Gå til innhold

Nok en student på utkikk etter surround/stereo

Anbefalte innlegg

Kvalifiserte mennesker som kan bekrefte dette, er det lett å finne både på avforum.no, hifisentralen.no og kanskje til og med her :)

Produsenter er jeg litt mer usikker på, men det er vel kanskje dårlig markedsføring at høyttaleren har godt av feks 300timer før den når sitt beste? Det er jo ikke snakk om at høyttaleren ikke virker her så de er neppe pliktet til å oppgi noen ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kvalifiserte mennesker da mener jeg ikke at det er mennesker som kan hifi eller noe sånt. men en bedrift, gjerne en hifi selger eller lignende. noen som ligger på lik linje med produsentene omtrent

og det finner du ikke på avforum eller her

Forum består kun av oss "private" (finnes unntak)

det er jo ikke dårlig markedsføring det da, er jo bare positivt at du må spille de inn så kommer den skikkelige lyden ut.

samme med mopeder og biler, man må kjøre de og inn men det kommer ut direkte fra selger og produsent

Lenke til kommentar

Motorer kan ta skade av å bli kjørt feil under "innkjøringstiden", det kan ikke høyttalere, så der er det en vesentlig forskjell.

Ellerså så vil jeg påstå at den gjennomsnittlige brukeren på feks hifisentralen kan mer enn den gjennomsnittlige selger på feks Hifi-klubben. Det har med andre ord liten betydning hva en lsik selger hevder da det ikke nødvendigvis stemmer.

Lenke til kommentar

Motorer kan ta skade av å bli kjørt feil under "innkjøringstiden", det kan ikke høyttalere, så der er det en vesentlig forskjell.

Ellerså så vil jeg påstå at den gjennomsnittlige brukeren på feks hifisentralen kan mer enn den gjennomsnittlige selger på feks Hifi-klubben. Det har med andre ord liten betydning hva en lsik selger hevder da det ikke nødvendigvis stemmer.

Brukere på slike steder påstår alt mulig rart, mye av det er rent pøsevev, noen av de vet hva de snakker om. Det er ekstremt mye overtro innen hi-fi, skal se om jeg finner forsøkene som ble gjort på dette. Er ikke alltid så lett å huske hvor man har lest ting.

AtW

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, men har lest mye på forum og snakket med mange selgere på hifi-klubben /soundgarden. Min oppfattning er at de fra feks hifisentralen sitter gjennomsnittlig med mer kunnskap.

Selv har jeg liten tro på kabler til titallstusen osv, men blandt annet innspilling av høyttalere har jeg selv erfart at kan bety mye.

nåt det gjelder kabler så er min egen erfaring at høyttalerkabler låter forskjellig (ikke mye) og at det ikke alltid er dyrest som er best. Uten å ha utførst en skikkelig test så må jeg vel si at jeg ikke hører forskjell på en rca kabel til 2000kr (som jeg fikk gratis) og en vanlig sort til 100kr. dette forandres kanskje i et dyrere annlegg.

Lenke til kommentar

Ser ut som det billigste jeg kan få Onkyo TX-NR807 er en demo til 6000kr :ermm: På Elkjøp er det tilbud på Onkyo TX-NR708 til 6000kr. Hvordan vil disse to være sammenlignet med hverandre? Eventuelt er det Onkyo TX-NR808 til 7800-8000kr, noe som begynner å bli litt i drøyeste laget, eller Onkyo TX-NR707 som mangler noen funksjoner (eksempelvis internett-tilgang) :hmm:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

hva er da vitsen med innspillingstid i det hele tatt.

hvis lyden som du ender opp med etter 200 timer spilletid på høytaleren er forskjellig fra om du spiller de inn eller bare gnurer på og ikke tenker på dette så kalles det at høytalerne tar skade av det..

hvis høytaleren ikke tar skade av å ikke spilles inn så ender du opp med samme lyden som du ville ved å ha spillt de inn...

@espen3

jeg har ikke sjekket de forsterkerene men man kan få forsterkere 10x dyrere og man kan få mye billigere, alt er hva du selv er ute etter. personlig syns mi lommebok au at 8000 for en forsterker er drøyt men det kommer mye ann på hva du får for den og.. sjekket specs go features på de forskjellige?

Lenke til kommentar

@Espen

Lydmessig tror jeg forskjellen mellom de tre reciverne er relativt liten. Så du får vel vurdere hva du trenegr av funksjoner og liknende.

@Drhawkins

Du missforstår litt hva som menes med innspillingstid, eller begrepet brukes kanskje om to ting. Det du ser på som innspillingstid er de få timene (minuttene?), Det anbefales at man spiler litt rolig når høyttaleren er ny. Mens begrepet brukes vanligvis på tiden høyttaleren bruker på å låte slik den vil låte i lang tid fremover, eller tiden frem til den låter sitt beste om du vil.

