Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

 

 

Hvis vi ser bort fra de applikasjonene Google har laget selv, og som de derfor kunne puttet inn i Android uansett, så har jeg funnet følgende nyttige apps i Android Store:

 

- Spotify

- Gule Sider

- Valutakalkulator

- Norsk TIpping

- Facebook Appen

- Trafikanten App (når den funker, det gjør den av og til ikke).

 

Det er 6 apps av hvor mange tusen som Android Store hevder å ha?

 

 

Dette blir vel litt personlig eller?, sånn som han på videoen sier...å vurdere Appstore mot Android market er veldig subjektivt.

 

med gule sider mener du vel "caller id" funksjonen i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, tar du med Norgeskart så tror jeg at dette faktisk er nesten alle de norske appene som finnes på Android Market! Les bloggen til DVD Jon. Han sier det samme som meg. Android Market er full av søppel.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

 

Eller Android fanbois : http://www.youtube.com/watch?v=BCHXCP_RRUA

 

Android har mye bra. Det er slettes ikke dårlig. Widgets, og mulighet til spesialtilpasning osv, men så lenge Android Market er så dårlig som det er nå så er ganske mye av poenget med økosystemet Android borte. Uten ett bra Android Market, så er det ingen reell konkurrent til iPhone. Da konkurrer Android med Symbian, Bada og andre systemer med svært begrenset applikasjonsbutikker. Akkurat nå tror jeg at jeg kommer til å velge iPhone 4 pga Appstore. Meget mulig at jeg går tilbake til Android igjen når Google får fikset Android Market.

 

Hvis vi ser bort fra de applikasjonene Google har laget selv, og som de derfor kunne puttet inn i Android uansett, så har jeg funnet følgende nyttige apps i Android Store:

 

- Spotify

- Gule Sider

- Valutakalkulator

- Norsk TIpping

- Facebook Appen

- Trafikanten App (når den funker, det gjør den av og til ikke).

 

Det er 6 apps av hvor mange tusen som Android Store hevder å ha?

 

Hvis du bare greier å finne 6 nyttige apps så gjør du noe feil...

 

Her er noen apps jeg bruker tilnærmet daglig

 

Handcent

3G watchdog

LauncherPro

Nav Launcher

Dialer One

Documents To Go (pdf, ppt, doc osv støtte)

Doggcatcher (for podcasts)

Goal.com Mobile (veldig kjekk å ha nå under VM)

Dolphin Browser HD

handyCalc

LED Flashlight for Froyo

Quick Settings

QuickDesk

Linda File Manager

Smart Keyboard Pro

Wimp

Fring

Rockplayer (spiller xvid/divx uten konvertering)

NRK Radio

PhoneMyPC (remote desktop med tilnærmet realtime som funker uten noe setup over 3G/WiFi, veldig greit for å fikse noe på pcen når du ikke er hjemme)

 

Så har du selvfølgelig ting som Kindle, IMDB, vater, spill (emulatorer er det jeg bruker mest) osv

 

Dette er bare noen av programmene jeg har installert, men siden du tydeligvis bare bruker telefonen til å ringe med så er det vel bare 6 apps du trenger?

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Nei, tar du med Norgeskart så tror jeg at dette faktisk er nesten alle de norske appene som finnes på Android Market! Les bloggen til DVD Jon. Han sier det samme som meg. Android Market er full av søppel.

 

Kan vel ikke være helt uenig med deg her, ja det finnes en del apps på begge sider...dette sier han "geek'en" på videoen også, mye unyttig hos begge. ser man på levetiden til begge så har vel appstore noen flere års erfaring, i tillegg til den strenge kontrollen.

 

Men dette er fortsatt veldig personlig igjen, dette er helt subjektivt, du kan ikke slå alle over en kamp, akkurat som du sier at de 6 er viktig, så kan jeg si at for meg scoreboard den viktigste app'en jeg kan følge med på mine favorittidretter, det finnes også en live formel 1 app med live rundetider...skal ikke se vekk fra at det kan komme en som tar tour'en også..

Lenke til kommentar

Veldig mange av de appene du nevner er funsjonalitet som allerede er i Android, men nok om det. Poenget mitt er at om Google hadde tatt seg bryet med å kvalitetssikre appene teknisk og lagt til rette for betaling så hadde Android vært iOS totalt overlegent.

 

Nei, jeg bruker ikke tlf bare til å ringe med. Da hadde jeg kjøpt en billig SE.

Lenke til kommentar

Veldig mange av de appene du nevner er funsjonalitet som allerede er i Android, men nok om det. Poenget mitt er at om Google hadde tatt seg bryet med å kvalitetssikre appene teknisk og lagt til rette for betaling så hadde Android vært iOS totalt overlegent.

