Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Påvirker facebook jobbsøkere mye? og tips rundt oppbygning av profesjonell facebook-profil.

Anbefalte innlegg

Hei.

Forhistorie:

Har søkt på endel jobber det siste halvåret. Hadde sendt ca. 40-50 søknader, alle mer eller mindre rettet mot bedriften. Det tok 3-4 måneder før jeg fikk første svar. Tankene som slo meg var at jeg kanskje var dårlig å skrive søknad, epost adressen min virket useriøs eller det finnes noe snusk om meg på nettet. Vel sendte endel av søknadene mine til en gammel norsk lærer, så det var ikke problemet. Kan være epost-adressen min, men tviler. Jeg bruker mitt eget etternavn eksempel "[email protected]". Googlet navnet mitt og fant ingenting, merk at jeg har et veldig unikt navn.

Eneste plassen på nett hvor info om meg ligger ute er på facebook, hvor alt av privat innstillinger står på "maks". Så slår tanken meg at de som ansetter muligens tar en runde på nettet for å se på alternativene. De får som regel opp 3 forskjellige mennesker:

1. De som fremstår som mer eller mindre normal (i ansetterens øyne).

2. De som fremstår som tullinger/kriminelle osv.

3. De som ikke finnes på nett.

Av disse alternativene ville jeg selvfølgelig valgt nummer 1, fremfor nummer 3.

Så spørsmålet er påvirker nettet og facebook oss jobbsøkere mye?

Noen som har noen opplevelser?

Og hvordan bør en presenteres på nettet og facebook?

Har vurdert å gjøre profilen min litt mer åpent slik at folk kan finne info, men ikke se historie, tags og diverse veggprat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. for å si det slik.. Facebook er livsfarlig og man burde egentlig stenge kontoen sin der. Hvofor?

En kompis av meg satt å hørte på politiradioen i en gitt by. Plutselig hører han over sambandet at politiet er på jakt etter noen. Personen blir navngitt. Kompisen min er snartenkt å bestemmer for å sjekke personen på Facebook. Finner bilde og all info.

Men dette er ikke det som bekjymrer meg mest. Noen minutter senere hører kompisen min at politiet også sjekker fyren på Facebook!

Moralen er: hvis du skal gjøre noe kriminelt, ha ett bilde av en annen person på din Facebookprofil.

Hvis du ikke skal gjøre noe kriminelt, vurder hvor viktig profilen din er. Hvis det er noe tull med den kommer den garantert til å skade deg.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Foreslår at du oppretter en profil her: http://www.linkedin.com

Facebook er for fritiden, Linkedin er for jobben.

Min erfaring er at arbeidsgiver gjerne gjør et søk på Google på ditt navn, men å bruke informasjon man finner på Facebook til å vekte kandidaten opp eller ned er idioti. Når det er sagt er det alltid greit å begrense antallet flatfyllbilder og tåpelige utsagn. Oppfører man seg ordentlig har man ingen ting å frykte :)

Lenke til kommentar

Hei.

Forhistorie:

Har søkt på endel jobber det siste halvåret. Hadde sendt ca. 40-50 søknader, alle mer eller mindre rettet mot bedriften. Det tok 3-4 måneder før jeg fikk første svar. Tankene som slo meg var at jeg kanskje var dårlig å skrive søknad, epost adressen min virket useriøs eller det finnes noe snusk om meg på nettet. Vel sendte endel av søknadene mine til en gammel norsk lærer, så det var ikke problemet.

Btw. jeg tror du henger deg litt for mye opp i detaljer. Når du sender en søknad er det viktig at søknaden er tilpasset stillingen du søker på. "Universelle" søknader går rett i søpla. Har du rett kompetanse og en god søknad blir du som oftest i det minste innkalt til intervju. Søker du på alt mulig mellom himmel og jord kan du ikke forvente svar. Kvalitet foran kvantitet. Det er langt mer interessant å høre hva slags arbeidserfaring og utdanning du har sett i forhold til stillingene du søker på, enn å diskutere hva slags mailadresse som er bra eller hvordan Facebook-profilen bør utformes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...