magb Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hvis du går for 707 til 4 lapper så har du allere begynnt å spare til en effektforsterker ala Emotiva xpa3 eller liknende Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Hvis du går for 707 til 4 lapper så har du allere begynnt å spare til en effektforsterker ala Emotiva xpa3 eller liknende Haha. Mitt største problem med 707 er egentlig at den ikke kan oppdateres via internett som for eksempel 807 kan (og hadde sikkert vært litt praktisk å kunne streame musikk fra pcen som 807 kan, trur jeg i hvert fall ) Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Btw hvis det er "umulig" å få tak i et par RS-42, hvordan vil det da være å eventuelt kjøre RF-62/82 og RC-62 fra nåværende Reference-serie med bak/surroundhøyttalere fra den kommende Reference-serien. Er vel egentlig umulig å svare på... Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Til vanlig er kalibreringssystemene i receivere bedre enn kalibreringen man får vha å bruke en billig lydtrykknivåmåler og herje rundt. Videre, innspilling? Om Klipsh faktisk har litt ingeniørmessig kvaltiet på høyttalerene sine, så har dette neppe spesielt mye å si. AtW Hva er forskjellen mellom kalibreringssystemene i receivere samt de "billige" lydtrykksnivåmålerne? Det går jo rundt på det samme prinsippet. For min del fungerte det bedre med manuell kalibrering kontra kalibreringa på Harman/Kardon AVR-745'en min. Dog jeg begynte med reveiverens kalibrering som et "startpunkt" for videre kalibrering med den "billige" lydtrykksmåleren. Isåfall gjør de en dårlig innsats, produkter skal ha forutsigbar ytelse og bør lages slik at de endrer ytelse minst mulig over tid. AtW Er isåfall en av de første jeg har sett som sier at Klipsch gjør en dårlig innsats. Rart de selger som de gjør, vi - forbrukerne må jo være stokk steite som ikke har sett det før nå.. ^^ Lenke til kommentar
magb Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Btw hvis det er "umulig" å få tak i et par RS-42, hvordan vil det da være å eventuelt kjøre RF-62/82 og RC-62 fra nåværende Reference-serie med bak/surroundhøyttalere fra den kommende Reference-serien. Er vel egentlig umulig å svare på... Umulig vil jeg ikke si at det er. Lydsignaturen på bakhøyttalere er ikke like kritisk som feks center høyttaleren. For å si det sånn så er forskjellen på den eventuelle nye serien og den gamle neppe merkbar i bakhøyttalerne. Forskjellen mellom ny og gammel er nesten garantert mindre enn forskjellen mellom rs serien og Svs høyttaleren som Tonart anbefalte deg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Til vanlig er kalibreringssystemene i receivere bedre enn kalibreringen man får vha å bruke en billig lydtrykknivåmåler og herje rundt. Videre, innspilling? Om Klipsh faktisk har litt ingeniørmessig kvaltiet på høyttalerene sine, så har dette neppe spesielt mye å si. AtW Hva er forskjellen mellom kalibreringssystemene i receivere samt de "billige" lydtrykksnivåmålerne? Det går jo rundt på det samme prinsippet. For min del fungerte det bedre med manuell kalibrering kontra kalibreringa på Harman/Kardon AVR-745'en min. Dog jeg begynte med reveiverens kalibrering som et "startpunkt" for videre kalibrering med den "billige" lydtrykksmåleren. Isåfall gjør de en dårlig innsats, produkter skal ha forutsigbar ytelse og bør lages slik at de endrer ytelse minst mulig over tid. AtW Er isåfall en av de første jeg har sett som sier at Klipsch gjør en dårlig innsats. Rart de selger som de gjør, vi - forbrukerne må jo være stokk steite som ikke har sett det før nå.. ^^ I tilegg til å korrigere volum og fase så har jo de fleste receivere mulighet til å gjøre en korreksjon med tanke på noder i rommet osv. En lydtrykknivåmåler får man i praksis kun korrigert volum med, og det er ganske tungvindt. Personlig ser jeg ikke helt hvorfor det er så kontroversielt, det er vel ganske åpenbart at det er en fordel at et produkt yter likt igjennom levetiden, om det virkelig krever så mye innspilling, hvorfor leveres det ikke innspillt fra fabrikk? AtW Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg ser ikke helt hva som er tungvindt med det. Som