Noggie Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Drevet noe med testing av elektrisk-utstyr de siste aarene. Og det finnes faktisk ISO standard paa hvordan man skal forholde seg i slike situasjoner, i forhold til interne test-prosedyrer og test-objekt selv. Hvorvidt det er fornuftig og implementere ISO 17025 hos Akam, er kanskje et annet spörsmaal. ;~) For tester, hvor produsenten sender et produkt til test (f.eks for CE dokumentasjon) hos et test hus (f.eks Nemko, DNV, TI), ville normal prosedyre vaert, at testen ville blitt avbrutt etter funksjons-test i inngangs-kontrollen. Ved tydelige funksjons-feil* paa produktet skal man kontakte kunden (produsenten), og gi produsenten en mulighet til aa rette opp feilen / sende nytt test objekt. En ferdig test-protokoll ville da ikke bli sendt ut / skrevet. (* funksjons-feil er definert som feil eller mangler ved produktet som ikke er omfattet av hva som skal testes, men er nødvendig for aa kunne gjennomføre testene riktig, samt og kunne bruke test-objektet som definert ihht brukermanual. For eks riktig versjon og funksjonerende software, at test-objektet ikke har transport eller andre skader, at alt nødvendig tilbehør er levert med test-objektet) Ikke helt samme situasjon her, siden det er mer produsenten sender et produkt til test for for "gratis reklame". Desto mer overrasker det meg, at Sony Norge da ikke passer paa at kameraet fungere som det skal. Man skal være forsiktig med å anklage seriøse, hardt arbeidende fagjournalister for bias. Det samme problemet fremsto med forskjellige hus, med fire forskjellige objektiver, tør jeg spørre hva annet Are skulle gjort? Det kommer frem utallige vitnesbyrd fra fornøyde brukere av a550. Det er flott, og det skulle bare mangle, men hvordan skal en fagjournalist reagere når han opplever seriøse produksjonsfeil på flere eksemplarer? Uten aa kjenne alle detaljer om fra hvem dere fikk test objektene (Sony Norge, videresendt fra annet fotoblad, annen kilde), hvilken avtale dere har gjort med Sony Norge, og hvilken kommunikasjon dere har hatt med Sony Norge. 1: Sikkerstille om det virkelig er en produksjonfeil, og ikke en transport-skade. 2: Gi Sony Norge rimelig mulighet til aa svare pä henvendelsene, og evnt stille annet test-objekt til Akam testene. 3: Siden det er en "reklame test" og ikke en test hus test; stille seg spörsmaalet: ville jeg publisere test resultatene ogsaa hvis det var et annen produsent. Hvis redaksjonen ikke har en bekjent som jobber hos Nemko, DNV, TI, ville jeg tro at det finnes personer der som leser med her i forumet. Kunne hende at en av de ville vaert villig til aa ta en kort liten prat, om hvordan de som akkreditert test-laboratorium maa omgaa med test-objekter. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Denne tråden/artikkelen handlet om Sigma SD-15. Folk som ikke bruker eller har prøvd kameraet sier det er møkk. Og det er nesten 5mnd. før kameraet kommer ut på markedet. Nesten hele artikkel, skrevet av Are, er gjennomsyret med negative bemerkninger om Sigma og kameraene deres. Er det ikke slik at man skal raportere nyheter og ikke lage/krydre de? Etter denne artikkel har jeg holdt meg til dpreview, de "trasher" ikke produkter før de har fått testet dem. Vel, sist Akam testet et speilrefleks fra Sigma (SD14) var de lite fornøyde med det. Og selv om SD14 fikk en kultstatus og mange kjøpte det for spesielle bruksområder er det ingen tvil om at Akam ikke var alene i å være lite fornøyde med Sigma SD14. Det er litt som om biljournalistene ikke skulle nevne den berømmelige elgtesten når de skrev om den kommende andregenerasjons A-klassen. Jeg ser ingen egentlige problemer med at en forbrukerjournalist er skeptisk basert på tidligere erfaringer. Strengt tatt burde man være mer kritiske mot påstander fra produsenter i alle tilfeller. De lyger så det renner av dem. Uten aa kjenne alle detaljer om fra hvem dere fikk test objektene (Sony Norge, videresendt fra annet fotoblad, annen kilde), hvilken avtale dere har gjort med Sony Norge, og hvilken kommunikasjon dere har hatt med Sony Norge. For ordens skyld: Jeg er ikke medlem av Akam-redaksjonen eller noen redaksjon under Tek.no-paraplyen, jeg er frilanser for Akam og moderator på diskusjon.no. 1: Sikkerstille om det virkelig er en produksjonfeil, og ikke en transport-skade. Jeg kan ikke gi et adekvat svar på dette, men det er utrolig usannsynlig at det skulle være snakk om en transportskade på to forskjellige eksemplarer av en modell (Akam mottok et nytt a550 fra Sony da de opplevde fokusproblemer). En transportskade som rammer autofokusen kan jeg faktisk heller ikke se for meg, jeg kan forestille meg dette på et objektiv, men at det skulle skje med fire individuelle objektiver er igjen, svært usannsynlig. 2: Gi Sony Norge rimelig mulighet til aa svare pä henvendelsene, og evnt stille annet test-objekt til Akam testene. Det går frem i testen at Akam har informert Sony om problemene, og at Akam mottok et nytt testeksemplar da de rapporterte fokusproblemene, og at også dette eksemplaret hadde fokusfeil. 3: Siden det er en "reklame test" og ikke en test hus test; stille seg spörsmaalet: ville jeg publisere test resultatene ogsaa hvis det var et annen produsent. Jeg har absolutt ingen tvil om at journalisten det er snakk om har integriteten som kreves for å publisere slike resultater for andre merker. Hvis redaksjonen ikke har en bekjent som jobber hos Nemko, DNV, TI, ville jeg tro at det finnes personer der som leser med her i forumet. Kunne hende at en av de ville vaert villig til aa ta en kort liten prat, om hvordan de som akkreditert test-laboratorium maa omgaa med test-objekter. Og da returnerer vi til spørsmålet: Er det egentlig matnyttig for Akam å baserer seg så tungt på så tekniske labtester? Det er allerede implementert en kompleks testprosedyre, Akams testprosedyrer gir en god blanding mellom teknisk informasjon og praktisk bruksinformasjon. For min del er labtester stort sett lite interessante, det er fordi jeg har arbeidet i snart tre år som pressefotograf. Derfor vet jeg at en labtest vil gi minst mulig støy for den gjeldende ISO-verdien, for eksempel. I den virkelige verden har man skygger, høylys, blandingslys.. flatt lys, kontrastfult lys. Jeg kan få helt støyfrie resultater på ISO1600 om lyset er rett, er det feil lys vil selv et D3 gi støy på ISO400. Særlig om alt faller sammen, altså kraftige skyggepartier, kraftige høylys, like fullt flatt blandingslys på motivet og et uskarpt objektiv. Den lave kontrasten gir kanskje litt fokusbom også. Og så kombinerer vi det med en fargetemperatur som fremprovoserer støy. Det er den virkelige verden. Det har dessverre ganske lite å gjøre med resultatene i labben. Men meg om det, labtesten er mye mer rettferdig, Akams testprosedyrer er kanskje ikke helt perfekte, og de holder sikkert ikke samme standard som et av de mest anerkjente tekniske testlabaratoriene i Europa, men det gjelder faktisk like mye for Canon som det gjelder for Sony. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Og da returnerer vi til spørsmålet: Er det egentlig matnyttig for Akam å baserer seg så tungt på så tekniske labtester? Det er allerede implementert en kompleks testprosedyre, Akams testprosedyrer gir en god blanding mellom teknisk informasjon og praktisk bruksinformasjon. For min del er labtester stort sett lite interessante, det er fordi jeg har arbeidet i snart tre år som pressefotograf. Derfor vet jeg at en labtest vil gi minst mulig støy for den gjeldende ISO-verdien, for eksempel. Jeg snakker egentlig ikke om labtester, de aktuelle testene Akam foretar, eller prosedyrer akam måtte ha for å gjennomføre selve testene. (Heller ikke at nevnte firma skulle gjøre testene. De har helt sikkert nok arbeid. Og tror en slik test ville kostet akam mye penger) Mer det som er rund om testene, hvordan omgå med feil på test-objekt, hvordan omgå med mulige feil i test-resultater. ;~) Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 foto.no har det verste som finnes av kamera-"tester". De gjør rett og slett narr av kamera, teknologi og alt bortsett fra "følelser" og "inspirasjon kamera gir". Ikke alle bryr seg om ISO 102400 og 11 bilder pr. sek. slik du gjør. Mange som ikke liker fargene Nikon kameraene produserer. Teknisk blå vs. mellow yellow. Spennende at du uttaler deg på mine vegner, men jeg bryr meg ikke stor om de nevnte elementene. Selv har jeg kamera som har ISO 1600 og 5 fps. Greit nok at den som skriver skråblikk kommentere at han/hun ikke liker fargene rå filer gir. Det som blir feil er å voldta råfiler med billigg jalla filter i en sak som omtaler kamera. "Oh kurven på kamera minnet om solnedgang. Jeg kjørte så jpeg filer gjennom 10tals filtrer for å fremheve solnedgang i den døde fuglen jeg fant at med søppelkasse" Hva i huleste har det med kamera å gjøre? Greit at man ikke bryr seg om det tekniske, greit at man er opptatt av hvordan kamera føles i hånden - men det må nu være grenser. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Vel, sist Akam testet et speilrefleks fra Sigma (SD14) var de lite fornøyde med det. Og selv om SD14 fikk en kultstatus og mange kjøpte det for spesielle bruksområder er det ingen tvil om at Akam ikke var alene i å være lite fornøyde med Sigma SD14. Det var snakk om nyheter som Sigma kom med på PMA 2010 om SD-15. ikke SD-14. Kultstatus? SD-14 har like mye kultstatus som Olympus E-3. Spesielle bruksområder? Ja, det er mange som har bygd sin SD-14 om til en "flux capacitor" og reiser i tid Akam's testpanel var lite fornøyd med SD-14, men å si at "det ingen tvil om at Akam ikke var alene i å være lite fornøyde med Sigma SD14" er latterlig. Kom med alle de testene som er mer negativ en akam's test. Gi meg en link til en redaksjon som spyr ut like mye galle om SD-15/DP2x/DP1s før produktet er på markedet. Det er litt som om biljournalistene ikke skulle nevne den berømmelige elgtesten når de skrev om den kommende andregenerasjons A-klassen. Jeg ser ingen egentlige problemer med at en forbrukerjournalist er skeptisk basert på tidligere erfaringer. Strengt tatt burde man være mer kritiske mot påstander fra produsenter i alle tilfeller. De lyger så det renner av dem. Har bare en gammel Toyota, leser ikke hva biljournalistene skriver. Har aldri testet en elg, har prøvd hest. Vanskelig å sammenligne Du har ingen problemer med forbrukerjournalister? Vi vet det. Det vises i innleggene dine. Blir det mer slurp-sleik oppover ryggen til "forbrukerjournalistene" nå framover så må vi nesten se partnerskapsbevis. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Det var snakk om nyheter som Sigma kom med på PMA 2010 om SD-15. ikke SD-14. Jepp. Og siden dette er relatert til analogien jeg gjorde til biljournalistikk tar jeg det senere i svaret mitt. Kultstatus? SD-14 har like mye kultstatus som Olympus E-3. Tøys. Kombinasjonen av foveon-sensor og sær cropfaktor har gjort SD-14 til en form for digital Holga med litt mindre utbredelse. Jeg sier ikke at det er positivt eller negativt, jeg konstaterer det bare. Det ble særlig hjulpet da prisene på SD-14 ble dumpet for en del måneder siden. Spesielle bruksområder? Ja, det er mange som har bygd sin SD-14 om til en "flux capacitor" og reiser i tid Nei. Og du vet godt at det ikke var det jeg snakket om, så hvorfor du gidder å være usaklig vet jeg ikke. SD-14 er et kamera som gjør det dårlig på høy ISO og produserer bilder med relativt lav oppløsning og det er tregt, om jeg ikke husker feil. SD-14 kan levere helt utrolig flotte farger og toner, men det var faktisk ikke et seriøst alternativ for de som ville kjøpe seg inn i et system. Akam's testpanel var lite fornøyd med SD-14, men å si at "det ingen tvil om at Akam ikke var alene i å være lite fornøyde med Sigma SD14" er latterlig. Kom med alle de testene som er mer negativ en akam's test. Gi meg en link til en redaksjon som spyr ut like mye galle om SD-15/DP2x/DP1s før produktet er på markedet. Så, hvor mange testere var det egentlig som skamroste SD-14? Jeg skrev ikke "alle som anmeldte SD-14 syns det var det verste kameraet siden anmelder lagde pinhole av en dassrull", jeg skrev "akam ikke var alene om å være lite fornøyde med Sigma SD14". Og henvisningen var faktisk ikke til andres omtale av det kommende SD-15, det var om SD-14. Har bare en gammel Toyota, leser ikke hva biljournalistene skriver. Har aldri testet en elg, har prøvd hest. Vanskelig å sammenligne Den opprinnelige A-klassen ble testet av et tysk bilblad. Bilbladet kjørte en såkalt elg-test, som er en test av bilens evne til å endre retning i en ulykkessituasjon, eksempelvis dersom en elg labber ut i veien, derav navnet "elgtest". Mercedes-Benz A-klasse i første generasjon klarte det ganske imponerende kunststykket å velte. Da Mercedes-Benz annonserte andre generasjon A-klasse var det knapt noen bilblad som ikke rekapitulerte det. Det vil si, jeg leser ikke bilblad fra andre land enn Norge, Sverige og Storbritannia, og selv om tysken min er god nok til å bestille øl og poteter er den begrenset for tekniske tekster på flere sider, men de norske bilbladene jeg leste på den tiden rekapitulerte det i alle fall. Akam likte ikke SD-14. Det er ikke rart at de er kritiske til SD-15. De kommer nok til å teste kameraet, og om SD-15 viser seg å yte bra vil nok testen reflektere det. Du har ingen problemer med forbrukerjournalister? Vi vet det. Det vises i innleggene dine. Blir det mer slurp-sleik oppover ryggen til "forbrukerjournalistene" nå framover så må vi nesten se partnerskapsbevis. Først tenkte jeg at jeg skulle overse denne overlegne, frekke og ufine biten av innlegget ditt, men skitt au. Jeg har mange problemer med forbrukerjournalister. Når forbrukerjournalistene gjør noe galt, i alle fall. Men et problem jeg har med forbrukerjournalister er at de litt for ofte fungerer som mikrofonstativ. Akam har vært flinke til å unngå akkurat det. Jeg har ikke noe behov for å innynde meg mot noen som helst. Dersom jeg ser tull og vås fra redaksjonen kan du ta deg faen på at jeg kommer til å kommunisere dette til dem. Og jeg ville gjort det ansikt til ansikt om det var praktisk mulig (det er tross alt 100 mil mellom Sandnessjøen og Oslo, der Akamredaksjonen ligger). Men jeg liker faktisk ikke å se personer som ikke har den ringeste anelse om hva de snakker om kritisere folk som har år med erfaring fordi de oppnår et resultat den aktuelle kritikeren ikke liker. Det gir meg hint til de franske teologene som fordømte vitenskapsmennene som tidsatte pyramidene til en viss tid, fordi syndefloden ville ha vasket dem vekk. "Vi vet det?" Nei, du tror det. Og du kan slutte å tro det, det er en helt grunnløs slutning. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Først vil jeg beklaget at redaksjonen har vært fraværende i denne diskusjonen. Årsaken er at Are dro på ferie 10 minutter etter at saken ble lagt ut. Are og jeg har brukt mye tid på disse kameraene. Vi har jo etter hvert testet en del kameraer og bør klare å få et bilde i fokus, synes jeg. Derfor var vi veldig overrasket over at disse ikke var i fokus. Derfor testet vi mer, og klarte å snevre problemet ned til fokus på kort avstand, og gjerne der det er begrenset med lys. I disse situasjonene var problemet konsistent. Det varierte noe i omfang, men det var der alltid. Så hva kan dette skyldes? Første innskytelse var selvfølgelig Kameraet, men vi fikk samme resultat på to hus. Neste som måtte sjekkes var objektivet. Vi fikk det samme på fire objektiver. Dette alene er vanligvis nok til å si at probelmet ikke er ved et eksemplar men med produktet som sådan. Men for å ha vårt på det rene, kontaktet vi Sony, ba om et nytt kamera og sendte dem bilder som de kunne vurdere, analysere og uttale seg om. Vi fikk et nytt kamera som oppførte seg likt. Vi fikk aldri noen tilbakemelding (i løpet av flere uker) fra Sony på disse bildene, og aldri noen forespørsel om ytterligere bilder eller annen informasjon. Det vi hadde å forholde oss til var derfor et konsistent problem på tvers av eksemplar og objektiv. Vi har, til tross for dette, likevel tatt høyde for at det kan være feil på alle kameraene. Konkulsjonen vi ble nødt til å trekke var følgende: Enten er det dårlig autofokus på disse modellene, eller så er det så slett kvalitetskontroll hos Sony at det er mulig å få samme feil på tre (av tre) eksemplarer. I begge tilfeller er dette så alvorlig, at vi mente det var viktig for leserne å få vite det. Ja, vi hadde publisert nøyaktig det samme om andre produsenter. Vi er helt uavhengige i så måte. vår lojalitet ligger hos dere, leserne våre. Vi skriver det vi synes dere bør vite, men vi vet også at det gir oss en del kritikk. Vi kunne tatt den lette veien, og ikke vært kritiske. Da ville alle vært fornøyde. Men hvilken nytte hadde det da vært i testene våre? Vi må formidle det vi finner. Jeg synes vi har beskrevet problemet så godt det lar seg gjøre, og så mye mer enn det kan vi ikke gjøre. Det er lett å forsøke å stemple oss som Sony-hatere. Men vi er kritiske til alt vi synes det er rimelig å være kritiske til. Vi følger pressens vær-varsom-plakat, tekstreklameplakaten og redaktørplakaten. Dette er viktig for oss. Dessverre kommer den hardeste kritikken når vi forsøker å være kritiske til de store aktørene. I en perfekt verden burde vi heller få kritikk når vi ikke var kritiske nok. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Jo, jeg er enig at dere må melde ifra om problemene. Men det er virkelig rart at ingen andre plasser nevner focus problemer. Dumt at Sony ikke ville "rydde opp" og være mer hjelpsomme. alphamountworld CamraLabs dpreview digitalcamerareview.com steves-digicams.com Alle disse har utført en svært detaljert review, men ingen har focus klager. Jeg googlet "Sony a550 focus problems", fant ingen. Jeg bare håper at folk er ikke så dumme at de bedømmer kameraet etter denne testen her alene, og heller leser alle de andre testene linket her i diskusjonen for å få seg inntrykk av kameraet. Vil ikke trekke dette ut i det uendelige. Er bare dumt med en 1/5 karakter på focus når det er ufortjent. Men men, life is like a box of chocolates.... Endret 15. juni 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Jo, jeg er enig at dere må melde ifra om problemene. Men det er virkelig rart at ingen andre plasser nevner focus problemer. Dumt at Sony ikke ville "rydde opp" og være mer hjelpsomme. alphamountworld CamraLabs dpreview digitalcamerareview.com steves-digicams.com Alle disse har utført en svært detaljert review, men ingen har focus klager. Jeg googlet "Sony a550 focus problems", fant ingen. Mange av disse sitene feier slike ting under teppet eller tones ned, da for kritiske blikk dreper annonse-inntektene deres. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Pfft, dumaste jeg har hørt. Det er bare spekulasjon fra din side. Det du sier har du ingen bevis over. Som jeg skal si: Det du sier der er fordi du jobber for Canon og må "discredit" alt det som dreier seg om Sony. Endret 15. juni 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Pfft, dumaste jeg har hørt. Det er bare spekulasjon fra din side. Det du sier har du ingen bevis over. Som jeg skal si: Det du sier der er fordi du jobber for Canon og må "discredit" alt det som dreier seg om Sony. Var den beregnet på meg? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Alle disse har utført en svært detaljert review, men ingen har focus klager. Jeg googlet "Sony a550 focus problems", fant ingen. At disse ikke får feil kan jo bare være at de har en testrutine som ikke fanger opp feilen... Det blir jo som Toyota Prius-saken - det var tross alt ikke en stor andel av bilene som hadde påvist en feil, men man må ta den ene stakkaren som opplever feilen på alvor. Toyota nektet, og jeg forstår godt om Sony ikke ville anstrenge seg for å skaffe negativ omtale her også - selv om jeg på ingen måte forsvarer at de gjør det. Som det har blitt sagt i det uendelige - når Akam finner noe som ikke stemmer er det riktig av dem å ta det opp. Jeg synes tross alt de gjør det på en veldig grei måte også: Vi har gjort det vi mener er nødvendig for å være sikre på at det er det siste som er tilfellet, men det betyr ikke at problemet nødvendigvis eksisterer i eksemplarer som har funnet veien til butikker. Det er ofte tidlige eksemplarer som sendes ut til pressen, og feilen kan utmerket godt være fikset i andre eksemplarer enn akkurat dem vi har. Vi er imidlertid nødt til å forholde oss til eksemplarene Sony sender oss, og de målingene tar og resultanene av dem når vi vurderer et produkt, og dommen over autofokusen vil i denne testen dermed bli deretter. Se gjerne bort fra akkurat de resultatene, dersom du foretrekker det når du kjøper et A500 eller A550, men for din egen sjelefreds skyld bør du teste og se om kameraet ditt viser de samme tendensene som våre testeksemplarer. Dersom man har kjøpt dette kameraet og ikke ser noe til tendensen, da er jo alt såre vel og man har kjøpt et meget godt kamera. Dersom man mot all formodning skulle se denne feilen, har man noe håndfast å slå i bordet med når man tar det med til butikken, det er åpenbart ikke et problem som utelukkende oppstår på ett eneste kamera. Det er, som testen påpeker, mange kvaliteter med disse kameraene, men jeg ville også lett med lys og lykter etter fokusfeilen om jeg hadde kjøpt et slikt kamera - selv om det sannsynligvis og forhåpentligvis ikke ville gitt resultat... Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Pfft, dumaste jeg har hørt. Det er bare spekulasjon fra din side. Det du sier har du ingen bevis over. Som jeg skal si: Det du sier der er fordi du jobber for Canon og må "discredit" alt det som dreier seg om Sony. Dessverre er det nok ikke så feil som man gjerne skulle ønske. Jeg kan ikke gå ut offentlig og si hvem som ikke tør å være kritiske på grunn av annonsørene, men en måte å se det på er rett og slett å se hvor kritiske de generelt er i testene sine. En side som aldri skriver noe ordentlig negativt, eller tar opp et problem med et kamera (annet enn småting), vil ofte gjøre det slik fordi de er redde for å skremme bort annonsørene. Det er lett å gjøre sånt, særlig i en tid som denne, da det er vanskelig å finne annonsører, og man må gjøre "alt" for å klare seg økonomisk. Akam (og hele tek-nettverket) har en annen holdning. Vi har en annonseavdeling som sitter langt fra oss, og redaksjonen har ingenting med annonsesalget å gjøre. Vi mener at den eneste måten vi kan overleve på, er å være seriøse og ærlige. Det øyeblikket vi begynner å løpe produsentenes ærend, har vi tapt. Jeg vet at vi jenvlig blir beskyldt for å være i lomma på både den ene og den andre, og ofte skriver vi positivt om ting. Men det er aldri for å være greie mot produsenten. Det er fordi vi mener det, og kan begrunne det vi skriver journalistisk. Endret 16. juni 2010 av faaeri Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Pfft, dumaste jeg har hørt. Det er bare spekulasjon fra din side. Det du sier har du ingen bevis over. Som jeg skal si: Det du sier der er fordi du jobber for Canon og må "discredit" alt det som dreier seg om Sony. Var den beregnet på meg? Selvfølgelig var det det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Selvfølgelig var det det. Tenkte meg det. Men der tok du nok mannen og ikke ballen, som det heter i disse VM-tider. Nå jobber jeg hverken for Canon eller Akam*, og er heller ikke kjøpt og betalt av noen som helst. Jeg har riktignok en Canon EOS 30D; men har i tilegg Olympus E-420 og E-620. Kameraer fra et merke som blir minst like stigmatisert som Sony. Men nå har jeg også lest en god del fotoblader i de siste 30 årene; fra forskjellige land (Norge, Sverige, England og USA). Og det er liten tvil om at testene som finnes i bladene fra England og USA er meget overfladiske, og konklusjonen spriker også i forhold til hva som sies i teksten. Den samme trenden ser jeg også på websider som omhandler foto. edit: det har også vært uttalt klart fra flere hold at de er overdrevent forsiktig, nettopp fordi de er avhengig av annonsørinntekter. Så jeg er dermed ikke overrasket over at fenomet ikke er omtalt andre steder. Jeg er ikke alltid enig i testene til Akam, men jeg er rimelig trygg på at når de finner et problem, så gjør de det de kan for å finne ut av det. Og de skriver også om det - noe som de bør. *) Jeg jobber dog litt som frilanser og har skrevet et par tester for Akam. Endret 16. juni 2010 av tomsi42 2 Lenke til kommentar
Brian Smith Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Takk for den hyggelige kommentarer! Brian Smith Sony Artisan av Imagery Miami Beach, Florida Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Skal sende inn kameraet mitt grunnet dette problemet. Burde jeg samtidig klage på autofokus problemet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Opplever du autofokus-problemer selv, da? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Ja gjør det, men mtp at alle Akam-testverjonene hadde feilen lurte jeg bare på om sony har klart å fikse feilen enda? Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Har vært og kjøpt meg et Nikon D3100, men har avtale med butikken at jeg kan bytte det, dersom jeg ombestemmer meg. Kameraene i denne testen så jo meget bra ut, og ingen kamera er jo perfekte. Det virker jo som at Nikon og Canon er den eneste "rette lære" når jeg går rundt i butikker, men de er jo de to merkene som selger klart best. Sony har jeg hørt lite pent om, men jeg tror ikke på at det skal være dårligere enn de fleste andre. Derfor vil jeg sjekke ut Sonys kameraer nærmere. De to kameraene i denne testen har vel noe fartstid, så det er kanskje kommet nyere utgaver. Jeg er nybegynner på speilrefleks, og må ha noe brukervennlig som tar bra bilder og video, samt at det starter raskt, fokuserer raskt og har bra batteritid, helst 500 bilder og over. Når det gjelder video, tar jeg en god del video i tillegg til bilder. Har et budsjett opp til 6500 kr. Endret 24. juli 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg