Gå til innhold

Windows XP - produktaktiveringsproblematikk

G

Anbefalte innlegg

Har nylig opplevd en omgang med at jeg måtte produktaktivere på nytt, og nå i dag fikk jeg ny beskjed.

Har visst gjort for mange endringer på hardware eller noe slikt. Er det en lovlig måte å få rensket opp i hukommelsen til Windows XP slik at den ikke skal komme med det spørsmålet så hyppig?

Jeg synes spørsmålet kommer litt for tett (hyppig) opptil ett annet av samme. Windows suger! (så fikk jeg sagt det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at jeg endrer hardware hyppigere enn ved en normal installasjon.

Det er vel min rettighet å skulle kunne bytte hardware'n så ofte jeg vil, men vi har jo fått med oss hva piratkopieringsbeskyttelsen innebærer.

Da min Windows XP ligger installert i VMware så vet jeg også at å oppgradere VMware Tools gjør sitt innhogg på hardwarebytte. Dette registreres selvfølgelig i Windows XP installasjonen, og innimellom får jeg melding om å aktivere Windows igjen.

Jeg gjør tingene på en lovlig måte med Windowslisensen, bare at min virtuelle hardware er mye mer dynamisk enn hardware i en normal PC.

Får se hvordan dette er å leve med de neste ukene. Kanskje reinstallering er eneste løsning som er holdbart for noen måneders ekstra Windows XP bruk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Den lager en kode som er resultat av regnskapet over hardware. Denne koden blir sendt til Microsoft når du aktiverer. Det er dette som gjør at Microsoft kan vite at ikke samme lisens blir brukt på to forskjellige maskiner, og at ikke en OEM kode brukes på nytt i en annen maskin.

Lenke til kommentar

Men, om en gjør diverse brutale hardwareendringer, men lar det være 7 godkjente igjen i installasjonen så kan en vente 120 dager til Microsoft sletter oppføringene for lisensene. Og en kan fortsette som om ingenting har skjedd. Det var inntrykket jeg satt igjen med etter å ha lett litt med Google. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Har opplevd at jeg kan bruke en OEM lisens på ny hardware etter en god stund ja, men vet ikke hvor lenge eller om det er satt grense for dette.

Uansett så kan du ikke bruke en lisens som du vil, om du kjøper den billigste utgaven, altså OEM versjonen.

Da har Microsoft satt en del begrensninger, bl.a bytte av hardware.

Så driver du mye med slikt, må du kjøpe fullversjon eller oppgraderingsversjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før eller siden vil jeg nok kjøpe noen Windows 7 lisenser eventuellt neste generasjon Windows lisenser. Per nå har jeg en Vista-lisens og en Windows 7 lisens. Windows 7 lisensen har jeg som leketøysinnstallasjon på VMware.

Men det går veldig tregt på den maskinen jeg benytter nå i dag. Selvsagt skal ting inn på en sterkere maskin med tiden. Det koster penger å oppgradere, og jeg får gjort mye med det jeg har i dag. På den svake hardware'n er det greiest å holde seg til Windows XP enn så lenge.

Med tid og stund så skal jeg nok kjøre blanding mellom Linux og Windows.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...