mikeys Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg har en tendens til å fikle med det meste jeg kommer over i Linux-verden. For noen dager siden fikk jeg veldig lyst til å legge inn en egen bootlogo i kernelen, slik man finner i Arch Linux. Under er et eksempel. Jeg har lagt ved to bilder som skal virke. Kort forklart fremgangsmåte: Finn den logoen du vil bruke Skaler bildet til 80x80 Gjør bildet om til ppm Reduser fargene i bildet til 224 Gjør om bildet fra raw til ascii Legg logoen i kernel kilekoden Rekompiler kernelen Utypning Jeg brukte gimp til å skalere bildet og gjøre det om til ppm format, men bruk gjerne det bildemanipuleringsprogrammet du liker best. Det er best å fjerne gjennomsiktighet fra bildet du vil bruke, kan anbefale å bare sette feks. bakgrunnen til svart istedet. Videre trenger du netpbm programvaren for å kunne fikse videre på bildet. Denne pakken finnes i Ubuntu, og sikkert i andre distroer. Antatt at bildet som skal manipuleres heter logo.ppm gjør man som følger (filnavn er tilfeldig valgt, men skal innrømme jeg er fan av noe informative filnavn) # for å redusere fargene i bildet til 224 pnmquant 224 logo.ppm > logo_fixed.ppm #for å gjøre bildet om fra raw format til ascii format pnmnoraw logo_fixed.ppm > logo_fixed_ascii.ppm Deretter legger man inn bildet i /usr/src/linux/drivers/video/logo/logo_linux_clut224.ppm, dette vil overskrive den gamle logoen. Man trenger hele kernel kildekoden, hvis du bruker en distro som feks. Ubuntu må man laste denne ned eksplisitt. Dette kommer jeg ikke til å gå nærmere innpå her, men det vil være en fordel å rekompilere den kernelen distribusjonen selv bruker. For å være sikker på at logoen vil bli bygd inn i kernelen kan man sjekke med å gjøre cd /usr/src/linux make menuconfig for å sjekke at alt er slik det skal være. Device Drivers ---> Graphics Support ---> <*> Support for Framebuffers ---> [*] Boot Logo ---> [*] Standard 224-color Linux logo Så kompilerer man kernelen cd /usr/src/linux/ make --jobs=(så mange prosessorer du har +1) # feks. 5 på et quadcore system make install # det under trenger bare gjøres hvis du installerer en annen kernel versjon enn den du kjører make modules_install make headers_install Det finnes også en monokromatisk og en 16 fargers logo som kan bli brukt av kernelen, men jeg har enda ikke fått disse til å virke skikkelig. Dessuten er jeg selv bare interessert i 224 fargers logoen, ettersom det bare er den jeg bruker. Skulle det være noen feil/mangler eller andre feil ovenfor er det bare å si ifra. logoer.tar.gz Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Alltid morsomt at folk har den typen interesser. Dog virker det for min del litt slitsomt å måtte kompilere kjernen på ny hver gang det kommer en kjerneoppgradering. :/ Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Det kan nok bli slitsomt for enkelte, skjønner godt det. Bytter ikke kjerne så ofte selv Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Når jeg tenker meg om, så bytter jeg ikke kjerne så ofte selv heller. Det blir vell omtrent en gang årlig eller bi-årlig når jeg faktisk kommer på å kjøre apt-get update Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Foretrekker selv Plymouth i Fedora. Noe litt annerledes - men gir nærmest en full grafisk boot, med uproblematisk fallback til textmode, samt smooth overgang til X med kernel mode setting enabled. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 woah. så litt tungvindt ut. jeg pleier bare å lage en kjerne med stuffe for framebuffer og splash, og så lage en GRUB entry med fb. bruker det dog ikke nå lengre, da scrollback i fb er latterlig kort. scrollback > kult bilde av Larry eller Tux, hehe. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg har tuklet litt med fbsplash også i det siste, men fikk den aldri helt til å fungere. Så da ble det til at jeg fant en annen måte å sette et personlig preg på boot Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Har lyst til å utdype litt bilderedigerings delen (selv om at det neppe trengs, men jeg kjeda meg i et lite øyeblikk) Hvis bildet er ca 1:1 så kan du bruke: convert LOGO -alpha off -resize 80x80\! ppm:- | ppmquant 224 | pnmnoraw >logo_linux_clut224.ppm EDIT: La til -alpha off Endret 14. juni 2010 av AlecTBM Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Tror nok det vil fungere helt fint. ppmquant kaller pnmquant Edit: Fin oneliner forresten Endret 14. juni 2010 av mikeys Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå