Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin skrur seg av. CPU Feil?

Anbefalte innlegg

Før jeg begynner å syte som en ignorant unge, skal jeg fortelle hva som kan ha ført til dette, og hva som er grunnlaget for mistanken min.

La oss begynne med at jeg har en finfin Intel Q6600. Etter en del oppgraderinger og fikling ble sokkelfestene, altså Kjølerbena noe slitt, og satt dårlig, CPUTemp, kunne fortelle meg at kjernene var konstant over 60 grader, og og max 85. Tingen er at applikasjonen er cappet på 85, så de kan godt ha vært høyere. Og når man tenker på at en CPU er laget av nærmest kun Transistorer, som ikke burde utsettes for varme sterkere en 75 Grader, for alt for lang tid, så kan det være en årsak. Jeg fikk også et par "Emergency resets" altså da maskinen skrur av pga. Varme.

Vel, etter en stund klarte jeg å karre til meg en ny kjøler, og tempen lå alltid under 55 grader. Alt så fint ut bortsett fra at maskinen hadde en tendens til å blacke ut og restarte, uten noen feilmelding eller noe. jeg tenkte på at allerede da kunne noe være galt, med hensyn på at den hadde vært svært varm noen uker tidligere.

Altså, nå i dag, så satt jeg faktisk å så på at skjermen svartnet, og maskinen skrudde seg av. Hver gang jeg prøvde å skru den på, ville den skru på, ta rundt 5-6 sekunder, og skru seg av. Deretter skru seg på igjen. Skermen får ikke noe signal, og holder seg svart, Tastatuert får ikke strøm. Ingen peripheraler i det hele tatt faktisk.

Og jeg har prøvd å bytte skejrmkortet, koble ut diverse ting som unødvendige kort, externe disker osv. Men ingening hjalp. Nå nettop ble jeg ferdig med å bytte fra den 400W PSU'en som satt i til en 600W som jeg hadde liggende, fra samme produsent "SilverPower".

Så jeg vil bare høre hva folk sier om dette. Min mening er at CPU'en kreperte, men jeg tar gjerne imot meldinger fra andre brukere, så jeg kan finne ut hva som har skjedd.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...