ThaBear Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Kjøpte eit amd system for en liten stund tilbake; Amd 1090T x6 Asus IV Corsair Dominator GT 1600MHz cl 7 Er ikkje mykje eg har klart å oppnå, klokket det 200 mhz, rekner med att amd systemer liker best stramme timing enn høye frekvenser, er dette tilfelle? Kor mykje volt kan eg egentlig kjøre på med, vil ikkje drepe de første året kjører stock på 1,65v eg bruker 1.9v atm, alt får høyt.. men orket ikkje ordne det i farten, klarte ikkje å få 2000mhz stabilt med 7-7-7-20 v1.9 Andre ting i bios som kan hjelpe å øke stabilitet slik att eg muliges klarer 6-6-6-20/18? Testet litt men ingenting som hjalp meg nåke, prøvde veldig forsiktig da eg ikkje var helt sikker på kva eg egentlig holdt på med. Endret 12. juni 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 hva er det du prøver å overklokke? jeg har altid pleid å la rammen være når jeg klokker cpu. (sette innstillinger så de ikke overgår stock) for da blir det mye lettere å finne en fin stabil hastighet for cpu. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Har clocket cpu opp til 3,6Ghz med stock kjøler, skal eg opp på 3,7Ghz må eg ha mer volt og cpuen kommer over 60C* Og som emnetittelsier, Ram overclocking, vil lære å overclocke ram på eit amd sys, vil egentlig vite alle triks som er der ute får å kunne tyne ut mer av rammen, har bare klocket opp 200mhz på den, det er fint lite, har problemer med å få denne stabil 1900mhz har også prøvd med 1800 6-6-6-20 nåke som ikkje var helt stabilt heller. Så kva meir enn timing og ram volt skal eg stille på? har stilt rammen opp gra 1,65 til 1,8v tror ikkje det hjelper å sette den opp noke meir.. Lenke til kommentar
L4ngley Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 Har nøyaktig same oppsett som deg bare med NOCTUA NH-D14 kjøler. Har stort sett klokket på multiplier, men også noe på minne. Kjører helt stabilt på 4.141 GHz. Volten er satt til 1,51 Har kjøt stabitl på 4,25GHz på 1,55v.Men er ikke sikker på hvor mye jeg skal leke meg med volten, driver å sjekker hva som "safe" for øyeblikket. Med stabilt mener jeg stabilt med Prime i over en time. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 30. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2010 vel, kjører stock 3.6 atm, hadde minnet oppi 1800mhz 7-7-7-20 men dette var ikkje 100% stabilt, så kjører minnet stock nå, mener att phenom ikkje trenger så veldig kraftig minne, den liker mykje betre lav latency over høg minne frekvens, vet ikkje om dette er tilfelle, men skal nok prøve, har bestilt meg samme kjøler som du har, stock blir litt.. bråkete, får svak kjøle effekt osv. får nok den kjøleren i dag eller i morgon, da blir det nok 4ghz + her også. Fikk nesten lyst på peltier vannkjøling siden phenom II er glad i minusgrader, men er få slike kjølere som klarer minusgrader i overclocket tilstand, og de koster. Ellers har eg forsatt prob med å lese temp når C1 er aktivert, vet ikkje kvifor overdrive nekter å vise temp når denne er deaktivert. Har enda ikkje testet med nyere versjoner av real temp, vet ikkje om det er kommet noken som faktisk fungerer. Mener å hugse at 1.45v-core er max anbefalt. eller så missforstod eg amd sine sider. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Det virker som endel X6-CPUer har en "IMC-wall" på 900-950Mhz minnefrekvens. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Haha, vel... dette skal eg prøve løse opp timings sette opp volt osv å sjekke. Men korleis blir dette vist ein da kjøper 2***mhz ram da? vil dette også crashe? Var veldig skuffet over resultatene da eg kjørte occt, som da ikkje direkte støtter x6 leser feil v-core (3.**v) og viser kun 4 kjerner. men rett temp på de. Men stresser alle. så slik fungerer det fint. Overclocker via TurboEVO som fungerer fint. Temperaturene med Noctua NH-C12P SE14 er pene, til å vere på luft. under 50c ved @4ghz 1.5v men får feilmelding, skuffende =/ mulig dette kun er occt som "mener" det er en feil. Aldri vert en fan av prime, fikk det ikkje til sist eg prøvde får eit par år tilbake. Så er det anbefalt å prøve prime? Eidt: he**e g*d, veit fan ikkje kva som gjorde att eg ikkje fikk til prime, er jo ekstremt enkelt... Til og med ein onge på 3 hadde fått dette til... flaut.. Foresten, merker en volsom vdrop under prime, kva fan hette det som hundret dette? hugser det faen ikkje. Og kva skal eg gå ut ifra eg den virkelige v-coren? hovedkortet viser kva volt eg setter det til, og måler spenningen mener eg. (viser ivertfall volt i samme felt som vcore)Cpu-z viser jo ikkje i nærheten av det eg setter, kjører 1.52** cpuz viser 1.487 før prime og 1.42 under prime. Endret 1. juli 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
traveler5843 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Husk å kjør helt safe minneklokk/Latency når du sjekker stabiliteten på forskjellige CPU-frekvenser. Var jeg deg ville jeg bare slått inn de verdiene som var standard på minnet og tatt det derfra. Og hvis du skal sjekke hvor høy IMC du kan få så anbefales det å slække ned litt ekstra på latency, gjerne 1-2 opp, f.eks CL9 på 1600MHz Crosshair IV skal ha Loadline Calibration så det anbefales at du bruker det. Hvis det fulgte med en LCD poster sak, så kan du konfigurere den til å vise volt i sanntid, som jeg misstenker er meget korrekt, så da kan du se hvor mye over- volting som skjer ved forskjellige verdier. Også kan du jo sjekke ut AMD Overdrive, meget sjekk sak med god oversikt over alt mulig og en fin stabilitetstest for din CPU. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 (endret) Er ikkje helt vekke angående overclocking, Fikk ekspertise hjelp av knopflerbruce i starten da eg hadde amd athlong 64 3200+, den fikk eg overclocket da han sa hovedkortet hadde bios bug, og eg brukte software Enda opp med att han glete å seie at varme er ikkje er alt som er skadelig.. overvolta cpuen og den overlevde rundt eit år minnet tok også kvelden.. Så har drevet med overclocking siden, men skiftet til intel da C2D kom for fult. Og eg har aldri lært meg å overclocke minnet, er jo tusenvis av verdier som muligens kan hjelpe ang minne oc. Phenom er jo heilt nytt får meg, men har jo BE så burde gå relatift fint. Fikk ikkje med eit lcd panel, synest dette var merkelig, skal følge med ROC panel. men dette kom aldri... Mulig å få kjøpt dette senere? har ROC kabel som kan koblest til en anna data, men dette ser eg ikkje noke nytte får. Bruker overdrive til å sjekke temp, Prime til stress test, men fungerer lite, har fan meg satt 1,52v-core i bios.. men cpu-z viser en god del lavere: 1.48 uten load. og lavere med load. Skal ordne LLC nå. Kva er egentlig IMC? kjører minnet 1333mhz nå når eg tester cpu, med stock timings. dette burde gå fint Edit2: Får feil på core 3 uansett kva eg gjere med 4ghz oc, sjølv om eg er oppe i 1.52v-core (load) cpu-z og bios leser nå omtrent samme volt hadde disablet LoadL C.. bommet der Temps er fine, men feil uansett... liker ikkje dette, clocke ned og teste prime og se om det muligens er en core feil? Endret 1. juli 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Med 1.52 svir du nok chippen snart. Er ikke 1.40 max volt på disse? Og feil i prime har jeg etter noen timer på min 4.2 G i5 750. Har aldri fått blåskjerm så er ikke noe problem. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 6. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2010 fikk aldri 4ghz prime stabilt, MEN, har spilt litt ol. har enda kun hatt en blue screen, som eg faktisk ikkje fårstår kvifor, siden tingen eg holdt på med faktisk ikkje krever nåke særlig cpu kraft (% vis, og produserer lite varme) Dragon Age, min favoritt til testing, krever veldig masse cpu kraft (alle 6 kjernene hardt belastet) og lager mykje varme kan eg spille i flere timer, uten noke feil etc. V-core er nå 1.416 uten load og litt mer med. Chippene kan nok leve lenge på 1.5, da det ikkje er snakk om så veldig mykje over max anbefalte, intels chipper C2D 45nm var max 1.3625 eller noke vist eg ikkje husker feil. mangen som køyrte de på 1.5v over eit år uten å merke noke. men så var vel kanskje 1.3625 satt som extreme safe fra intel så ein veit aldri, men er godt fornøgd nå, bare å maxe minnet og nb/cpu speed og div andre ting Temps med aftermark kjøleren er fine, aldri over 55C* som eg mener er kjempe bra på luft. vannkjøling kommer senere Peltier+vann kjøling også? (advise needed!) Vist dere vet om kva som gir mer ytelse utenom ram og cpu clock så bare å putte dette inn, kan alltids lage ein howto senere får andre som også har denne typen x6. De hadde nok mangen satt pris på Uansett, Takker for alle svar! dere har vert veldig hjelpsome, som alltid ~ThaBear Lenke til kommentar
traveler5843 Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 (endret) Akkurat for tiden bruker jeg 3,6GHz på min CPU + Turbo (+500MHz / 3 kjerner, 4,1GHz), siden da kan jeg enda bruke C&Q, noe som egentlig er litt viktig for meg da jeg liker å ha det helt stille når jeg ikke spiller og at PCn bruker lite strøm osv.. Mener at "Deneb" C3 revisionen skulle kunne klare mer enn 3,8GHz og allikevel unngå at C&Q ikke kobler seg ut Kanskje det er noe annet med min nåværende konfigurasjon som utløser det som f.eks minnefrekvens som er på 1800MHz Hvis jeg f.eks starter systemet på stock eller 3,6GHz (har ikke prøvd 3,7 tho) så kan jeg bruke AMD Overdrive til å klokke opp til 3,8 og C&Q vil fortsatt fungere fint da. Hvordab ser biosen ut i C4? Kan du justere volt på Turbo modus? Forde standard er 1.475, noe som strngt tatt ikke er nødvendig for meg med mindre jeg går over 4,2GHz. Dette kan jo justeres i AMD Overdrive. Tenker bare det at biosen på mitt Crosshair III ikke har blitt pakket med alle de nye kule funksjonene enda som "Thuban" fører med seg. Har og hørt at alle ASUS 890XX moderkort hvertfall skal få turbo uavhengig om du har "Thuban" eller ikke, så muligens ASUS legger inn noen andre kule feutures der også etterhvert Er hvertfall litt psyced ang. volt kontroll på Turbo, håper jeg har rett. Kva er egentlig IMC? IMC er minnekontrolleren som ligger integrert på CPU. Dette ligger nok oppført som CPU-nb i biosen din. Den kjører standard på 2000MHz og kan klokkes uavhengig fra HT-Link, noe som ikke er vits i å klokke uansett og kan i verste fall føre til reduksjon i ytelse så den er best å la være. Men IMC bør definitivt klokkes og kan tenkes på som enda en CPU. Du kan teste selv hvor dramatisk forbedret minnebåndbredde du får av å klokke den opp til 2,4 først noe jeg tenker bør gå ganske lett ved å sjekke memory end cache benchmark i f.eks EVEREST. Hvis du har Multi GPU oppsett som meg vil man ofte se opptil 20% bedre ytelse så det er mye å hente ja. Kan lett konkurere på lik linje med i7. alexp999 kjørte noen sammenligninger på sitt system med sin Thuban 1090T og singel Radeon 5870, så som du ser er det ikke bare multi- GPU oppsett som har nytte av dette selv om det merkes mye bedre da. CineBench 11.5 CPU Benchmark Score CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2000 MHz (stock) 2800 MHz - 4.96 3200 MHz - 5.63 3600 MHz - 6.19 4000 MHz - 6.87 CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2600 MHz (overclocked) 2800 MHz - 4.93 3200 MHz - 5.64 3600 MHz - 6.34 4000 MHz - 7.02 Crysis Average FPS (4 runs per result) CPU @ 2800 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2000 MHz (stock) Assault Harbor, Very High Spec - 32.27 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 103.17 CPU @ 3200 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2000 MHz (stock) Assault Harbor, Very High Spec - 34.39 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 112 CPU @ 3600 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2000 MHz (stock) Assault Harbor, Very High Spec - 36.48 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 121.23 CPU @ 4000 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2000 MHz (stock) Assault Harbor, Very High Spec - 37.24 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 127.77 CPU @ 2800 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2600 MHz (overclocked) Assault Harbor, Very High Spec - 32.66 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 110.43 CPU @ 3200 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2600 MHz (overclocked) Assault Harbor, Very High Spec - 34.88 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 116.13 CPU @ 3600 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2600 MHz (overclocked) Assault Harbor, Very High Spec - 36.58 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 124.42 CPU @ 4000 MHz, CPU Northbridge (not 890fx or HT link) @ 2600 MHz (overclocked) Assault Harbor, Very High Spec - 37.46 CPU Timedemo, Low Spec (Physics set to Very High) - 132.84 Endret 7. juli 2010 av traveler5843 Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 10. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2010 Er det ikkje mulig å få HT over 2.6ghz? har ikkje x6'en forran meg atm, så kan ikkje sjekke. men alt hjelper sjølv om det ikkje er masse Er det mulig og overclocke IMC? kjører stock minne atm noke som egentlig er enn skamm! klarer fint 1.8 med litt tweaking. Andre ting enn cpu, minne og HT som kan øke ytelsen på eit amd system? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå