Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Total Cost of Ownership over 2 Years:

 

(900 ringeminutter og ubegrenset SMS/data)

AT&T iPhone 4: $2718.76 (data er begrenset til 2GB hos AT&T)

Sprint EVO 4G: $2598.76 after $100 MIR

Verizon HTC Droid Incredible: $2838.52

 

Forferdeligt overpriset iPhone 4 er!!!

 

Kilde/review

 

Ganske likt! Men kan det ha noe med at det er inkludert 4g-data i prisen på Evo 4g?

Lenke til kommentar

Apps er jo liksom hele vitsen med en Android eller iPhone da. Antallet kvalitets apps på Android bortsett fra dem Google har laget selv, kan du telle på en hånd.

 

http://www.youtube.com/watch?v=BCHXCP_RRUA

 

Hvordan kan apps være hele vitsen med Android....skal jeg komme med eksempel ketle? Om svaret er ja, så ønsker jeg at du svarer meg konkret tilbake på de få spørsmålene jeg vil komme med i tillegg til eksemplene.

Jeg har eid en Android telefon i snart ett år og vet meget godt hva den kan og ikke kan. Du trenger ikke å belære meg om funksjonalitet på Android.

 

Da jeg kjøpte den for ett år siden ble det lovet gull og grønne skoger vedrørende Android Market (AM). Ingenting har skjedd. Istedet har AM blitt oversvømmet av dårlige apps. Integrering mot sosiale tjenester/mail/youtube er noe som snart alle telefoner gjør (Samsung, Nokia, LG, SE ). Dette er ikke lengre noe spesielt. Det som gjør Android og iOS unikt er muligheten til å legge til akkurat de applikasjoner du trenger i din hverdag. Dette gjør iOS (apple store) 10x bedre enn AM.

 

Jeg har ikke peiling på vin og kunne derfor gjerne tenke meg Dagens Næringslivs vinguide på telefonen. Kjekt å ha når man skal på polet. Jeg er også interessert i sykkel og skulle veldig gjerne hatt TV2 Tour de France applikasjon på min mobil. Begge to er norske applikasjoner som tar utgangspunkt i norske tjenester. Du kan gjerne forklare meg hvordan jeg skal "kustomisere" min Android slik at jeg får disse tjenestene. Begge to er apps på iPhone.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på vin og kunne derfor gjerne tenke meg Dagens Næringslivs vinguide på telefonen. Kjekt å ha når man skal på polet. Jeg er også interessert i sykkel og skulle veldig gjerne hatt TV2 Tour de France applikasjon på min mobil. Begge to er norske applikasjoner som tar utgangspunkt i norske tjenester. Du kan gjerne forklare meg hvordan jeg skal "kustomisere" min Android slik at jeg får disse tjenestene? Begge to er apps på iPhone.

Begge de to tjenestene du nevner er tjenester hvor utviklerne ønsker å ta seg litt betalt. Tour de France er dog gratis, men man kan kjøpe live-dekning som en tilleggstjeneste. Det er enda ikke mulighet å kjøpe betalte Apps på Android Market i Norge, noe som etter min mening gjør at det ikke kan konkurrere med Apple sin AppStore.

Lenke til kommentar

Jeg vet meget godt at man ikke får betalte apps i Norge. Google sa for snart ett år siden at dette var "rett rundt hjørnet" i Norden. Da lurer jeg på hvilken tidshorisont Google operer med.

 

Dessuten så var DVD Jons kritikk av Android Market (AM) også rettet mot den betalte delen, så det skal nok mer til enn bare en betalt Android Market. Hvis du leser DVD Jons blogg vil du se at mange av applikasjonene i AM bryter med opphavsrett og er ren piratvirksomhet.