 

Nei, jeg bruker ikke tlf bare til å ringe med. Da hadde jeg kjøpt en billig SE.

 

Kvalitetssikring er etter min mening ikke nødvendig, men et bedre rankingsystem for apps hadde vært på sin plass og betaling er noe som burde vært på plass fra dag 1 i alle land. Så at market trenger en forbedring er jeg enig med deg i, poenget mitt er uansett at det finnes en mengde nyttige apps på android market og jeg kommer ikke på noe jeg umiddelbart savner.

 

Android Market trenger ikke mer sensur, men bedre organisering.

 

edit:

 

Og det du nevner med at en del av applikasjonene jeg nevner er for funksjonalitet allerede innebygget i android, så er dette noe av det positive med dette OSet. Hvis jeg ikke synes den innebygde browseren duger, kan jeg legge inn en annen (ikke mulig i iOS). Det samme hvis jeg ikke syntes dialeren som følger med duger, osv.

 

Selvfølgelig skal standardapplikasjoner være så bra som mulig, men ikke alle har samme behov og da er det greit å kunne bytte de ut som det passer deg.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Finnes alternative browsere i Apple's App Store, blant annet Opera (mini?).

 

Det finnes bare Opera Mini og det er ikke en fullverdig browser. Såvidt jeg har forstått fikk Opera Mini inpass i App Store fordi den tilbyr en annen tjeneste (komprimert datastrøm) enn det den innebygde browseren har.

 

F.eks. kommer det aldri Firefox til App Store, så det Mozilla kommer med nå er et program som synker bokmerker osv i stedet for.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg at organiseringen må bli bedre. Jeg mener ikke at Google skal drive annen sensur enn at de godkjenner den tekniske kvaliteten av appen (for å hindre minnelekasjer og evt. trojanere i forkant) og at de selvsagt luker ut apps som er ulovlige i henhold til lovverk om opphavrett/terror o.l.

Endret av ketle
Lenke til kommentar
Når jeg skal ha meg en mobil i dag, så går jeg etter den mobilen som er mest brukervennlig. Ja XPERIA X10 f.eks er mye mere brukervennlig enn en iPhone 3GS eller iPhone 4 på grunn av at det er ingenting som er låst eller blokkert i Android.

 

Det gjør ikke telefonen brukervennlig, det gjør telefonen åpen. Lær deg definisjoner.

Lenke til kommentar

iphone 4 har fått veldig god kritikk for kameraet. Bedre enn flere 8 megapixel telefoner, blant annet sony ericsson X10. Skal bli spennende å teste IRL.

 

Finnes alternative browsere i Apple's App Store, blant annet Opera (mini?).

Det finnes bare Opera Mini og det er ikke en fullverdig browser.

Hva er mercury da?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

iphone 4 har fått veldig god kritikk for kameraet. Bedre enn flere 8 megapixel telefoner, blant annet sony ericsson X10. Skal bli spennende å teste IRL.

 

Finnes alternative browsere i Apple's App Store, blant annet Opera (mini?).

Det finnes bare Opera Mini og det er ikke en fullverdig browser.

Hva er mercury da?

 

Ser ut som jeg har misforstått litt, det er lov med alternative browsere i App Store, men _bare_ hvis de er basert på Webkit. Så det er i bunn og grunn en annen skin på samme browseren som Safari.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg har misforstått litt, det er lov med alternative browsere i App Store, men _bare_ hvis de er basert på Webkit. Så det er i bunn og grunn en annen skin på samme browseren som Safari.

 

Opera Mini er ikke en fullverdig nettleser, men det er en nettleser som ikke er basert på webkit. Så finnes ihvertfall et unntak til den regelen. :)

Lenke til kommentar

Kvalitetssikring er etter min mening ikke nødvendig,

Seriøst? Så du mener det ikke er nødvendig å kvalitetssikkre produktene du selger til kundene dine? Ikke er det bare meget dårlig moral, der er også direkte skadelig for bedriften din.

 

Dersom telefonen skal selges til vanlig brukere, dvs, brukere som ikke har den kompetansen som vi forumnerder har, så er denne typen kvalitetsikkring et minimum av hva man kan forvente.

 

Brukere skal kunne (ja jeg sier skal) kunne bevege seg rundt i Android Market uten å måtte være redd for at den eller den appen de har lastet ned kommer til å tømme telefonen for sensetiv data, eller få hele OSet til å crashe.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

"Bascially you just enjoy being Steve Jobbs bitch...its ok, go ahead and admitt it. You obviuosly like bowing down to a company that completely regulates what you can do, buy, and how you can use their product. I say their because they still consider it their property after you buy it. Enjoy your wrap around attena that kills signal!"

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...