Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Satt sammen ny PC, men hva må jeg gjøre for å finne SSD disken?Hvilken SATA-controller?

Anbefalte innlegg

Har satt sammen denne pc'en

Hovedkort: ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366

CPU: Intel Core? i7 Quad Processor i7-930

CPU kjøler: Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

PSU: Corsair HX 750W PSU

Kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

SSD: Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail

Skjermkort: XFX GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA

Skjermer: BenQ 24" LCD G2420HD 2 stk.

På Asus P6X59D-E kortet så var det 2 SATA som var 6GB som jeg plugget SSD disken i. Var dette feil? Må jeg bruke 3GB SATA kontaktene?

I BIOS under MAIN så står det SATA 1-6 men alle har "Not Detected". Dette er vel pga jeg har koblet på en av de 6GB SATA kontakene som var ledig. Under Boot-> Hard Disk Drives, så finner jeg IDE: SO INTEL SSDSA, men når jeg booter Win7 fra minnepenne så legger den inn på harddisken, men booter aldri disken og under Boot Device Property finner jeg ikke disken. Hva gjør jeg feil?

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stusser litt på betegnelsen "6GB" og "3GB". Det er antagelig hastigheten i Gb/s det er snakk om.

Du bør absolutt bruke SATA kontaktene 1 - 6. Disse er koblet til chipsett, de to andre er nok en separat kontroller.

Har flyttet denne fra "Hjelp til kjøp og salg av PC", det var ingen god plassering.

Lenke til kommentar

På ASUS P6X58D-E kortet så ligger disse intil hverandre på hovedkortet.

I boka står det at disse 2 er Marvell Serial ATA 6Gb/s connectors. Jeg trodde at dette vill gjøre pc'en kjappere enn 3Gb/s kontaktene som det er 6 av på hovedkortet.

Jeg byttet nå til nr 1 av de 6 og nå finner maskinen disken, men jeg føler at jeg kunne fått kjappere maskin ved å bruke 6Gb/s kontakten i stedet?

Skal SSD disken være IDE eller ACHI mode i BIOS?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Nei du får ikke kjappere av å bruke 6Gb/s portene, 3Gb/s portene kan overføre ca 375MB/s tror ikke du har en så rask SSD at du maxer den :)

6Gb/s tar det dobbelte logisk nok.

Lenke til kommentar

Så da trenger jeg ikke lese meg i hjel for å få SATA-600 til å funke :)

Da er det bare å finne ut hvordan man booter dette hovedkortet til USB? Hva skal jeg trykke? Kommer ikke opp noe Hit F8 to boot from USB tekst..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...