Lenke til kommentar

Ketle:

 

Du som har hatt android vet jo hvor mye mer effektiv din mobilhverdag blir når du kan sette din mobil opp etter dine behov. Og med en iPhone så kan du kun legge applikasjoner i mapper og endre bakgrunnsbilde. Med en iPhone så er du kanskje nødt til å trykke deg innpå 10+ applikasjoner når du skal sjekke facebook, sms, vær, kalender, alarm, kontakter osv. Dette kan du se på en Androidenhet på 4-5 homescreens, som tar deg 10 sec å sjekke. Det vet du. Måler du android og iOS sammen mor hverandre her, så ser det ut som iOS sitter i "fengsel". Kan igjen komme med mer konkrete eksempler om dette ønskes.

 

Ellers er appstore mye bedre en AM. Der har du rett!

Anbefaler deg å se denne Ketle.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Du som har hatt android vet jo hvor mye mer effektiv din mobilhverdag blir når du kan sette din mobil opp etter dine behov.

Det er jo akkurat det jeg IKKE kan fordi Android Market (AM) er elendig pga svært dårlig utvalg og ingen kvalitetskontroll av apps overhodet.

 

Et annet problem med HTC (android tlf) er at det tar vinter og vår før softwaren blir oppgradert når det kommer nye versjoner av Android, om den da i det hele tatt blir oppgradert.

 

Joda, veldig fint med en værwidget som viser været der du er akkurat der og da. Veldig fint for alle som sitter i ett rom uten vinduer :p

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Du som har hatt android vet jo hvor mye mer effektiv din mobilhverdag blir når du kan sette din mobil opp etter dine behov.

Det er jo akkurat det jeg IKKE kan fordi Android Market (AM) er elendig pga vært dårlig utvalg og ingen kvalitetskontroll av apps overhodet.

 

Et annet problem med HTC (android tlf) er at det tar vinter og vår før softwaren blir oppgradert når det kommer nye versjoner av Android, om den da i det hele tatt blir oppgradert.

 

Joda, veldig fint med en værwidget som viser været der du er akkurat der og da. Veldig fint for alle som sitter i ett rom uten vinduer :p

 

Når jeg mener sette opp en enhet, så mener jeg de mest vanlige tingene du/andre gjør i en mobilhverdag. Dette er som regel:

- Sms/mms

- E-post

- Kalender/avtaler

- Snarvei til favorittkontakter

- Sjekke/oppdatere sosiale tjenester

- AV/PÅ med Wifi, 3g, osv.

 

Det er dette som er standeren. Og denne standeren er Android overlegne på. Dette har du erfart. Nå refererer jeg spesielt til 2.1 og 2.2

Hvordan sjekker man dette på en iPhone, jo du må inn på applikasjoner eller gå ned i 3 undermenyer. Ser du brukeropplevelsen og effektiviteten her?

 

Her kan du gå inn å se Google sin policy til nettbaserte applikasjoner. Hvordan dette skal bli enklere. Ikke minst hvordan Google skal gjøre Android enda mer fremtidsrettet.

 

Joda, veldig fint med en værwidget som viser været der du er akkurat der og da. Veldig fint for alle som sitter i ett rom uten vinduer

 

Det er vel greit med en værtjeneste som viser været time for time? Meget greit om man skal ut på noe. Ellers er værtjenesten noe alle smartmobiler har idag. Klart det er bedre med en topp værtjeneste. Spesielt når man slipper å gå inn på en egen applikasjon for å slippe å sjekke ut dette?

 

Til slutt så vil jeg si at det er ufattelig at ikke betalingsløsningen har kommet til Norge med tanke på AM. Flaut.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Skjønner liksom ikke helt dette "iPhone-hatet" som trådstarter subtilt prøver å få frem. Jeg har hatt alle mobiler omtrent som eksisterer på markedet, alt fra den gule Ericsson (med plast-klapp-deksel som dekket til tastene og var GRISEDYR på midten av 90-tallet), Panasonic GD87, Samsung E730, maaaaaange Symbian-mobiler inkludert Nokia 6600 og N95, nå har jeg førstegenerasjons iPhone, dagen den ble sluppet i USA. Jeg er på ingen måte noen Mac fan, men akkurat iPhone er fantastisk på så mange måter, minus lydkvaliten under samtaler som du nevner. Den er griselett å bruke, den har en iPod, den tåler en del (fatter ikke åssen folk greier å ødelegge den, jeg er på mitt tredje år nå med min, og har mistet den stort sett overalt på alle kinkige situasjoner og jeg har ikke ÉN ENESTE ripe i glasset engang) og den er hverken pen eller stygg.

