Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

Ladere har vel alltid vært et problem på "alle" merker. Nokia har skiftet pluggtype i alle fall en gang, og Sony Ericsson har vel hatt flere merksnodige ladekabler gjennom tidene. Jeg har en skuff med en haug ubrukelige mobilladere, så jeg ser ikke at Apple har vært spesielt ille akkurat på det området.

 

Når det er sagt hadde det selvsagt vært flott om Apple var kjappere i avtrekkeren med å gå over til micro-USB (og heller kom med en overgang fra micro-USB til den gamle Apple-porten som finnes på et tonn ulike gadgets). Jeg smilte litt for meg selv i det jeg kjøpte en ekstra lader til min HTC Legend nylig ... av merket Nokia :)

 

Edit: Ellers er kritikken av Apples frynsegodepolitikk i beste fall en uinteressant avsporing. Jeg jobber for en relativt stor og kjent bedrift i norsk sammenheng, og jeg a) må betale i kantina (riktignok koster det ikke så mye penger), b) må betale i brusautomaten, c) har taushetsplikt om forretningskritiske temaer. At dette liksom skulle være oppsiktsvekkende kan jeg ikke helt se :)

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt er at Apple gjør ting på en måte at forbrukere blir låst. Noen syns kanskje det er helt ok, men jeg tenker helt motsatt. Onkelen min og skulle kjøpe billader til sin HTC. De var utsolgt, så han kjøpte bare en nokialader, som er akkuratt lik. Praktisk og enkelt. Det er en sånn teknologisk verden jeg vil ha. Mulighet og frihet. Det er derfor mine negative tanker ofte rettes mot Apple. Og her er det spesielt iPhonen som tar kaka når det kommer til dette.

 

På dette spørsmålet vil 99% være enig med meg:

Hva ville vært best for deg å de rundt deg. At alle har ladere som funker på hverandre sine mobier, eller at din lader ikke fungerer på noen andres mobilmerker. Såklart er det bedre for forbrukere verden over at det kommer en unviversal lader. I dette tilfelle micro-USB.

Dette har flere produsenter nå snakker om i 3år. Og endelig nå har de gjort noe med det. Bedre sent en aldri. Men nå har apple laget så mye gadgets til iPhone, at det er ikke bare bare å bytte.

 

Tenk og på dette. Jo mer uviversale koblinger(micro-USB), jo lettere er det for andre å lage gadgets til disse produktene.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Faren min kom hjem med en iPhone-lader her om dagen. Den kostet 45 kroner og fungerte helt perfekt.

 

Skal man kjøpe noe lignende hos Apple koster en lader 200 spenn. Er faen meg helt latterlig. Jeg har sansen for et par av produktene Apple lager men alt det ekstra stashet de selger er forbanna overprisa.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Faren min kom hjem med en iPhone-lader her om dagen. Den kostet 45 kroner og fungerte helt perfekt.

 

Skal man kjøpe noe lignende hos Apple koster en lader 200 spenn. Er faen meg helt latterlig. Jeg har sansen for et par av produktene Apple lager men alt det ekstra stashet de selger er forbanna overprisa.

Endelig noe jeg kan være enig med deg i.

 

Men ikke nok med det, men klarer du å ødelegge kabelen til din iPhone, så må du til en butikk å punge ut 200 kroner for en stakkars liten kabel som sikkert koster 20 kroner å produsere. Hadde iPhone brukt micro USB kontakten, så kunne du ha dratt på Clas Ohlson å kjøpt en helt vanlig micro USB kabel til 30 kroner.

 

Jeg tror jeg vet hvorfor Apple ikke er villige til å gå over til micro USB plugg på mobilene sine. Fordi dem tjener ikke nok penger da, og må da lage drit kabler som tar fyr og som har Apple merke på kabelen slikt at Apple kan ta en flå pris på en kabel. Slikt at dem kan tjene godt på sine kunder.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

De har sikkert iPod-kabler på Clasern også. :)

Joda, men dem er som regel i samme prisklasse uansett.

 

Men dem selger sikkert noen uorginale iPhone kabler også som er en del billigere da, som jeg ikke ville ha stolt på for fem flate ører egentlig.

 

Grunnen til at jeg sier dette er fordi jeg kjøpte en uorginal lader til min iPod Touch, som da er i fra stikk kontakten til USB kabelen iPod'en min bruker. Og den virker når den selv vil. Også bruker den 2-3 ganger lengere tid å lade opp min iPod Touch enn det den gjør via USB pluggen i fra min PC.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Dette er noe iPhone brukere bare kan drømme om å få.

 

Jepp, bruker det på min XPERIA X10 nå, og det er jo så lett å installere apps nå at det nesten er til å grine over heh laugh.gif.

 

Også dette er noe iPhone brukere kan se langt etter.

 

Ikke at dere trenger dette, men dere går glipp av mye fint med å ha en iPhone da.

Endret av Terminator 3
Lenke til kommentar

Dette er noe iPhone brukere bare kan drømme om å få.

 

Jepp, bruker det på min XPERIA X10 nå, og det er jo så lett å installere apps nå at det nesten er til å grine over heh laugh.gif.

 

Også dette er noe iPhone brukere kan se langt etter.

 

Ikke at dere trenger dette, men dere går glipp av mye fint med å ha en iPhone da.

 

Ikke tvil om at det er Android som er fremtiden. Sånn bildet ser ut idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...