Gå til innhold

Kernel bootlogo

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å fikle med det meste jeg kommer over i Linux-verden. For noen dager siden fikk jeg veldig lyst til å legge inn en egen bootlogo i kernelen, slik man finner i Arch Linux. Under er et eksempel.

10062010710.jpg

Jeg har lagt ved to bilder som skal virke.

Kort forklart fremgangsmåte:

1. Finn den logoen du vil bruke
  2. Skaler bildet til 80x80
  3. Gjør bildet om til ppm
  4. Reduser fargene i bildet til 224
  5. Gjør om bildet fra raw til ascii
  6. Legg logoen i kernel kilekoden
  7. Rekompiler kernelen

Utypning

Jeg brukte gimp til å skalere bildet og gjøre det om til ppm format, men bruk gjerne det bildemanipuleringsprogrammet du liker best. Det er best å fjerne gjennomsiktighet fra bildet du vil bruke, kan anbefale å bare sette feks. bakgrunnen til svart istedet.

Videre trenger du netpbm programvaren for å kunne fikse videre på bildet. Denne pakken finnes i Ubuntu, og sikkert i andre distroer. Antatt at bildet som skal manipuleres heter logo.ppm gjør man som følger (filnavn er tilfeldig valgt, men skal innrømme jeg er fan av noe informative filnavn)

# for å redusere fargene i bildet til 224
pnmquant 224 logo.ppm > logo_fixed.ppm

#for å gjøre bildet om fra raw format til ascii format
pnmnoraw logo_fixed.ppm > logo_fixed_ascii.ppm

Deretter legger man inn bildet i /usr/src/linux/drivers/video/logo/logo_linux_clut224.ppm, dette vil overskrive den gamle logoen. Man trenger hele kernel kildekoden, hvis du bruker en distro som feks. Ubuntu må man laste denne ned eksplisitt. Dette kommer jeg ikke til å gå nærmere innpå her, men det vil være en fordel å rekompilere den kernelen distribusjonen selv bruker.

For å være sikker på at logoen vil bli bygd inn i kernelen kan man sjekke med å gjøre

cd /usr/src/linux 
make menuconfig

for å sjekke at alt er slik det skal være.

Device Drivers --->
 Graphics Support --->
   <*> Support for Framebuffers --->
   [*] Boot Logo --->
     [*] Standard 224-color Linux logo 

Så kompilerer man kernelen

cd /usr/src/linux/
make --jobs=(så mange prosessorer du har +1) # feks. 5 på et quadcore system
make install

# det under trenger bare gjøres hvis du installerer en annen kernel versjon enn den du kjører
make modules_install
make headers_install

Det finnes også en monokromatisk og en 16 fargers logo som kan bli brukt av kernelen, men jeg har enda ikke fått disse til å virke skikkelig. Dessuten er jeg selv bare interessert i 224 fargers logoen, ettersom det bare er den jeg bruker.

Skulle det være noen feil/mangler eller andre feil ovenfor er det bare å si ifra.

logoer.tar.gz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

woah. så litt tungvindt ut. jeg pleier bare å lage en kjerne med stuffe for framebuffer og splash, og så lage en GRUB entry med fb. bruker det dog ikke nå lengre, da scrollback i fb er latterlig kort.

scrollback > kult bilde av Larry eller Tux, hehe.

Lenke til kommentar

Har lyst til å utdype litt bilderedigerings delen (selv om at det neppe trengs, men jeg kjeda meg i et lite øyeblikk)

Hvis bildet er ca 1:1 så kan du bruke:

convert LOGO -alpha off -resize 80x80\! ppm:- | ppmquant 224 | pnmnoraw >logo_linux_clut224.ppm

EDIT:

La til

-alpha off

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...