Gå til innhold

Kan man se pikslene på Iphone 4?


Anbefalte innlegg

Ulepene med OLED er blant annet:

-Høyt strømforbruk delvis fordi panelet ikke kan nyttegjøre seg lyset fra omgivelsene, dels den lave effektiviteten.

-Feil fargegjengivelse. Delvis for at de blå diodene er boostet opp siden de har kortere levetid enn de grønne og røde.

-Vanlige OLED-skjermer har en "melkeaktig hinne" i sterkt lys. Samsung ser ut til å ha bedret dette.

-Feil oppgitt oppløsning. De har bare to subpixler i hvert pixel. Liten tekst og linjer ser merkelige ut.

 

Hvis det ikke gjøres noe drastisk innen OLED snart, tror jeg det viser seg å være en blindvei.

Det gjør seg veldig bra på spesifikasjonslisten for folk som tror på reklamen, men reklamen nevner sjelden noe om ulempene.

 

Uansett er dette utenfor topic i denne tråden.

 

Edit: Skriveleif :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulepene med OLED er blant annet:

-Høyt strømforbruk delvis fordi panelet ikke kan nyttegjøre seg lyset fra omgivelsene, dels den lave effektiviteten.

 

Nytteiggjøre seg lys fra omgivelsene? Hvilke andre teknologier som er aktuelle på mobiler er det som gjør dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvilke andre typer paneler som er transreflektive, mener du?

De forskjellige formene av LCD er så vidt jeg vet den eneste typen pr. i dag.

 

Jeg trodde tranreflektive teknologieer bare var et ekstra lag man legger utenpå en vanlig skjerm? Nå skal det innrømmes at jeg ikke har satt meg særlig inn i teknologien dog. Det vil vel også gå utover kontrasten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Transreflektive skjermer er ikke det samme som refleksbehandlede skjermer. Førstnevnte slipper lys helt inn til baklyslaget før det reflekteres ut igjen. Det er glimrende for bruk i sollys og er blant annet brukt i OLPC.

 

Her er en forklaring på teknologien.

 

Men til poenget lengre opp her: Hvis det legges opp til å reflektere lyset enten i overflate eller i baklyslaget så er jo ikke det bra for solcella som sitter i bunnen av stabelen.

Lenke til kommentar

For de som fortsatt er interessert så argumenterer Dustin Curtis her for at det ikke er pikseltetthet som er "revolusjonen".

 

There has been a lot of discussion about the pixel density in iPhone 4’s Retina display, but most of those discussions are missing the point. The Retina display isn’t revolutionary because of pixel density — some Android phones have featured almost 300ppi for months. iPhone 4 is revolutionary because it increases interface definition for the first time.

Lenke til kommentar

Og hva betyr det? Interface definition?

Antallet piksler som brukes til å tegne grensesnittelementer. Elementer på en iPhone 4 vil ta opp like mye plass på skjermen som elementer på tidligere modeller, men det vil bli brukt 4 ganger flere piksler til å tegne opp elementene.

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår deg nå, men dette er jo direkte koblet opp mot pixeltetteheten er det ikke det da?

 

Om du skal vise ett bilde som skal dekke 1x1 tomme på skjermen så vil jo antallet pixler som brukes for å tegne dette bildet stige "paralelt" med pixeltettheten.

 

Om man har en skjerm med 163PPI så vil bildet "dekke" 163x163 pixler

Har man en skjerm med 326PPI så vil bildet dekke 326x326 pixler

 

En dobbling av PPI vil altså føre til en firedobling av "Interface Definition" "uansett". Unntak oppstår vel bare om man lager ett nytt bilde med ett annet antall pixler.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår deg nå, men dette er jo direkte koblet opp mot pixeltetteheten er det ikke det da?

 

Om du skal vise ett bilde som skal dekke 1x1 tomme på skjermen så vil jo antallet pixler som brukes for å tegne dette bildet stige "paralelt" med pixeltettheten.

 

Om man har en skjerm med 163PPI så vil bildet "dekke" 163x163 pixler

Har man en skjerm med 326PPI så vil bildet dekke 326x326 pixler

 

En dobbling av PPI vil altså føre til en firedobling av "Interface Definition" "uansett". Unntak oppstår vel bare om man lager ett nytt bilde med ett annet antall pixler.

Om du øker oppløsningen på en PC så vil grensesnittelementer bli tegnet opp med like mange piksler som ved lavere oppløsninger, følgelig så vil de bli mindre på skjermen, og det blir plass til mer informasjon på skjermen. En a i 12pt Helvetica vil i alle tilfeller bestå av 8x9 piksler, uansett oppløsning. Grensesnittelementer på iPhone 4 vil ta opp nøyaktig like mye plass på skjermen som tilsvarende på tidligere modeller.

 

Min innsikt i dette er ikke akkurat noe å skryte av, les heller artikkelen jeg lenket til.

http://blog.dustincurtis.com/iphone-4-who-cares-about-pixel-density-its-ab-0

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår deg nå, men dette er jo direkte koblet opp mot pixeltetteheten er det ikke det da?

 

Om du skal vise ett bilde som skal dekke 1x1 tomme på skjermen så vil jo antallet pixler som brukes for å tegne dette bildet stige "paralelt" med pixeltettheten.

 

Om man har en skjerm med 163PPI så vil bildet "dekke" 163x163 pixler

Har man en skjerm med 326PPI så vil bildet dekke 326x326 pixler

 

En dobbling av PPI vil altså føre til en firedobling av "Interface Definition" "uansett". Unntak oppstår vel bare om man lager ett nytt bilde med ett annet antall pixler.

Om du øker oppløsningen på en PC så vil grensesnittelementer bli tegnet opp med like mange piksler som ved lavere oppløsninger, følgelig så vil de bli mindre på skjermen, og det blir plass til mer informasjon på skjermen. En a i 12pt Helvetica vil i alle tilfeller bestå av 8x9 piksler, uansett oppløsning. Grensesnittelementer på iPhone 4 vil ta opp nøyaktig like mye plass på skjermen som tilsvarende på tidligere modeller.

 

Min innsikt i dette er ikke akkurat noe å skryte av, les heller artikkelen jeg lenket til.

http://blog.dustincurtis.com/iphone-4-who-cares-about-pixel-density-its-ab-0

 

Det er litt halvpresist, ganske mange elemneter på et pc-interface har samme fysiske størrelse på skjermen uavhengig av oppløsning, elelr kan stilles til å ha det. Uansett er det jo snakk om pixeltetthet. Den økte pixeltettheten øker "interface definition", selv om man også kan gjøre det med å ha store ikoner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Oppløsning er ikke antall piksler, men piksler per avstand.

 

Det som menes med "interface definition" må vel være oppløsning på bokstaver og ikoner, ikke oppløsning på skjermen.

 

Slik ordet brukes i dag, så er jeg ikke helt enig, men uansett hvilket ord man ønsker å bruke, oppløsning i mitt innlegg bør leses som "antall pixler" (på en gitt skjerm i eksemplet, så sånn sett så øker antallet pixel per avstand også, så høyere oppøsning fungerer uansett hvordan man bruker ordet).

 

Poenget er at med samme "fysiske" størrelse på ikonenr o.l, så øker oppløsningen på ikonnene også når oppløsningen på skjermen øker. På en iphone med fast skjermstørrelse og ikoner som er relativt sett like store, så er det to sider av samme sak.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om du øker oppløsningen på en PC så vil grensesnittelementer bli tegnet opp med like mange piksler som ved lavere oppløsninger, følgelig så vil de bli mindre på skjermen, og det blir plass til mer informasjon på skjermen. En a i 12pt Helvetica vil i alle tilfeller bestå av 8x9 piksler, uansett oppløsning. Grensesnittelementer på iPhone 4 vil ta opp nøyaktig like mye plass på skjermen som tilsvarende på tidligere modeller.

 

En PC er en ting, men jeg sitter med ett inntrykk av at andre mobilprodusenter allerede gjør det samme som Apple nå gjør, selv om det er litt mer komplisert med tanke på at man ikke har to "like telefoner" med forskjellig oppløsning.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...