Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er enig med Terminator 3 i at med den ordlyden som er brukt, "Andriod 2.1 will be available in Q4 2010. We will be implementing future versions following this.", så høres det ut som de vil implementere nyere versjoner av Android i Xperia-serien. Om de virkelig følger opp, det er dessverre en annen sak... At Xperia X10 (og Mini / Mini Pro / X8) har en eldre Android-versjon enn eventuelle nyere mobiler kan jo være et bra virkemiddel for å få folk til å oppgradere. Sony Ericsson er dessverre ikke i en posisjon der de kan være snille, men jeg håper!

Siden SE er såpass liten har de egentlig en fin mulighet her til å kjøre ut oppdateringer og gi mobilene deres nyere Android-versjoner i meget kjapt tempo. Det hadde gitt SE en klar fordel over HTC og Samsung. Dessverre har trenden fra SE de siste årene vært "for lite, for sent". Det er synd for jeg er egentlig en liten SE-fanboy og synes X10 er en lekker sak, bare synd den ikke kjører Froyo...

Edit om A3,0:

Jeg har absolutt ingen tro på at Google vil nekte mobilfabrikanter å lage sine egne "skall" til Android. De har et problem med segmentering i markedet, det er klart, men jeg tviler på at de løser problemet med tvang. Googles slagord er "do no evil" og Android er frontet som et ÅPENT operativsystem der de inviterer andre inn. Å stenge døra til det eneste mobilfabrikantene virkelig kan endre brukeropplevelsen med høres meget usannsynlig ut.

Er en stor SE fanboy selv, har skuffa full av gamle SE telefoner. Derfor kjøpte jeg X10 med en gang den kom ut, men ble desverre så skuffet etter litt over 1 ukes bruk at jeg benyttet meg av angreretten, noe jeg også fikk. Ganske rart siden telefonen var brukt såpass mye. Uansett så håper jeg du forstår hva jeg mente tidligere om egne skall til HTC. Problemet til android i dag er at det tar for lang tid å oppdatere disse skallene når det kommer nye android versjonen.

Men om google hadde designet android 3.0 SDK med en rekke verktøy for å customisere os'et så hadde saken blitt en annen. Da kunne google ha oppdatert android uten at hw produsenter som SE trengte å gjøre så alt for mye med deres egen customisering. Altså ikke noe tvang, men en rekke retningslinjer i OS for hvordan customiseringen skal gjøres.

Lille venn, det står nederst i teksten jeg quotet, og jeg boldet det også i HÅP om at du skulle se det. Så dum var jeg.

Joda, men hvorfor måtte du linke til det der når jeg allerede hadde linket til det samme før din post å gitt deg bekreftelse på det da?.

Fordi om du bruker hjernen din litt å ser å tidspunktet så satt jeg å laget posten når du editerte posten din. ahhh....

Lenke til kommentar

Men jeg skal spare deg litt her da: Se her, og se litt lengere ned i posten på hva som er sagt der :thumbup:.

I linken du viser til står det at hardwaren i X10 IKKE støttet multitouch. Dersom det ikke stemme, så kan en vel ikke akkurat ta resten av artikkelen for fin fisk.

Vet du hvorfor Sony Ericsson sier at at XPERIA X10 ikke har multitouch?, fordi hvis dem hadde sagt at den hadde det så ville dem ha fått Apple på nakken. Så derfor sier dem at den ikke har det hardware og software messig nå som Apple holder på å saksøke flere på grunn av at dem bruker multitouch, som f.eks HTC.

Men, les dette du, så kanskje det går noe opp for deg :p

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

UrgeLoL. Kan jeg spørre deg på hva som var så dårlig med XPERIA X10?

Den hadde mye slowdowns i menyer, selv etter den oppdateringen som jeg innstallerte etter noen dager. Det viste seg at det ville ta LANG tid før at 2.1 oppdateringen kom, dårlig tastatur og jeg lastet ned ett annet for å se om det hjalp, men det virket som om at skjermen hadde dårligere sensitivitet enn telefonen jeg gikk i fra, nemlig 3GS. Trodde først dette var noe som var ett generelt problem for android, men fant ut når jeg fikk HTC Desire at det ikke stemte. På desire synes jeg tastaturet er nesten like godt som det på 3GS. Ellers virket skallet til Sony Ericsson som veldig uferdig, feelingen var ikke der. Og når man har betalt noen lapper for en telefon så ønsker man å være fornøyd.