 

Den har alt jeg trenger, og mangler jeg noe så tar jeg turen innom Cydia og laster ned programmet jeg trenger. Verre er det ikke, det er rett og slett en femonal telefon mtp. på brukervennlighet og funksjoner. Selvsagt vil det alltids finne noe bedre der ute, men jeg tror mange iPhone-eiere liker telefonen sin, selv de teknisk anlagte og oppegående folk, fordi den rett og slett er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dette som er standeren. Og denne standeren er Android overlegne på.

Sier hvem? Du og Google? Jeg og Apple sier at iOS er standarden og at iOS er overlegen på dette.

 

Hvordan sjekker man dette på en iPhone, jo du må inn på applikasjoner eller gå ned i 3 undermenyer. Ser du brukeropplevelsen og effektiviteten her?

Igjen så er både brukeropplevelsen og effektivitet målbare, og jeg har enda ikke sett fnugg av bevis på disse påstandene dine:)

 

Her kan du gå inn å se Google sin policy til nettbaserte applikasjoner. Hvordan dette skal bli enklere. Ikke minst hvordan Google skal gjøre Android enda mer fremtidsrettet.

Google sin policy er et direkte resultat av Apple sin foretningsmodel. Google gikk inn i mobilmarkedet fordi dem kom til å tape penger på å la apple være der alene. Google er overhode ikke noen ridder på hvit hest, men akkurat like ille som apple. Grunnen til at de følger den veien de gjør er fordi apple allerede har full kontroll over den alternative ruten.

 

Det er vel greit med en værtjeneste som viser været time for time? Meget greit om man skal ut på noe.

Det er et par kjerne "widgets" i Anroid som har noe for seg. Selv om dette er ting jeg ikke ville kallt widgets i det hele tatt, bare funksjonalitet.

De tingene som du nevner hele tiden, som sms, epost, kontakter og sosiale tjenester kan løses på mange måter, men nå som du og google har vedtatt at widgets er fremtiden, så er det vell bare å drite i å prøve å finne nye og bedre alternativer? :dontgetit:

 

HVorfor er apple så gode på invoasjon? JO fordi de driter i hva gooogle mener om fremtiden, de driter i vha nokia mener, og de driter i hva microsoft mener. De tenker selv.

 

Se tilbake 4-5 år. Hva var "fremtiden" da?

Jo, denne:

250px-Nokia_N95_Front_1.jpg'

 

Et halvt år etter var det liten tvil om at fremtiden var dette:

iphone1stgen.jpg

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Sier hvem? Du og Google? Jeg og Apple sier at iOS er standarden og at iOS er overlegen på dette.

 

Da vil jeg høre hvorfor iOS er overlegen på AKKURATT dette. PC World sier det. Og når nesten alle andre mobilprodusenter gjør ting likt, så sier dette litt?

 

Igjen så er både brukeropplevelsen og effektivitet målbare, og jeg har enda ikke sett fnugg av bevis på disse påstandene dine:)

 

Du kan vel prøve det ut selv da Zepticon. Herregud. Jeg har henvist til flere linker om akkuratt dette. Der skal du ha fått innblikk av hvor mye mer effektivt det er med kostomatiserbar homescreen og widgets. Hvis ikke vil jeg vite hvorfor det ikke er det.

 

Google sin policy er et direkte resultat av Apple sin foretningsmodel. Google gikk inn i mobilmarkedet fordi dem kom til å tape penger på å la apple være der alene. Google er overhode ikke noen ridder på hvit hest, men akkurat like ille som apple. Grunnen til at de følger den veien de gjør er fordi apple allerede har full kontroll over den alternative ruten.

 

De må gjerne følge Apple sin forretningsmodell, så lenge de gjør et bra resultat. Følger du Google keynote dag 2, så ser du helt klart hva de mener er fremtiden. Og etter min mening, så vises det at Google har kommet langt, og lengre en Apple. Igjen så henviser jeg til keynote.

