Gå til innhold

Er iPhone best? Og hvorfor? En forhandlers syn på virkeligheten.

Anbefalte innlegg

Sist jeg sjekket var iPhone tredimensjonal... Altså:

115.2 x 58.6 x 9.3 mm = 63 cm3

HTC HD2 er 88 cm3

HTC HD2 er faktisk 40% større ;)

iPhone 3GS

115.5 x 62.1 x 12.3 = 88,2 cm3

HD2

120.5 x 67 x 11 mm = 88,8 cm3

Prøv igjen.

Nope. Det fremgår både av konteksten og av målene jeg oppga at det er iPhone 4 det dreier seg om, og den er 63 cm3:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min jobb består også blant annet av å selge mobiltelefoner.

Jeg skal innrømme at jeg ikke orket å lese hele posten din, men her er slik jeg ser det.

Apple skøyt virkelig gullfuglen med iPhone.

Gammel, ny, nyere, det spiller ingen rolle, alle iPhones har til nå vært "fresje" blant kundene. De har ikke brydd seg om multitasking o.l. Det er en fresj telefon, som både er usedvanlig populær og trendy, og svært enkel i bruk. Jeg mener, til nå har det kun vært ikoner som tar deg til programmer.

Altså, iPhone er i mine øyne ikke best. Det finnes mobiltelefoner som er langt mer avanserte.

Du har en brukergruppe som ønsker en touchtelefon som er lett å lære og å ha det morsomt med.

Denne gruppen er jo klart størst? Dette er en gruppe som i utgangspunktet går under navnet "mannen på gata". Det har vært denne gruppen Apple så voldsomt har trollbundet. Populæriten har smittet videre, og også brukerne i profftelefonskiktet gir iPhone et forsøk.

Dette er slik jeg ser det. Du kan stå og anbefale kunden en HTC, friste med fordelene... men kunden setter seg heller opp på venteliste om iPhone ikke er på lager.

Denne posten gjelder jo selvfølgelig ikke iPhone 4. Slik Apple snakker skal jo denne telefonen bli perfekt, og jeg har faktisk planer om å kjøpe den selv.

En annen ting jeg har lyst til å nevne, er at det som selger er vanvittig å se hvor populær iPhone egentlig er. Det er ikke lenge siden at vi endelig kunne begynne å selge iPhone 3GS over disk ved forespørsel, uten å måtte ta i bruk venteliste.

Litt morsomt innlegg, du sier det samme som trådstarter, men på en annen måte...de fleste kjøper Iphone fordi den er kul og se på, har blitt markedsført som Coca Cola og har blitt en merkevare.

Det du skriver var jo litt av poenget...at de fleste som kjøper Iphone ikke alltid kjøper pga spec'en er deres behov..men fordi det er en Iphone.

Som selger må det jo være både veldig deilig og ganske frustrende..du selger en telefon uten å gjøre mye arbeid....men av og til så vet du at det finnes en telefon som er bedre enn den de har kjøpt.

Lenke til kommentar

T3: Hardware er ikke alt. Software betyr faktisk mer. Og som sagt så mangler wave gyroskop.

Hardware i en mobil telefon i dag for meg er like viktig som hardware på min egen datamaskin. Jo bedre hardware jeg har, jo kjappere og bedre er maskinen, og jo mere glad er jeg for at jeg har en maskin som faktisk takler alt og som er lyn kjappt.

Hva skal du med all denne regnekraften? At du trenger så stor CPU for å kjøre OSet smooth sier jo bare noe om hvor crap OSet er i utgangspunktet. Apple kjører sitt iOS på 4 år gammel hardware, og det er supersmooth, mens din telefon krever regnekraft tilsvarende en middels bærbar PC for å klare det samme? Sier det deg kansje ikke litt om hvor gjenomtenkt OSet du har er?

Og å sammenligne en PC og en Mobil er like søkt som å sammenligne en trailer og en gressklipeprtraktor.

Men si meg, hva skal du bruke all hardwaren din til? Kjøre OS smooth? Som sakt, det klarer apple på sin iPhone1.

Du sier bare at Super AMOLED er bedre kun på grunnlag av det du har lest. Jeg har i hvert fall prøvd og eier en enhet med IPS LCD.

Og som sagt over er det software som er mest interessant, ikke hardware.

Jeg sitter på en PC monitor nå med S-IPS panel nå, så jeg vet hvor bra disse panelene er. Dem er god, men dem er ikke langt så nær god som dere skal ha det til å være.

For å si det veldig klart og tydelig. IPS paneler har ikke sjangs i helsike på å ha bedre bilde kvalitet enn Super AMOLED. Fargene på IPS LCD skjermer har lang vei å gå før dem kan komme nært Super AMOLED skjermer i fargegjenngivelse.

Så hvorfor sier da samtlige mobiljournalsiter at DEN ER BEDRE?

Tror du dem aldri har sett en AMOLED før? De ser sansynligvis tusenvis av mobiler hver dag inkludert AMOLED, og likevell sier dem at IPS >>>> AMOLED?

Mens du sammenligner en PCskjerm og en mobilskjerm?

Men nei, her er det bare å lukke øra og hammre inn at AMOLED er best uansett hva! akkurat som en ekte fanboi.

Lenke til kommentar

Til Zepticon. Jeg kommer nå til å stille deg et spørsmål med tre svaralternativer. INGEN andre får lov til å svare før Zepticon.

Spørsmål: Hva tror du er hovedgrunnen til at iPhone sitt OS kjører 'smooth'?

a) Apple sitt OS er svært enkelt. Det er kun sider med snarveier og dermed ikke krever allverdens hardware for å kjøre "smooth".

b) Apple har bygget en telefon som er så sinnsykt rå, med en umenneskelig teknologi som ingen andre produsenter har sjangs til å matche.

c) Skjermen til iPhone er bezt, derfor.

Så klart tuller jeg, men du ser poenget gjør du ikke?

Endret av Erratum
Lenke til kommentar

trodde salgsbranjen var de som passet best til markedsanalyse jeg :) men der tok jeg grundig feil....kanskje enklere for meg som jobber med økonomi klarer å gjøre en bedre markedsanalyse enn de som faktisk selger telefoner.

men alt i alt...jeg skjønner ikke hvorfor dette innlegget til trådstarter er så provoserende.

Lenke til kommentar

Til Zepticon. Jeg kommer nå til å stille deg et spørsmål med tre svaralternativer. INGEN andre får lov til å svare før Zepticon.

Spørsmål: Hva tror du er hovedgrunnen til at iPhone sitt OS kjører 'smooth'?

a) Apple sitt OS er svært enkelt. Det er kun sider med snarveier og dermed ikke krever allverdens hardware for å kjøre "smooth".

b) Apple har bygget en telefon som er så sinnsykt rå, med en umenneskelig teknologi som ingen andre produsenter har sjangs til å matche.

c) Skjermen til iPhone er bezt, derfor.

Så klart tuller jeg, men du ser poenget gjør du ikke?

Nei? ærlig talt ikke? Hva er vitsen med å gjøre det noe annet en enkelt?

Hvilken funksjon har en 10000ghz CPU på en telefon?

-Ringer den raskere?

-Skriver den SMS raskere?

-Er GPSen mer nøyaktig?

-Får du plass til flere sanger?

Nei, det eneste den gjør, er å gi pordusenter og utviklere sjangsen til å sause mer dritt opp på skjermen din, og telefonen vil til slutt ende opp som en moderne utgave av windows vista.

Multitasking er den _eneste_ nytten jeg kan se av bedre "hardware". Men bare om dette gjøres riktig på SOFTWARE nivå. Android hadde multitask på tidligere modeller også, og de var treeeeege, så is teden for å fikse problemene i software, så pakker vi heller på med sterkere harware.

Mens apple, jobber mot å forbedre softwaren, uten å måtte pøse ut nye telefoner 3 ganger i måneden for å holde følge.

Lenke til kommentar

Langt på nær like mye som brukeropplevelsen. Det er viktigere at ting fungerer knirkefritt fremfor best mulig tekniske spesifikasjoner, men det skader ikke å være best der heller. Brukere flest bryr seg ikke om prossesoren er på 1Ghz eller 100mhz, så lenge alt virker.

Ser jo android tenker i de samme baner nå, funksjonalitene er på plass, så nå er det brukeropplevelsen de vil bruke mest tid på.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1238496

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar

Åja... Så nå betyr plutselig ikke A4-prosessoren så mye?

For min del? Nei, overhode ikke. Så lenge software er tilpasset og optimalsiert for what ever telefonen skal gjøre, så er det vell akkurat det samme hvilken hardware som brukes. Eneste du merker av hardware er det du leser i manualen (speccs), og den opplevelsen du får igjennom software grenesnittet.

Om vinduene dine (pun intended) er møkkete så får du selvfølgelig mindre lys inn i stua?!

Og den artikkelen (link)er jo premieksempel på hvor forsjellig apple og google tenker.