Lenke til kommentar

Bra innlegg! Men ett poeng synes jeg du mangler. Har ikke lest igjennom hele tråden, så det er mulig andre har nevnt det samme: Kvalitetsfølelse.

Jeg har siden iPhone kom til gode å finne en mobil som gir meg den samme følelsen av kvalitet både i bruk, byggekvalitet osv. En X10 som knirker når man tar i den? Nei takk. En HTC Touch Pro 2, lik min far sin, som har vært vå verksted 4 ganger på under 6 mnd? Nei takk.

Til og med innpakningen, embalasjen, til iPhone oser av kvalitet når man får den i henda for første gang. Jeg tror mange folk verdsetter det, inkludert meg selv.

Men den dag det kommer et fullgodt alternativ til iPhone, med like mange apps og tilgjengelig tilbehør, skal jeg være den første som møter opp i butikken for å teste.

Lenke til kommentar

UrgeLoL. Kan jeg spørre deg på hva som var så dårlig med XPERIA X10?

Den hadde mye slowdowns i menyer, selv etter den oppdateringen som jeg innstallerte etter noen dager. Det viste seg at det ville ta LANG tid før at 2.1 oppdateringen kom, dårlig tastatur og jeg lastet ned ett annet for å se om det hjalp, men det virket som om at skjermen hadde dårligere sensitivitet enn telefonen jeg gikk i fra, nemlig 3GS. Trodde først dette var noe som var ett generelt problem for android, men fant ut når jeg fikk HTC Desire at det ikke stemte. På desire synes jeg tastaturet er nesten like godt som det på 3GS. Ellers virket skallet til Sony Ericsson som veldig uferdig, feelingen var ikke der. Og når man har betalt noen lapper for en telefon så ønsker man å være fornøyd.

Joda, den var ikke akkurat særlig rask selv når jeg kjøpte den. Men det jeg visste når jeg gikk å kjøpte min XPERIA X10 var at XPERIA X10 ville få Android 2.1 og Android versjoner etter det.

Så min konklusjon var heller å kjøpe en mobil med stor og bra skjerm som faktisk funker knall ute i mye sol, og som har meget bra kamera og specs. Men som hadde en dårligere Android versjon installert. Fordi jeg venter heller på å få Android 2.1 senere på en mobil med sykt bra kamera og veldig god skjerm og specs enn å måtte kjøpe en mobil der og da med Android 2.1 med ca samme specs, men som har drit skjerm for ute bruk i mye sol og som har elendig kamera som ikke kan fikses på i etterkant.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Godt sagt magnusalex, kvalitets følelsen er også viktig. Man merker med en gang om hw en godt sammenskrudd og om sw er godt sydd i hop. Denne følelsen hadde jeg i startet med X10, men da var jeg nok bare blendet av å ha noe nytt, for etter en uke så forsvant dette fort.

Terminator 3: jeg kjøper ikke telefon i mars for å bli fornøyd med den i september-oktober-november, men der og da, spesielt når man bytter telefon ofte slik jeg gjør.

Lenke til kommentar

Bra innlegg! Men ett poeng synes jeg du mangler. Har ikke lest igjennom hele tråden, så det er mulig andre har nevnt det samme: Kvalitetsfølelse.

Jeg har siden iPhone kom til gode å finne en mobil som gir meg den samme følelsen av kvalitet både i bruk, byggekvalitet osv. En X10 som knirker når man tar i den? Nei takk. En HTC Touch Pro 2, lik min far sin, som har vært vå verksted 4 ganger på under 6 mnd? Nei takk.

Til og med innpakningen, embalasjen, til iPhone oser av kvalitet når man får den i henda for første gang. Jeg tror mange folk verdsetter det, inkludert meg selv.

Men den dag det kommer et fullgodt alternativ til iPhone, med like mange apps og tilgjengelig tilbehør, skal jeg være den første som møter opp i butikken for å teste.

Vanskelig å kommentere på innlegg som delvis bidrar til saklig diskusjon, men også mangler perspektiv på hva konkurrentene faktisk tilbyr i dag, så jeg nøyer meg med å si: Takk for bra svar, og god helg folkens!

For nå vil jeg hjem og hvile før dobbel 30-årsdag i kveld :)

Lenke til kommentar
Fordi jeg venter heller på å få Android 2.1 senere på en mobil med sykt bra kamera og veldig god skjerm

Du skulle ventet på iphone 4 som har enda bedre kamera og enda bedre skjerm :tease:

iPhone 4 har ikke bedre kamera enn min XPERIA X10. Mulig iPhone 4 har hakket bedre kvalitet under filming etter at XPERIA X10 har fått Android 2.1 som da gir oss HD opptak.

Men det iPhone 4 ikke har, er autofokus under opptak. Jeg vet den har 'tap to focus', men det blir noe annet. Blir jo på en måte en manuell fokus.

XPERIA X10 vil få 720p opptak med 30 fps og autofokus under opptak. Så for min del skal bare iPhone 4 ha noen få % bedre kvalitet under opptak over XPERIA X10, fordi med autofokus, så blir filmingen bedre uansett på en XPERIA X10.

Men ja, iPhone 4 har en bedre skjerm en min XPERIA X10, men i mine øyner så har den ikke det, fordi 4 tommer -> 3.5 tommer any days for en multimedia / GPS telefon. Da nytter det ikke med høyere oppløsning på en mindre skjerm da på en iPhone 4.

EDIT: magnusalex. Jeg har ikke til dags dato hørt at min XPERIA X10 har knirket en eneste gang. Telefonen består ut av plast i meget høy kvalitet. Og hvem bryr seg om hvordan en telefon er pakket inn så lenge den er godt pakken inn som de fleste mobiler er i dag?. Det viktigste er at du har en mobil som faktisk funker rå bra og som ikke mangler en hel haug med funksjoner som iPhone 4 tydligvis gjør i stor skala. Bare se her.

Så ikke la deg lure av en fin innpakket eske og en telefon som ser fin ut.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar
iPhone 4 har ikke bedre kamera enn min XPERIA X10. Mulig iPhone 4 har hakket bedre kvalitet under filming etter at XPERIA X10 har fått Android 2.1 som da gir oss HD opptak.

Nei, iphone har vesentlig større bildebrikke og nyere sensorteknologi, som gir mindre bildestøy og mer lys per sensor. Det gir bedre bildekvalitet, tross færre pixler. Se bare for mye bleed x10 bildet har. X10 har svakere kamera enn iphone 4.

Sony Ericsson X10 har høyere oppløsning, men må se seg slått av Apples nyeste telefon.

iphone - Xperia x10

iphmobo.jpgx10.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Det viktigste er at du har en mobil som faktisk funker rå bra og som ikke mangler en hel haug med funksjoner som iPhone 4 tydligvis gjør i stor skala. Bare se her.

Er den nettsiden objektiv? (wikipedia)

Lurer du på om han går med skylapper? Det har han vel bevist gang på gang gjennom hele tråden.

Lenke til kommentar

Nei, iphone har vesentlig større bildebrikke og nyere sensorteknologi, som gir mindre bildestøy og mer lys per sensor. Det gir bedre bildekvalitet, tross færre pixler. Se bare for mye bleed x10 bildet har. X10 har svakere kamera enn iphone 4.

Sony Ericsson X10 har høyere oppløsning, men må se seg slått av Apples nyeste telefon.

iphone - Xperia x10

iphmobo.jpgx10.jpg

Har du sett hvor mye støy det er i de fleste bildene som er tatt med iPhone 4?. nei takk, jeg holder meg unna slik støy i bilder. Jeg tar heller litt mindre uklare bilder som har MYYYYYYYE mindre støy.

Og foresten, vis meg et bilde som er tatt med iPhone 4 i full oppløsning som selv kommer nært dette bildet jeg tok med min XPERIA X10 i kvalitet?

Bilde. Jeg venter i spenning på å se et bilde tatt med iPhone 4 som ser noe bedre ut.

Selv testen i fra Engadget av iPhone 4 viser at de fleste bildene er full av støy selv i nedskalert versjon. Bare se her.

Så hvorfor tar min XPERIA X10 mye bedre bilder når dere sier at den "liksom" skal være bedre på grunn av at iPhone 4 har vesentlig større bildebrikke og nyere sensorteknologi, som gir mindre bildestøy og mer lys per sensor?.

EDIT: Sjekk hvilke svar jeg fikk etter at jeg hadde postet noen bilder jeg hadde tatt med min XPERIA X10 på XDA-Developers sin side her. Og dette var i en topic som var en iPhone 4 camera vs XPERIA X10 camera topic.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...