 

men nå som du og google har vedtatt at widgets er fremtiden, så er det vell bare å drite i å prøve å finne nye og bedre alternativer?

 

HVorfor er apple så gode på invoasjon? JO fordi de driter i hva gooogle mener om fremtiden, de driter i vha nokia mener, og de driter i hva microsoft mener. De tenker selv.

 

Jeg har aldri noen gang sakt at man ikke bør lete etter nye alternativer. Jeg har sakt at pr.dags dato, så ser dette ut til å være fremtiden. Skal jeg diskutere med deg, så vil jeg at du skal gjør det på en voksen måte. Ikke vær sarkastisk.

 

De må bare fortsette å tenke selv, om de ikke legger til mulighet for at brukere kan tilpasse sine enheter, så er jeg sikker på at de vil tape på dette i lengden nå som alle andre kommer med disse mulighetene.

 

Ellers Laster du opp bilde av en gammel enhet som er fra Nokia! Se heller på HD og HD2 som var på samme tid som 3g og 3gs.

 

post-203727-1277913965,8807_thumb.jpg

Hd2 er bare et par millimeter lengre og bredere, men tynnere. Og det med en skjerm som er 0,8" større!

Hvilken homescreen ser mest innovativ ut Zepticon? Og hvorfor? Dette vil jeg ha svar på. Og ikke kom å si at Sense ikke er lett å betjene.

Legg merke til at dette er en HD2 med Sense. Jeg kan godt vise hvor innovativ dette er på en Androidenhet? Du sa du ville lære, så jeg rekner med at du har sett litt rundt om kring og skaffet deg grunnleggende kunnskap.

 

Denne er grei for deg å ta en titt på når det kommer til hva som er innovativt:

http://wmpoweruser.com/?p=17520

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Da vil jeg høre hvorfor iOS er overlegen på AKKURATT dette. PC World sier det. Og når nesten alle andre mobilprodusenter gjør ting likt, så sier dette litt?

PCworld har overhode ikke kompetanse til å bedømme dette:P De kan si noe om trenden i markedet, men overhode ikke no om standarder.

"Alle andre" Du mener Android og WiMo?

 

Igjen så er både brukeropplevelsen og effektivitet målbare, og jeg har enda ikke sett fnugg av bevis på disse påstandene dine:)

 

Du kan vel prøve det ut selv da Zepticon. Herregud. Jeg har henvist til flere linker om akkuratt dette. Der skal du ha fått innblikk av hvor mye mer effektivt det er med kostomatiserbar homescreen og widgets. Hvis ikke vil jeg vite hvorfor det ikke er det.

Jeg skulle gjerne prøvd, men har ikke 4000kr å svi på enda en telefon. Du har vist meg en video av en technerd som bruker en telefon han har testet over lengere tid. Det er overhode ikke noe argument eller bevis. Det gir overhode ingen inblikk i hvor intuitivt OSet er oppbyggd, og hvor lett det er å forstå. Personen på videoen har lært å bruke telefonen, og er ubrukelig for å bedøme hvor lett telefonen er å bruke.

 

Google sin policy er et direkte resultat av Apple sin foretningsmodel. Google gikk inn i mobilmarkedet fordi dem kom til å tape penger på å la apple være der alene. Google er overhode ikke noen ridder på hvit hest, men akkurat like ille som apple. Grunnen til at de følger den veien de gjør er fordi apple allerede har full kontroll over den alternative ruten.

 

Følger du Google keynote dag 2, så ser du helt klart hva de mener er fremtiden. Og etter min mening, så vises det at Google har kommet langt, og lengre en Apple. Igjen så henviser jeg til keynote.

Jeg så halve så blei jeg lei. Innimellom all skrytingen Fikk jeg med meg følgende:

 

Snakket noe om at man brukte google på telefonen (wow), og så snakket han om hvordan webleseren var, så snakket han om hvor mye bedre en iPad den var. Så, etter 20 min begynner han å snakke om "fremtiden". Blir mye preik om "browser" Gps i browser, kamera i browser. Hva er nytten av dette? Typisk Android, la og gjøre det bare fordi vi kan.

 

Så begynner han å snakke om stemmegjenkjennelse. WTF? Dette hadde windows XP! Snakker vi om å ta en eldgammel funksjon og selge den som noe nytt og fantastisk!? Var det ikke Androidleiren som ga Steve Jobs sidevis med lols for å ha gjort dette?

 

Men ja, stemmegjenkjennelse. Hva er nytten? 98% av gangene jeg bruker telefonen min så egner det seg overhode ikke for å begynne å snakke høyt. Være seg bussen, flyet, jobb, eller skola. Etter min mening er dette bare "ååh vi må lage noe phat for å ta rotta på iPhone og så overbevise noen om at dette er nyttig"

Bortsett fra oversettelses appen han viste så tror jeg "ingen" vil bruke dette.

 

Så Flash. LOL. Å si at Android er så åpent og fint, og samtidig satse på Flash i webleseren er vell tidenes selvmotsigelese? er vell reklamepengene de er ute etter å sikkre her?

 

Så litt om Android Market, der de skal prøve å få den like bra som appstore.

 

Så snakker han om streaming av musikk, det har jeg kunne gjort på min iPhone i 3 år nå. Shazam tror jeg programet heter, mulig eeg tar feil.

 

Og til slutt litt om reklame, og prøver å få reklame til å høres ut som en bra ting. Hahaha, det er vel gjerne det flest fjerner i webleseren sin, mens man i Android har den integrert i systemet. Way to go.

 

men nå som du og google har vedtatt at widgets er fremtiden, så er det vell bare å drite i å prøve å finne nye og bedre alternativer?

 

HVorfor er apple så gode på invoasjon? JO fordi de driter i hva gooogle mener om fremtiden, de driter i vha nokia mener, og de driter i hva microsoft mener. De tenker selv.

 

De må bare fortsette å tenke selv, om de ikke legger til mulighet for at brukere kan tilpasse sine enheter, så er jeg sikker på at de vil tape på dette i lengden nå som alle andre kommer med disse mulighetene.

Eventuellt så blir brukerne lei av å kjøpe halvferdie telefoner som de selv må twinke emd for å få dem til å funke. Hva om folk bare vil åpne esken og møte et bra, lettvinnt og fiks ferdig system?

 

Ellers Laster du opp bilde av en gammel enhet som er fra Nokia! Se heller på HD og HD2 som var på samme tid som 3g og 3gs.

Du missforstp tydeligvis poenget mitt her. HD og HD2 er stort sett blåkopier av iPhone. En stor touchskjerm som dekker mesteparten av overflaten, 1-5 små knapper nederst. iPhone deffinerte markedsegmentet når den ble lansert, akkurat på samme måte som iPod deffinerte mp3 spillerne.

Veien fra N72 til HD2 går gjenom iPhone enten du vil eller ikke.

 

Hvilken homescreen ser mest innovativ ut Zepticon? Og hvorfor? Dette vil jeg ha svar på. Og ikke kom å si at Sense ikke er lett å betjene.

Legg merke til at dette er en HD2 med Sense. Jeg kan godt vise hvor innovativ dette er på en Androidenhet?

Ser inovativ ut? Hvordan kan noe se inovativt ut?

Mitt første inntrykk av telefonene er at HD2 ser rotete ut. Der iPhone er oversiktelig og strengt organisert, så får jeg på HD2 servert masse informasjon jeg overhode ikke har bedt om. Om disse telefonene hadde ligget side om side så hadde jeg valgt iPhone. Dette er rett go slett basert på måten jeg foretrekker å få presentert informasjon på.

Jeg hater å få informasjon jeg ikke har aktivt bedt om, det er spam. Og alle disse widgetene, har et stort potensiale til å spamme.

 

 

Jeg skulle meget gjerne ha kjørt brukertester på disse telefonene for å sammenlignet dem nøyere og se om mine antakelser er korrekte.

 

(ble kasnje ikke så oversiktelig og forståelig som jeg ville, men har det lit travelt atm)

Lenke til kommentar

Nei vet du hva Zeptiocon. Når du sier at pc world ikke har kompetanse, og du lurer på hvordan noe kan se innovativt ut og du sier at du så kun halve google keynote filmen. Når du sier sånn som dette, så er jeg ikke interessert i å diskutere med deg. Du sier selv at du ikke har peiling på det du argumenterer for/imot. Hadde du vært interessert i å lære som du sa, så hadde du i hvertfall sett hele filmen om presentasjonen om Android 2.2

 

Liker du ikke å ha mye informasjon, javell så fjern det da. Enkelt og greit. Så kan du sette homescreenen opp akkuratt likt som iPhone om dette skulle passe deg bedre.

 

Først må du prøve annet en iPhone for å kunne fortsette denne diskusjonen. Ellers blir det bare bortkasting av tid for meg å fortsette.

 

Og ser du på bildet, så er min mening at HD2 ser helt klart mer innovativ ut på homescreenen. iPhonen ser ut som den er 2 år eldre med null mulighet til å sette den opp etter forbrukerens behov. Men hvis jeg vil, så har jeg muligheten til å sette den opp på samme måte som iPhone, med kun snarveier til applikasjoner. Men gu om jeg orker. Jeg kan bra dra fingen oppover på homescreenen, så kommer det opp 25 applikasjoner. (5x5) Du ser de 5 øverste på bildet.

 

post-203727-1277919485,1848_thumb.jpg

Hvis jeg hadde laget en poll, om hvilken homescreen som ser mest innovativ ut. Hvilken tror du hadde vunnet?

 

Mvh. Solbergmobil

Endret av SolbergMobil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan sjekker man dette på en iPhone, jo du må inn på applikasjoner eller gå ned i 3 undermenyer. Ser du brukeropplevelsen og effektiviteten her?

Igjen så er både brukeropplevelsen og effektivitet målbare, og jeg har enda ikke sett fnugg av bevis på disse påstandene dine:)

 

Her kan du gå inn å se Google sin policy til nettbaserte applikasjoner. Hvordan dette skal bli enklere. Ikke minst hvordan Google skal gjøre Android enda mer fremtidsrettet.

Google sin policy er et direkte resultat av Apple sin foretningsmodel. Google gikk inn i mobilmarkedet fordi dem kom til å tape penger på å la apple være der alene. Google er overhode ikke noen ridder på hvit hest, men akkurat like ille som apple. Grunnen til at de følger den veien de gjør er fordi apple allerede har full kontroll over den alternative ruten.

 

 

 

Hva slags bevis vil du ha? Man trenger ikke akkurat å ha lang tid ved en mobil eller enhver annen enhet for å innse at informasjon er raskere tilgjengelig om det ligger der på skjermen foran øynene dine. Skal applefansen dokumentere alle påstander om apples telefon også? Det gir ingen mening å kreve en slik dokumentasjon på hver eneste detalj, spesielt ikke på noe som er ganske lett å oppleve selv.

 

At google er like ille som apple er vel en diskusjonssak, personlig er jeg ikke enig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg syns du Zepticon er veldig trangsynt i dine argumenter, du skal forsvare bare for å forsvare og ser ikke fordelene i det som SolbergMobil argumenterer for. Du er apples Terminator3 her på forumet. Det ser heller ikke ut som du har peiling på hva du diskuterer. Du sier selv at du driver med design, så lurer du på hvordan man kan se om noe er innovativt ellet ikke. Tuller du??

Endret av Desire86
  • Liker 1
Lenke til kommentar

da var amobil's iPhone 4 test her

 

Kort sagt:

PLUSS

– Meget bra skjerm

– Svært brukervennlig

- God byggekvalitet

- Stilren design

- Rask

 

MINUS

 

LINK

 

finner selfølgelig flere minus iforhold til min Desire, men iPhone 4 blir det på meg likevel... litt for mange apps jeg savner på appstore, det siste er HULU PLUS :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...