tvilsomt at de får gjort det med såpass gamle objektiver, men det går jo an å høre.

Som du har merket, er dette langt fra er et uvanlig problem, som primært rammer Sigma-objektiver uten DL-betegnelse, men tydeligvis stikker det dypere enn det.

En løsning som ser ut til å fungere for noen få, er å sette kameraet i Av-modus, sette blenderringen til det største tallet, og ta et bilde. Har dessuten forstått det slik at visse Canon-hus er mer kresne enn andre, kan være verdt et forsøk å se om det fungerer på f.eks. et 350D.

Etter sigende kommer dette problemet fra at Sigma valgte å forsøke å tilpasse objektiver til EF/EOS uten å betale for lisensen til å bruke fatningen, eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Letteste er vel å forsøke å kontakte Sigma, antagelig må det byttes noe elektronikk for at det skal fungere. Tror Camera og Videoteknikk AS er rette sted å spørre. Litt tvilsomt at de får gjort det med såpass gamle objektiver, men det går jo an å høre.

Som du har merket, er dette langt fra er et uvanlig problem, som primært rammer Sigma-objektiver uten DL-betegnelse, men tydeligvis stikker det dypere enn det.

En løsning som ser ut til å fungere for noen få, er å sette kameraet i Av-modus, sette blenderringen til det største tallet, og ta et bilde. Har dessuten forstått det slik at visse Canon-hus er mer kresne enn andre, kan være verdt et forsøk å se om det fungerer på f.eks. et 350D.

Etter sigende kommer dette problemet fra at Sigma valgte å forsøke å tilpasse objektiver til EF/EOS uten å betale for lisensen til å bruke fatningen, eller noe i den duren.

Takk for tips. Jeg får høre litt rundt om noen kjenner noen med et 350d kamera. Er dette kameraet lite kresent?

Lenke til kommentar

Da har jeg nok dårlige nyheter til deg. Så gamle Sigma objektiver går dårlig på nye Canon kameraer. Og det er heller ikke noe å fikse på.

Så du må nok ut å handle nye objektiver.

Hmm... Det rare er at jeg får stilt på alt annet... Lukkertid, ISO, sigle shot, 6,3 shot/s.

Skyldes dette at F/blenderern er i objektivet og canonhuset ikke klarer å kommunisere endringer til objektivet.

Er lukkertid, ISO, single shot, 6,3 shot/s internt i kamerahuset?

Altså at det i utgangspunktet ikke har noe med objektivet å gjøre?

Jaja, jeg får se meg om etter nye objektiver.

Lenke til kommentar

Hmm... Det rare er at jeg får stilt på alt annet... Lukkertid, ISO, sigle shot, 6,3 shot/s.

Skyldes dette at F/blenderern er i objektivet og canonhuset ikke klarer å kommunisere endringer til objektivet.

Er lukkertid, ISO, single shot, 6,3 shot/s internt i kamerahuset?

Altså at det i utgangspunktet ikke har noe med objektivet å gjøre?

Det er korrekt, kun blenderen er i objektivet og resten er i huset.

Jaja, jeg får se meg om etter nye objektiver.

Det er mye bra der ute, men ikke alt er billig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...