Frankium Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hei Har kjøpt en ferdig montert PC fra komplett (Home i15) som leveres med win7. Jeg har aldri startet maskinen, den ligger enda i eska den kom i, fordi jeg skal sette i en SSD-disk og ønsker å ha OSet på denne disken. Det jeg ikke er sikker på er om OSet er installert allerede (såvidt jeg kan se er det ingen DVD i eska, kun en recoverydisk) på den disken som står i den ferdigmonterte maskinen. Vet noen hvordan jeg kan få win7 over på SSD-disken i stedet for den medfølgende? På kompletts sider står følgende: "Home Premium 64bit, kun til PC produksjon" om OSet, om det hjelper. Lenke til kommentar
avo Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Sett inn SSD disken og bruk recoverydisken... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Angående lisens: Det er en OEM versjon av Windows, altså kan den bare brukes på en PC. Men å bytte disk er ikke noe problem. Dessuten er kanskje ikke Windows aktivert enda, det er aktiveringen som sier at du har tatt den i bruk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Bruk et kloneverktøy som Acronis True Image eller lignende, klon disken som står i inn på SSD disken, så starter du opp pcen fra SSD disken første gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 kan løses på 2 måter. Den ene vet jeg fungerer, mens den andre er jeg litt usikker på. 1. Bruk acronis true image (som nevnt tidligere og det virker). 2. Bruk Windows sin innebygde backupfunksjon. Ta full backup til dvd media og lag samtidig en system restore disk. Lenke til kommentar
Frankium Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Takker for alle innspill! Skal i første omgang prøve ut kloning av disk. Får håpe win7 ikke er alt for plasshungrig - SSDen er bare på 80GB, men boksen skal bo i stua og må være stille. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 80 GB holder i massevis, så lenge du ikke skal legge inn spill på 18-20 GB eller tonnevis med programmer og musikk. Mine installasjoner tar ca 20-25 GB inkludert Office pakken, Adobe Photoshop og noen små programmer. Spill ligger på egen partisjon, sammen med data filene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå