HKRoed Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Hei! Skal sette opp ett hjemmenettverk m/internett tilgang snart iom at jeg er fersking på dette området har ett par spm. Nettverket skal settes opp mellom 2 PC'r m/WinXP. Etter hva jeg har lest, er det såre enkelt å koble opp dette m XP's egen nettverksguide. Stemmer? Har tenkt på denne ruteren: http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=11...130ccdb897a8a13 Holder den? Hvilke andre funksjoner kan en få på en ruter? Er det bare å koble kablene fra PC'ene inn i ruteren og fra ruteren til ADSL modemet så er vi på nett? Eller var det for godt til å være sant? Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Det er ikke så vanskelig å sette opp et slikt nettverk selv om man er litt fersk. Du finner alt du trenger av informasjon her: http://www.hardware.no/guider/nettverk/index.html Routeren er vel grei nok til vanlig bruk men hvis du skal kjøre servere eller andre avanserte tjenester er kansje en litt bedre å anbefale. Du får også routere som har innebygget firewall, og routere som med trådløse forbindelser. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 16. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2003 Ja, brannmur er interesant: http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=93...130ccdb897a8a13 Er det noe jeg må ta hensyn til siden jeg har ADSL fra Telenor? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Ja, på innstillingene på PPP på routeren må du huske å ta med [email protected] og ikke bare brukernavn! Problemet er ikke å sette opp nettverket i Windows, der er det igrunn bare å koble til TP kabelen til Switchen på routeren, og så gjør Windows resten, står på motta ip adresse automatisk som default, og så lenge du ikke er inne å trykker på noe der, så vil den få ip adresse fra routeren, sett at du aktiverer DHCP serveren på den. Har aldri sett menyen på routeren, men jeg regner med den er Web-based, så slipper du noe CLI (Command Line Interface), eller skrive skrive program så n00bs kaller det. Det er bare å koble routerens WAN port til Modemets Host port, eller hva de kaller det på modemet! Satt opp nettverk mot telenor hos min fetter. Han valgte en trådløs løsning, så han har 2 desktop maskiner og en laptop mot Wireless routeren, og den er koblet til modemet, og PPP mot telenor. Var ikke noe problem å sette opp, men så er jo ikke jeg fersking på det området, og jeg viste jo for så vidt hva jeg skulle sette opp, bortsett fra det med @online.no bak brukernavnet, fordi det er jo ikke noe du tenker på! Huskeliste! [ ] bruk PPP mot WAN [ ] @online.no bak brukernavnet [ ] aktiver DHCP server [ ] aktiver brannmur [ ] koble til internet via Lokalt nettverk (instillinger i Internet Explorer) [ ] slett tilkobling på PC til Telenor, skaper bare evt. problemer om du har den liggende. Det er routeren som skal koble seg til telenor og ikke du. -Chief- Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Hei! Har tenkt på denne ruteren: http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=11...130ccdb897a8a13 Holder den? Hvilke andre funksjoner kan en få på en ruter? Er det bare å koble kablene fra PC'ene inn i ruteren og fra ruteren til ADSL modemet så er vi på nett? Eller var det for godt til å være sant? Helt OK router dette, grei og sette opp. I og med du bruker Telenor ADSL så må routeren setters opp til og bruke PPPoE og du må legge inn brukernavn og passord. Husk @online.no etter brukernavnet. Lenke til kommentar
Gribuz Skrevet 16. juni 2003 Del Skrevet 16. juni 2003 Har samme router, fungerer meget bra mot Telenor veldig enkelt og sette opp via webbrowseren Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 Hva med denne? Står ikkeno om PPPoE her, så jeg lurer på om den vil funke?: http://komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&action...atID=19&GrpID=2 Ser vel ikke så ille ut den? Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Er det bare meg eller? klarte ikke å se at det var NAT'ing på den rutern... Synest det er kongebra mad NAT! (Begynner visst å bli sent på dagen ettersom jeg faktisk klarte å skrive noe så teit ) Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 7. august 2003 Forfatter Del Skrevet 7. august 2003 Og da var svaret.....? Er det NAT jeg skal se etter eller? Har null peil her Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Og da var svaret.....?Er det NAT jeg skal se etter eller? Har null peil her Alle slike routere som denne har NAT, det står på siden. Den må støtte PPPoE skal du bruke den med TN men 99% av alle slike bredbåndsroutere støtter dette. Lenke til kommentar
