Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en beskrivelse av en måte å man kan teste brukervennlighet på.

http://ignorethecode.net/blog/2008/06/22/you-really-really-need-to-do-ui-tests/

Det er bare å kjøre noen tester mellom de aktuelle telefonene, problemet blir nok å finne nøytrale personer :)

Åja, iPhone 4 scorer slett ikke verst i amobil sin test:

http://www.amobil.no/artikler/apple_iphone_4/77080

Edit: Ups, den var jo alt linket til ser jeg :blush:

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Hva slags bevis vil du ha? Man trenger ikke akkurat å ha lang tid ved en mobil eller enhver annen enhet for å innse at informasjon er raskere tilgjengelig om det ligger der på skjermen foran øynene dine. Skal applefansen dokumentere alle påstander om apples telefon også? Det gir ingen mening å kreve en slik dokumentasjon på hver eneste detalj, spesielt ikke på noe som er ganske lett å oppleve selv.

Nå han kommer med en påstand om at A er bedre enn B fordi den er mer brukervennlig. Så vil jeg ha dokumentasjon på det. Er det mye å forlange?

Jeg har aldri argumentert hardt for at Apple er bedre en Android, fordi det har jeg ikke belegg for å hevde. JEg argumenterer mot at Android>>iOS, og det er overhode ikke det samme som at jeg mener iOS>>Android.

Jeg bare stiller meg sterkt tvilende til den bombastiske konklusjonen at Adroid er bedre en iOS, fordi det er overhode ingen bevis som tilsier det.

Jeg ser heller ikke hvor inovasjonen i Android ligger i forhold til iOS.

Jeg syns du Zepticon er veldig trangsynt i dine argumenter, du skal forsvare bare for å forsvare og ser ikke fordelene i det som SolbergMobil argumenterer for. Du er apples Terminator3 her på forumet. Det ser heller ikke ut som du har peiling på hva du diskuterer. Du sier selv at du driver med design, så lurer du på hvordan man kan se om noe er innovativt ellet ikke. Tuller du??

Jeg er trangsynt? Javell. Da kan jo du forklare akkurat hvor og hva som er trangsynt med dem da?

For å være ærlig, så driter jeg i hvilke fordeler et OS har, det er ikke det forbrukeren husker. Fordelene har du glede av EN gang, og det er første gang du bruker telefonen, etter den gangen så er det en selvfølge at telefonen fungere slikt. man blir fort bortskjemmt.

Ulempene derimot, blir du påminnet HVER ENESTE GANG du bruker telefonen. Hva er det folk husker fra windows95? BlueScreen, fullt register, og degenerering over tid. Det er bare negative ting. Måten vinduene var organisert på, grensesnittet, alle mulighetene så vi på som en selvfølge når vi hadde brukt det to-tre ganger.

Ja jeg driver med design, 4. året industridesiger på NTNU. Og jeg har enda til gode å høre fra noen at det er en fordel at et GUI skal SE innovativt ut.

Hvilken betydning skal det ha overhode?

Et GUI skal være innovativt i måten det møter brukeren når brukeren ønsker å utføre oppgaver. HVordan det ser ut betyr ingenting.

Jeg kan si om noe er inovativt dersom det har en fysisk funksjon, for eksempel en stol, eller en gaffel. Dette er fordi utseende er et direkte resultat av hvordan tingen skal brukes. Bruken av en stol er ikke avhengig av hvordan du får informasjon fra den.

Igjen, så kan jo du forklare meg hvordan jeg ser at et GUI er innovativt, uten å bruke det?

Lenke til kommentar

Mengder! Mangel på kritisisme blandt annet.

Selvmotsigelser:

Fargegjengivelse og kontrast er også av det beste vi har sett. Samsungs Super-AMOLED-skjermer er noen hakk bedre, men dette er sannsynligvis den beste LCD-skjermen vi har sett i noen telefon.

Manglende multitasking og dekningstrøbbel er ikke tatt med i vurderingen.

Han fronter ting på en forskrudd måte, for eksempel legger vekt på brukervennligheten til hjemmeskjermen istedet for innovativitet. Han noterer heller ikke de manglende vi her i tråden peker frem.

Sist men ikke minst er karakteren blind og ikke objektivt vurdert.

Lenke til kommentar
Hva slags bevis vil du ha? Man trenger ikke akkurat å ha lang tid ved en mobil eller enhver annen enhet for å innse at informasjon er raskere tilgjengelig om det ligger der på skjermen foran øynene dine. Skal applefansen dokumentere alle påstander om apples telefon også? Det gir ingen mening å kreve en slik dokumentasjon på hver eneste detalj, spesielt ikke på noe som er ganske lett å oppleve selv.

Nå han kommer med en påstand om at A er bedre enn B fordi den er mer brukervennlig. Så vil jeg ha dokumentasjon på det. Er det mye å forlange?

