Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

John Strand er vel ikke akkurat den mest pålitelige når det er snakk om mobiltelefoner, vel? Et motefenomen som har vart i fire år, liksom?

 

Strand er motstander av iPhone fordi operatørene visstnok ikke tjener like mye på den. Derfor vil han ikke at iPhone skal være populær. Derfor mener han den er overvurdert og får for mye omtale.

 

Han skjønner ikke hvorfor iPhone er populær, og han fortrenger det at iPhone egenhendig forandret mobilmarkedet totalt.

 

Hilsen Android-elsker ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er så lei av at xperia x10 liksom skal være så uber telefon.

Dine iphone erfaringer er fra en 1gen iphone? første telefonen apple laga?

 

 

 

 

Apple har gjort fint lite med Bluetoothen i de nyere iPhonene også. De liker av en merkelig grunn å holde seg utenfor standarder.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for linken. <hoderystende latter>

Strand Consult er nok en gang ute og troller med løgnene sine, ser jeg, og driter seg nok en gang loddrett ut. Nesten like fornøyelig som sist, og dagens klart beste... :rofl:

 

Selv mener jeg at Strand Consult får ufortjent mye oppmerksomhet for det talentløse oppspinnet sitt, og at de kun klarer å oppnå mediaoppmerksomhet på grunn av at de skriver noe løgnaktig dritt om iPhone, som skandalesøkende tabloidmedia selvsagt sluker rått. Bare vent, dette blir oppslag på itavisen og andre møkkaspredere i morgen :p

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så lei av at xperia x10 liksom skal være så uber telefon.

Dine iphone erfaringer er fra en 1gen iphone? første telefonen apple laga?

 

 

 

 

Apple har gjort fint lite med Bluetoothen i de nyere iPhonene også. De liker av en merkelig grunn å holde seg utenfor standarder.

Av en eller annen "merkelig grunn" støtter iPhone fortsatt standarden Bluetooth 2.1, og profilene HFP 1.5, PBAP, A2DP, AVRCP, PAN og HID.

Klarer seg lenge for min del, men synd at du er så misfornøyd da...særlig siden du etter det jeg har oppfattet ikke eier en iPhone, og sannsynligvis aldri har gjort det heller (correct me if I'm wrong) ;)

 

Hvilke andre standarder som er relevante mener du at Apple holder seg utenfor?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Høres ut som om at du har gjort ett dårlig valg, kjøpte meg en X10 med en gang den kom ut, og det gikk en uke før at jeg angret som en hund.

 

Skyter inn at Thorstein ikke har en X10, men en Nexus One.

 

Ny software til X10 i dag! Masse programmer fikk økt ytelse! :)

Lenke til kommentar

AppleCare: The iPhone 4 Update Won't Solve the Antenna Problem

 

http://pocketnow.com/rumor/applecare-the-iphone-4-update-wont-solve-the-antenna-problem

Leser: "pocketnow.com....rumor....it seems that someone at AppleCare...Gizmodo."

 

OK...det var jo svært så troverdig og veldokumentert informasjon fra en nøytral og pålitelig kilde - Gizmodo har garantert ikke et horn i siden på Apple etter diverse hendelser knyttet til en iPhone-prototyp for en tid siden...

[/ironi]

 

Vi får jo se da, om Apple er like "flinke" som Google har vært til å fikse de velkjente problemene med Nexus One og signalmottak, der Google pisser på kundene i kjent stil, og aldri kommer til å ordne problemene...Apple har jo noen måneder å gå på før de eventuelt ikke leverer en fix og tar igjen Googles "kundeservice" der... ;)

 

"With the Nexus One sitting on my desk I get -75dBm 19asu. When held in my right hand so my thumb can maneuver over the screen as if to dial it drops to -101dBm 6asu. That is a 26dB loss. "

 

"I can confirm that on all (different) 15 Nexii I got to try in various states in US and countries in Europe, there was a consistent degradation of above 15dB ... say from -75dBm to -95dBm by mere cupping of a hand. Throughput reduced drastically on each device."

 

Wooops...kan du si "Googles grip of death" 10 ganger i rask rekkefølge? :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Er så lei av at xperia x10 liksom skal være så uber telefon.

Dine iphone erfaringer er fra en 1gen iphone? første telefonen apple laga?

 

 

 

 

Apple har gjort fint lite med Bluetoothen i de nyere iPhonene også. De liker av en merkelig grunn å holde seg utenfor standarder.

Av en eller annen "merkelig grunn" støtter iPhone fortsatt standarden Bluetooth 2.1, og profilene HFP 1.5, PBAP, A2DP, AVRCP, PAN og HID.

Klarer seg lenge for min del, men synd at du er så misfornøyd da...særlig siden du etter det jeg har oppfattet ikke eier en iPhone, og sannsynligvis aldri har gjort det heller (correct me if I'm wrong) ;)

 

Hvilke andre standarder som er relevante mener du at Apple holder seg utenfor?

 

De støtter ikke filoverføring med BT, noe som stortsett er det eneste jeg har brukt det til før. Litt tungvint.

Lenke til kommentar

 

 

Vi får jo se da, om Apple er like "flinke" som Google har vært til å fikse de velkjente problemene med Nexus One og signalmottak, der Google pisser på kundene i kjent stil, og aldri kommer til å ordne problemene...Apple har jo noen måneder å gå på før de eventuelt ikke leverer en fix og tar igjen Googles "kundeservice" der... ;)

 

"With the Nexus One sitting on my desk I get -75dBm 19asu. When held in my right hand so my thumb can maneuver over the screen as if to dial it drops to -101dBm 6asu. That is a 26dB loss. "

 

"I can confirm that on all (different) 15 Nexii I got to try in various states in US and countries in Europe, there was a consistent degradation of above 15dB ... say from -75dBm to -95dBm by mere cupping of a hand. Throughput reduced drastically on each device."

 

Wooops...kan du si "Googles grip of death" 10 ganger i rask rekkefølge? :p

 

Alle mobiler har antenner man kan dekke til, det som er forskjellen med iphone 4 er at man bare trenger å putte en finger eller to mellom de to antennene på telefonen. Dette kan selvsagt fikses med en bumpercase, men det virker som et unødig designtrekk fra apple sin side.

 

For å få det signal losset som beskrives i innlegget du fant på N1 (har en liggende ved siden av meg her) så må man bruke begge hendene og holde over telefonens nedre halvdel både foran og bak. Det forekommer ikke i det tilfellet som beskrives og kan derfor virke som en overdrivelse fra den som skrev innlegget.

 

Hvis det var et punkt på N1 jeg kunne ta på med en finger som gjorde at hele signalet forsvant hadde jeg sent den tilbake umiddelbart.

Lenke til kommentar

Takk for linken. <hoderystende latter>

Strand Consult er nok en gang ute og troller med løgnene sine, ser jeg, og driter seg nok en gang loddrett ut. Nesten like fornøyelig som sist, og dagens klart beste... :rofl:

 

Selv mener jeg at Strand Consult får ufortjent mye oppmerksomhet for det talentløse oppspinnet sitt, og at de kun klarer å oppnå mediaoppmerksomhet på grunn av at de skriver noe løgnaktig dritt om iPhone, som skandalesøkende tabloidmedia selvsagt sluker rått. Bare vent, dette blir oppslag på itavisen og andre møkkaspredere i morgen :p

 

Trokke du leser så mye om det på Epleavisen nei ;)

 

Men skjønner ikke helt alt dramaet rundt dekningen. Selv om det er en liten teoretisk reduksjon i dekning, så har alle seriøse nettsteder som har testet telefonen konkludert med at dette er et problem av teoretisk grad, ikke praktisk.

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

Vi får jo se da, om Apple er like "flinke" som Google har vært til å fikse de velkjente problemene med Nexus One og signalmottak, der Google pisser på kundene i kjent stil, og aldri kommer til å ordne problemene...Apple har jo noen måneder å gå på før de eventuelt ikke leverer en fix og tar igjen Googles "kundeservice" der... ;)

 

"With the Nexus One sitting on my desk I get -75dBm 19asu. When held in my right hand so my thumb can maneuver over the screen as if to dial it drops to -101dBm 6asu. That is a 26dB loss. "

 

"I can confirm that on all (different) 15 Nexii I got to try in various states in US and countries in Europe, there was a consistent degradation of above 15dB ... say from -75dBm to -95dBm by mere cupping of a hand. Throughput reduced drastically on each device."

 

Wooops...kan du si "Googles grip of death" 10 ganger i rask rekkefølge? :p

 

Alle mobiler har antenner man kan dekke til, det som er forskjellen med iphone 4 er at man bare trenger å putte en finger eller to mellom de to antennene på telefonen. Dette kan selvsagt fikses med en bumpercase, men det virker som et unødig designtrekk fra apple sin side.

 

For å få det signal losset som beskrives i innlegget du fant på N1 (har en liggende ved siden av meg her) så må man bruke begge hendene og holde over telefonens nedre halvdel både foran og bak. Det forekommer ikke i det tilfellet som beskrives og kan derfor virke som en overdrivelse fra den som skrev innlegget.

 

Hvis det var et punkt på N1 jeg kunne ta på med en finger som gjorde at hele signalet forsvant hadde jeg sent den tilbake umiddelbart.

Det er faktisk ikke så enkelt som du påstår, da mange har prøvd å gjøre som du sier med fingeren på iPhone 4 uten å merke noe stort signaltap.

 

Det kan jo hende at folk med Nexus One opplever problemet jeg linket til i ulik grad, bl.a avhengig av dekningsforholdene der de er og andre variable. Og kanskje noen ikke merker det i det hele tatt. Altså nøyaktig som med iPhone 4, der mange rapporterer at de ikke klarer å framprovosere problemet, og der det nok er mye overdrivelser og ikke minst mediahysteri rundt det hele. Bare litt merkelig at det som synes som et like alvorlig problem med Nexus One passerer temmelig ubemerket...men greit nok, det hadde ikke brydd meg om ikke enkelte Android-elskere hadde vært så sykelig opptatt av å overfokusere på hver minste ting som kan trekke ned iPhone. Jeg er egentlig mer opptatt av det jeg selv bruker eller kan komme til å bruke, enn å kaste bort mengder av tid på å rakke ned på det jeg ikke bruker og som egentlig ikke interesserer meg så veldig mye ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Det er faktisk ikke så enkelt som du påstår, da mange har prøvd å gjøre som du sier med fingeren på iPhone 4 uten å merke noe stort signaltap.

 

Det kan jo hende at folk med Nexus One opplever problemet jeg linket til i ulik grad, bl.a avhengig av dekningsforholdene der de er og andre variable. Og kanskje noen ikke merker det i det hele tatt. Altså nøyaktig som med iPhone 4, der mange rapporterer at de ikke klarer å framprovosere problemet, og der det nok er mye overdrivelser og ikke minst mediahysteri rundt det hele. Bare litt merkelig at det som synes som et like alvorlig problem med Nexus One passerer temmelig ubemerket...men greit nok, det hadde ikke brydd meg om ikke enkelte Android-elskere hadde vært så sykelig opptatt av å overfokusere på hver minste ting som kan trekke ned iPhone. Jeg er egentlig mer opptatt av det jeg selv bruker eller kan komme til å bruke, enn å kaste bort mengder av tid på å rakke ned på det jeg ikke bruker og som egentlig ikke interesserer meg så veldig mye ;)

 

Ubemerket? Hadde du lest gizmodo, engadget, xda-developers, google support forums, samt alle andre techsider på nettet så hadde du nok sett at det ikke gikk ubemerket hen.

 

Dette gikk sin seiersgang i nyhetene i begynnelsen av januar, så det begynner å bli en stund siden. Akkurat som ingen kommer til å snakke noe særlig om iphone 4 sitt problem om 7 måneder heller.

Lenke til kommentar

Litt av greia (som sikkert har blitt nevnt tidligere) med iphone, er at den ikke får en avløser etter tre måneder.

Det er hovedgrunnen til at jeg rister på hodet over folk som svir av 4k på en desire når de VET at en mobil som er bedre på alle måter fra samme produsent kommer om kort tid.

 

En telefon til 4-5k skal kunne være "kongen på haugen" en gitt periode.

Lenke til kommentar

Så det er ikke vits å kjøpe Desire for den er ikke best of the best etter en stund? Teiteste argumentet jeg har hørt. Da må man ta med alle produsenter, og da er iPhone allerede forbikjørt. Og Desire om ikke så alt for lenge, både av SE, HTC og Nokia

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Nexus One siden januar i år. Var storfornøyd med telefonen da (oppgraderte fra HTC Hero) og er enda mer fornøyd nå med Froyo. Jeg har aldri merket noe problem med dekningen og samtaler har aldri "falt ut". Riktig nok beveger jeg meg mest i Tromsø sentrum og er tilkoblet HSDPA mesteparten av tiden så det er ikke så rart. I samme område hadde jeg heller ingen dekningsproblemer med iPhone.

 

I forrige uke derimot kjørte jeg og samboern tur/retur Ålesund for å hente en bil, og på tur tilbake trengte jeg å gjøre noe jobb for en festival som blant annet involverte at jeg trengte nettadgang. I grisegrendte strøk er stabil datatrafikk ofte en utfordring, men selv på de mest avsidesliggende stedene i nordland hadde jeg ingen problemer. Telefonen switchet riktig nok fra 3G til Edge og tilbake igjen ofte, men jeg mistet aldri kontakt. Det er vel under sånne forhold iPhone har et problem, både de gamle og firern.

 

Som en sidenote kan det nevnes at det var første gang jeg prøvde tethering på mobilen og det var imponerende at det trengtes bare ett tastetrykk så var mobilen blitt om til et trådløst accesspunkt med internettadgang. På PCen koblet jeg til AndroidAP som et vanlig Wlan og fikk stabil tilkobling selv om min kjære samboer til tider kjørte i hastigheter som var passende til bilen, men kanskje ikke for UP...

 

 

En kompis som jobber i Troms Elektro fikk iPhone 3GS som jobbtelefon og når han er i kjelleren på nye forskningsparken eller på SMOR så mister han dekningen totalt på steder der hans X10 fortsatt kan brukes. Det som er verre er at telefonen ikke kobler seg på nett igjen når han kommer tilbake i friluft. Han må enten starte telefonen på nytt eller skru på og av flymodus for å få dekning igjen.

 

Apple har vært kanondyktige på brukergrensesnitt og flyttet standarden for hva man kan forvente fra mobiler mange hakk framover med den originale iPhone. Men når det gjelder antenneteknikk og kommunikasjon med mobilnettet så har de enda mye igjen å lære ser det ut til. For meg er ikke det en dealbreaker, men at den er så begrenset og nedlåst av Apple gjør det uaktuelt for meg å eie en.

 

Og til dere som sa jeg har gjort et dårlig valg osv: Jeg er typen bruker som godt kan bytte telefon hver 3. måned, Nexus One har jeg hatt i 6. Og det er ingen telefoner på horisonten som jeg har lyst til å bytte til, med unntak av X10 om den hadde hatt Android 2,2. Folk har forskjellige behov men for meg er N1 pr. d.d. perfekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Det er vel under sånne forhold iPhone har et problem, både de gamle og firern.

Hvordan kan du si at iPhone 4 har et problem under slike forhold? Har du testet denne kombinasjonen?

iPhone 4 har betraktelig bedre dekning enn tidligere iPhones i strøk med dårlig dekning, visste du det?

Lenke til kommentar

Anandtech har testet antennen på iPhone4 litt mer strukturert enn de fleste andre bloggsynserne på nettet:

http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review/2

Nexus One og 3GS er også med i sammenligningen.

 

Jeg har forøvrig en Nexus One telefon (har hatt den siden lansering i Januar), og opplever ingen dekning/3G problemer med min. Når jeg sitter på nett på buss/bane så gir nexusen en mer stabil nettforbindelse enn min gamle N97 som brukte lang tid på å få opp dataforbindelsen igjen når telefonen måtte bytte basestasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...