Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med Internett!

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Heihei.

Har et problem som er ganske så irreterende. Problemet er:

Når jeg er på pcen så er internettet ganske treigt. Dette kan jo være pågrunn av trådløst. Har en internett kabel men jeg er ikke 100% sikker på åssen jeg får det kobla til pcen. Dette kan høres ganske dumt ut men det er vanskeligere enn så. Jeg har prøvd mye, koblet kabelen til routern og skrudd internett av og på, skjer ingenting. Blir det samme nettet. Prøvd å koble den til i modomet, fungerer heller ikke, men det kan jo være pga det bare er én tilkoblingsinngang der, så jeg kan ikke ha den kabelen og den andre som står den fra før av heller. Noen som har peiling på hva jeg gjør for å få internettet til kabel istedenfor trådløst?

Prøvd det på playstation 3, og der fungerer det perfekt. (Ethernet cabel connected)

Mvh. Daniel :) Takk for svar!post-195049-1276263727,4847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Det tyder jo på at det er problem med PC.

Er det en ny PC, så sjekk at du har installert chipset-driver for hovedkortet.

Har den fungert med kablet nettverk før?

Ok takk for svar. Nei, den er ganske gammel faktisk. Nei, har alltid hatt trådløst, hatt den ganske lenge, så kan ikke huske om jeg har brukt det... men jeg tror ikke det. er det en side jeg kan installere det?

Lenke til kommentar

koble til kabelen til PCen (andre enden kan stå i trådløsruteren, så lenge du bruker en av LAN utgangene - hvilket du vanligvis har 4 av på baksiden).

så går du til startknappen -> kjør -> og skriv "cmd" og trykk enter

(for windows 7 hopper du over å tykke kjør knappen og bare skriver cmd rett i søkefeltet)

skriv kommandoene:

ipconfig /release (og så enter)

(vent til kommandoen er ferdig å kjøre og du får neste linje opp)

ipconfig /renew (og så enter)

copy&paste inn all informasjon som kom opp etter du skrev den siste kommandoen. Dette vil hjelpe oss å diagnosere problemet - som eksempelvis at nettverkskortet mangler drivere eller at du ikke får tildelt IPadresse osv. Uten dette vil det være vanskelig å si noe.

tips: høyreklikk for å kunne markere og kopiere inne i CMD vinduet.

Her er også en guide som omhandler det samme - hvordan du kjører ipconfig kommandoen - dersom du ikke har gjort det før. det er dog ikke særlig komplisert.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

koble til kabelen til PCen (andre enden kan stå i trådløsruteren, så lenge du bruker en av LAN utgangene - hvilket du vanligvis har 4 av på baksiden).

så går du til startknappen -> kjør -> og skriv "cmd" og trykk enter

(for windows 7 hopper du over å tykke kjør knappen og bare skriver cmd rett i søkefeltet)

skriv kommandoene:

ipconfig /release (og så enter)

ipconfig /renew (og så enter)

copy&paste inn all informasjon som kom opp etter du skrev den siste kommandoen. Dette vil hjelpe oss å diagnosere problemet - som eksempelvis at nettverkskortet mangler drivere eller at du ikke får tildelt IPadresse osv. Uten dette vil det være vanskelig å si noe.

tips: høyreklikk for å kunne markere og kopiere inne i CMD vinduet.

Her er også en guide som omhandler det samme - hvordan du kjører ipconfig kommandoen - dersom du ikke har gjort det før. det er dog ikke særlig komplisert.

-Stigma

Done. her er det som står:

Microsoft Windows [Versjon 6.0.6000]

Copyright © 2006 Microsoft Corporation. Med enerett.

C:\Users\Runar>ipconfig /release

Den forespurte operasjonen krever forhøying.

C:\Users\Runar>ipconfig /renew

Windows IP-konfigurasjon

Trådløst LAN-kort Trådløs nettverkstilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : getinternet.no

Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::4531:abfb:fdcd:744c%10

IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 192.168.0.199

Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . .: 192.168.0.1

Tunnelkort Lokal tilkobling*:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :

IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:4137:9e76:188c:334b:ab2e:9e76

Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::188c:334b:ab2e:9e76%9

Standard gateway . . . . . . . . .: ::

Tunnelkort Lokal tilkobling* 2:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet

Tunnelkort Lokal tilkobling* 6:

Tunnelkort Lokal tilkobling* 7:

Tunnelkort Lokal tilkobling* 9:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : getinternet.no

Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::5efe:192.168.0.199%15

Standard gateway . . . . . . . . .:

C:\Users\Runar>

Lenke til kommentar

Takk for infoen - den gjør det meget klart hva som er problemet:

Maskinen din kjenkjenner ikke at den har et kablet nettverkskort.

De mest vanlige årsakene til dette er:

- Du har faktisk ikke et kablet nettverkskort. Merk at det kan være mulig å plugge inn kabelen likevel dersom du har et modemkort, for de bruker ofte samme type kontakt, men modemkortet kan ikke hjelpe deg med LAN nettverk.

- Du har et kablet nettverkskort men har ikke installert driveren eller det er noe galt med driveren. Det er et meget typisk problem når folk reinstallerer maskinen på et tidspunkt og ikke vet at de må reinstallere drivere manuellt om ikke windows finner en standard driver å bruke automatisk

- Du har et kablet nettverskort men det er blitt defekt. Dette er også mulig, men det er heldigvis mindre sansynlig siden nettverkskort som regel ikke dør av seg selv så ofte. De eneste kortene jeg har sett dø så langt er kort som har fått overspenning via lynnedslag via kabelen fra ruteren f.eks.

- Du har et kablet nettverskort men det er blitt deaktivert. I så tilfelle er det bare å reaktivere det fra device manager/enhetsbehandlig (se beskrivelse under).

For å vite hvilken av disse det er, gjør følgende:

Gå til device manager (enhetsbehandling på godt norsk) og ta et screenshot av listen derfra (samme type bilde som du ser på wiki siden).

Beskrivelse med bilder på hvordan du finner device manager har du her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Device_Manager

Se gjerne om du tilfeldigvis har et ikon med en gul varseltrekant på seg et sted i listen, spesiellt om den er under netverkskort kategorien. ikon med rødt kryss er også interessant. I så tilfelle så trykk gjerne på det ikonet og copypaste feilmeldingen som står der til oss. Skjermbilde + evt. feilmelding dersom du har et ikon med gult/rødt merke vil la oss analysere problemet og foreslå en løsning.

PS: jeg følger ikke nødvendigvis med i tråden her hele tiden så om du svarer med infoen men ikke får svar innen en dag eller to så kan du forsøke å sende meg en PM. bare husk å inkludere link til tråden i så tilfelle.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Irb8P5GEaM

Takk for infoen - den gjør det meget klart hva som er problemet:

Maskinen din kjenkjenner ikke at den har et kablet nettverkskort.

De mest vanlige årsakene til dette er:

- Du har faktisk ikke et kablet nettverkskort. Merk at det kan være mulig å plugge inn kabelen likevel dersom du har et modemkort, for de bruker ofte samme type kontakt, men modemkortet kan ikke hjelpe deg med LAN nettverk.

- Du har et kablet nettverkskort men har ikke installert driveren eller det er noe galt med driveren. Det er et meget typisk problem når folk reinstallerer maskinen på et tidspunkt og ikke vet at de må reinstallere drivere manuellt om ikke windows finner en standard driver å bruke automatisk

- Du har et kablet nettverskort men det er blitt defekt. Dette er også mulig, men det er heldigvis mindre sansynlig siden nettverkskort som regel ikke dør av seg selv så ofte. De eneste kortene jeg har sett dø så langt er kort som har fått overspenning via lynnedslag via kabelen fra ruteren f.eks.

- Du har et kablet nettverskort men det er blitt deaktivert. I så tilfelle er det bare å reaktivere det fra device manager/enhetsbehandlig (se beskrivelse under).

For å vite hvilken av disse det er, gjør følgende:

Gå til device manager (enhetsbehandling på godt norsk) og ta et screenshot av listen derfra (samme type bilde som du ser på wiki siden).

Beskrivelse med bilder på hvordan du finner device manager har du her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Device_Manager

Se gjerne om du tilfeldigvis har et ikon med en gul varseltrekant på seg et sted i listen, spesiellt om den er under netverkskort kategorien. ikon med rødt kryss er også interessant. I så tilfelle så trykk gjerne på det ikonet og copypaste feilmeldingen som står der til oss. Skjermbilde + evt. feilmelding dersom du har et ikon med gult/rødt merke vil la oss analysere problemet og foreslå en løsning.

PS: jeg følger ikke nødvendigvis med i tråden her hele tiden så om du svarer med infoen men ikke får svar innen en dag eller to så kan du forsøke å sende meg en PM. bare husk å inkludere link til tråden i så tilfelle.

-Stigma

Ok, takk for svar :) Det var sånn gul trekant der som du snakka om.

Enhetsstatus: Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)

Klikk Søk etter løsninger for å sende data om denne enheten til Microsoft og finne ut om en løsning finnes.

Var det riktig?

Lenke til kommentar

Det var riktig ja. du glemte screenshot, men det er kanskje ikke nødvendig i og med at du fannt problemet på egenhånd.

Jeg vil tolke dette som mest sansynlig et driverproblem, dvs. feil eller ingen drivere til kortet.

Da må vi vite hva kort du har så vi kan grave opp driverene til det.

Vi må ha et screenshot av "hardware ID" skjermen (som du finner inni device manager).

Forklaring med skjermbilder om hvordan du finner den ser du her:

http://www.gilsmethod.com/how_to_resolve_unknown_device_problems

når du allerede har funnet device manager bør det være enkelt. Enten ta screenshot av hele den siden eller skriv ned koden(e) som står der ordrett.

Her er et eksempel fra min egen maskin på hvordan denne koden ser ut:

PCI\VEN_14E4&DEV_1693&SUBSYS_01211025&REV_02

Du vil naturligvis ha litt andre tall osv.

Med denne infoen kan jeg finne de driverene for deg, og de bør fikse problemet ditt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...