På mange måter vil jeg si det ja, folk påstår stadig at apple er mer brukervennlige uten å kunne dokumentere det, at det er en fordel med større ramme, uten at det kan dokumenteres. At appstore har bedre apps, uten å kunne dokumentere det. Mange ting er vanskelig eller omstendelig å dokumentere på en seriøs måte. Det er ikke å forvente at vanlige forumbrukere har ressurser til å dokumentere ting som ikke er enkelt målbart.

AtW

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men jeg ser ingen selvmotsigelse der? At det er en av de beste skjermene på en mobil, og den beste med LCD-teknologi?

Det hjelper forøvrig ikke å være innovativ, hvis det ikke er brukervennlig. Og hvilke mangler er det du sikter til som ikke blir tatt opp? Den tar opp mangelen på flash, noe som er relevant, men ikke nok til å ta ned karakteren IMO. Widgets og notifications kunne muligens vært nevnt også.

edit: En liten generell kommentar: Jeg ser dere snakker om å bevise ditt og datt som i bunn og grunn er subjektive påstander, det dere egentlig vil ha er velbegrunnede argumenter. Det er vanskelig å "bevise" at noe er innovativt.

Endret av eisa01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner liksom ikke helt dette "iPhone-hatet" som trådstarter subtilt prøver å få frem.

Intet iPhone-hat her, da har du misforstått! Jeg skriver om en virkelighetsoppfatning, og prøver å sette fingeren på hvorfor iPhone fremstår som det "beste" uten "best" hardware, og for hvem. Jeg har full forståelse for at mange også velger iPhone av rasjonelle grunner, men det er ikke DE kjøperne jeg prøvde å beskrive.

Legger til at de som vil diskutere hva jeg mente/ikke mente med min opprinnelige post tar det på nettopp POST. Jeg blir sliten av den ubrukelige iPhone/Android-kranglinga som har oppstått i kjølvannet av min opprinnelige post der ingen vinner og ingen noensinne vil skifte side.

Oh, får vel legge til at jeg bruker en Samsung Wave for tiden: Knakende gode menyer, ikke så altfor fyldig programbutikk...

Lenke til kommentar

... At appstore har bedre apps, uten å kunne dokumentere det.

Akkurat det er veldig enkelt å dokumentere. Det er bare å sjekke hva som finnes på Appstore og Android Market (AM). Dessverre når ikke Android Market Appstore til knærne en gang. AM er tragisk dårlig med tanke på hva det kunne ha vært.

Når det gjelder hardwaresammenligning. Ren sammenligning av hardware er i seg selv totalt uinteressant. Det er brukervennlighet og funksjonalitet som er viktig. Det hjelper ikke å ha 8 mp kamera hvis 5 mp kamera faktisk tar bedre bilder.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Vet at man ikke kan kjøpe apps fra Android Market i Norge er ikke det der en diskusjon en gang per dags dato (fra et norskt perspektiv).

Ellers har jeg alltids favorittappen min fra Zürich med kollektivtider, som ikke fins til Android en gang. Den er forøvrig mye bedre enn Trafikanten for både iPhone og Android her hjemme, som er håpløse hvis du ikke vet hvilken linje du skal ta.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

... At appstore har bedre apps, uten å kunne dokumentere det.

Akkurat det er veldig enkelt å dokumentere. Det er bare å sjekke hva som finnes på Appstore og Android Market (AM). Dessverre når ikke Android Market Appstore til knærne en gang. AM er tragisk dårlig med tanke på hva det kunne ha vært.

Når det gjelder hardwaresammenligning. Ren sammenligning av hardware er i seg selv totalt uinteressant. Det er brukervennlighet og funksjonalitet som er viktig. Det hjelper ikke å ha 8 mp kamera hvis 5 mp kamera faktisk tar bedre bilder.

På akkurat samme måte som det bare er å prøve med og uten informasjon direkte tilgjengelig på en home-screen, men ingen av delene er formell dokumentasjon av den grunn. Poenget er at det er ikke trivielt å fremskaffe ordentlige dokumentasjon på slike ting, selv om det kan være ganske lett å gjøre en treffende subjektiv vurdering.

AtW

Lenke til kommentar

Akkurat det er veldig enkelt å dokumentere. Det er bare å sjekke hva som finnes på Appstore og Android Market (AM). Dessverre når ikke Android Market Appstore til knærne en gang. AM er tragisk dårlig med tanke på hva det kunne ha vært. [...]

Hva mener du med at Android Market ikke når Appstore til knærne en gang? Av det jeg har funnet så er det ganske gjevnt, men forløpig er AppStore litt foran. At du sier sånne ting gjør bare at troverdigheten din synker hos meg.

[...]