Denne tiden kan variere etter hvor høyt man spiller osv, men man vil til slutt ende opp med det samme resultatet. Spiller du kun rolig vil det kanskje ta 1000 timer, mens det vil ta 100 hvis du guffer på. (tilfeldige tall). Det er ingen som påstår at høyttaleren vil låte bedre dersom de "spilles inn" på en bestemt måte.

Ser du forskjellen? :cool:

Lenke til kommentar

@magb, ja jeg ser forskjellen men da er det litt teit å kalle det innspilling da det ikke spiller noen rolle på ossen man gjør det. det vil jeg heller kalle tilvenning.

jeg har fått svar på min mail fra hifiklubben. det var veldig lite fakta de kunne referere til men uansett her er det:

mit spørsmål til dem ligger nederst så kommer svaret ovenfor

Hei!

De fleste høyttalere bør spilles inn i 30-60 timer. I løpet av denne tiden vil høyttalerens "klang/signatur" variere noe, og til slutt stabilisere seg slik den er ment å spille. Etter dette vil høyttaleren oppleves som konstant i klangen :)

Fyr løs hvis du lurer på noe :)

Med vennlig hilsen

Eirik

Hi-Fi klubben Kundeservice

Right-click here to download pictures. To help protect your privacy, Outlook prevented automatic download of this picture from the Internet.

Marcus Thranesgate 2

0473 Oslo

-----Original Message-----

From: Frode Løtveit [mailto:[email protected]]

Sent: 5. august 2010 00:21

To: Online NO

Subject: Inspilling av høytalere

Hei.

vi har en liten diskusjon om det er fakta at man skal spille inn nye høytalere eller om det er bare ørene som tilvenner seg lyden.

jeg lurer litt derfor på om dere kan komme med litt fakta rundt dette?

jeg har søkt via google men alt jeg finner er fra forums som sier ja de skal spilles inn og sånt men ingen nettsider fra produsent eller noen som er kvalifisert til å bekrefte at dette er fakta.

hvis du har et gjøkur på veggen så vil dette plaget livet av deg i begynnelsen, men etterhvert så blir du vant til det og lyden "forsvinner"

er det slik det foregår med høytaler og den visse inspillinga også eller er det et faktum at man skal spille inn høytalerene?

og gjerne hvorfor?

Mvh

Frode Løtveit

jeg kommer til å quote det du skreiv det magb å høre hva de har å si om den saken ;)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

jeg så linket men for å være ærlig så skjønte jeg ikke så mye av den. skjønte infoen på grafene men skjønte ikke helt hva det hadde med innspilling å gjøre. jeg leste ikke alt men leste konklusjonen iallefall og forstod ikke så mye av den :p

ja man bytter ikke uttrykk når et utrykk har blitt brukt lenge men sier bare at at innspilling/innkjøring betyr at hvis du ikke gjør det kan tingen bli skadet eller oppnå falskt resultat in the end... men slik er det da ikke med høytalere..

Lenke til kommentar

det var jo ikke for å lage sammenligning mellom høytaler og bensinmotor men det var for å si at både innspilling og innkjøring betyr at hvis man ikke gjør det så oppnår man falskt resultat in the end...

og da så lenge innspilling betyr det men det skjer ikke ved høytaler så blir det feil å bruke det.

det er som å kalle ei bremse for clutch

Lenke til kommentar

Hmm prøver med noen andre spørsmål. :whistle:

Hvordan vil TX-NR807 (demo 6000kr) sammenlignes med TX-NR708 (6000kr tilbud)?

Hvordan vil TX-NR807 (demo 6000kr) sammenlignes med TX-NR707 (4000kr)?

Hvordan vil TX-NR707 (4000kr) sammenlignes med TX-NR708 (6000kr tilbud)?

Og i tillegg, i hvilke tilfeller er prisforskjellen forsvarbar?

Lurer også på hvor viktig/bra internett er på TX-NR807 og på de nye modellene (TX-NR707 mangler vel dette)?

Eventuelt må jeg opp til 7600kr (studentrabatt) hos Dustinhome for TX-NR808. :(

Lenke til kommentar

Mitt råd er å gå for 707 og så en effektforsterker når du får råd til det. En 707 til 4 lapper og en effektforsterker til 3-5 lapper vil knuse feks en 808.

Hmm, ja er vel lurest, bare plass som blir spørsmålet da :p

Det er ikke noe spesielt 707 mangler? Hvor kritisk er nettfunksjoner (oppdatering, streaming o.l.)?

Lenke til kommentar

Det er faktisk en ting 707 mangler tror jeg. Den har vel hdmi 1.3 som betyr at du ikke kan kjøre 3d film gjennom den. Vet ikke om du ser på dette som viktig eller ikke =)

Er desverre ikke helt satt inn i hva disse nettverkfunksjonene går ut på. Du får vurdere selv om du har nytte av dem, men det er definitivt ikke noe du "må ha". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...