Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må få inn mine to cents:)

 

Bra artikkel, OP. Stort sett enig i de observasjonene du gjør. Men jeg føler du går glipp av ett punkt.

 

Iphone har ekstrem bra brukervennlighet for den gjennomsnittlige bruker. Dette har enorm påvirkning på overall opplevelse. Min erfaring kommer hovedsaklig fra pre-Iphone Ipod Touch, som er min favoritt-gadget gjennom tidene. Den er rett og slett en fryd å bruke til det aller meste.

 

Ironisk nok var dette grunnen til at jeg aldri kjøpte en iPhone 1, som i grunnen bare er en Touch med sub-par mobilfunksjoner. Jeg følte at den svindyre prisen for basically en Touch+sms+tale var langt ifra verdt det.

 

Mobilen jeg brukte fram til nylig var Nokia N95, brukte 7k som fattig student. En av de dummeste avgjørelsene jeg har tatt, men mest på grunn av prisen. Mobilen i seg selv var veldig bra. Brukervennligheten var superb (etter en OS oppdatering vel å merke)

 

Da jeg nylig arvet min søsters Samsung 8000 Jet, forstod jeg at god brukervennlighet ikke er en selvfølge for dyre mobiltelefoner. Småting som ett sekund lag når man legger på fører til at jeg "spammer" legg på-knappen, noe som videre fører til at mobilen slås av:( Banale ting som å sende sms er en pine, og hvis jeg holder inn backspace-knappen, slettes hele meldingen umiddelbart (ARGH!).

 

Nå er jeg INGEN Iphone fanboy, og hvis jeg kjøper ny mobil blir det garantert en Android (Galaxy S, DroidX el.). Men jeg vil bare poengtere at specs er IKKE ALT. Opplevelsen av mobilen i alle funksjons-områder er vitalt. Iphone er oppskrytt i mange kretser, men i mine øyne er den nedskrytt i visse grupperinger også. Det handler ikke BARE om det ytre.

Endret av sebastr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja etter å ha lest andatech sin test av Iphone 4 antennen så ser man jo fort at Iphone haters og media har blåst dette helt ut av propasjoner.

 

From my day of testing, I've determined that the iPhone 4 performs much better than the 3GS in situations where signal is very low, at -113 dBm (1 bar). Previously, dropping this low all but guaranteed that calls would drop, fail to be placed, and data would no longer be transacted at all. I can honestly say that I've never held onto so many calls and data simultaneously on 1 bar at -113 dBm as I have with the iPhone 4, so it's readily apparent that the new baseband hardware is much more sensitive compared to what was in the 3GS. The difference is that reception is massively better on the iPhone 4 in actual use.

 

Wifi er også bra.

 

23488.png

 

Men en av grunnene til at jeg kommer til å bytte til iphone 4 fra HTC Desire er batterilevetiden.

 

23482.png

 

23481.png

 

 

Kilde

Lenke til kommentar

Bra artikkel, OP. Stort sett enig i de observasjonene du gjør. Men jeg føler du går glipp av ett punkt.

 

Iphone har ekstrem bra brukervennlighet for den gjennomsnittlige bruker. Dette har enorm påvirkning på overall opplevelse.

 

Dere kjøper rett og slett apparat etter andre kriterier enn meg, og jeg kan ikke se ned på en person for det, kan jeg vel? Kjefte han opp for å ikke skjønne hva som er "bedre"? Samme person kjøpte kanskje Nokia N95 8GB i sin tid fordi det var det beste, og den fyren er ikke så glad i teknologi sånn EGENTLIG. Han gikk jo tross alt bare etter hva vi anbefalte som det hotteste. Selvsagt blir han råfornøyd med iPhone for den er jo mye enklere enn Symbian i bruk og har mye større skjerm. Og dét respekterer jeg hver eneste dag.

 

Nei, det gjør jeg ikke. Slutt å skumles :)

Lenke til kommentar
Litt av greia (som sikkert har blitt nevnt tidligere) med iphone, er at den ikke får en avløser etter tre måneder.

Det er hovedgrunnen til at jeg rister på hodet over folk som svir av 4k på en desire når de VET at en mobil som er bedre på alle måter fra samme produsent kommer om kort tid.

 

En telefon til 4-5k skal kunne være "kongen på haugen" en gitt periode.

Jeg skjønner ikke helt logikken her. Bare fordi det er noe nyere så betyr ikke det at telefonen du nettopp kjøpte plutselig blir dårligere.

 

Kan heller ikke se noe negativt i at Android-telefoner utvikler seg mye, mye raskere enn iPhone.

