Gå til innhold

Dom kan true korset i det norske flagget!

84 stemmer

1. 1. Bør flagget endres slik at det ikke er et kors på det?

• Ja
      10
    • Nei
      60
    • Vet ikke/ bryr meg ikke
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingenting feil med reaksjonen din, den har jeg full forståelse for. Det jeg mente var bare det at det sier seg selv at det norske flagget ikke kommer til å bli endret. Diskusjonen som kommer rundt denne artikkelen er unødvendig da den ikke er reel. Det var bare det jeg mente :)

Aha, ja det har du rett i :)

Lenke til kommentar

Dette kommer ikke til å skje.

Folk kan bli fornærmet av alt mulig, vi kan ikke hele tiden ta hensyn til at noe kan fornærme noe, med mindre det er meningen å fornærme noen(som f.eks mohammed-tegningene).

Norge er tross alt ett kristent land, og har dermed utrolig nok kristne symboler på symboler som representerer landet.

Nekter å tro at noen kan bli med på dette, ett typisk nach-spiel forslag...

Lenke til kommentar

Dette kommer ikke til å skje.

Folk kan bli fornærmet av alt mulig, vi kan ikke hele tiden ta hensyn til at noe kan fornærme noe, med mindre det er meningen å fornærme noen(som f.eks mohammed-tegningene).

Norge er tross alt ett kristent land, og har dermed utrolig nok kristne symboler på symboler som representerer landet.

Nekter å tro at noen kan bli med på dette, ett typisk nach-spiel forslag...

bli som sagt ikke sjokkert... :s

Lenke til kommentar

Jeg har slått sammen to tråder om samme emnet. Siden forumet sorterer innlegg kronologisk kan rekkefølgen av svar være litt rotete.

Geir :)

Det forkalrer en del. Leste nettopp gjennom tråden igjen og kunne ikke skjønne hvordan jeg hadde oversett så mange innlegg! :!:

Lenke til kommentar

Hensikten med korset i vårt flag er ikke å fornærme noen. Hvis du blir fornærmet av det norske flagg så ønsker du å bli fornærmet.

Problemet med det er at det er noen som absolutt vil bli fornærmet av det og nå har de ett juridisk grunnlag for å klage.

Men som nevnt tidligere i tråden, jeg kan vannskelig se hvordan en rett til å ikke bli fornærmet er forenelig med retten til fri ytring.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Er ikke rart det aldri blir fred mellom forskjellige religioner når man er ferdig med å krangle over en ting finner de alltid på noe nytt.

Hvordan kan du ressonere slik? Denne krusifiks-saken har overhodet ikke utspring i krangel mellom religioner, men p.g.a. et italiensk foreldrepar med human-etisk livssyn som ikke ville at barna deres skulle påtvinges/eksponeres for krusifiks i klasserommet. Og dermed satte de igang med rettsprosesser osv.

Lenke til kommentar

Forslag til nytt flagg? Hva med dragen landslaget ville bruke for noen år siden? Ellers er vel flere (fylkes-)kommunevåpen gode inspirasjonskilder. Hadde vært flott med noe historisk tilbake til vikingtiden da Norge ble forent.

Flagget slik det er i dag er vakkert og ser ikke det store poenget ved å forandre det. Det er også mange gutter som heter Kristian, samt byen Kristiansand/sund og en hel haug med statuer, bygninger og etater som må forandres rundt omkring i Norge.

Lurer forøvrig på om denne saksøkende kvinnen er hyklerisk nok til at hun bruker Windows eller om hun tvinger sitt barn til å bruke Linux for å ikke bli eksponert mot korset til Microsoft. :)

windows_7_vienna_logo-1.jpg

Linux... da blir jo ungen eksponert for pingviner :ohmy: Og som vi vet, det er jo like ille. :p

-----------

Men det er vel ikke bare flagg med kors i seg som er "truet". Hva med Tyrkia? De har jo islamittisk logo i flagget sitt.

Lenke til kommentar

Det som gjør dette latterlig med den tråden fra VG er at alle tegner norsk islamske flagg. I tillegg skiver alle at muslimene kan ligge unna det norske flagget osv osv.

Muslimer og islam har ingenting med denne saken og gjøre. Opphavet er en rettsak i Frankrike om et krusifiks i klasserommet. Får da være måte på til fremmedhat når man kan ta beskyldninger ut i løse lufta og slenge folk på den måten.

Lenke til kommentar

"Ifølge Vårt Land høster ikke tanken om å fjerne korset begeistring blant ikke-kristne i Norge.

- Norge er et kristent land. At dette gjenspeiles i flagget synes jeg er uproblematisk, sier Shaoaib Sultan i Islamsk råd til Vårt Land."

Sitat fra VG artikkelen.

Lenke til kommentar

"Ifølge Vårt Land høster ikke tanken om å fjerne korset begeistring blant ikke-kristne i Norge.

- Norge er et kristent land. At dette gjenspeiles i flagget synes jeg er uproblematisk, sier Shaoaib Sultan i Islamsk råd til Vårt Land."

Sitat fra VG artikkelen.

Jeg personen, altså Shaoaib Sultan, kan for all del utale seg om flagget, men han snakker på ingen måte for alle muslimer i Norge.

Nå er det slik at det ikke kommer en halvmåne i flagget med det første, men jeg skal ikke utelukke at sitasjonen er en annen om noen tiår.

Lenke til kommentar

Det som gjør dette latterlig med den tråden fra VG er at alle tegner norsk islamske flagg. I tillegg skiver alle at muslimene kan ligge unna det norske flagget osv osv.

Muslimer og islam har ingenting med denne saken og gjøre. Opphavet er en rettsak i Frankrike om et krusifiks i klasserommet. Får da være måte på til fremmedhat når man kan ta beskyldninger ut i løse lufta og slenge folk på den måten.

Du er for lite opplyst. Union of italian muslims har allerede gått til sak for å få fjernet korset fra offentlige plasser.

Det får være måte på politisk korrekthet.

Lenke til kommentar

VGNett har et "forum" eller et sted der du kan sende inn forslag til et nytt flagg. Jeg synes det er rett og slett smakløst.

http://www.vg.no/protokoll/?pid=668

Smakløst er det kanskje, men noen av flaggene var episke. :!:

Hvis man ikke kan bruke kors må man finne alternative mønstre:

post-197670-1276254821,7764_thumb.jpg

Også har du jo dette:

post-197670-1276254843,9645_thumb.jpg

Jeg lurer på om hele saken er dratt opp for å skape humor.

Endret av Chris9
Lenke til kommentar

Du er for lite opplyst. Union of italian muslims har allerede gått til sak for å få fjernet korset fra offentlige plasser.

Det får være måte på politisk korrekthet.

Det har da ikke noe å gjøre med det norske flagg skal endres.

Det at noen går til sak betyr da heller ikke at det blir gjennomført. Jeg kan godt ta ut sak mot moskeen der jeg bor fordi jeg ikke vil være påvirket av relgiøse bygg, men sjangsen for at jeg får gjennomslag er lik 0.

Lenke til kommentar

OT: Er det bare jeg som leser tittelen ("Dom kan true det norske flagget") som "De truer det norske flagget"? Altså "dom" som i innlandsk (tenk Toten) for "de andre", litt hillbilly-aktig, liksom? ;)

Uansett, jeg er imot dette. Selv om foreslåtte flagg som inneholder riksvåpenet og løven er pene, så endrer man ikke på flagget, selv om vi ikke har hatt det særlig lenge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...