Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.


Anbefalte innlegg

cyclo: jeg er ikke helt enig. Jeg mener at de frarøver forbrukerene frihet og muligheter til de grader!

 

Se på dette. iPhonebrukere:

-Får kun synke opp mot en dockingstasjon! Hvem vil ha det så låst!?

-Alt må via iTunes eller annet program.

-Ting som går igjennom iTunes eller annet program må konverteres.

-Bilder som synkes inn på iPhone blir på 40kb!

-De får ikke lov å bruke widgets

-De får ikke kustomatisere sin homescreen etter sitt behov.

-De får ikke lagre vedlegg som de får på mail.

-De får ikke sosiale tjenester intregrert i iOS4

 

Hvis ikke dette er store begrensninger så vet ikke jeg.

De frarøver ikke brukere noe som hellst frihet :p De bare velger å ikke inkludere det. Om du øsnker dette, velg android. Problem solved. Man blir ikke ond av å ha et enkelt program.

 

Men du er helt enig at dette er store begrensninger for en forbruker?

Hvis ikke så ønsker jeg at du skal forklare hvordan du tar en iPhone over til naboen og synker den på hans maskin med bilder, sanger, filmer og dokument. For så å ta de i bruk med en gang.

Ja jeg velger android, siden jeg ønsker frihet ogmuligheter.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som klager over at du ikke kan bruke iphone som en minnepenn, hvem har behov for det? Og uansett - Jeg kan det med min iphone. Den er ikke jailbreak. Den kommer bare opp som en egen enhet når jeg kobler til, og jeg kan overføre filer på vanlig måte.

 

Jeg kan forsåvidt legge inn bilder større enn 40kb der også.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Dere som klager over at du ikke kan bruke iphone som en minnepenn, hvem har behov for det? Og uansett - Jeg kan det med min iphone. Den er ikke jailbreak. Den kommer bare opp som en egen enhet når jeg kobler til, og jeg kan overføre filer på vanlig måte.

 

Jeg kan forsåvidt legge inn bilder større enn 40kb der også.

 

Så du kan synke bilder inn på din iPhone som blir over 40kb? Du kan kanskje legge de inn via iDisk, men synker du de inn på pcen via Itunes, så har du 40kb store bilder.

Og de du måtte legge inn på iDisk, kan du ikke ta i bruk etterpå. Siden iPhone ikke har noe filbehandler. Du må vente til du kommer hjem, så må du legge se over på pcen din. Og igjen synke de over på din iPhone. Tungvint? Ser du låsningen og begrensningene her ?

 

Jeg kan legge inn høyoppløselige bilder, filmer, sanger og dokumenter. Og jeg kan ta de i bruk med en gang. Uten å måtte gå hjem først for å overføre de på pcen, og så synkronisere over til enheten.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Men du er helt enig at dette er store begrensninger for en forbruker?

Hvis ikke så ønsker jeg at du skal forklare hvordan du tar en iPhone over til naboen og synker den på hans maskin med bilder, sanger, filmer og dokument. For så å ta de i bruk med en gang.

Ja jeg velger android, siden jeg ønsker frihet og muligheter.

-Bilder: Disse regner jeg med han har lagret andre plasser en på PC'n? Jeg har i hvertfall alle mine bilder tilgjengelig på internett via feks Photobucket

 

-Sanger: HAr han noen bra sanger så finenr jeg dem på Spotify, eller i iTunes.

Om jeg overfører dem fra hannes maskin så er dette piratkopiering. Om det er sanger han har laget selv, så er det jo en annen sak, men hvor ofte skjer dette?

 

- Filmer: poeng der, men jeg foretrekker et format støttet av hardware. Software decoding tar mye strøm. Dermed må den konverteres uansett.

 

- Dokument: enda et poeng, men hva med å jobbe med slikt i skyen? Jeg føler at å lagre ting på mine disker er litt 2003.

 

Se på dette. iPhonebrukere:

-Får kun synke opp mot en dockingstasjon! Hvem vil ha det så låst!?

HVa skal jeg ellers synce opp mot da? Internett? Slik at Google kan lager alle SMS'ene, telefonr, mailene mine og alt slikt?

 

-Alt må via iTunes eller annet program.

Og lar de være å gjøre dette så mister de kontrollen.

 

Synes det er rart at Apple får lassevis med Pepper for manglene virus sikkring på OSX platformen. Men når de faktisk har sikkret iOS nesten 100% mot malware, så får de sannelig pes for det også.

 

-Ting som går igjennom iTunes eller annet program må konverteres.

De konverteres til format som er optimalisert i OSet.

Skal jeg spille av musikk så setter jeg pris på at det skjer i et format som er såpass bra støttet både i soft og hardware at jeg ikke tømmer telefonen for strømm.

 

-Bilder som synkes inn på iPhone blir på 40kb!

Å lagre bilder på hardware er vell litt 2003 er det ikke? Alt skal jo være "i skyen" nå for tiden?

 

-De får ikke lov å bruke widgets

-De får ikke kustomatisere sin homescreen etter sitt behov.

Har fremdes til gode å se noen widgets og homescreens som øker brukbarheten til android, til tross for at ejg har spurt gjentatte ganger om eksempel, så har ingen kommet med ett eneste ett.

 

-De får ikke lagre vedlegg som de får på mail.

Som "vanlig" forbruker er ikke dette funksjonalitet som er veldig nyttig.

OM du er proff, veltg et annet OS.

 

-De får ikke lov å installere egne tastatur.

Hvilken funksjon skulle dette ha da?

 

 

Som du ser så er det samme mulig på iPhone, man må bare ha et annet bruksmønster.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å slutte å bruke posten. Posten er onde. Det er et lukket system som tvinger deg til å bruke deres systemer. Dessuten får jeg bare regninger og reklame fra dem uansett...[/ironi]

 

Cyclo har du tatt på deg aluminiumshatten eller?

 

Det folk glemmer er at frihet nødvendigvis ikke er en god ting i alle tilfeller. Selv får jeg fnatt av smågodhylla på Svinesund. Jeg orker rett og slett ikke å ta så mange valg. Da velger jeg heller en pose med ferdig assorerte favoritter. Slikt forhold har vel de fleste til mobil også. Selv har jeg Android telefon, og den er grei i forhold til pris/ytelse, men Android market er skuffende greier. Appstore er 10x bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zepticon: jeg ser bare unnskyldninger, og du klarer ikke engang se nytteverdien i det jeg forklarer. Da må jeg innrømme at jeg blir matt. Se punktene.

 

Er ikke dette mye mer lettvint? Jo

Øker dette brukeropplevelsen? Jo

Gjør ikke dette mobilhverdagen lettere og raskere? Helt 100% klart ja!

 

Uansett hva jeg måtte legge inn, så kan jeg "dra og slipp" og åpne filene med en gang! Veldig enkelt?

 

Jeg vil at du Zepticon skal gjør rede for hvordan du legger inn film, bilder i full oppløsning, sanger, og dokumenter på din iPhone. Tørr du svare på det? Og så forklarer du rett etterpå hvordan dette gjøres på Android. Og stemmer det at du KUN kan gjøre dette på din pc/mac og ingen andre dockingstasjoner? Ja det stemmer. Du er veldig begrenset.

 

Jeg føler du må diskutere bare for å diskutere. Når ting er enklere og bedre, så klarer du aldri å innrømme dette. Du skal plent forsvare, og klarer ikke å evaluere.

Endret av SolbergMobil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Zepticon:

Ellers så har Apple har lansert et produkt. DERES produkt. Det er langt fra det eneste av sitt slag, og de er overhode ikke i en monopolsituasjon på mobilmarkedet. At de da ønsker å kontrollere sit eget produkt er vell bare rett og rimelig synes du ikke?

Nei, det syns jeg ikke. Teknologibransjen generelt, og mobil-bransjen spesielt er i den unike posisjon at de har på et eller annet vis klart å overbevise markedet at det er helt greit at maskinvareprodusentene skal få diktere hvordan deres produkt brukes, og det er ikke greit. Kjøper jeg maskinvare, skal jeg selv få velge hvordan jeg vil bruke det.

 

Hadde du syns at det var greit om Volvo lagde spesielle Volvo-dekk som gjorde bilene slik at du bare fikk brukt disse, og ingen andre dekk? Hadde du syns det var OK om NAD begynte å produsere CD-spillere som bare spilte av platene kjøpt via NADS egen hjemmeside? Neppe...

 

@SolbergMobil:

cyclo: jeg er ikke helt enig. Jeg mener at Apple frarøver forbrukerene frihet og muligheter til de grader!

Hvorfor henger du deg opp i "vendor lock-in"? Som jeg sa, alle produsentene i mobilbransjen her svin på skogen.

 

Apple er kanskje kongen av "vendor lock-in", mens Google på sin side er kongen av datainnsamling og logging.

Også har vi skyhook da som er kongen av overvåkning og "crowd sourcing". Skyhook kommer man ikke unna uansett om man velger Apple eller Google som leverandør.

Er den ene verre enn den andre? Kanskje som en subjektiv mening, men sett objektivt så er begge onde, og begge driver dermed med forkastelige saker.

 

Jeg ønsker ikke, og ser heller ikke grunn for å ta stilling til hva som er verst av dette, rent objektivt. Subjektivt kan jeg leve med litt datainnsamling, så lenge jeg er bevist på det, og gjør beviste valg. Dermed kan jeg velge å bruke enkelte tjenester fra google, og forkaste andre. Derimot ønsker jeg ikke noen telefon hvor jeg er låst til hverken google eller apple.

 

@ketle:

Cyclo har du tatt på deg aluminiumshatten eller?

Og du tror at jeg skal gidde å svare på resten av posten din fordi?

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt her cyclo. Forskjellen er jo at med overvåking/innsamling av data, så trenger du ikke å merke noe direkte eller i det heletatt. Moralsk sett så er nok dette værre av Google en Apple.

 

Men Apple setter begrensninger og låser kundene. Dette merkes der og da. Men for å avslutte denne. Jeg er enig med deg. Alle har sine negative ting helt klart. Men så lenge google sin feil ikke hemmer meg i mobilhverdagen så er det bedre for oss forbrukere.

Endret av SolbergMobil
Lenke til kommentar

Hadde du syns at det var greit om Volvo lagde spesielle Volvo-dekk som gjorde bilene slik at du bare fikk brukt disse, og ingen andre dekk? Hadde du syns det var OK om NAD begynte å produsere CD-spillere som bare spilte av platene kjøpt via NADS egen hjemmeside? Neppe...

 

For min del ville det faktisk vært helt greit. Det er bedriften som styrer utviklingen til sitt produkt, ene og alene. Om de veier fordelene (stort sett høyere fortjeneste, direkte eller indirekte) opp mot ulempene (grinete fanboys og døde kunder) og fordelene kommer sterkest ut, hvem skal egentlig stoppe dem? Du, ved å ikke kjøpe produktet. Nok folk kjøper iPhone til at Apple ikke trenger å forandre noe som helst, uansett hvor mye folk måtte sutre på et eller annet forum.

 

Avgjørelsen Apple har tatt med å gjøre iPhone brukervennlig til det ekstreme på bekostning av "tweakability" er nok veloverveid.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

cyclo: jeg er ikke helt enig. Jeg mener at Apple frarøver forbrukerene frihet og muligheter til de grader!

 

Se på dette. iPhonebrukere:

-Får kun synke opp mot en dockingstasjon! Hvem vil ha det så låst!?

Mener du docken til Apple? Så vidt jeg vet har jeg bare en dock å velge i når det gjelder min Nexus One også.

-Alt må via iTunes eller annet program.
Syns det er greit at all synkronisering blir håndtert av et program jeg. Har forsåvidt satt opp automatisk synkronisering av kontakter og kalendere gjennom Google nå, sånn at jeg sømløst kan bytte mellom iPhone og Nexusen. Email er selvfølgelig og ordnet gjennom IMAP. DoubleTwist fikser resten (musikk, filmer og bilder).
-Ting som går igjennom iTunes eller annet program må konverteres.
Bare hvis det er i formater som ikke støttes av hardwaren. MP3, AAC og H264 er støttet native.
-Bilder som synkes inn på iPhone blir på 40kb!
Jeg liker å ha tilgang på alle bildene mine, istedenfor kun noen fordi originalene tar opp 2+ MB plass per bildet, det tror jeg de fleste er enige i.

 

Uansett er ikke bildene så små som du skal ha det til. Sendte nettopp ut et bilde fra iPhonen min, og det var 190 KB og mer enn stort nok.

-De får ikke lov å bruke widgets

Feil. De har ikke implementert det. Dette blir som å si at Android-brukere ikke får lov til å bruke FaceTime...

 

Selv skulle jeg gjerne hatt tilgang på widgets, syns det er kjekt å ha værvarslet for de kommende dagene på Nexusen min. Widgets for å skru av og på trådløse funksjoner derimot, hører ikke hjemme på en hjemskjerm som default slik som i Android. Det skaper et inntrykk av at man må styre alt manuelt, noe som ikke er tilfellet.

-De får ikke kustomatisere sin homescreen etter sitt behov.

Se over.

-De får ikke lagre vedlegg som de får på mail.

På iPaden min kan jeg åpne vedlegg i andre programmer om de har sagt at de støtter det aktuelle formatet. Regner med at dette kommer i 4.1, siden det skal være felles grunnsystem. Ellers kan jeg lagre bilder jeg får akkurat nå.

-De får ikke sosiale tjenester intregrert i iOS4.

Riktig, det kunne kanskje vært greit med facebook-kontaktene rett i kontaktlista. Jeg fikk uansett valg om å importere info fra facebook første gang jeg kjørte facebook-appen, så er ikke helt umulig. Litt klønete å måtte resynke men..

 

Hvis ikke dette er store begrensninger så vet ikke jeg. Apple har et genrelt stort balletak om sine kunder. Noen liker det sånn, jeg ønsker mer.

 

Det jeg lurer på, et hvor onde google er mot sine kunder? I norge kan man enda ikke kjøpe betalingsapplikasjoner. Uten om det?

Dette er mer myntet på cyclo, men det blir helt tåpelig å kalle selskaper som Apple og Google som onde. De tvinger deg ikke til noe, du står fritt til å kjøpe produktene dems. Det vanner og ut begrepet ondt om man skal slenge det rundt om forretningsmodeller man ikke liker.

 

Ellers har jeg nå Froyo på Nexusen min, og jeg skal aldri installere noen custom mods igjen. Mer problemer har jeg aldri hatt, selv om jeg gikk for kjente Cyanogen Mod. Nå funker telefonen helt fint, og jeg har også installert flash. Førsteinntrykket er at video funker dårlig, noe som er svært merkverdig siden VGTV som jeg testet er i H264 noe alle mobiler hardware akselererer. Noe mer har jeg ikke fått prøvd (bortsett fra reklame..)

Endret av eisa01
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som klager over at du ikke kan bruke iphone som en minnepenn, hvem har behov for det? Og uansett - Jeg kan det med min iphone. Den er ikke jailbreak. Den kommer bare opp som en egen enhet når jeg kobler til, og jeg kan overføre filer på vanlig måte.

 

Jeg kan forsåvidt legge inn bilder større enn 40kb der også.

 

Så du kan synke bilder inn på din iPhone som blir over 40kb? Du kan kanskje legge de inn via iDisk, men synker du de inn på pcen via Itunes, så har du 40kb store bilder.

Og de du måtte legge inn på iDisk, kan du ikke ta i bruk etterpå. Siden iPhone ikke har noe filbehandler. Du må vente til du kommer hjem, så må du legge se over på pcen din. Og igjen synke de over på din iPhone. Tungvint? Ser du låsningen og begrensningene her ?

 

Jeg kan legge inn høyoppløselige bilder, filmer, sanger og dokumenter. Og jeg kan ta de i bruk med en gang. Uten å måtte gå hjem først for å overføre de på pcen, og så synkronisere over til enheten.

 

Nei, jeg bare kobler iphonen til pc/macen min, og overfører filene via finder/filbehandling. Intet problem.

Lenke til kommentar

For min del ville det faktisk vært helt greit. Det er bedriften som styrer utviklingen til sitt produkt, ene og alene. Om de veier fordelene (stort sett høyere fortjeneste, direkte eller indirekte) opp mot ulempene (grinete fanboys og døde kunder) og fordelene kommer sterkest ut, hvem skal egentlig stoppe dem? Du, ved å ikke kjøpe produktet. Nok folk kjøper iPhone til at Apple ikke trenger å forandre noe som helst, uansett hvor mye folk måtte sutre på et eller annet forum.

Det er forsåvidt en helt kurrant holdning, så fremt man anvender den universalt. F. eks. må man da fjerne restriksjonene pålagt Microsoft, og de bør få lov å gå tilbake til foretningsmodellen de hadde på det glade 90-tallet om de ønsker.

Lenke til kommentar

Dere som klager over at du ikke kan bruke iphone som en minnepenn, hvem har behov for det? Og uansett - Jeg kan det med min iphone. Den er ikke jailbreak. Den kommer bare opp som en egen enhet når jeg kobler til, og jeg kan overføre filer på vanlig måte.

 

Jeg kan forsåvidt legge inn bilder større enn 40kb der også.

 

Så du kan synke bilder inn på din iPhone som blir over 40kb? Du kan kanskje legge de inn via iDisk, men synker du de inn på pcen via Itunes, så har du 40kb store bilder.

Og de du måtte legge inn på iDisk, kan du ikke ta i bruk etterpå. Siden iPhone ikke har noe filbehandler. Du må vente til du kommer hjem, så må du legge se over på pcen din. Og igjen synke de over på din iPhone. Tungvint? Ser du låsningen og begrensningene her ?

 

Jeg kan legge inn høyoppløselige bilder, filmer, sanger og dokumenter. Og jeg kan ta de i bruk med en gang. Uten å måtte gå hjem først for å overføre de på pcen, og så synkronisere over til enheten.

 

Nei, jeg bare kobler iphonen til pc/macen min, og overfører filene via finder/filbehandling. Intet problem.

 

Kan du ta de i bruk på telefonen rett etterpå? du må jo convertere sanger og video, hvis de ikke støtter formatet. Hva med store bilder?

Lenke til kommentar

Dette er mer myntet på cyclo, men det blir helt tåpelig å kalle selskaper som Apple og Google som onde. De tvinger deg ikke til noe, du står fritt til å kjøpe produktene dems. Det vanner og ut begrepet ondt om man skal slenge det rundt om forretningsmodeller man ikke liker.

Du mener altså at ordet "ondt" er reservert for noe som blir tvunget på folk?

 

Foretningsmodellene deres har forøvrig lite med saken å gjøre. De utfører onde handlinger på grunn av blant annet foretningsmodellen. Det er ikke foretningsmodellen i seg selv som er ond.

Lenke til kommentar

Zepticon: jeg ser bare unnskyldninger, og du klarer ikke engang se nytteverdien i det jeg forklarer. Da må jeg innrømme at jeg blir matt. Se punktene.

eisa01 har svart meget godt på mey av det, men jeg skal utdype litt med mine meninger.

 

Er ikke dette mye mer lettvint? Jo

Øker dette brukeropplevelsen? Jo

Hvorfor? Dette er en påstand du kommer med. Du sier at widgets gjr det mer lettvinnt og øker brukeropplevelsen. Denne påstanden må du bake opp med kilder, eller argumenter.

Jeg har kun erfaring med iOS i noe større grad, så jeg er interesert i å lære. Og derfor spør jeg "Hvorfor er widgets, custom homescreen og integrering av sosiale medier":

- Mer lettvinnt

- Øker brukeropplevelsen

- Øker brukervennligehten

 

Jeg er faktisk genuint interesert i å vite dette. Derfor søker jeg eksempler på hvordan dette kan gjøres på en god måte. Gjennom min utdannelse har jeg lært å tenke på brukeren. Jeg driter (og nå er 100% jeg ærlig) om det står Apple, HTC, Samsung eller Nokia på telefonen, så lenge brukeren tjener på det.

 

Gjør ikke dette mobilhverdagen lettere og raskere? Helt 100% klart ja!

Igjen, Kilder.

 

Uansett hva jeg måtte legge inn, så kan jeg "dra og slipp" og åpne filene med en gang! Veldig enkelt?

Veldig enkelt ja :) Det har jeg aldri kranglet på.

 

Jeg vil at du Zepticon skal gjør rede for hvordan du legger inn film, bilder i full oppløsning, sanger, og dokumenter på din iPhone. Tørr du svare på det?

For å være ærlig, så har jeg aldri overført noe som helst til min iPhone annet enn musikk. Så hvordan det gjøres har jeg ingen anelse på. Jeg veit ikke engang om det er mulig. Dette briger jo oss inn på en annen problemstilling, som jeg skal se mer på til slutt.

 

Men, til musikk: Jeg legger musikken til i iTunes biblioteket, velger synkroniser med Telefonen. Musikken konverteres da enten til mp3, eller AAC, og legges på telefonen.

 

Hvorfor konvertere filene sier noen. Vell, disse to filtypene har støtte i hardware på telefonen. Dette gjør at det krever mindre strøm for å spille dem av, samtidig som dette kan gjøres uten å ta opp nevneverdig systemressurser.

 

Hvorfor ikke da ha støtte for andre dekodere? Det kan man jo spørre seg om. Jeg for min del tror det er følgende: Om man åpner for software dekoding, så vil alle som ikke er teknisk interesert, anta at en dekoder er en dekoder, og dermed gidder dem ikke å konvertere FLAC filene eller OGG filene sine til mp3 eller AAC. Dette fører igjen til at disse brukerne vil oppleve en markant nedgang i batterilevetid på telefonen, og samtidig vil hele systemet gå tregere siden CPUen brukes til dekoding.

Dermed er det mest brukervennlig å ikke tilby denne funksjonaliteten, fordid et er stor sjangse for at mange av brukerne vil missforstå, eller bruke funksjonaliteten feil. Det er ikke alle som er på det tekniske nivået vi her på diskusjon.no er.

 

 

Og så forklarer du rett etterpå hvordan dette gjøres på Android. Og stemmer det at du KUN kan gjøre dette på din pc/mac og ingen andre dockingstasjoner? Ja det stemmer. Du er veldig begrenset.

Ang bare ett dockingspunkt: Ja,d ette er litt dumt dersom du har flere maskiner som du har musikk og filmer på. Det er jeg 100% enig i. Hvorfor det er slik kan jeg ikke svare på. Jeg veit ikke hvor vanskelig det er å få telefonen til å synce problemfritt med flere maskiner.

 

Jeg har ikke anelse hvordan dette gjøres på android. Men jeg ser du beskriver dra-og-slipp. Dette er vell og bra for deg, siden du har teknisk innsikt.

 

Men vi jo også et problem jeg har møtt hos mange som har kjøpt seg mp3 spiller (dette er noen år siden). Jeg bli oppringt med følgende problem:

"Den nye mp3 spilleren virker ikke. Den vil ikke spille av musikken min"

Da spørr jeg om mp3 spilleren støtter formatet? Det blir meget stille i den andre enden før jeg får svaret tilbake: "Men det funket jo på PCn min!"

 

Måten iTunes håndterer musikken på eliminerer dette problemet 100%. Så lenge musikken kan spilles i iTunes, kan den også spilles på telefonen/iPod. Brukeren trenger ikke å sette seg inn i hva en codec er, eller hvilket format musikken har. For oss som ønsker å gå steget videre, kan iTunes virke meget tungvinnt, men for en bruker som driter i .flac og .ogg og .flv og gud veit hva, så er iTunes et meget brukervennlig program.

 

Jeg føler du må diskutere bare for å diskutere. Når ting er enklere og bedre, så klarer du aldri å innrømme dette. Du skal plent forsvare, og klarer ikke å evaluere.

Ja, jeg skal inrømme at jer er nok litt for gla i å krangle :innocent:

Jeg har ingen problemer med å inrømme at ting er enklere og bedre, så lenge det kan argumenteres for, med argumenter som gir mening. Så langt, har jeg ikke fått servert ett eneste argument for at nevnte widgets, homescreen og integrering skal være bedre. Jeg har blitt fortalt at "han på mobilen.no sier det er fremtiden." Det er en påstand, ikke et argument.

 

Jeg vil at du Zepticon skal gjør rede for hvordan du legger inn film, bilder i full oppløsning, sanger, og dokumenter på din iPhone. Tørr du svare på det?

For å være ærlig, så har jeg aldri overført noe som helst til min iPhone annet enn musikk. Så hvordan det gjøres har jeg ingen anelse på. Jeg veit ikke engang om det er mulig. Dette briger jo oss inpå en annen problemstilling, som jeg skal se mer på til slutt.

 

Hvilken funksjonalitet man bør implementere på en enhet er en egen vitenskap i seg selv. For å avgjøre dette trenger man timevis med grundige brukerundersøkelser som viser hvordan en bruker jobber med telefonen. Hva gjør han, hvordan gjør han det, og hvorfor gjør han det.

 

Jeg ahr enda til gode å legge inn en film på min iPhone, og jeg kommer nok hell.r aldri til å gjøre det, heller ikke om jeg hadde en iPhone4. Det har med måten jeg bruker telefonen på.

 

Ser jeg film på telefonen? JA! Den brukes hyppig til å se på, og vise morsomme klipp på youtube. Er folk interesert i å se film på en 4" skjerm? Vi kan jo spørre Sony om dette. De prøvde dette på PSP. Jeg kan ikke se at dette slo veldig godt ann i det hele tatt.

 

Så da, ville jeg som designer, spurt meg følgende: "Hvordan brukes telefonen til å se film på?" Ett universielt svar på dette har jeg ikke, men for min egen del så kan jeg jo si følgende.

- Det er for mye stress å laste en film over på telefonen, for så å sitte å se den på en 4" skjerm. Dette kreves at jeg planlegger å se denne filmen i forkant, og dersom jeg kan planlegge såpass, så planlegger jeg heller å ta med meg PCn der jeg kan se filmen på 15" skjerm.

- Film på telefonen brukes av meg i hovedsak på to måter: Ta opp film med kameraet, redigere denne og vise til venner. Feks dersom vi er ute å burner, eller lager plumbobomber. Eller, til å se korte klipp på youtube.

 

Er det da verdt å implementere støtte for et lass med videoformater?

Klart nei. EN slik implementering krever mye jobb, det skal være støtte for å legge inn nye format, det krever støtte i software for dette sov. Listen er lang her.

Men, det er en brikke på telfonen som dekoder ett videoformat. Hva om vi bruker den? Dette forenkler hele designprosessen, og gjør det lettere for både bruker, og utvikler. Brukeren trenger bare å forholde seg til iTunes. Kan du spille filen i iTunes, kan den spilles på telefonen. Brukeren slipper å vite hva en dekoder er, den slipper å vite hvilket filformat filmen er i, og han slipper å gå tom for batteri etter 2 timer fordi filmen blir dekodet på sowftwarenivå.

 

Dette er virkelig brukervennlig. Brukern slipper å ta noen valg som han eller hun ikke er sikker på hva betyr, eller ikke har kunnskap om. Han vil bare se film på telefonen. iTunes ordner resten.

 

For meg og deg, som veit hva DivX og .flv er for noe, så er dette begrennsende. Dette er det ingen tvil om, og det er mindre bukervennlig for oss. Men igjen, så har vi en kunnskap om emnet som er langt høyere en gjenomsnittsbruekren.

Om jeg går inn på et klasserom på en VGS skole i norge, og skriver .flv på tavlen. Hvor mange tror du veit hva dette er?

Du har kansje et par 10-15% som klarer å identifisere at det er snakk om et filformat, og kansje bare en person som veit hvilket filformat det er.

 

Jeg kan ta et scenario for deg som beskriver forskjellen mellom deg og en vanlig telefon forbruker. Tenk om du ble plassert i et jagerfly, og fått beskjed om at du skulle fly dette. Du hadde nok klart å identifisere joysticken, og de mest primitive funksjonene til pedalen osv. Du får beskjed om å ta av. Du gir gass, men ingenting skjer. Du lurer på hvorfor? Jagerfypiloten, som har utdannelse innenfor dette veit at bryter nummer 3 på 4. rad er for å slå av hjulbremsene. Hvordan skal du som hverken har interesse eller utdannelse skjønne dette?

 

For en bruker av telefonen kan nettopp filformatet være akkurat den knappen som du har null kunnskap, eller interesse av å vite om.

 

Om jagerflyet derimot har en stor grønn knapp som det står "autopilot" på, så trykker du på denne, og den letter flyet for deg,d en slår av bremsene, starter drivstofsystemet, spinner opp turbinene, sjekker at alle systemer er aktive, kontolerer om du har tilatelse fra tårnet og om luftrommet er klart. Du kommer opp i masjhøyde, og klarer å fly selv ved hjelp av stikken og pedalene.

 

Denne autopiloten er som iTunes. alt du ikke trenger, eller vil vite om, ordner den for deg. En utdannet jagerflyger ville nok aldri brukt en slik funksjon på den måten som du ville brukt den. DHan ville følt at den manglet mye funksjonalitet for at den skulle bli bra. Slik har du, jeg, og mange andre det med iTunes. Men dersom iTunes skulle gjøres nok avansert for å tilfredstille oss, så hadde nokk mange av de mindre avanserte brukerne fallt av lasset.

 

(vil til slutt beklage eventuelle skrivefeil:D for trøtt til å lese korrektur)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Zepticon. Du er veldig glad i å diskutere bare for å diskutere, noe du sier selv. Du sier og at du har ingen erfaring med Android, og at du ikke vet hva widgets og annet er. Da må du vel kanskje sjekke opp selv i fakta før du motsier det jeg skriver?

 

Kjekt å høre at du vil lære Zepticon. Helt klart. Men da er det lov å sjekke opp videoer på nettet, som omhandler Android og Sense. Skulle jeg forklart hva Sense er i tekst, så ville jeg brukt 2000 ord ca. på en grei omtale. Først få deg informasjon før du kan sette i gang å diskutere for og imot. Det kan være skikkelig irriterende å diskutere med noen som ikke har kunnskap fra bunnen av som er i en forsvarsposissjon. De vil som oftest si at "det trenger vi ikke" eller at de ikke ser nytteverdien. Men det jeg likte var at du faktisk var ærlig og sier at du vet lite om Android og Sense. Men det kreves ikke mye å finne utav dette selv? Du har Google og Youtube Zepticon.

 

Jeg kan svare overflødisk og for hva som er bra med det jeg nevnte i min siste post:

Det som er fordel med widgets og å kunne kustomatisere homescreen etter behov, er at man kan lett få bedre og raskere oversikt.

-Kalender

-Vær

-Kontakter

-Sosiale tjenester (facebook, twitter, friendsstream osv..)

-Div media

-E-post

-Spilleliste

-AV/PÅ med wifi, 3g og blåtann, wifi-router.

osv.

Dette er bare noen få ting du få oversikt av å kun bruke noen få sekunder å glane over noen homescreens. Litt bedre en å bare ha 16 snarveier til applikasjoner?

Du kan ha x antall homescreens med widgets, som du bruker 10sec på å sjekke. Med iPhone så er du kanskje nødt til å trykke på 10 applikasjoner og 10 ganger på homeknappen. Ser du poenget med effiktivitet og hva som er fremtidsrettet? Bare se på alle de andre produsentene nå. Forbrukeren kan sette opp mobilen etter sitt eget behov på en enekel måte. Nå er det dette som er i fokus. Hadde du hatt en Htc med android og htc-sense så hadde du kunnet dette. Men igjen. Hvis du bare vil ha en homescreen bestående av applikasjoner, så gjør jo det meg ingenting. Jeg ville bare lurt på hvorfor du ville hatt det så låst og begrenset. Med Android så kan du og kaste bort alt som er, og legge inn kun snarveier til applikasjoner på samme måte som iPhone, men ingen ønsker dette.

 

Se igjennom alle disse 4 linkene under. Så kan du komme tilbake når du har grunnleggende kunnskap. Ellers er jeg lite interessert i å diskutere.

Android 2.1 - Lynkurs(artikkel fra vg.no)

 

Siden du bruker så mye tid her inne. Så rekner jeg med at du har tid til å lære igjennom de 4 linkene og. Så kan du svare meg på hva som er mest fremtidsrettet. Hvis ikke så vil jeg vite hva som ikke er det. Jeg skulle gjerne ønsket å ha gitt deg en live demo. Men du får klare deg med Brandon Mimiman.

 

Link 1 - Her kan du lese litt om fordeler som Android har over iPhone.

Link 2 og 3 - Android med Sense. Der du får raskt innsikt hva Android og Sense innebærer.

Link 4 - Her ser du fremtiden for Android. (Android 3.0 kommer ved årsskiftet)

 

Ellers er det vel en grunn til de svært mange av oss mobilforhandlerene velger Android fremfor iPhone. Men igjen, vi har kanskje litt mer kunnskap en gjennomsnittspersonen, og som ønsker å få mer utav en smartmobil på en enkel og brukervennlig måte.

Endret av SolbergMobil
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er nok en grunn til at jeg er skeptisk mot Android Market: digi.no skriver at de frykter at Android Market (AM) skal bli infisert med ondsinnet programvare: http://www.digi.no/845826/android-truslene-kommer

 

Greit at AM er åpent, men det burde vært en teknisk kvalitetskontroll av det som blir lagt ut der slik at man er beskyttet mot ondsinnet programvare og apps som gir minnelekasje.

Lenke til kommentar

Du er noe for deg selv Zepticon med tanke på hvordan du argumenterer uten kunnskap.

 

[qoute]er jeg film på telefonen? JA! Den brukes hyppig til å se på, og vise morsomme klipp på youtube. Er folk interesert i å se film på en 4" skjerm? Vi kan jo spørre Sony om dette. De prøvde dette på PSP. Jeg kan ikke se at dette slo veldig godt ann i det hele tatt.

 

Det er mange som ser på filmklipp, bilder og annet media på en telefon. Da øker opplevelden med større skjerm. Derfor er 4" helt klart bedre en 3,5". Det samme som at folk vil heller se en film på en 42" kontra 32".

Men du kaster litt vann på deg selv når du klarer å trekke inn PSP. Der måtte du kjøpe egne minidisck for å kunne se film, og oppløsningen var heller ikke noe å skrøyte over.

Men en androidenhet og en rekke andre, så kan du enkelt og greit bare kopier og lim inn en .avi fil på samme måte som man kopierer og limer inn på en minnebrikke. Dette kan vel de fleste Zepticon? Om man ikke tar bruk av det, så javell. Men det at man kan gjør det. Det er det som gjør det så bra.

 

Guide til hvordan du legger inn en .Avi(eller andre) film på Android:

Du kopierer filmen fra pcen, og limer den inn på enheten. Etter du har gjort dette så går du på Video og trykker play.

 

Guilde til hvordan man legger inn en .Avi film på iPhone:

Du må først konvertere .Avi filen gjennom et konverteringsprogram. Dette tar tid om man skal ha grei kvalitet på en 90min film. Og etter dette så må du legge den inn via iTunes.

 

Mao. Du kan ikke legge inn den mest populære filtypen idag uten å ført konvertere den, så gå via iTunes. I tilegg så kan du gjøre dette via DIN pc.

Lenke til kommentar

Du er noe for deg selv Zepticon med tanke på hvordan du argumenterer uten kunnskap.

KAn du påpeke for meg hvor jeg argumenterer uten kunnskap?

[qoute]er jeg film på telefonen? JA! Den brukes hyppig til å se på, og vise morsomme klipp på youtube. Er folk interesert i å se film på en 4" skjerm? Vi kan jo spørre Sony om dette. De prøvde dette på PSP. Jeg kan ikke se at dette slo veldig godt ann i det hele tatt.

 

Det er mange som ser på filmklipp, bilder og annet media på en telefon.

Jeg er av en helt annen oppfattning, jeg har enda til gode å se noen blandt vennene mine som bruker telefonen til dette. Jeg har et par stykker mad android og noen flere med iPhone. Ingen av dem har hverken ført over film eller bilder fra PC til mobil enhet. Vi brueker telefonene til å se mye youtube, og bilder som man selv har tatt, men andre bilder, nei.

 

Men ellers, leste du i det hele tatt posten min?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...