Gå til innhold

Noen Spørsmål ang. Stipend

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Har tenkt meg å flytte på hybel neste år, men har noen spørsmål angående stipend:

•  
  • Min far tjener 600-700 tusen i året, og noen har sagt meg at jeg ikke får stipend pga dette. er det sant?
  • Noen sier at jeg får borteboerstipend. Er dette nok til å leve på for en ungdom? (3-4k per måned for hybelen)

Takker på forhånd! :)

Endret av NoNamesLeft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lønnen for 2 år siden som gjelder. (Viss foreldrene dine ikke er skilt, trur jeg det er gjennomsnittslønnen av begge.)

Er foreldrene dine skilt?

Hvor mange søsken?

Formue?

Avstand til hybel?

Pris på hybel?

Buss?

Borteboerstipendet var ikke nok for meg. Jeg fikk 5000,- (skilte foreldre, med lav inntekt og 2 søsken under 18) i måneden, der jeg brukte 4250,- (hybelleige /m strøm og internett, busskort, treningssenter-avgift) og da var 750,- LITE til mat, eventuell fest og moro...

PS: Alle som søker får uansett utstyrsstipend (men det er ikke så mye desverre)

Så en jobb eller lignende er nesten et must, om du ikke får støtte av foreldre...

Lenke til kommentar

Stipendiatet er basert paa eigen inntekt og formue da du er over 18 og foreldra dine ikkje har forsorgeransvar lenger.

Edit: regner med det er hogare utdanning det er snak om.

TS er 15 år (står det på profil), så jeg vil regne med at det er VGS.

EDIT: Såg ikke at TS kommenterte

Du kan alltids gå inn på lånekassen si hjemmeside og regne ut stipendet med deres stipendkalkulator ;)

Endret av Cruzative
Lenke til kommentar

Det er lønnen for 2 år siden som gjelder. (Viss foreldrene dine ikke er skilt, trur jeg det er gjennomsnittslønnen av begge.)

Er foreldrene dine skilt?

Hvor mange søsken?

Formue?

Avstand til hybel?

Pris på hybel?

Buss?

Så en jobb eller lignende er nesten et must, om du ikke får støtte av foreldre...

Hybelen ligger ca 7 mil vekk. Foreldrene mine er sammen (ikke gift). Kommer ikke til å trenge buss. Har 2 søsken og 1 halvsøsken. Begge foreldrene mine har 0 i formue.

Endret av NoNamesLeft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...