Lenke til kommentar

Å jobbe i Apple er som å bruke iTunes; lukket, låst og kontrollert: http://www.digi.no/846556/slik-er-det-aa-jobbe-i-apple

 

Siden du linker dette, hvordan ser du for deg at alternativet skal være? Jobber du for et større firma i Norge, opplever du nøyaktig de samme restriksjonene.

 

Retningslinjer om hva du kan si til kona, og ikke lov til å holde foredrag på konferanser, samt at det spres feilaktig informasjon rundt i bedriften? Jeg vil si det er å overdrive at man opplever nøyaktig de smame restriksjonene i en noenlunde normal bedrift. Finnes sikkert eksempler på det, for all del, men allikevel strengere enn hva jeg vil kalle normalt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bra artikkel, OP. Stort sett enig i de observasjonene du gjør. Men jeg føler du går glipp av ett punkt.

 

Iphone har ekstrem bra brukervennlighet for den gjennomsnittlige bruker. Dette har enorm påvirkning på overall opplevelse.

 

Dere kjøper rett og slett apparat etter andre kriterier enn meg, og jeg kan ikke se ned på en person for det, kan jeg vel? Kjefte han opp for å ikke skjønne hva som er "bedre"? Samme person kjøpte kanskje Nokia N95 8GB i sin tid fordi det var det beste, og den fyren er ikke så glad i teknologi sånn EGENTLIG. Han gikk jo tross alt bare etter hva vi anbefalte som det hotteste. Selvsagt blir han råfornøyd med iPhone for den er jo mye enklere enn Symbian i bruk og har mye større skjerm. Og dét respekterer jeg hver eneste dag.

 

Nei, det gjør jeg ikke. Slutt å skumles :)

 

Da misforstod du poenget mitt. Jeg argumenterte ikke for at iPhone er populær fordi den er det "hotteste" eller enklere enn symbian i bruk. Jeg dro fram det aspektet at småbugs ol er sjeldnere enn i andre modeller. De irritasjonene jeg har med Samsung Jet har ingenting med lite "enkelhet" å gjøre. Det har med at operativsystemet ikke har modnet helt ennå.

Endret av sebastr
Lenke til kommentar

Å jobbe i Apple er som å bruke iTunes; lukket, låst og kontrollert: http://www.digi.no/846556/slik-er-det-aa-jobbe-i-apple

 

Siden du linker dette, hvordan ser du for deg at alternativet skal være? Jobber du for et større firma i Norge, opplever du nøyaktig de samme restriksjonene.

 

Da har du ikke jobbet for mange av de større firmaene i Norge hvis du konkluderer slik du gjør. Dog var min post mest for å fyre opp iTunes- og Applefans ;)

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig den artikkelen skal "fyre opp"? At et stort selskap bryr seg om profitt på bekostning av å dulle med arbeiderne? For det er faktisk dulling det er snakk om. De får betalt for å gjøre en jobb. Jobben kommer med visse restriksjoner som man aksepterer når man blir ansatt. Det kan sammenlignes med forumet her. Når du registrerer deg, godkjenner du det regelsettet som er satt. Bryter du reglene, får det konsekvenser, enten i form av tilsnakk, advarsler eller utestengning.

 

Sutring over mangel på frynsegoder kan man bare ignorere. Å betale for mat i kantinen er ganske normalt, og det samme er snacks fra automater. Å ha et treningssenter på jobb er et greit alternativ, i og med at man kan gå fra jobb->trening->hjem uten å kaste bort tid mellom de tre stedene.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig den artikkelen skal "fyre opp"? At et stort selskap bryr seg om profitt på bekostning av å dulle med arbeiderne? For det er faktisk dulling det er snakk om. De får betalt for å gjøre en jobb. Jobben kommer med visse restriksjoner som man aksepterer når man blir ansatt. Det kan sammenlignes med forumet her. Når du registrerer deg, godkjenner du det regelsettet som er satt. Bryter du reglene, får det konsekvenser, enten i form av tilsnakk, advarsler eller utestengning.

 

Sutring over mangel på frynsegoder kan man bare ignorere. Å betale for mat i kantinen er ganske normalt, og det samme er snacks fra automater. Å ha et treningssenter på jobb er et greit alternativ, i og med at man kan gå fra jobb->trening->hjem uten å kaste bort tid mellom de tre stedene.

 

Dulling? Er lønn da også dulling? Synes det er en merkelig ting å kalle det, medarbidere får betalt og får visse vilkår tilknyttet jobben sin, gode folk koster, både med tanke på lønn, frynsegoder og repsektfull behandling fra arbeidsplassen. Jeg vil ikke kalle det dulling, like lite som jeg vil kalle det "dulling" å yte mer enn du trenger ovenfor en arbeidsgiver.

 

AtW

Lenke til kommentar

Lønn er ikke dulling, nei. Kanskje jeg er merkelig her, men jeg ser på jobbing som veldig lite avanserte greier. En bedrift ansetter deg for å gjøre en jobb med retningslinjer tilknyttet (jo viktigere jobb, jo flere retningslinjer, stort sett). Du gjør jobben, bedriften betaler deg en fastsatt lønn. Det er alt man egentlig har krav på.

 

Folk har i uminnelige tider tatt med seg matpakke på jobb, så en kantine er et tilbud folk kan benytte seg av, om ønskelig. Selvfølgelig skal de betale for maten sin selv. Samme gjelder snacks. Skal liksom stillesittende kontorarbeidere få fri tilgang til energitett mat slik at de kan bli feite? Joda, alle bedrifter burde ha ansatte som trener regelmessig, helst kostnadsfritt, men sånn er det ikke. Det koster penger å bygge treningsrom, kjøpe inn tredemøller og vekter, vedlikehold/renhold og betale lønn til instruktører/tilsynsfolk.

 

Selvfølgelig er ikke dette nødvendigvis konduktivt for å få medarbeidere til å yte det lille ekstra, men må det være sånn at belønningen skal komme før innsatsen? Ikke bare i forbindelse med Apple, men generelt. Folk som utmerker seg positivt har en tendens til å bli lagt merke til, og får frynsegoder deretter.

Lenke til kommentar

Hele regimet til Apple går ut på å tjene penger på alle og alt. Ta for eksempel iPod touch. Jeg hadde første generasjon touch 8gb. Og kjøpte billader som funket som bare det. Men tror du laderen til min første generasjon Touch fungerte på den neste generasjon? Nei. Selv om det er identisk kobling på begge, så måtte jeg ned på butikken å kjøpe ny lader. Da sa han i butikken at man måtte også oppgradere lader i sammenheng med det nye produktet.

 

Er det sånn vi forbrukere vil ha det?

 

Info: Nå bruker HTC, Samsung og Nokia universale ladere. Dette har blitt en europeisk standard. Noe som gjør ting mye mer lettvint. Når tror dere Apple tar samme steget? Aldri.

Endret av Desire86
Lenke til kommentar

Lønn er ikke dulling, nei. Kanskje jeg er merkelig her, men jeg ser på jobbing som veldig lite avanserte greier. En bedrift ansetter deg for å gjøre en jobb med retningslinjer tilknyttet (jo viktigere jobb, jo flere retningslinjer, stort sett). Du gjør jobben, bedriften betaler deg en fastsatt lønn. Det er alt man egentlig har krav på.

 

Folk har i uminnelige tider tatt med seg matpakke på jobb, så en kantine er et tilbud folk kan benytte seg av, om ønskelig. Selvfølgelig skal de betale for maten sin selv. Samme gjelder snacks. Skal liksom stillesittende kontorarbeidere få fri tilgang til energitett mat slik at de kan bli feite? Joda, alle bedrifter burde ha ansatte som trener regelmessig, helst kostnadsfritt, men sånn er det ikke. Det koster penger å bygge treningsrom, kjøpe inn tredemøller og vekter, vedlikehold/renhold og betale lønn til instruktører/tilsynsfolk.

 

Selvfølgelig er ikke dette nødvendigvis konduktivt for å få medarbeidere til å yte det lille ekstra, men må det være sånn at belønningen skal komme før innsatsen? Ikke bare i forbindelse med Apple, men generelt. Folk som utmerker seg positivt har en tendens til å bli lagt merke til, og får frynsegoder deretter.

 

Du gjør jobben etter en rekke vilkår sånn jeg ser det, vikårene består blant annet av lønn, frynsegoder, generell behandling av medarbeidere osv. Selvsagt koster det penger å gi folk frynsegoder, akkurat som det koster folk ressurser å jobbe, det er en utveksling mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Forventer arbeidsgiver respekt av arbeidstaker, så bør de levere det samme tilbake. Og belønningen før innsatsen? For hvem? Om man ikke har goder nok på jobben, så er det belønningen til bedriften som komemr før innsatsen, et annsettelsesforhold er ikke en enveis-greie det er en gjensidig ting mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Bedrifter som utmerker seg positivt får gjerne gode ansatte deretter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...