Apple: Brukeropplevelse først, utvide funksjoner senere.

Google: Funksjoner først, så forbedre opplevelsen

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg må si meg hjertens enig med trådstarter. Det virker ganske så klart at det meste går på hva som er trendy i disse dager (iPhone har jo et fint design). Det minner meg litt om kampen mellom MiniDisc og DAT tilbake i tiden, DAT var overlegen på alt, men MD vant frem rett og slett på grunn av marketing.

Men som XanderZ skrev, utrolig bra innlegg! :thumbup:

Lenke til kommentar
Når kunder kommer til meg og spør etter iPhone, har det etterhvert gått opp for meg at de ikke er ute etter det nyeste og beste, men derimot det som er "trendy" og kulest å vise at du eier. Så hvorfor i det hele tatt vise fram f.eks X10 fra Sony Ericsson når det er åpenbart pris på en 16GB sort/hvitt iPhone jeg må hoste frem. Min fortelling om Xperias enkelhet, personliggjøring, kamera, skjerm, langt bedre samtalekvalitet, osv,- er ikke relevant av mange grunner. Jeg skal forsøke å tegne en virkelighet:

Folk bryr seg ikke om det nyeste og beste. De bryr seg om hva som fungerer og hva andre har anbefalt dem. Når du begynner å legge ut med kjedelige tekniske spesifikasjoner kunne du like gjerne snakket arabisk til kunden. Han/hun bryr seg ikke. Vedkommende vil bare ha en telefon andre har skrytt veldig av. iPhone er ikke populær uten grunn.

Lenke til kommentar

Der har vi poenget mitt også :) skal du være ute etter funksjoner så velg android, er du ute etter bare en god brukeropplevelse, gode spill og være en av "gjengen" gå for Iphone :)

Lenke til kommentar

Der har vi poenget mitt også :) skal du være ute etter funksjoner så velg android, er du ute etter bare en god brukeropplevelse, gode spill og være en av "gjengen" gå for Iphone :)

Tull og tøys. Man kan jo ikke se funksjoner og brukeropplevelse som to adskilte enheter eller motsetninger. Det er to sider av samme sak i en god smarttelefon. Vi har sett fra f.eks Symbian og WinMo-telefoner at "funksjoner" er lite verdt uten god brukervennlighet. Jeg har sett utrolig mange eksempler på folk som har hatt telefoner som kan "alt", men som ikke klarer/orker å utnytte en brøkdel av funksjonene fordi det er så himla knotete. De samme personene gjør plutselig mye mer med iPhone eller Android-telefoner, som ikke har flere funksjoner, men har de samme funksjonene implementert uendelig mye bedre og mer brukervennlig.

Det er heller ikke mulig å lage en brukervennlig telefon uten tilstrekkelig med funksjoner i forhold til brukernes behov, da vil jo brukerne stadig oppleve hindringer i form av mangel på funksjoner, noe som vil gjøre telefonen til det motsatte av brukervennlig.

Saken når det gjelder smarttelefoner er at det oftest er forholdsvis lett å legge til funksjoner og programvare i en telefon som i utgangspunktet er brukervennlig, men det er ikke nødvendigvis like lett å legge til brukervennlighet i en telefon som i utgangspunktet har "alt" av funksjoner men mangler grunnleggende brukervennlighet.

Jeg kjøper en iPhone 4 i nær framtid fordi den erfaringsmessig er svært bra på både funksjoner, brukervennlighet, stabilitet og kvalitet, og løfter det hele opp på et nytt nivå i forhold til forgjengerne.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Tull og tøys. Man kan jo ikke se funksjoner og brukeropplevelse som to adskilte enheter eller motsetninger. Det er to sider av samme sak i en god smarttelefon.

Jo, begge tar mye utviklingstimer å sette sammen.

Sett at man ahr 30 dager til programvaren skal i trykken, da kan man velge om man skal bruke 30 dager på å utvikle 30 funksjoner, eller om man skal bruke 10 dager på å utvikle 10 funksjoner, og 20 dager på å gjøre disse gode å bruke.

Kan jo lage tidslinge for google og apple sine måter å jobbe på:

Google: Utvikle funksjon----------------------|Brukervenlighet --------------------|

Apple: Utvikle funksjon- brukervennlighet- Utvikle funksjon- brukervennlighet

Da er det klart at google har flere funkjosner på sin android, men i begynnelsen så er apple sine få funkjsoner mye bedre om man sammenligner funksjon mot funksjon.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...