sakt fikk jeg hvertfall en bedre opplevelse når jeg brukte både og. Det kan selvfølgelig ha noe å si ved det at min receiver kanskje ikke har den beste "EzSet/EQ II calibration" systemet der ute. Så andre nye receivere sikkert har tatt dette videre igjen for et bedre resultat. For min del mener jeg det da er vell så bra at produktet faktisk kun blir bedre og bedre jo eldre og jo mer brukt den blir. Det å innspille elementene på fabrikk har jeg en litt vanskelig forestilling imot. Jeg syns også det er litt av sjarmen med nytt system. Morsomt å oppleve hvordan ting åpner seg. Dog, jeg er litt nyskjerrig. Er det virkelig et merke der ute som påstår at deres produkter ikke trenger noen form for innspilling innenfor samme prissjiktet, isåfall hvilket? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg ser ikke helt hva som er tungvindt med det. Som sakt fikk jeg hvertfall en bedre opplevelse når jeg brukte både og. Det kan selvfølgelig ha noe å si ved det at min receiver kanskje ikke har den beste "EzSet/EQ II calibration" systemet der ute. Så andre nye receivere sikkert har tatt dette videre igjen for et bedre resultat. For min del mener jeg det da er vell så bra at produktet faktisk kun blir bedre og bedre jo eldre og jo mer brukt den blir. Det å innspille elementene på fabrikk har jeg en litt vanskelig forestilling imot. Jeg syns også det er litt av sjarmen med nytt system. Morsomt å oppleve hvordan ting åpner seg. Dog, jeg er litt nyskjerrig. Er det virkelig et merke der ute som påstår at deres produkter ikke trenger noen form for innspilling innenfor samme prissjiktet, isåfall hvilket? Merker er jo veldig forsiktig med å gå imot slike regler, blant annet fordi høyttalere faktisk høres bedre ut når man er vant til de, og det minsker sannsynligheten for at de blir levert tilbake. Når man har gjort forsøk på det så tyder ikke akkurat det på at det er noen særlig endring å hente på innspilling på vanlige høyttalere. AtW Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Syns igrunn det er en litt merkelig påstand. Det må da finnes noen tester der ute som beviser dette? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Syns igrunn det er en litt merkelig påstand. Det må da finnes noen tester der ute som beviser dette? Det er vel gjort noen tester som jeg har sett (dog realtivt uformelle), de har vel heller vist at forskjellen i praksis er ikke-eksiterende. AtW Lenke til kommentar
magb Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Har testet selv at det er stor forskjell på nye Klipsch (rf52) og ferdig innspilte. Man ser klart at bass/mellomtone elementet beveger seg mer ved samme volum og i tillegg låter diskanten annerledes. Hva Som gjør at diskanten låter mykere etter flere hundre timer klarer jeg ikke svare på. Klipsch elementene beveger seg veldig lite i forhold til andre merker jeg har prøvd. Er mange ting i hifi verdenen jeg ikke klarer å forklare, som feks at en forsterker låter mye bedre varm enn kald? En høyttalerkabel låter annerledes enn en annen? Min Dac låt "ullent" de første 10-12 timene? Finnes det svar på hvorfor det er slik? Det vet jeg ikke, men jeg vet at alt dette er fakta. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Syns igrunn det er en litt merkelig påstand. Det må da finnes noen tester der ute som beviser dette? Det er vel gjort noen tester som jeg har sett (dog realtivt uformelle), de har vel heller vist at forskjellen i praksis er ikke-eksiterende. AtW Ja, kan du dele den testen slik at vi andre også får et innsyn i det? For det kan jo være interessangt for oss andre å få med oss også, om det enten er ørene som forandres seg, eller elementene. Jeg må jo si at jeg har fått samme respons fra bekjente som ikke alltid har fått muligheten til å høre på høyttalerne gjennom sin "innkjørings prosess", og selv de sier at de hører forskjellene fra da og da etterhvert som de kommer innom. Har ørene deres også vendt seg til lyden, isåfall hvordan? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 det er akkurat som å ha en gjøkur henganes på veggen. i begynnelsen vil tikkinga og gjøken plage livet utav deg men etterhvert er du så vant med den at du ikke hører den hvordan det foregår og alt slikt vet jeg ikke men dette var et eksempel på hvordan ører tilvenner seg lyder Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det er greit nok det, men eksempelet kan jo ikke akkurat sammenlignes. Man sitter jo ikke der og plutselig sier at lyden av gjøkuret høres mye bedre ut etter en stund. Akkurat som om den var falsk i starten, men nå er den "up to tune" plutselig. Lenke til kommentar