Nicon Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 Hva med denne? http://komplett.no/k/k.asp?ck=1&r=1&action...atID=19&GrpID=2Ser vel ikke så ille ut den? Denne Routerene mener jeg at er en av de beste på markedet for små nettverk. Den fungerer med Telenor ADSL, tror den også har ISDN eller modem backup. Fordelen med denne er jo at den har en printer server slik at du slipper å knote med å sette opp deling av printer. Har flere venner som har denne, og de kan ikke få fullrost den nok. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Nå har jeg fått testet en router og det var ikke en hyggelig opplevelse. Ikke problem å få internetforbindelse og slikt, men å finne ut hvilke porter som må åpnes, videresendes osv var ikke lett. Så jeg har blitt tipset om at en switch er lettere. Skal bare ha 2 maskiner i nettverk og på internett samtidig. Så da spør jeg evt eksperter igjen, hvilken switch kan anbefales? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Nå har jeg fått testet en router og det var ikke en hyggelig opplevelse. Ikke problem å få internetforbindelse og slikt, men å finne ut hvilke porter som må åpnes, videresendes osv var ikke lett.Så jeg har blitt tipset om at en switch er lettere. Skal bare ha 2 maskiner i nettverk og på internett samtidig. Så da spør jeg evt eksperter igjen, hvilken switch kan anbefales? Er ikke noe lettere det, da må du bruke den ene maskinen som router, skal du bruke switch uten og ha en eller annen form for router bør du finne deg en annen ADSL-leverandør enn Telenor ADSL. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 11. august 2003 Forfatter Del Skrevet 11. august 2003 Er ikke noe lettere det, da må du bruke den ene maskinen som router, skal du bruke switch uten og ha en eller annen form for router bør du finne deg en annen ADSL-leverandør enn Telenor ADSL. Er det vanskelig å sette opp en maskin som router med Telenor ADSL da? Da har jeg ivertfall muligheten til software basert brannmur. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Er det vanskelig å sette opp en maskin som router med Telenor ADSL da? Da har jeg ivertfall muligheten til software basert brannmur. Ikke vanskelig men jeg ser ikke helt poenget hvis du har en router, det er antagelig letter og konfigurere routeren enn og få internettdelingen i windows til og funke med all verdens programmer. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Har nå snakket med en fyr som kjører nettverk med 3 PC'r og bruker switch. Han bruker noe som heter Ip masquerading, hva nå enn det er. Han mente dette var superenkelt å anbefalte meg å kjøpe en switch. Da vil jeg ivertfall slippe det problemet med åpning av porter etc på en router med brannmur. Men hva med en router UTEN brannmur. Den blir vel nesten som en switch.....? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Men hva med en router UTEN brannmur. Den blir vel nesten som en switch.....? I og med slike routere deler en IP utover flere maskiner vil du uansett måtte styre på med porter osv, og det du nevner høres ut til og være linuxbasert og jeg kan love deg at det slettes ikke er enklere enn og lære seg og konfe en router via web. Lenke til kommentar
HKRoed Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Nope, det funket mye bedre med Windows, spes Win XP, og var heller dårligere med Linux Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Billion bipac 640ae trenger ille kødde med prter og sånt der nei :wink: Lenke til kommentar
HawP Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Har nå snakket med en fyr som kjører nettverk med 3 PC'r og bruker switch. Han bruker noe som heter Ip masquerading, hva nå enn det er.Han mente dette var superenkelt å anbefalte meg å kjøpe en switch. Da vil jeg ivertfall slippe det problemet med åpning av porter etc på en router med brannmur. Men hva med en router UTEN brannmur. Den blir vel nesten som en switch.....? Det han sikkert ikke fortalte deg da er at han antakelig kjører en Linux boks som (software) router. Nå er ikke jeg spesielt godt kjent med Linux & Co., men IP masquerading er vel bare et annet navn på NAT, som er eneste utvei når det gjelder å få flere maskiner på nett samtidig når man bare har en (eller for få) offisiell(e) ip adr. Alle routere for hjemme markedet (aka. cable/DSL routere) bruker NAT. For vanlig surfing og det meste annet så fungerer NAT helt fint uten videre. "Problemet" med slik routing (NAT; enten det er hardware eller software basert) er at for å ha servere (eller sende filer med messenger, o.l.) må man åpne porter i brannmuren på routeren og forwarde (videresende) disse til en bestemt maskin i hjemme nettverket. Dette kommer man ikke utenom dersom man vil ha server-tjenester og bare har 1 -en- offisiell ip.adr., som man typisk får med ADSL og kabel uten å betale ekstra; er vel bare Bluecom av de "store" som gir noen flere som standard. En switch vil ikke hjelpe stort i en slik sammenheng. Da ender du opp med at begge maskinene kan nå internett og har fulle trafikk muligheter i begge retninger, men ikke samtidig. Da må du sette en av maskinene til å dele internett. Men da er du tilbake til router situasjonen igjen, bare software basert. Routeren du foreslo i første post ser jo grei nok ut den, den har jo også brannmur står det. Trenger du ikke printerserver funksjonen er den sikkert mer enn bra nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå