Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har blitt svindlet på finn.no , hva å gjøre?

Yuri555

Anbefalte innlegg

For 2uker siden kom jeg i kontakt med en selger på finn.no ang et mobil kjøp. Han skulle ha 3100kr for enheten og gav meg bilde av kvitteringen (kjøpt på elkjøp) og et bilde av esken til mobilen. (da han sa at han bare hadde mobilen selv til og ta bilder med)

Vi ble enig om at jeg overførte 2000kr , og resten av beløpet når varen var mottatt.

Etter et par dager fikk jeg melding om at pengene var mottatt og varen ble sendt dagen etterpå. Dagen etterpå spurte jeg om sporings nummer , men fikk ikke svar. et par dager gikk og jeg fikk et par svar som "Jeg er opptatt nå" , "er på jobb nå" og vedkommende fortalte meg at et familie medlem hadde gått bort. til slutt.

Jeg ventet 3 dager og spurte pent om et sporings nummer . men fra da har jeg fått unskylninger på unskyldninger.

Har snakket med vedkommene bare via sms , ringer jeg legger han , eller mobilsvar.

Han har i dag sagt at han ikke har penger , og har problemer med mye rart , men vil ikke prøve og åpne en dialog med meg hvordan vi skal løse problemet.

Jeg har forsøkt lenge og holde en pen og grei tone , og vist at jeg vil kun heve kjøpet og få tilbake mine 2000kr , uten og lage oppstyr.

Til slutt har jeg sagt at jeg kommer til og gå til politiet og har en dialog med finn.no.

Jeg har navn , addrese , by , tlf nr

Er det noen som har noen råd generelt hvordan jeg bør gå frem til politiet , samt andre råd?

tusen takk for alle svar.

Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å skuffe deg, men politiet vil garantert henlegge anmeldelsen. Men det regner jeg med at du visste. Men du kan selvsagt prøve.

Du kan også prøve å ta kontakt med finn.no og høre om de kan hjelpe deg.

Men de vil nok påpeke at du burde brukt PayEx angående betalingen. Da ville du og slippet å ha blitt lurt på denne måten.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

hei

er akkurat i samme situasjon! telefonen ble sendt som a-post 8 november og fortsatt ikke kommet.

han har sagt at han overfører pengene tilbake (1000,-) til jeg får den.

har ikke fått noe han sier at han har overført og han er faen med hyggelig

så jeg har ikke lyst å være noe frekk eller noe.. hva om det er bare posten som er treg.

men jeg er skeptisk altså....

Lenke til kommentar

Ikke for å gi deg noen form for moralpreken, men jeg skjønner ikke at folk fortsatt, til tross for så utrolig mange historier om andre som blir svindlet, sender ting de selger uten noen form for sikkerhet når det finnes trygge måter å gjøre det på. Det minste man kan gjøre er å sende det som oppkrav, eller med sporing.

Overfører man penger på en hverdag tar det som regel maks én dag før de er fremme på mottakerens (din) konto. Hvis de ikke er fremme etter et par dager er sjansen stor for at kjøperen lyver.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt her så kommer nok saken til å bli henlagt så jeg tror ikke at du bør prøve denne metoden. Det er egentlig ikke så veldig mye mer du kan gjøre, men kanskje du skal si til han at du skal ha rente på pengene. Det er sikkert en mann som hadde tenkt til å betale deg, men som plutselig ble fratatt pengene... Det er i hvert fall vert ett forsøk :)

Lenke til kommentar

Har en dialog med han akkurat nå,ringte han men tar ikke telefonen og sender melding

"kan ikke snakke nå...hva gjelder det? "

"når kan du snakke?"

"nattskift så imorgen tidlig"

"pengene er ikke kommet på konto,send meg en bekreftelse at de er sendt takk"

han skriver det her på en iphone ser nå han begynner å skrive melding..

forrig gand når jeg ringte så var svaret slik:

"kan ikke snakke nå...hva gjelder det?"

"det gjelder iphone som jeg ikke har fått"

"jeg har foredrag og kurs. mobilen er sendt den. Går jo utover meg og dette,

har aldri hatt problemer med posten før det gjelder leveringer."

Endret av Kluvert
Lenke til kommentar

Ikke for å skuffe deg, men politiet vil garantert henlegge anmeldelsen. Men det regner jeg med at du visste. Men du kan selvsagt prøve.

Jeg synes at du skal anmelde det alikevel jeg. Var ute for noe lignende for noen år siden, og da anmeldte jeg det selv om jeg tenkte at det kom til å bli henlagt. Så hørte jeg ikke noe på lenge, tror det var et år, men fikk et brev om at en person var funnet skyldig eller noe slikt (husker ikke). Han hadde faktisk forsøkt å svindle mange og det var sikkert grunnen til at de gikk videre med saken. Jeg fikk jo ikke noe penger igjen, men det var alikevel digg å få vite. Dersom alle hadde tenkt at det ikke er noe vits så hadde jo personen gått fri.

En annen ting med å anmelde er vel at det vel da kommer i en eller annen statestikk, så problemet blir synligere.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å gjøre det. Han svarer må meldinger og snakker frekt med å banner

og når jeg sier at jeg trenger kvitering av at penger er overført tilbake på min konto med stempel fra banken- banner han og sier at han er på jobb og har ikke tid og spør om jeg har jobb og hva det betyr å ha en jobb. Jeg sa til han at jeg kommer til å ta kontakt med politi så sa han at hadde halve slekta i politiet og to advokater.

Skal til politi imorgen.

Endret av Kluvert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det jo akkurat det som er så kjiiipt har jo aldri overført på den måten før men det gikk litt kjapt denne ganga tenkte .hvem gidder svindle for bare 1000 men jeg ser poenget nå..

også at politiet kommer ikke til å gjøre noe med det ...

Tenk på det andre veien. Han svindler bare 1000kr, hvem gidder å lage så mye oppstyr for å få det tilbake? Som sagt over tar nok ikke politiet seg særlig tid til saken når det gjelder en så liten pengesum. 1000kr her og 1000kr der blir fort litt penger.

Lenke til kommentar

....

ANMELD!

Ja de henlegger det sikkert, men somregel gjør de ikke det før ETTER de har tatt seg tid til å ringe den anmeldte for å få en oppklaring.

Jeg anmeldte en dude for trussler, 3 dager eter kom han på døren og var veldig ydmyk og ba om unnskyldning. (etter en politibetjent hadde konferert med meg at jeg ikke var ivrig på å tvinge igjennom en sak, og han hadde en "skjennepreken" med duden jeg annmeldte). Politiet kan oppnå mer gjennom en telefonsamtale eller to enn gjennom retten, som er. av naturlige årsaker, treigt.

Som en liten tilleggsannekdote, så ble en jeg jobbet med "brutalt" arrestert på jobb av 4 politifolk fordi han hadde brukt et stjåle bankkort til å ta ut 3000kr, så det handler ikke om sum men heller prioriteringen til det enkelte politikammer.

-frank

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...