Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

OC i7-930 til 3.5, temp på 40-76, er det OK?

Anbefalte innlegg

Har OC til 3.5Ghz BCLK 160x22.

Hva er maks temp man kan kjøre denne prosessoren på? Når jeg kjører prime i noen timer så blir maks tempen 76 grader og low er 39. Har lest litt på andre forum og jeg synes kanskje denne tempen er noe høy? Eller er denne tempen innenfor marginene for hvor varm den kan bli?

Jeg bruker Core Temp 0.99.6 for å måle temp.

Skal jeg ta av CPU kjøleren og prøve å feste den på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilling drar ikkje så veldig mykje av cpu'en, prime drar 100% som gjere att cpu'n blir ekstremt varm, men 70 mener eg er alt får mykje på core i7. burde kanskje kjøpe en betre kjøler, dette kan også gjere att du klarer 4ghz ved lavere temp, kommer litt an på hovedkort og cpu en da, men det er mulig :)

Push'n pull med delta vifter på en true copper burde nok kjøle godt nok, men dårlig ide. Finnes mykje bra cpu kjølere på markedet til en fin pris med akseptabel støy..

Ville nok prøvd dette da intel stock er dimensjonert for en atom cpu men følger med en core i7 på 130w...

Edit: skrive feil.

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Har OC til 3.5Ghz BCLK 160x22.

Hva er maks temp man kan kjøre denne prosessoren på? Når jeg kjører prime i noen timer så blir maks tempen 76 grader og low er 39. Har lest litt på andre forum og jeg synes kanskje denne tempen er noe høy? Eller er denne tempen innenfor marginene for hvor varm den kan bli?

Jeg bruker Core Temp 0.99.6 for å måle temp.

Skal jeg ta av CPU kjøleren og prøve å feste den på nytt?

Kjører på 21*190 fra BIOS på 4,0 GHz. Mener tempraturen sank litt når jeg gikk ned fra multiplier på 22. Satte også volten gradvis opp helt til jeg ungikk blåskjerm. Med Corsair H50 fikk jeg en maks temp på en av kjernene på 79C etter å ha kjørt prime i 13-14 timer.

Har en tube Artic silver 5 liggende hjemme men er i tvil på om jeg bør bytte ut orginalpastaen på H50 med den.

Leste at software som følger med hovedkort ikke viser riktig, bruker derfor realtemp som viser temp på hver enkelt kjerne. Valgte 3dje part program til dette i BIOS.

Lenke til kommentar

Mener jeg satte Vcore på 1,875, husker ikke i hodet, men var lavere enn 1,2. Prøvde å få 172x22 = 3.8 og kjørte minne saktere enn 1600 (har 1600 brikker), men etter noen min. i Prime fikk jeg blåskjerm. Det hjalp ikke bare å øke Vcore, så usikker på hva hvilke andre verdier jeg skulle øke. Men i og med at minne ikke kjører på full hastighet, så kan det vel ikke være det som feiler? + at tempen gikk over 70C så gadd ikke prøve noe mer. Jeg leste at maks temp på 70 var fin temp for i7-930.

Så etter 24t lå verdiene mellom 36-68C, øker sikkert litt når sommeren kommer.

Lenke til kommentar

Mener jeg satte Vcore på 1,875, husker ikke i hodet

Vel, bare 1,5v-core er masse, skal du kjøre cpuen din på dette resten av tiden, så varer ikkje den cpuen ut dette året. du brenner den rett og slett opp sjølv om varmen ikkje er den helt store.

Dette er max anbefalte av intel ( vist du skal beholde garantien: VID Voltage Range 0.800V-1.375V kan nok fint gå opp til 1.4v men til din oc er dette sykt mykje volt. sett ned og spar deg irritasjonen når cpuen ryker og du sliter med garanti...

Lenke til kommentar

Han mener vel 1.18, du trenger nok en god del mer enn det. Kjernetemperaturer under 80c går helt fint med Nehalem. Du må nok øke vcore for å få den stabil. Bare hold deg under 80c og 1.35 vcore så burde det være "helt" trygt. Det er selvfølgelig aldri helt trygt, det er alltid en risiko at du kan ødelegge hardwaret ditt. Anbefalt intel max temp er vel 67.5 tCase, det vil si temperaturen på varmesprederen. Den er normalt 10-15c kaldere enn kjernetemperaturen vil være, så området 77.5 - 82.5 burde være innenfor hva intel garanterer at cpuen skal klare.

Lenke til kommentar

Mener jeg satte Vcore på 1,875, husker ikke i hodet, men var lavere enn 1,2. Prøvde å få 172x22 = 3.8 og kjørte minne saktere enn 1600 (har 1600 brikker), men etter noen min. i Prime fikk jeg blåskjerm. Det hjalp ikke bare å øke Vcore, så usikker på hva hvilke andre verdier jeg skulle øke. Men i og med at minne ikke kjører på full hastighet, så kan det vel ikke være det som feiler? + at tempen gikk over 70C så gadd ikke prøve noe mer. Jeg leste at maks temp på 70 var fin temp for i7-930.

Så etter 24t lå verdiene mellom 36-68C, øker sikkert litt når sommeren kommer.

Ja jeg skrev feil. 1,1875 var det vel...

Lenke til kommentar

da har du en meget god cpu, klarer nok mer enn 4ghz med en ok luftkjøler :)

Skal det kun holde å øke Vcore for å klare høyere ghz, når jeg har satt ned hastigheten på rammen slik at denne ikke går over 1600mhz?

I en guide jeg fant på nettet var den en som skrev at han ble nødt til å øke QPI/DRAM Core Voltage for å klare å kjøre 4ghz. Men jeg er usikker på hva denne gjør.

Har lyst til å klare 3.8 stabilt :)

Lenke til kommentar

Vel, når du stiller opp blck øker også minne frekvensen, så du overklocker både minnet og cpu samtidig.

Dette er ikkje å anbefale da en av tinga kan gjere att du ikkje kommer lenger, da har en alt for mykje som kan vere grunnen til att en får bluescreen ol.

Ville stilt ned ram slik att det ikkje overstiger stock frekvens når du skal clocke cpu.

Senere kan du gjere motsatt, stille ned cpu og overclocke ram. så ser du kva du klarer å presse ut av systemet.

Det som oftest gjelper er mer volt, men med litt forsiktighet. du klarer nok 4ghz fint også vist du sitter litt.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg holder minnebrikkene mine uner 1600 mhz så bør jeg være in the safe-sone. Så da skal det holde å øke kun Vcore?, men hva gjør denne QPI/DRAM core. Det må jo påvirke minnet på en eller annen måte?

Har ikke mulighet til å teste maskina nå, men dere mener at ved kun økning av Vcore så skal jeg klare 3,8Ghz og så lenge jeg holder den under 80C i CoreTemp, så er alt OK og jeg kan kjøre full guffe

Lenke til kommentar

Vel, ikkje overclock minnet for mykje i første omgang, finn først ut kor mykje v-core din cpu trenger på 3.8ghz, dette er forskjellig fra cpu til cpu. når du har funne ut det kan du stille multiplier ned til det laveste og sjekke kva som er max minne frekvens slik som du kjører nå, du må selfølgelig borti volt å tukle litt får å oppnå dette, men dette gjerest først når systemet blir ustabilt da en ikkje vil ha mer volt enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...