I will say though, that the Android Market might be trailing behind the iTunes App Store, but it is not behind by much. The Android Market is a perfectly acceptable app store. If they can just improve upon the 3 things I pointed out above, they will defiantly give the iTunes App Store a run for their money.

http://atlchris.com/...android-market/

Conclusion

As we can see, both the Android Market and the iPhone App Store have their pros and cons. There is no direct way to judge which of them is better, both are great platforms for developers. If you are an application developer, I would suggest that you develop for both these platforms.

http://www.brighthub.../74976.aspx?p=2

[...] There are a number of differences between the Android market vs. the Apple app store. Some of these differences matter more to developers and others to end-users. Being an open system and offering refunds to end-users makes the Android market a great asset for end-users. The openness ensures a greater variety of offerings and the ability to get a refund makes trying a paid application a low-risk venture. For developers, Android offers a lower cost to get started and an arena with much less competition in which to make your application stand out.

http://ezinearticles...tore&id=4266917

Lenke til kommentar

For det første sitter jeg med dette inntrykket etter snart ett år som Android market bruker og så vil jeg få sitere DVD Jon når det gjelder Android Market: http://nanocr.eu/201...android-market/

Google’s mismanagement of the Android Market

Earlier this week, CNET ran an article critical of the permission model of the Android Market. Google’s response to the criticism was that “each Android app must get users’ permission to access sensitive information”. While this is technically true, one should not need a PhD in Computer Science to use a smartphone. How is a consumer supposed to know exactly what the permission “act as an account authenticator” means? The CNET opinion piece “Is Google far too much in love with engineering?” is quite relevant here.

Google does far too little curation of the Android Market, and it shows. Unlike Apple’s App Store, the Android Market has few high quality apps. A study by Larva Labs (the developers of the excellent Slidescreen app) estimates that Apple has paid out 50 times more money to developers than Google has. While the Android Market is available in 46 countries, developers can only offer paid apps in 13 countries (for instance, Canada has only had access to paid apps since March 2010). In addition, the price for foreign apps is not displayed in the user’s local currency and developers do not have the option of customizing pricing by country. To make matters worse, you can’t pay for foreign apps using your Amex card or carrier billing. There’s also no support for in-app payments and changelogs (to communicate app changes).

Below are just a few examples of what’s wrong with the Android Market. Those 144 spam ringtone apps (which are clearly infringing copyright) are currently cluttering the top ranks of the Multimedia category. I was not surprised to find that they were being monetized through Google Ads.

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 1. juli 2010 - 00:26' timestamp='1277936785' post='15879775']

Er ikke vits å diskutere med apple fanboys :) de ligger på dette nivået

http://www.break.com/index/iphone-4-vs-htc-evo.html

:!: Minner litt om nivået på "iphone-haterne" det...

Jepp de finnes på begge sider,

ser at mine argumenter for widgets også blir oversett, siden folk er opphengt i å krangle med hverandre om hva som er fremtiden.

det er faktisk ingen som vet. for alt vi vet så kan Nokia komme med en ny 3210 neste år som knuser både IOS og Android. Fra de tunge motorolaene til de enkle ericcssonene til Nokia, til fargeskjerm og Samsung, til SE med farger og så snakespillet...

Jeg påpekker igjen, to grunner til at man ikke velger iphone

1. du liker ikke apple

2. iphone dekker ikke dine krav til funksjonalitet (her er jeg)

to grunner til at du ikke velger android.

1. Iphone gir deg det du trenger

2. man venter med å se utviklingen.

jeg er nok en av de som innrømmer at jeg ville hoppet på en iphone, hvis den dekket det jeg trenger...sånn som tilkobling til flere pc'er..jeg bruker faktisk 3 stk, to hjemmepc'er og en jobb bærbar., at jeg faktisk kan lese direkte mail på skjermen, og at jeg kan seoppgavene mine hele tiden, og en multitasking som må bli bedre..

Lenke til kommentar
Raptor' date=' 1. juli 2010 - 00:26' timestamp='1277936785' post='15879775']

Er ikke vits å diskutere med apple fanboys :) de ligger på dette nivået

http://www.break.com/index/iphone-4-vs-htc-evo.html

:!: Minner litt om nivået på "iphone-haterne" det...

Eller Android fanbois : http://www.youtube.com/watch?v=BCHXCP_RRUA

Android har mye bra. Det er slettes ikke dårlig. Widgets, og mulighet til spesialtilpasning osv, men så lenge Android Market er så dårlig som det er nå så er ganske mye av poenget med økosystemet Android borte. Uten ett bra Android Market, så er det ingen reell konkurrent til iPhone. Da konkurrer Android med Symbian, Bada og andre systemer med svært begrenset applikasjonsbutikker. Akkurat nå tror jeg at jeg kommer til å velge iPhone 4 pga Appstore. Meget mulig at jeg går tilbake til Android igjen når Google får fikset Android Market.

Hvis vi ser bort fra de applikasjonene Google har laget selv, og som de derfor kunne puttet inn i Android uansett, så har jeg funnet følgende nyttige apps i Android Store:

- Spotify

- Gule Sider

- Valutakalkulator

- Norsk TIpping

- Facebook Appen

- Trafikanten App (når den funker, det gjør den av og til ikke).

Det er 6 apps av hvor mange tusen som Android Store hevder å ha?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...