magb Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 det er akkurat som å ha en gjøkur henganes på veggen. i begynnelsen vil tikkinga og gjøken plage livet utav deg men etterhvert er du så vant med den at du ikke hører den hvordan det foregår og alt slikt vet jeg ikke men dette var et eksempel på hvordan ører tilvenner seg lyder Men hvis du henger opp et gjøkur på hytta, drar hjem og kommer tilbake 4 uker senere. Vil du da høre gjøkuret? Jeg vil si ja For å si det på en annen måte så har jeg 2 stk bekjente som jeg har satt opp anlegg hos (Dali og Klipsch) og begge forandret seg etter innspilling og da spesielt Klipsch. Jeg var altså ikke med å høre de under inspillingen i noen stor grad. Har også en kompis med Dynavoice f6, der kan jeg ikke si jeg har hørt noen forskjell. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Men hvis du henger opp et gjøkur på hytta, drar hjem og kommer tilbake 4 uker senere. Vil du da høre gjøkuret? Jeg vil si ja ja men det gjør du ikke med et annlegg. du setter det på for å spille 24/7 og du går på jobb og slike ting men du er også hjemme og lytter på anlegget og du hører på det hver eneste dag.. du forlater ikke huset ditt i 4 uker fordi høytalerne spilles inn... derfor passer det eksemplet godt inn Lenke til kommentar
magb Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Nå fjernet du den delen av innlegget mitt hvor jeg kom med et godt eksempel på en situasjon hvor jeg faktiskt ikke har hørt høyttalerne i innspillingstiden. Men du har helt rett i at vi blir vandt til lyden i høyttalerne over tid, ørene våres må også "spilles inn". Men det betyr ikke at innspilling av både høyttalere og elektronikk er oppdiktet fakta. Endret 4. august 2010 av magb Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) jeg har søkt litt via google på dette og hvor enn du snur deg så finner du at de trenger inspillingstid. men ingen plass what so ever fra produsent eller noen som virkelig er egnet til å bekrefte at dette er fakta man finner kun forums og der finner man kun personlige meninger og slike ting som her. men står ingenting via produsentene eller artikkel om det fra HiFi klubben eller andre for eksempel men jeg kan skrive mail til hifiklubben å spørre de og høre hva de har å si om saken ja du hadde et greit eksempel på der du ikke hørte innspillingstiden men snakker vi ikke om sine egne høytalere her da? dvs at hvis du meg eller trådstarter eller hvem som helst kjøper annlegg så skal han spille de inn og det er han som hører forskjellen, ikke oss andre.. Edit: jeg har skrevet mail til hifiklubben om det Endret 4. august 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
magb Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Hvis jeg og de fleste andre hører stor forskjell på nye og brukte (50-500timer+) Klipsch høyttalere, så bør det tyde på at at høyttaleren virkelig trenger innspilling. Om du, trådstarter eller månemannen hører dette eller ikke, så vil høyttaleren fortsatt forandre seg under innspillingen. Endret 4. august 2010 av magb Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) men syns du ikke det er litt rart at det er ingen produsenter eller noen kvalifiserte som kan bekrefte dette for å forhindre søkmål eller andre ting så ville de vel skrevet dette i manual eller på esken eller gitt info om det. tenker spesielt på usa med søksmål... hadde jeg laga høytalere og visst at dette var et faktum så hadde jeg gitt info til kundene mine om dette for å forhindre sinte kunder eller søksmål eller det det måtte være... jeg skal ikke si at det ikke er fakta for det vet jeg ikke. jeg sier bare jeg syns det er rart at ingen bekrefter dette Endret 4. august 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå