Megaoctane Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Vet at dette er "Servere (bedrift)" tråden, men problemet mitt passer noenlunde inn her. Driver og prøver å sette opp en Win Server 2008 Standard hjemme. Har en noenlunde kraftig PC som jeg har installert Win Server 2008 Standard på, kjørte dcpromo.exe og gitt den roller som DNS, Fileserver og Domain Controller. Har opprettet tre brukere i AD, hvorav to er domain users, og en er domain admin (meg). Fysisk nettverksoppsett ser slik ut: Routeren gir ut IP adresser til alle PC'er i nettverket, der range er 192.168.0.(100-199), da satte jeg serveren til 192.168.0.10 inne på IPv4 settings på serveren, mens subnetmask og DNS er samme som routeren har 255.255.255.0 og 192.168.0.1 Jeg har en Partisjon K på serveren, der jeg lagde mappen Brukere, og inne i AD på hver bruker la jeg inn at profilen skal mappes mot "H:", og path er \\XXXX-SERVER\Brukere$\meoc for eksempel. Da ser jeg at det under K:\Brukere$\ dannes en mappe som heter "meoc". Domain Admin og Domain User har rettigheter til K:\Brukere, mappene under arver disse innstillingene. Så kommer problemet når jeg skal melde dem inn i domener. Win XP Professional SP3 Laptopen kobler seg trådløst og finner domenet, jeg logger inn med brukernavn og passord, og får velkomstmeldingen "velkommen til domenet xxxx". Etter Restart og pålogging så blir home område "H:" mappet opp. Når jeg høyreklikker "H:" og properties, og går på security er det bilde av et ansikt med rødt spørsmålstegn og masse tall og tekst som følger. Jeg får likevel laget nye mapper på h området, og jeg på serveren at mappene dukker opp straks. Win 7 Enterprise derimot... Når jeg velger domenet XXXX og trykker enter får jeg spørsmål om brukernavn og passord, taster dette og får beskjeden om at kan ikke logge seg på fordi "Network Path Not Found". Jeg kan gå inn på Windows Explorer, og ser at Serveren ligger under Network. Jeg kan trykke på denne og logge inn med samme brukernavn og passord jeg benyttet for å prøve å logge denne inn i Domenet, og kommer inn, samt ser mappene sysvol og netlogon. Jeg kan pinge 192.168.0.10 og får svar, jeg kan pinge fra server til enterprise og får svar. Men når jeg pinger domenenavnet XXXX får jeg svar fra en annen IP adresse enn 192.168.0.10.... kommer meg ikke videre... Endret 11. juni 2010 av Megaoctane Lenke til kommentar
skille Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg ville startet med å installere DHCP på server og få den til å dele ut adresser som også blir registrert i DNS. DNS server adresse som skal deles ut til klientene skal være lik adressa til serveren, siden den er DNS server og har installert AD. For at maskinene skal kunne komme på nett så setter du opp FORWARDERS i DNS på serveren som peker mot routeren sin IP-adresse, evt bruke ISP sin DNS adresse®. Du kan også bruke Google sine som er åpne. Disse er: 8.8.8.8 og 8.8.4.4 . Lykke til:) Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 Hvis jeg forstår deg rett så bør jeg aktivere DHCP på serveren og deaktivere DHCP på routeren? vil Telio modemet få IP adresse? Vil trådløse enheter som en iphone eller andre Pc'er ikke meldt inn i domenet, få IP adresser? er ganske noob på dette. Lenke til kommentar
skille Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Ja dette stemmer, Teilo-modemet er nok satt opp med fast ip-adresse, så det slipper du å tenke på. Du skal deaktivere DHCP på routeren, og sette opp en ny en på serveren. Andre enheter som er tilkoblet samme nett vil også få tildelt ip-adresser og fungere som normalt. -Trond Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Vel jeg fant ut at hvis på min win 7 enterprise endret iP4v DNS fra automatisk til samme ip som domainen, 192.168.0.10. Da fikk jeg meldt inn i Domene. Men, hva er ryddigste måten å gjøre dette på. Nå gjør jeg dette både for det praktiske og for å lære meg WIN Server 2008, og da er det best å gjøre det etter boka/god skikk. Bør serveren være DHCP og styre alt? Da må jeg deaktivere DHCP på routeren? Skal routeren pekes mot serveren på noen måte? at DNS er 192.168.0.10 mener jeg. Skal pc'ene ligge inne med obtain DNS automatic? Hva hvis serveren er slått av? Hvordan vil de bærbare/iphonene få IP? Beklager for sikkert ekstremt dumme spørsmål, men setter KJEMPESTOR pris på all hjelp Trond. Lenke til kommentar
skille Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Bra du fikk det til. Dersom du har behov for å slå serveren av kan du godt kjøre DHCP tjenesten på routeren. Da setter du at klientene skal få adressa til serveren som DNS adresse. Routeren har ellers ikke noe behov for å kommunisere med serveren. Hadde jeg satt opp dette i et produksjons nett så hadde jeg kjørt DNS/DHCP tjenester på serveren. (men det er heller ikke noe problem å kjøre DHCP på router/brannmur. DNS bør kjøres på AD-kontroller for å få det integrert og DNS instillinger lagres i AD. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Hei det er en server jeg har stående hjemme. Det kan godt hende at den etterhvert blir stående på hele tiden, men inntil videre blir den kun brukt på kveldstid, og da er det kanskje greit å bare slå den av på natta/dagen. Selvom mange sier at å slå av en PC er sååå 1999:) takk for all hjelp hittil. Takket være dine innlegg kom jeg flere hundre skritt nærmere en løsning. Har fjernet DHCP rollen fra serveren. La inn WSUS, og har installert office og admin templates til office. Lekt litt med Group policy osv. Det er morsomt når det funker, men frustrerende når det stopper opp:) har lyst på kurs i dette, men knowledgegroup.no hadde ikke noe ledig før uti september. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Et lite tips til ditt domene. Sett opp i DNS en reversed lookupzone som er ditt eget nett.. Bare velg new zone og skriv inn ipadresseområdet til nettet ditt... Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Da har jeg lagt inn en ny reversed zone. Satte den til primary zone, og valge all dns servers in the domain (skulle jeg valgt in the forest?), og så la inn 192.168.0, som vises som 0.168.192 Den spurte om dynamic updates, jeg valgte allow only secured. Har jeg gjort det riktig? Dumt spørsmål, men kan så lite om DNS/DHCP: Hva vil dette gjøre? Jeg måtte legge inn på både den stasjonære og den bærbare at DNS skulle være 192.168.0.10. Da fant dem serveren, og kunne meldes inn i domener, og laste ned Group Policy. Så fant jeg ut at når den bærbare koblet seg via trådløs nett, så lastet den ikke lenger Group Policy og sånt. Pinga serveren og fikk svar fra routeren isteden. Gikk inn på der det står "local area connection", bare at der sto navnet til det trådløse nettet, og la 192.168.0.10, og da når jeg pinget fikk jeg svar fra serveren. Hva gjør jeg galt her? Kjører ikke DHCP på serveren, har den enablet på routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå