Gå til innhold

Canon EOS 550D - hvilken hastighet SD kort trengs for HD video?

Anbefalte innlegg

Hei! (håper dette er riktig kategori for dette)

På oppdrag for min far som har kjøpt seg et nytt Canon EOS 550D (rimeig bra apparat fra hva jeg leser) skal jeg finne ut hvilken type SD kort som trengs for dette og hvor jeg kan få tak i det billig. Jeg tenkte da ebay da de selger masse slikt billigere enn i norge, ofte med gratis frakt, men jeg vet ikke hvilken hastighetsklasse SD kort som trengs for å ta opp med 1920x1080 HD video funksjonen som aparatet har. Jeg tror 1920x1080p@30FPS er maks på denne.

Hva trengs for dette aparatet? klasse4? klasse6?

Jeg er ikke mye til kamera nerd (henger mest på hw.no forumet normalt) så jeg håper noen eksperter her over på akam kan fortelle meg dette med sikkerhets så jeg ikke tabber meg ut og kjøper et kort som ikke faktisk klarer å henge med på HD opptakene.

Jeg vil bare spesifisere at dersom du svarer men ikke faktisk vet helt sikkert (spekulerer basert på hva som er vanlig for eksempel) så vær så snill å nevn dette. Jeg setter pris på slike svar også, men jeg vil ikke få feil inntrykk av at svaret er 100% sikkert om det bare er "mest sansynlig".

På forhånd takk :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...

Lurte på det samme og testa litt da jeg akkurat kjøpte et Transcend klasse 10 kort og teste dette mot det gamle klasse 6 Transcend. Med Klasse 6 tok jeg 41 bilder i serie på 30 sek og med Klasse 10 kortet fikk jeg 45 bilder. Marginal forskjell som kanskje kan skyldes andre ting... Autofokus var av og tok bilde av samme motivet.

Grunnen til at det ikke går fortere med klasse 10 er vel at kameraet ikke kan skrive noe særlig fortere enn Kl 6

Lenke til kommentar

Lurte på det samme og testa litt da jeg akkurat kjøpte et Transcend klasse 10 kort og teste dette mot det gamle klasse 6 Transcend. Med Klasse 6 tok jeg 41 bilder i serie på 30 sek og med Klasse 10 kortet fikk jeg 45 bilder. Marginal forskjell som kanskje kan skyldes andre ting... Autofokus var av og tok bilde av samme motivet.

Grunnen til at det ikke går fortere med klasse 10 er vel at kameraet ikke kan skrive noe særlig fortere enn Kl 6

I videomodus trenger man ikke så raske "SDHC" kort, class 4 kort av god kvalitet burde dog være minimum, problemet med billigkort er at de ofte ikke holder hastigheten som de utlyser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Alle Canon sine kamera med 1080p video har en bistream på videoen på opptil 45 Mbit/s, dvs ca 5,7 MB/s. Dvs at klasse 6 holder, og Lexar og Sandisk sine klasse 4 kort som oftest er raske nok. Jeg har testet alle mine klasse 4 kort til å ligge fra 8 MB/s - 11 MB/s i konstant overføringshastighet.

Personlig mener jeg man ikke bør kjøpe rimelige kort til et kamera, de 100 lappene man kan spare kan fort bli til irritasjon om kortet yter for dårlig eller klikker. Personlig kjøper jeg kun Sandisk og Lexar, og til og med mine 3 år gamle Lexarkort fungerer ypperlig i 550D. 16 GB Sandisk/Lexar klasse 6 kort får man fra 350 kr og oppover.

Når det gjelder 550D har den såpass lav seriebildehastighet at det er prosessorrelaterer at man ikke får så mye bedre ytelse med klasse 10 kort en klasse 6. Men på 7D tror jeg nok man ser forskjell på Sandisk Extreme og et Transend klasse 10 kort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Minnekortet, et Kingston Class 4 av billigste sort, i 550d'n på jobb kan bare filme i noen få sekund før det avsluttes, dette på 1280x720-oppløsning. Men funker på laveste oppløsning, 640x480.

Men følg tipset om å kjøpe Sandisk eller Lexar, og ikke noe billig dritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...