Gå til innhold

Dom kan true korset i det norske flagget!

84 stemmer

1. 1. Bør flagget endres slik at det ikke er et kors på det?

• Ja
      10
    • Nei
      60
    • Vet ikke/ bryr meg ikke
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier som Kristin Mile til Fritanke.no:

– Det er veldig stor forskjell på et kristent krusifiks og kristen forkynnelse i offentlige skoler, til korset i det norske flagget. Vi har ingen tradisjon i Norge for å se på dette som et kristent symbol, og det tror jeg også de færreste betrakter det som, sier hun.

---

Til de som evt. har problemer med flagget så kan det sees på som et falt kors, tolk det som du vil. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er for sekulasering, men jeg ville aldri støttet et forslag om å fjerne/forandre flagget. Tradisjoner er tradisjoner, og flagget er en del av landet vårt og hvem vi er som nordmenn. Folk må tåle å se et flagg som har et kors i seg.

Man kan gjøre minimale forandringer med flagget og fortsatt sekularisere det. Det vil si at man bare flytter den vertikale streken i midten.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Nå stirret jeg et par sekunder på flagget, og det jeg så var et veikryss - ikke et kors. Om det faktisk skal være et kors må man jo faktisk vende flagget 90 grader til venstre også, som det er nå er det i teorien et pluss-tegn med en av sidene lengre enn de andre.

Lenke til kommentar

Når jeg ser på flagget, ser jeg nasjonalflagget til Norge. Rødt, hvitt og blått, med ett perfekt kors i midten. Jeg ville ikke ha endret det.

Samme her. Har aldri tenkt over at det har noe med kristendommen å gjøre i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Kommer ann på hvordan man ser det. Folk ser ogsp jesus i faffekoppen og som en frukt.

Det er ikke et religiøst symbol.

Det kan godt hende at du ser julenissen sine sledespor i flagget, men det har seg fortsatt slik at det norske flagget inneholder et kristent kors. Det har blandt annet historie bakover til danneborg som var en av utspringene til det norske flagget, og som gud kastet ned fra himmelen til kongen, og som senere er blitt sagt at ble sendt fra paven i forbindelse med korstogene.

Du kan mene hva du vil, men det norske flagget har helt klart et kristent preg over korset sitt. Jeg ser et norsk pyntet juletregran når jeg ser på det libanesiske flagget, men det forandrer ikke den offisielle libanesiske betydningen.

Endret av wilberforce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en tullesak. Uansett hvor sprø ting de kunne funnet på vil det uansett være dispensasjon for nasjonalsymboler som flagg. Neste emne takk.

Det er selvsagt en tullesak, men så lenge skrullinger kan utnytte det til å sause inn innvandring & muslimer så ruller det åpenbart videre

Eksempel fra VG forum;

Hva er det som skjer med lande våres? Vi tar imot innvandrere med åpne armer å lar dem herje som dem selv vil i lande våres uten at dem får konsekvenser for hva dem driver med. Så klager dere på flagge våres, hva er det for noe tull? Selv om vi har ett kors i flagget våres så er det, det røde, hvite å blå som representerer oss! NORGE.

Folkens (landsmenn) sett dere ned å se på flagget våres, det som representerer oss!

Lenke til kommentar

flagget er da ikke et religiøst symbol. Folk syter over så mye dritt

korset i flagget er det...

Ikke et kristenkors, for husk at flagget ligger på siden, og det samme gjør flagget. Ingen flagg står oppreist, det er det bannere som gjør! :)

Men jeg selv mener det er samme faen om flagget blir endra eller ikke. Hvis det blir endra betyr ikke det at vi må slutte å spise kjøttkaker, gå i bunad, feire 17. mai osv. Vi nordmenn blir ikke forandra av at flagget blir forandra.

Lenke til kommentar

Nå stirret jeg et par sekunder på flagget, og det jeg så var et veikryss - ikke et kors. Om det faktisk skal være et kors må man jo faktisk vende flagget 90 grader til venstre også, som det er nå er det i teorien et pluss-tegn med en av sidene lengre enn de andre.

Eller bare et anti-kors/oppned-kors som folk vil kalle det også!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...