Gå til innhold

Streame musikk fra home server til stereoanlegg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på om du har anlegg du vil bruke, eller om du vil la lyden spilles av samme boks som streamer.

Har du iPhone/iPod touch kan du bruke den som fjernkontroll på enkelte spillere. Husker ikke hva den heter, men jeg har sett en av dem hvor du kan bla i musikkbiblioteket rett på ipoden (som ikke fysisk må være koblet til anlegget. Trådløst all the way!).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje du tenker på Subsonic? Den har hvertfall meget bra integrasjon med både iPhone/i* og kan gjøre det du beskriver enkelt!

Jeg har min pc koblet til stereoanlegget trådløst og kontrollerer det via min ipod touch. Eneste du trenger er en ipod touch/iPhone, en pc med iTunes og en Apple airport express. På ipoden har jeg installert apple remote, som er en gratis offisiell app fra apple som gjør at du kan styre din pc's itunes over nettverket ditt. Pc'en er i sin tur koblet til anlegget via airport expressen, som har en lydutgang og en optisk utgang som kan kobles inn på anlegget.

Apple airport express med airtunes er egentlig en liten miniruter, og kan operere på et allerede eksisterende nett, kobles til et eksisterende nettverk som bro for å forsterke signaler, eller drive et selvstendig nettverk (a, b, g og n), og det er over dette nettverket at musikken streames via airport til anlegget ditt. Jeg hadde allerede et godt nettverk når jeg kjøpte min airport, så jeg har deaktivert det trådløse nettverket til enheten, og kablet den til min andre ruter.

På pc og ipod/iphone kan du også styre om musikken skal sendes til flere airtunes-enheter (flere rom osv) eller om det skal spilles av på pc i tilegg til airporten, så det er maksimalt fleksibelt mtp utvidelse og multiromfunksjonalitet.

Måten du styrer biblioteket på din pc over airtunes er også ekstremt god, og jeg har aldri angret et sekund på at jeg kjøpte meg dette. grensesnittet ligner på en blanding av ipodens musikkgrensesnitt og itunes, og er på alle måter mer fleksibelt en ipodens musikkfunksjon (lage og editere spillelister, benytte itunes dj ol.) Andre fete tilegg er funksjonalitet som gjør at andre mennesker på samme nettverk som deg med en iPod/iPhone også kan tillates tilgang til biblioteket for så å samarbeide om spillelister/legge inn musikkønsker i itunes dj osv. Dette er en helt fantastisk funksjon når du holder vors, det er dessuten artig at ingen forstår at du kan få noe så fance til :)

post-12212-1277321193,7065_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...