Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var nå snakk om androidmarket her.

 

På tross av antenneproblemer selger iPhone 4 veldig bra, og får glimrende omtaler.

Kanskje problemet er en smule overdrevet?

 

Mange vet ikke hva signalindikatoren egentlig viser.

Simply stated, Apple’s “5-bars” cellular signal strength display is not showing the full range of possible, or even typical, received cellular signal strength. It is only showing the BOTTOM END of the full range of possible reception strength.

http://steve.grc.com/2010/06/26/iphone-4-external-antenna-problem/

 

Youtube har mange videoer som viser at dekningen forsvinner, men kan det også hende at en softwarefeil hindrer telefonen i å skifte raskt nok til et annet "baseband" med bedre dekning?

 

I såfall er det løsbart i form av en oppdatering. Men vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Hehe. Er det ikke da litt merkelig at Steve Jobs går ut å sier at man bør kjøpe noe å ha rundt iPhonen, sånn man ikke skal miste dekningen da? Så går han senere ut å sier at det ikke er noe problem. Etter et par dager så viser det seg at han dysset ned problemet i en mail. Software-oppdatering ble lovet kommende mandag, men kom aldri ut. Kanskje den ikke fungerte? Jeg for min del håper faktisk at dette fikses fort som bare det. Jeg er ikke interessert i å snakke med venner på telefonen, så plutselig brytes samtalen, som forøvrig skjer ofte med 3gs idag.

Lenke til kommentar
Brukere skal kunne (ja jeg sier skal) kunne bevege seg rundt i Android Market uten å måtte være redd for at den eller den appen de har lastet ned kommer til å tømme telefonen for sensetiv data, eller få hele OSet til å crashe.

 

KAn du fortelle meg hvor i den filmen jeg finner dette? For jeg finner det ikke :p

Lenke til kommentar

Android har mye bra. Det er slettes ikke dårlig. Widgets, og mulighet til spesialtilpasning osv, men så lenge Android Market er så dårlig som det er nå så er ganske mye av poenget med økosystemet Android borte. Uten ett bra Android Market, så er det ingen reell konkurrent til iPhone. Da konkurrer Android med Symbian, Bada og andre systemer med svært begrenset applikasjonsbutikker. Akkurat nå tror jeg at jeg kommer til å velge iPhone 4 pga Appstore. Meget mulig at jeg går tilbake til Android igjen når Google får fikset Android Market.

 

Hvis vi ser bort fra de applikasjonene Google har laget selv, og som de derfor kunne puttet inn i Android uansett, så har jeg funnet følgende nyttige apps i Android Store:

 

- Spotify

- Gule Sider

- Valutakalkulator

- Norsk TIpping

- Facebook Appen

- Trafikanten App (når den funker, det gjør den av og til ikke).

 

Det er 6 apps av hvor mange tusen som Android Store hevder å ha?

Android Market kunne ha trengt et par små grep for å bli like brukervennlig som Apples marked, det er helt riktig. En kategori med anbefalte apps hadde gjort svært mye (ansett en person til å sortere ut de beste applikasjonene), samt global åpning for paid apps så alle fikk tilgang til alle apps som finnes. En bedre AI for defaultsortering av apps hadde heller ikke vært av veien.

 

Ellers anbefaler jeg Twitter (om du bruker det), NewsRob, FMyLife (kanskje ikke supernyttig!), Dropbox, Wapedia, EnRoute og en av de gode kalkulatorene som finnes (Droid48, RealCalc, handyCalc).

 

Ellers finnes det ikke akkurat tonnevis av fantastiske applikasjoner til iPhone heller. Min kones iPhone ble lenge mer eller mindre hijacka av meg, så i et halvt års tid drev jeg og fikla og installerte alt mulig tullball på den. Svært få av de applikasjonene jeg fant var spesielt mye bedre enn det jeg finner til Android. Ja, Apple Store har Monkey Island og noen andre gode spill, men applikasjoner ... nå har jeg ikke telefonen foran meg, så jeg husker ikke helt hva som ligger på den, men Gule Sider er i alle fall bedre på iPhone, det er omtrent alt jeg kommer på. Etter at jeg fikk en Android-telefon selv har jeg aldri hatt behov for å gå tilbake til iPhonen for å sjekke ut noen app jeg savner, i alle fall. Det betyr LANGT IFRA at jeg mener Apple har et dårlig marked eller at jeg mener at Android sitt er bedre, bare at forskjellene på hva man finner i praksis ikke er så enormt stor, det viktigste finnes på begge plattformer.

 

Kanskje det er nettopp fordi jeg har brukt begge plattformene såpass mye at jeg ikke føler meg som fanboy av noen av dem. Om jeg hadde fått en flunkende ny iPhone 4 i morgen så hadde jeg sagt "ja takk" og brukt den, den dekker mine behov. Om jeg fikk en flunkende ny Galaxy S i stedet hadde jeg sagt "ja takk" til den også. Forskjellene på iOS og Android er etter min mening overdrevne - det males og males om at iOS er så smooth og at Android hakker og er ulogisk, vel, min mening er at iOS langtfra er smooth hele tiden (har hatt mange hangups og forsinkelser på kona sin 3GS), og nøyaktig hva som er så ulogisk og vanskelig med Android fatter jeg ikke. Andre veien skal Android være så åpent og fantastisk, mens iOS er lukket og kan ikke brukes til noe, vel, jeg gjør akkurat det samme med Android-telefonen som jeg gjorde med iPhonen, og tross denne fantastiske åpenheten så klarer ikke Google engang å ÅPNE markedet sitt i Norge for paid apps. Hurra.

 

Totalt sett er jeg akkurat like fornøyd med Android som jeg ville ha vært med en iPhone 4 (og mer fornøyd enn jeg ville ha vært med en 3GS eller lavere), noe som selvsagt kan endre seg den dagen jeg faktisk får prøvd en iPhone 4 og ikke bare lest om den. Slik sett blir det mest en smakssak hvilken plattform man bør velge, spør du meg. Siden jeg er lei av Apple-hysteriet i media og har hatt en liten Google-fanboy inni meg helt siden de vippet Altavista av søketronen så har det blitt Android denne gangen, så får vi se hva det blir neste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos kvalitetssikring. Apple er ikke akkurat så flinke med det selv, da de ikke testet signal-droppen. Kan vedde på at en og hver ingeniør med utdanning vet at konduktive fingrer + antenne = signal på avveie.

Det var ikke noe feil med signalmottak likevel, feilen ligger i signalindikatoren. MAO. virker signalet som det skal, men det forekom at indikatoren kunne vise grafisk for bra signal i forhold til hva som var tilfellet for stedet der dekningen egentlig var minimal.

 

kilde E24.no

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Apropos kvalitetssikring. Apple er ikke akkurat så flinke med det selv, da de ikke testet signal-droppen. Kan vedde på at en og hver ingeniør med utdanning vet at konduktive fingrer + antenne = signal på avveie.

Det var ikke noe feil med signalmottak likevel, feilen ligger i signalindikatoren. MAO. virker signalet som det skal, men det forekom at indikatoren kunne vise grafisk for bra signal i forhold til hva som var tilfellet for stedet der dekningen egentlig var minimal.

 

kilde E24.no

 

Dette forklarer vel ikke hvorfor samtaler droppes og at datatilkoblingen forsvinner hvis du holder på punktet mellom de to antennene? Dette er jo selvfølgelig testet der andre telefoner har veldig bra dekning.

 

Godt mulig signalindikatorene er feil, men det har ingenting med problemene iphone 4 har hatt med dekningen å gjøre.

Lenke til kommentar

Apropos kvalitetssikring. Apple er ikke akkurat så flinke med det selv, da de ikke testet signal-droppen. Kan vedde på at en og hver ingeniør med utdanning vet at konduktive fingrer + antenne = signal på avveie.

Det var ikke noe feil med signalmottak likevel, feilen ligger i signalindikatoren. MAO. virker signalet som det skal, men det forekom at indikatoren kunne vise grafisk for bra signal i forhold til hva som var tilfellet for stedet der dekningen egentlig var minimal.

 

kilde E24.no

 

Dette forklarer vel ikke hvorfor samtaler droppes og at datatilkoblingen forsvinner hvis du holder på punktet mellom de to antennene? Dette er jo selvfølgelig testet der andre telefoner har veldig bra dekning.

 

Godt mulig signalindikatorene er feil, men det har ingenting med problemene iphone 4 har hatt med dekningen å gjøre.

Les gjerne Anandtech testen av telefonen, så får du en gangske grundig innførelse i hva som skjer og hvordan dette problemet oppstår.

 

http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review

Lenke til kommentar

Selv jeg uten doktorgrad i datateknikk og infrastruktur vet at det ligger i det fysiske, for man trenger ikke mye kunnskap for å se det opplagte.

 

Fingrene dine er konduktive og antennen er utsatt, dermed går signalet til jord gjennom kroppen din istedet for ut i luften.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hvor stor elektrisk motstand må til for at kontakt mellom antennene ikke har noe å si i praksis?

100 Ohm, 1 kOhm eller kanskje 1 megaOhm?

Huden min måler ca. 500 kiloOhm målt med en millimeters mellomrom og fuktig hud. Hvor stort signaltap kan jeg regne med å få da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...