Gå til innhold

før man bygger Htpc .hardware , softtware og erfaringer

Anbefalte innlegg

jeg vurderer å bygge meg en Htpc som skal brukes som både "PVR " og DVD opptaker. ikke de at jeg tar opp så mange pgrammer men de gangen man gjør det er det greit å kunne gjøre det slik.

for min del er det ikke mulig å kjøpe PVR dekoder , kun leie.

uten å komme så mye inn på det så passer det dårlig i forhold til mit behov .

så har man helle ikke muligheter til å lagre opptaket på en DVD plate hvis man vil ta vare på opptaket.

jeg har ønske om kombiner de mulighetene i en enhet . da er HTPC et alternativ å vurdere.

jeg har selvfølgelig menge spørsmål i den anledningen.

men denne gangen dreier det seg om hvordan man kan få til bildet på CRT tv.

jeg prøvde med en annen pc , skjermkort med TV out.

utgangen kunne enten med adapter bruke en mini jack tilkobling eller koble til en s-video kabel direkte ( så slik ut ) .

jeg brukte minijack og samme i andre enden til tven . tven kan også bruke s-video tilkobling

ellers så er det 2 scart tilkoblinger på tven.

hvis man bygger en HTPC så er det vet jeg ikke en gang om det er s-video tilkobling på den .

jeg brukte altså bare en minijack plugg ( kompositt) for vise bildet på tv skjermen

kvaliteten var diskutabel. det mar mye sør run kanten av bildet

da blir spørsmålet hvordan kan man overføre bilde og få bedre kvalitet .

her regner jeg med at s-video ikke er så mye bedre.

jeg spør her hvordan kan man få til en kobling mellom DVI/VGA og scart og om hvor man får tak i kablene ?

eller er s-vide likevel bra nok ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er vel ikke så lett å få tak i skjermkort med svideo utgang lenger.

akkurat, det er det som er problemet.

jeg har enda den gamle pcen. så hvis det går så kan jeg kanskje bruke noen av de gamle delene.

bl.a. skjermkortet som har s-video utgang ( og kompositt via overgang ).

det er et man, skjermkortet bruker AGP tilkobling.

siden dette bare er er på planleggingsstadiet vet jeg heller ikke hva det blir til.

her er resten av komponentene ( uspesifisert).

hovedkort ( med minne ): hva passer? Jeg har jo hovedkortet til den gamle pcen men er i tvil om det vil fungere i en HTPC

CPU : den følger hovedkortet

Skjermkort med video utgang : hva man får til er også avhengig av hvilket hovedkort man har. jeg har et AGP skjermkort fra den gamle pcen .

PSU: ikke for mye effekt. jeg sitter på en strømkur som fordeler seg over flere rom( lys 2 tver ,stereoanlegg , noen varme ovner og pc (650W) ).

lydkort: også avhengig av hvilken tilkobling et er på hovedkortet

lydkort: jeg trenger det nok for å få lyd. det som er innebygget i hovedkorte gir nok for mye støy

de gamle komponentene bruker AGP elle PCI tilkobling . nye hovedkort har PCI-e(xperess) tilkobling

DVD-brenner: jeg har en fra dem gamle pcen som forsatt fungerer

harddisk(er): jeg har plaser harddiskene fra den gale pcen i den nye. jeg kan sikker bruke den i en HTPC

IR-baster ( eller tilsvarende). jeg har tenkt å fjernstyre dekoderen.hva finnes på markedet ( helst i Norge)

IR-motaker/fjernkontroll : jeg har tenkt å bruke fjernkontrol ,ikke tastatur til å styre HTPc-en

så må man ha et kabinett å plaser det hele i.

det kan være en fordel men noen kontroll knapper på kabinettet.

jeg hadde også tenkt å ha en liten skjerm på kabinettet.

hva kan anbefales .

til slutt trenger man programvare . hva er det jeg trenger egentlig.

jeg trenger minst program for å gjøre opak, spille av opptakene,styre spesial komponentene og behandle signaler fra fjernkontroll.

hvilket os kan anbefales her.

jeg har null erfaring med linux.

hvis det er W7 eller vista ( som er utgående) så kan jeg ikke bruke noen av de gamle komponentene.

hvilke programvare brukes for å kontrollere IR- blasteren, hvilket brukes til å styre IR mottakeren eller hvilket brukes til styre kontroll knapper på kabinettet

det eneste poenget med den er ha en opptaker som skifter automatisk til rett kanal før opptak

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...