kaprifolium Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Nokia med GPS og OVI kart - endelig hadde jeg bruk for det under USA besøk. GPS ga raskt posisjon og OVI kart ble lastet ned via operatør AT&T . Jeg svarte "ja" på spørsmål om kostnader gjennom GPRS trafikk og ventet meg noen hundrelapper. Etter tre dager var total regning > 7000 NKr for GPRS trafikk! Også SMS koster like mye som brevporto via denne operatør. Takket være Telenor som sendte meg en varsel på SMS etter at trafikk regningen hadde steget > 5000 kroner fikk jeg slått av galskapen. Det betyr at tilbudene i disse systemer er meningsløse i utlandet og hjemme har jeg knapt bruk for dem. Stor skuffelse. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Priser må du da sjekke ut på forhånd, media har opplyst utallige ganger om at det er ekstremt dyrt å bruke GPRS/3G i utlandet, så dette burde du ha vist om på forhånd.... Kjipt at du må betale så mye for noe så simpelt, men det er desverre din egen feil. Endret 11. juni 2010 av aklla Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Ja, det er store overraskelser man får seg med slikt utstyr...uten pris-sammenligning forøvrig, satte på GPS og karthenting på en liten gåtur her hjemme, (iPhone)..så etter et par timer at det var løpt på flere hundrede-lapper, og ser da at dette er kke noe å sløse penger på dessverre; hvis det ikke er noen rimeligere måte å gjøre det på. (Jeg har kontantkort på min iPhone). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 At prisene på mobiltrafikk er høyere i utlandet enn i operatørens eget nett er noe som de fleste bør være klar over i 2010. Man kan diskutere i det vie og det brede hvor rettferdig dette er, men det er et faktum at det er slik. Noe DinSide.no, VG.no og andre nettaviser gjentar hver sommer til det kjedelige. Når du da også fikk varsel som du måtte godta, som du godtok, så bør nesten emnetittelen her endres til "Sjekk prisene på datatrafikk før du reiser til utlandet. Det gjorde ikke eg...". Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Ranet? Så de UTALLIGE eksemplene, nyhetssakene, advarslene und zu weiter på at datatrafikk i utlandet koster flesk, var ikke nok? Er det WLAN på mobilen? Og mulighet til å laste ned kart utover akkurat der man befinner seg for øyeblikket? Hvis ikke kan jeg være enig i at det mister endel av hensikten, ja. Lenke til kommentar
Kikyet Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Nokia med GPS og OVI kart - endelig hadde jeg bruk for det under USA besøk. GPS ga raskt posisjon og OVI kart ble lastet ned via operatør AT&T . Jeg svarte "ja" på spørsmål om kostnader gjennom GPRS trafikk og ventet meg noen hundrelapper. Etter tre dager var total regning > 7000 NKr for GPRS trafikk! Også SMS koster like mye som brevporto via denne operatør. Takket være Telenor som sendte meg en varsel på SMS etter at trafikk regningen hadde steget > 5000 kroner fikk jeg slått av galskapen. Det betyr at tilbudene i disse systemer er meningsløse i utlandet og hjemme har jeg knapt bruk for dem. Stor skuffelse. Det burde ha stått nok artikler til skrekk og advarsel om dette i media nå til at de fleste skulle fått dette med seg. Heldigvis er løsningen enkel. Sørg for at telefonen ikke er operatørlåst, og skaff deg et lokalt sim kort i det landet du besøker. Det gjør jeg altid. Det tar ca 5 minutter på nærmeste 7-eleven og som regel hjelper betjeningen deg med oppsett og alt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Kart som lastes ned fra nettet er kun praktisk og fornuftig når man trenger et kjapt overblikk over hvor man er der og da, og i "nødstilfeller". Å bruke det til navigasjon over et større område er både upraktisk, tregt og dyrt. Skal man ha navigasjon på mobilen så kjøper man forhåndsinstallert kart av typen TomTom eller Garmin(eller lignende). Koster et par tusenlapper det også, men ikke så mange. Lenke til kommentar
belenix Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Til en Nokia med Symbian finnes ikke TomTom. Men Navigon, Sygic og NDrive. Koster vel ikke mer enn 500-600 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå