RandiA Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Tror dette må være rette plassen å plassere spørsmålet, selv om det har med TV å gjøre. Jeg har en LG DVD recorder+VCR. Jeg har koblet den til dekoderen min for digitalt kabelnett. Dekoderen har også opptaksmuligheter. TV er en god LG. Problemet er når jeg prøver å få med kanalene jeg har gjennom kabel-selskapet, så kommer ikke disse opp, ikke de to jeg har betalt for i hvert fall. Sjekket med selskapet, og de sa de var lagt inn. Men når jeg søker, kommer de ikke opp.(Har de på TV kanalen gjennom dekodern ja, men ikke gjennom spilleren) Tror jeg har koblet rett. (VCR recorder er koblet med scart til Decoderens AV2 - slik det stod i brukerveiledning fra kabel-selskapet... videre er VCR spiller koblet til dekoder med antennekabel, likeså er VCR spiller koblet med nok en scart til TV's AV1 (skulle det vært på AV2 tro) Jeg ser program fra spilleren gjennom AV1.Hvordan få opp alle kanalene? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Klarer ikke helt å henge med på forklaringen. Du søker kanaler, da må det være en tuner du søker på. Hvilken tuner er det, på TV eller VCR? På den annen side er det 'dekoder kanaler' du spør om, og disse søker man ikke etter andre steder enn på dekoder. Og da er det bare via SCART fra dekoder du kan få disse kanalene inn på VCR og TV. Antennekabel brukes kun for analoge kanaler som ikke trenger dekoder. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Klarer ikke helt å henge med på forklaringen. Du søker kanaler, da må det være en tuner du søker på. Hvilken tuner er det, på TV eller VCR? På den annen side er det 'dekoder kanaler' du spør om, og disse søker man ikke etter andre steder enn på dekoder. Og da er det bare via SCART fra dekoder du kan få disse kanalene inn på VCR og TV. Antennekabel brukes kun for analoge kanaler som ikke trenger dekoder. Jeg har alle kanalene på TV søkt gjennom dekoder. Kanskje jeg skal ta av den antenne-kabelen jeg har mellom dekoder og VCR spiller da. Jeg søker opp kanalene på VCR-spilleren, må jo ha de der, navnet også når jeg bruker den til opptak eller å se på TV. (Opptak når noe kolliderer man har lyst til å ta opp to steder)Jeg har en scart ja, mellom dekoder og VCR, men jeg får altså ikke søkt opp alle kanalene jeg har tilgjengelig på TV/og dekoder. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hvis jeg forstår dette rett: Jeg søker opp kanalene på VCR-spilleren, må jo ha de der, Det kommer du aldri til å få, fordi tuneren i VCR-spilleren er en analog tuner, mens dekoderen har en digital tuner. Digitale kanaler du betaler for og har kort for å se, klarer ikke tuneren i VCR-en å gjøre noe med, i likhet med at du ikke kan spille LP-plater på en CD-spiller. Eller fore en hest med bensin. Hvis du av en eller grunn ønsker å ta opp kanaler du bare har på dekoderen med VCR-en, kan du få det til ved hjelp av SCART-kabelen fra dekoder til VCR, men da må du ikke programmere VCR-en til å ta fra noen kanal, men fra SCART eller AV elns. Dekoderen må være påskrudd og stå på riktig kanal for at det skal virke. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Å sånn å forstå. Da jeg ringte kabel-selskapet i dag, sa de at de kanalene jeg hadde betalt for, var satt opp slik at jeg kunne få de gjennom min spiller. Jeg prøvde å ta bort antennen som jeg satte mellom spiller og dekoder; det førte til at ikke noe kom opp på skjermen. Jeg har en scart mellom spiller og dekoder. Og visning av kanaler gjennom spiller ser da helt fine og digitale ut, men det er flere kanaler som mangler, har prøvd frem og tilbake å søke, men de kommer ikke opp. Trodde min LG spiller/recorder var såpass ny og bra at den var digital jeg...hmmm.., og akkurat dette forstod jeg ikke helt: Hvis du av en eller grunn ønsker å ta opp kanaler du bare har på dekoderen med VCR-en, kan du få det til ved hjelp av SCART-kabelen fra dekoder til VCR, men da må du ikke programmere VCR-en til å ta fra noen kanal, men fra SCART eller AV elns. Dekoderen må være påskrudd og stå på riktig kanal for at det skal virke Og jeg regnet med at Dekoderkanalene skulle komme opp på VCR spilleren når det er en scart fra Dekoder til spiller.... Endret 12. juni 2010 av RandiA Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Klarer antagelig ikke å forklare det bedre enn det sitatet du viser. Men saken er at det er to typer tunere, dekoderen har digital tuner og VCR har analog tuner. De digitale kanelene kan du bare søke inn og velge på dekoderen, den du har valgt er da kun tilgjengelig på SCART kontakten. La oss ta et eksempel. Du har bare TV og dekoder, og en SCART mellom dem. Antennekabel fra veggen og inn i dekoder. Du må velge AV1 på TV for å se kanalen du har valgt på dekoder. Å søke på tuneren i TV gir intet resultat. Neste steg er å koble en ekstra antennekabel til TV. Nå er det også mulig å søke de analoge kanalene på TV. Siste steg er å koble inn VCR. Den har en analog tuner akkurat som TV. Så der får du samme valget på inngangene, enten dekoderkanaler på AV inngang eller analoge kanaler på tuner. Du kan vurdere å ha en SCART kabel til, mellom dekoder og TV (hvis TV har to SCART). Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Klarer antagelig ikke å forklare det bedre enn det sitatet du viser. Men saken er at det er to typer tunere, dekoderen har digital tuner og VCR har analog tuner. De digitale kanelene kan du bare søke inn og velge på dekoderen, den du har valgt er da kun tilgjengelig på SCART kontakten. La oss ta et eksempel. Du har bare TV og dekoder, og en SCART mellom dem. Antennekabel fra veggen og inn i dekoder. Du må velge AV1 på TV for å se kanalen du har valgt på dekoder. Å søke på tuneren i TV gir intet resultat. Neste steg er å koble en ekstra antennekabel til TV. Nå er det også mulig å søke de analoge kanalene på TV. Siste steg er å koble inn VCR. Den har en analog tuner akkurat som TV. Så der får du samme valget på inngangene, enten dekoderkanaler på AV inngang eller analoge kanaler på tuner. Du kan vurdere å ha en SCART kabel til, mellom dekoder og TV (hvis TV har to SCART). Hmm..innviklet. Trodde jeg hadde løst det ved å ha en scart-forbindelse mellom dekoder og VCR, og en scart mellom TV og VCR. Ja, TV har flere scart, tror tre. Er det noen forskjell om jeg tar den scart som står i TV og lar den gå til dekoder i stedet for til VCR da. Dekoder og TV er jo forbundet med en HDMI ledning. Rart jeg får opp så mange kanaler da, gjennom VCR, men akkurat de to jeg har bruk for, får jeg ikke opp. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 OK, siden du har den HDMI kabelen så trenger du ikke den siste SCART'en jeg nevnte. De to kanalene du savner er antagelig kun tilgjengelig via dekoder, ikke som analog. Så eneste måten du kan få disse inn på VCR er at du velger kanal på dekoder, og så velger du AV inngangen på VCR. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 OK, siden du har den HDMI kabelen så trenger du ikke den siste SCART'en jeg nevnte. De to kanalene du savner er antagelig kun tilgjengelig via dekoder, ikke som analog. Så eneste måten du kan få disse inn på VCR er at du velger kanal på dekoder, og så velger du AV inngangen på VCR. Takk for hjelp. Jeg skal snakke med kabelselskapet om det. Da ser det ut til at jeg har koblet alt rett. Vitsen med å ha de innen VCR er å kunne programmere den for opptak når jeg er bortreist. Ikke for å se TV sånn generelt gjennom den.(Ser at jeg heller ikke får Viasat History gjennom VCR, bruker den en del for opptak, er kanskje ikke analog den heller da.)) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Det er der ulempen med digitale dekodere viser seg, sammenlignet med å ha alt analogt. Det går greitt hvis man bare skal ta opp en bestemt kanal, men blir problematisk hvis man ønsker å ta opp flere kanaler. Da må man stille inn timer på dekoder for å skifte kanal (hvis mulig) i tillegg til å programmere VCR. Det er der PVR kommer inn, med opptaker innebygd i dekoder står man fritt til å ta opp forskjellige kanaler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå