ZoomZoom McMoen Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Vil bare først si at jeg vet det er mange poster om temperatur og måleprogrammer, men jeg har enda ikke lest en post som tar opp mitt problem/spørsmål... Jeg har en AMD XP2500+ med en Swiftech MCX462U/Papst vifte på et ASUS A7V333-RAID hovedkort. Her er de forskjellige temperaturmålingene jeg får: - BIOS: 56 grader IDLE - MBM5: 56 grader IDLE (på CPU-core) - ASUS Probe: 56 grader IDLE - SiSoft Sandra: 35 grader IDLE Når jeg tar på kjøleren (på kobber-klossen nederst mot CPU) er den overhodet ikke varm... Det jeg lurer på er hvilken temperatur jeg bør gå ut ifra at min CPU har i forhold til de målinger jeg får? Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Viss den overhode ikke er varm vil jeg tro at 36 grader høres fornuftigt ut. Men hvor sisoftsandra har fått den tempen fra vet jeg ikke helt... Prøv å stappe et termometer inni ribba, helst et digitalt et viss du har. Hvor varm er north-bridge? Lenke til kommentar
xonic Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Husk nå at når du tar på ribba så er jo den laget til å fordele varmen rundt, det er jo kjernen som temp måleren måler, så jeg synes 56 hørtes mest logisk ut. har samme hovedkort selv men der er Asus probe forskjellig fra bios. hvilken bios utdate har du? MVH Lars A Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har BIOS 1017. Syntes det er litt mye med 56 grader siden jeg har en ganske kraftig kjøler (har jeg lest og blitt fortalt iallfall)... Har også to 80mm kabinettvifter som suger inn luft foran, en 80mm i døren som suger inn, og en 120mm i toppen som blåser ut + PSU-vifte som blåser ut. Tror ikke det skal være noe galt med luftgjennomstrømningen i kabinettet iallfal... Lenke til kommentar
vegge Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Med mindre du har et veldig kaldt rom og kabinettet fullt av kabinettvifter, så vil jeg tro 56 grader er korrekt. Men prøv å oppdatér SiSoft Sandra. I min versjon har jeg både Board Temperature og CPU Temperature. Hva står det på disse plassene hos deg? Lenke til kommentar
xonic Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Imrømmer at det hørtes litt mye ut, men ville ikke satset alt på sisoft. får se hva som kommer når du måler med temp meter. MVH Lars A Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 det syns jeg var litt høyt til å være den kjøleren. hvilken papst vifte har du? Grunnen til at jeg syns det var litt høyt var fordi den overhodet ikke er varm. Er du sikker på at du har montert kjøleren plant? Har du husket kjølepasta/goop? Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Har en Papst 37dB, så den skal iallfall være kraftig nok. Og jeg har nettopp blåst kjøleren ren for støv og skitt... Ja, jeg har montert den plant. Og ja, jeg har brukt Arctic Silver 3 goop. Jeg får ikke sjekket de andre temperaturene nå, for jeg sitter ikke ved pc'en det gjelder på dagtid. Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Med mindre du har et veldig kaldt rom og kabinettet fullt av kabinettvifter, så vil jeg tro 56 grader er korrekt. Men prøv å oppdatér SiSoft Sandra. I min versjon har jeg både Board Temperature og CPU Temperature. Hva står det på disse plassene hos deg? På board temperature står det: 28 På cpu temperature står det: 35 Powera/aux temperature står det: 15 Lenke til kommentar
Ash Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Hmm, det er vel mulig at Sandra leser av temp sensoren nedi socketen og de andre leser rett fra prosessoren. Jeg mener ihvertfall å huske at A7V333 har en føler nedi socketen OG kan lese den innebygde føleren på XP prosessorene. Ellers kan jeg nevne at min maskin som har nesten samme kjøler som din (Swiftec MCX462B med en 80mm Enermax vifte) aldri passerer 43 grader ved load iflg mitt hovedkort og Motherboard monitor. Det høres merkelig ut at kjøleribben din ikke blir varm, det kan tyde på at du ikke har montert den skikkelig. Min er lunken og fin den når maskinen min har vært på en stund. (Det er et godt tegn at kjøleribben er lunken/varm for da gjør den jo jobben sin. ) Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Er temmelig sikker på at den er montert riktig altså... Skrudde til skruene helt til de ikke gikk mer. HK-festet er helt inntil HK'et, og kjøleren hviler på fjærene som den festes med, så den får ikke sittet bedre... Ribben er jo ikke iskald da. Vil nok si at den er lunken, men den er langt fra varm... Lenke til kommentar
mr x Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Jeg har BIOS 1017. Syntes det er litt mye med 56 grader siden jeg har en ganske kraftig kjøler (har jeg lest og blitt fortalt iallfall)... Har også to 80mm kabinettvifter som suger inn luft foran, en 80mm i døren som suger inn, og en 120mm i toppen som blåser ut + PSU-vifte som blåser ut. Tror ikke det skal være noe galt med luftgjennomstrømningen i kabinettet iallfal... skulle tror du fikk mindre med di viftene/kjøleren du har. kan tenke meg at 38-45 er mere riktig. har du prøvd og måle tempen med speedfan ? Lenke til kommentar
ZoomZoom McMoen Skrevet 17. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2003 Nettopp testet med speedfan nå, og her er målingene derfra: - Temp2: 32 grader - Temp: 33 grader - Temp1: 26 grader - HD0: 23 grader - Temp3: 15 grader - Temp: 15 grader Skal også sies at pc'en kun har stått på i 10 min... Vet ikke helt hvilken temperatur som hører til hvilken sensor da, men alle er jo langt fra 50-60 grader... Lenke til kommentar
mr x Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Nettopp testet med speedfan nå, og her er målingene derfra:- Temp2: 32 grader - Temp: 33 grader - Temp1: 26 grader - HD0: 23 grader - Temp3: 15 grader - Temp: 15 grader Skal også sies at pc'en kun har stått på i 10 min... Vet ikke helt hvilken temperatur som hører til hvilken sensor da, men alle er jo langt fra 50-60 grader... temp 2:cpu temp 1:tror det er hk(hovedkortet) hd :harddisken ser du har flere temp enn meg,renger med at du har vifte på hk og at du har innstalert kabinett-viftene til hk. men dette ble jo noe helt annet temp enn det du hadde i bios. selv har jeg temp 2:39 grader temp 1:29 grader hd(bruker ei vifte der) :23 grader speedfan,bios og fuzzy logic 4 viser det samme til meg. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. juni 2003 Del Skrevet 17. juni 2003 Hadde pussig opplevelse nylig med en P4, 2 GHz Nw. og AopenHK. CPU tempen i Sisoft dama og AIDA32 sto konstant på 69C Uansett om jeg hadde cabrioletPC eller med fullt påkledd Hadde 28C inne, i solen og med stengte dører og vinduer. ventet til kvelden og fikk tempen inne ned imot 15C, samme f#n 69C, eneste som reagerte var BIOS, den viste 32C på det laveste og 54C på det høyeste. innst. AIDA32 på nytt, men ingen hjelp, 69C. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå