Espen3 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Pifler du har ikke et XTZ 5.1 set å sette opp + for eksempel Onkyo 607 til omtrent 10000kr? Noen som vet hvordan http://www.surround.no/product/520291/Dynavoice-SC-5-EX-m-XTZ-99-W10.16-High-glossy.html er (hadde egentlig tenkt på en XTZ 12'' sub, men blir vel for stor... )? Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Som sagt tidligere, er veldig usikker på om jeg får plass for gulvhøytalere med tanke på størrelsen. Derfor ville vel satelitthøytalere vært mer gunstig ville jeg tro? Jamo-høyttalerne er av de aller minste gulvhøyttalerne størrelsesmessig, og er bare 2 cm bredere enn satelitthøyttalerne i Dynavoice-pakken du linker til, og er 7 cm smalere enn XTZ-pakken pifler linker til (og like dype). Som sagt så er basselementet plassert på siden, slik at høyttalerne er veldig smale i forhold til andre i klassen, så jeg ville tatt en titt på størrelsen og sett om du får plass. Du får utvilsomt mye bedre og mer lyd dersom plassen tillater det. Men hvordan har du tenkt å plassere eventuelle bokhyllehøyttalere? Det kan fort bli dyrt med stativ, og da tar de plutselig like stor plass som små gulvstående høyttalere. Eventuelt så har H/K noen greie 5.1 sett med små høyttalere. Men jeg ville heller investert i to gode fronter og en god forsterker (eventuelt også en sub), og heller oppgradert etter hvert når plassen tillater det. Det er kjedelig at det skal bli for mange kompromiss på grunn av plassen som går på bekostning av lydkvaliteten... Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Hvis jeg får plass til gulvhøytalere i front, hvordan ville dette settet vært? http://www.dustinhome.no/pd_5010131554.aspx http://www.surround.no/product/485721/XTZ-99-W12.16-Sort-Matt.html http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR607B/onkyo-tx-sr607-receiver Hvordan vil bakhøytalerne kunne bli plassert? Kan de festes på vegg? Skal de stå på gulv eller burde de plassert på en eller annen hylle? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) helt greit. med 6" er subb anbefalt. med 8" trenger du ikke subb da det er dritgod bass i de (ordrett av hva de sa til meg da jeg kjøpte anlegget) så hvis du liker egen subb så så dette ganske bra ut. fikk ikke sett noe særlig med specs på høytalerene da men så greit ut EDIT: bak høytalere kan monteres på veggen ja... du kan plasser alt slik du vil ha det. det er kun en ting å tenke på med montering og det er hvordan lyden kommer ut bass/diskant og alle tonefall skal komme ut i en høyde som ligger omtrent rett på deg (om du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg ta bilde av manualen til min forsterker og legge ut her slik at du kan se hva jeg mener) Endret 13. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Som sagt har jeg veldig lite peiling på alt som har med hvordan ting skal monteres, kalibreres osv. All hjelp er kjærkommen Edit: Er vel noe slik som bildet nederst viser her?: http://www.lydogbilde.no/slik-plasserer-du-hoeyttalerne.340844-45894.html Endret 13. juni 2010 av Espen3 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Dette bildet her ser du hvordan lyden er ideell og slikt. det er igrunnen det eneste å tenke på når du plasserer høytalere. jeg regner med du får slike ting skrevet i manualen til den forsterkeren også Edit: ja men henger du de på veggen så må du ikke henge de for høyt slik at lyden blir ute av balanse slik som bildet mitt viser Endret 13. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
magb Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 (endret) Du spurte etter link. Dali lektor 2: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/dali_lektor_2_hoeyttalere_lys_valnoett.htm Klipsch rb51/61: http://www.lsound.no/ (Arendal) eller http://www.stereofil.no/ (Oslo) eller http://www.tonart.no/ (trondheim) Xtz sub finner du på www.surround.no. Nå har ikke jeg hørt Jamo settet du linker til, men tror neppe du finner noe bedre enn det jeg har linket til over til denne prisen. Endret 13. juni 2010 av magb Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hvis jeg får plass til gulvhøytalere i front, hvordan ville dette settet vært? http://www.dustinhome.no/pd_5010131554.aspx http://www.surround.no/product/485721/XTZ-99-W12.16-Sort-Matt.html http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/loskomponent/receiver-forsterker/TXSR607B/onkyo-tx-sr607-receiver Hvordan vil bakhøytalerne kunne bli plassert? Kan de festes på vegg? Skal de stå på gulv eller burde de plassert på en eller annen hylle? Det ser veldig bra ut! Men jeg ville vurdert JBL 250P som alternativ til XTZ. Den koster 1000 kr mindre på Dustin, og da slipper du frakt (den koster 5500 på soundgarden!). Eventuelt kan du gå for den trådløse utgaven som netshop selger, også for bare 3000: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=139713 De har også en demo-utgave til bare 2500: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=147834 I bladet hjemmekino sin subwoofertest så kom JBL bedre ut enn XTZ lydmessig, mens XTZ vinner på utseende. Du kan lese et utdrag av testen her: http://avforum.no/forum/1441050-post14.html Men som sagt så leverer frontene ganske bra med bass, så du skal klare deg veldig bra uten sub, spesielt om det er et lite rom. Du kan for eksempel lese erfaringer på komplett.no av disse høyttalerne der folk "klager" på at det er for mye bass: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594354#reviews Du finner mange lignende erfaringer.Dersom du bestiller sub-en fra en annen plass så må du betale ekstra frakt uansett, så da ville jeg testet uten først, så kanskje du sparer deg for de ekstra tusenlappene. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) 1 råd jeg tror mange her er enige i: styr unna hifi klubben.. det er for rike folk... man får lite lyd for penga der... Edit: 6" leverer ikke bra med bass nei. det er ikke mulig.. spør hifiklubben eller noen andre butikker som driver med høytalere så får du høre det selv. med 6"/6.5" er subb virkelig anbefalt. med 8" trenger man egentlig ikke subb da der er det godt med trøkk i bassen Endret 14. juni 2010 av DrHawkins Lenke til kommentar
magb Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Skjerp deg a Drhawkins, Når folk spør om råd her på forumet trenger du ikke blande deg hvis du ikke vet hva du snakker om. i et så lite rom som vil både 5 og 6 tommer være nok, og da spesielt med sub (men også uten). Har selv to 5 tommere i hver høyttaler og det trøkker enormt på dette lille rommet. Du ber også folk holde seg unna Hifiklubben av helt absurde grunner. Det du ikke har skjønnt er at lyd og musikklytting ikke handler om å kunne spille naboen ut av huset, det handler om å få et stereoanlegg til å spille pent, åpent, med mye detaljer og med riktig klang for din egen smak. Til film, kan nok en 6 tommer bli litt snaut, men til musikk låter en god 6 tommer alene ofte bedre enn med sub. Edit: Du har ikke vurdert bruktmarkedet? her får man enormt mye bra til en god penge. avforum.no og hifisentralen.no har gode bruktmarkedet med mange seriøse selgere. Endret 14. juni 2010 av magb Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 spiller ikke så mye rolle om det er lite eller stort rom. det som spiller noen rolle er at med 6" så må du ganske høyt opp i volum før du merker noe særlig med bass har prøvd 6.5" i et lite rom nå ganske nylig og der måtte han ha subb til.. med 8" vil du kunne få god klar fin ordentlig lyd ut på vanlig volum styrke, du vil kunne høre bass og du vil få den riktige stemte lyden ut ved 8" 8" er verken for lite eller for stort. den ligger perfekt i bass nivå i både høyt og lavt volum... uavhengig om det er lite eller stort rom. Hifiklubben er de beste i norge ja men prisen er derretter også prisen på hifiklubben er idiotiskt det er som å gå å kjøpe seg sko til 5000kr bare for merket eller mac for 20k når man kan få pc til 15k i samme ytelse de høytalerne på hifiklubben er ikke noe bedre enn de man kan få andre plasser (så sant det ikke er europris eller lignende) det jeg sier stammer i fra butikker, reviews og egne erfaringer Lenke til kommentar
magb Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Som sagt, hold deg unna tråder hvor du ikke har kunnskap nok til å være til hjelp. Du har tydligvis ingen kunnskap om hifi da du presterer å si ting som at romstørelsen ikke er viktig, dette er så feil det kan bli. Mange påstår faktiskt at romstørelsen og akustikken i rommet er viktigere enn selve anlegget. Det er også fint at du er fornøyd med 8" basselement, men det er faktiskt hovedsaklig romstørelsen som avgjør hvor store høyttalere du trenger. Fronthøyttalere med 8" i et for lite rom vil føre til rumlete bass og during i hele rommet da en 8" flytter endel luft. Det finnes forresten ingen som kjøper høyttalere pga merket, det er ikke derfor mange handler på hifiklubben, Soundgarden, Sterofil osv. De handler der fordi det er disse butikkene som fører høyttalere med kvaliteten og lydne man er ute etter. Du kan forresten få gode høyttalere andre steder også, feks Elkjøp fører noen gode Kef høyttalere og Abrahamsen forsterkere. Dette er like godt som tilsvarende prisklasse på hifiklubben. Men du kan faktiskt ikke få noe som er like godt som alle disse kjedene fører til en mye rimeligere pris, det er ikke slik det fungerer da gode høyttalere krever dyre materialer, forskning på lyd osv. Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 som sagt kan du få et 10ganger bedre anlegg for samme prisen en annen plass enn hifiklubben (mitt anlegg er et godt eksempel på det) når man først skal kjøpe anlegg for 10k så sikrer man seg at man får ordentlig god lydkvalitet samt best bass og alt annet mest for pengene med andre ord og da går man ikke på hifiklubben den dagen du tjener 50k i måneden så er hifiklubben noe å vurdere, fordi da har du råd til å kjøpe anlegg til 50k som gir lyd som et 20k anlegg andre plasser bår det kommer til rommet så har ikke det så mye å si lengre da du har et hav av instillinger på forsterkeren slik at du kan stille det akkurat slik rommet er og at det er perfekt men du kan ikke få samme lydkvalitet utav 6.5" som 8" høytalere. på 8" får du en lyd som er veldig realistisk til virkeligheten mens med 6.5" får du ikke en realistisk lyd ut (sammenstemninga av bass kontra diskant og slike ting) ikke alt krever gode materialer. du kan få lik ytelse pc til 10k og 20k eneste forskjellen er materialene men det betyr ikke at 10k pcen er dårligere. det betyr bare at du har mer råd og vil ha det beste av materialer. jeg har hatt en del anlegg oppigjennom tida og det jeg har nå er det første store anlegget jeg har men har også venner som har anlegg som jeg hører flere ganger og han ene sitt som har 2x 6.5" front og 10" subb kan ikke måle seg med mitt engang og det sa han selv da han hørte mine etterpå hvis du ikke tror på dette kan du gå i en butikk å høre selv, for eksempel elkjøp eller siba eller lignende så spiller de gjerne for deg og gir deg råd Lenke til kommentar
delfin Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) -snip- Vissvass, vissvass... 6.5" kan filleriste et rom om det er det du er ute etter. Det er enorm forskjell på høyttalere selv om de har samme størrelse på elementene. En kompis oppgraderte fra stusselige Dynavoice F6 til XTZ 99.36 for en stund siden, og den bassen rister ned bilder fra veggene. Begge har 2x6.5" + tweeter, men kan ikke sammenlignes på noe annet enn det. Jeg kan godt forklare deg hvorfor det du sier ikke har noe med virkeligheten å gjøre hvis du er interessert i det... Forøvrig har jeg 99.25 selv, og de har rikelig bass på mitt lille rom (15m2 ca), selv om det ikke slår på samme måte som gulvhøyttalere som flytter mye mer luft... Edit: Så nå at du har NS-777, som har følsomhet på 89dB og tåler 100W kontinuerlig (250W short). 99.36 (med 2x6.5) har følsomhet på 90dB og tåler 200W kontinuerlig (550W short). Du trenger ikke å være professor for å gjette hvilken som spiller høyest. Endret 14. juni 2010 av pifler 1 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 det er ikke høyest man er ute etter her. Det er realistiskt lyd på "normalt" volum som er saken. ved 6.5" vil du få en mer diskant lyd ut mens med 8" vil du få en mer sammentstemning av bass og diskant slik som virkeligheten er. anderledes forklart: ved 6.5" blir det mer helium stemmer mens med 8" blir det mer ekte stemmer som er i samver med bassen. jeg spiller de med 190w kontinuerlig omtrent. det som er at når du skrur opp på volumet så vil resistansen gå ned og dermed gi ut mer watt. men når jeg kommer opp i høyt nok volum så vil forsterkeren konke ut pga høytalerne krever mer watt enn forsterkeren klarer å gi ut. på max volum vil høytalerene dra 250w mens på normalt volum vil de dra 100w.. når jeg kommer opp i volum der de krever over 190w så blir det forvrengt lyd og da vil forsterkeren konke ut med engang for å ikke sprenge høytalerne (vist på videoen jeg har lagt ut her på forumet) når jeg har normalt volum så har jeg en herlig lydkvalitet, og når jeg skrur godt opp beholder jeg den lydkvaliteten mens skrur jeg opp på max så klarer ikke forsterkeren å dra de høytalerne og dermed vil jeg ikke få den lydkvaliteten lengre, altså forvrenging og dermed vil forsterkeren konke ut med 6.5" så kan du ikke få den samme bassen eller den samme lydkvalitet som er nær realiteten. ja de kan gi fra seg litt bass men det er ikke det store. Du kan jo gå i en butikk å spørre de selv om hvis du skal ha ordentlig anlegg om du da kan ha 6.5" uten subb og du kommer til å få til svar nei... uavhengig av hvor du spør så lenge de driver med lyd jeg skal ikke krangle på at du får god lyd i 6.5" høytalere men jeg sier du kan få så mye bedre på 8" for samme prisen omtrent Lenke til kommentar
delfin Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) -snip- Lol. Du har seriøst ikke peiling på hva du snakker om. Overhodet. Edit: Leste over det du har skrevet igjen, og det var enda verre enn jeg først trodde... tror ikke du har EN ting rett i hele teksten din.. du bør, som nevnt, slutte å uttale deg om ting du overhodet ikke har greie på... Endret 14. juni 2010 av pifler 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Snapp Trådstarter: Håper ikke du tror på all denne tullpraten. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Forferdelig mye pisspreik det kommer fra DrHawkins da? ... Trådstarter: Tror du burde høre på magb og pifler, for de kommer jo ihvertfall med real fakta. Lenke til kommentar
Espen3 Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 Ble mye rart her ja Har hørt litt på AVforum også og virker som de fleste mener at brukt er lurest. Har aldri handlet brukt før så er veldig usikker (spesielt med tanke på garanti), men er vel litt spesielt med tanke på hifi-komponenter siden disse kan vel til og med være bedre brukt (innspilt), og vil vel få bedre utstyr til en billigere penge. Er bare å fortsette å komme med forslag, og dette med bass kommer helt ann på hvordan rommet blir å bli til slutt. Hvis det blir ekstremt lite blir nok 6.5''/8'' i frontene nok, men hvis jeg får et større rom får jeg eventuelt se ann en aktiv subwoofer (jeg ser mye film, og hører mye på "basstung" musikk som for eksempel dubstep/dnb). Som sagt bare å komme med forslag nytt og eventuelt brukt Lenke til kommentar
delfin Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Ble mye rart her ja Har hørt litt på AVforum også og virker som de fleste mener at brukt er lurest. Har aldri handlet brukt før så er veldig usikker (spesielt med tanke på garanti), men er vel litt spesielt med tanke på hifi-komponenter siden disse kan vel til og med være bedre brukt (innspilt), og vil vel få bedre utstyr til en billigere penge. Er bare å fortsette å komme med forslag, og dette med bass kommer helt ann på hvordan rommet blir å bli til slutt. Hvis det blir ekstremt lite blir nok 6.5''/8'' i frontene nok, men hvis jeg får et større rom får jeg eventuelt se ann en aktiv subwoofer (jeg ser mye film, og hører mye på "basstung" musikk som for eksempel dubstep/dnb). Som sagt bare å komme med forslag nytt og eventuelt brukt Hvis du kjøper gulvstående klarer du deg lenge med 6.5" til musikk, selv om du er basshead... Sub er for film slik jeg ser det Hvis du vil ha noen høyttalere som spiller morro og høyt er nok klipsch noe å vurdere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå