Gå til innhold

Hvor får man tak i klassiske PC komponenter?

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet om noe godt marked eller en butikk som selger gamle PC'er/deler.

Vi snakker altså ikke moderne saker som Athlon XP, Pentium 4 og liknende, men heller 486 og Pentium classic og saker i den gata der. Jeg har dessverre ingen gamle deler liggende lenger, da det tok opp for mye plass, men jeg er på utkikk etter på bygge meg en maskin for bruk til gamle spill. DosBox er etter min mening bare en halvgod løsning.

Om noen skulle sitte på noen gamle komponenter, så send meg gjerne en PM.

Er spessielt på utikk etter hovedkort med prosessor rundt 486 DX/2 66 opp til Pentium 200MMX. Lydkort type Sound Blaster AWE32 eller Gravis UltraSound.

QXL pleide å bugne av denne slags gode gamle saker, men det virker som det meste sånt har havna på dynga.

Kanskje det er dit jeg må en tur? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den letteste måten er nok:

- Sjekke alle mulige bruktsteder. hw bruktmarked, QXL osv.

- Lage en tråd på et forum som dette og poste hva det er du spesifikt ser etter. Kjøp og salg er normalt ikke tillatt på forumet, men jeg tror at om du spør etter såpass gamle deler at det er snakk om gratis donasjoner mot frakt eller symbolske summer så vil det sikkert gå greit (men sjekk gjerne med moderatorene). Tingen er at gamle PCdeler er så lite verdt at folk generellt sett ikke gidder å bry seg med å selge dem - men om du spør på et forum slik at folk kan snuble over det så er det TONNEVIS av slike gamle deler rundt omkring i skapene til nerder slik som oss her på hw.no . Jeg har ihvertfall skapene fulle av gamle deler, og mye av det kunne jeg nok donert mot frakt eller en symbolsk sum. Jeg er sikkert ikke den eneste.

Jeg kan ihvertfall si med sikkerthet at det er ingen butikker som selger slike ting nytt. Da er det i så fall noen som har spesialisert seg på å refurbishe og selge bruktdeler (men det er generellt sett lite penger i sånt, så å finne profesjonelle lsike butikker er vanskelig).

-Stigma

Lenke til kommentar

@ Stigma:

Jeg er fullstendig klar over at ingen selger slikt nytt lenger, tar du meg for å være totalt dum? ;)

Inntrykket jeg har fått av dette og andre forum av denne typen, er at det er ganske strenge regler mot direkte kjøp/salg, og jeg ønsker ikke å hisse opp moderatorer unødig.

Du skumleste nok bare innlegget mitt, for jeg nevnte spesifikt QXL, og at det der var lite å finne. Det finnes derimot mange butikker rundt om i landet, som driver med kjøp/salg av brukte PC'er og komponenter, men felles for de fleste er at de enten 1. er små og ukjente eller 2. ikke har noen form for webshop, og det kan derfor være litt vanskelig å søke dem opp via google eller liknende.

Grunnen til å i hele tatt spørre her, var fordi jeg antar at noen kanskje kjenner til slike butikker, eller evt. har noe selv.

Det er svært vanskelig å spesifisere nøyaktige ønsker når det gjelder slike gamle deler, da utvalget ofte er noe begrenset.

Er det noen som har slike greier liggende, altså innenfor 486-pentium mmx nivået, så må de jo gjerne sende meg en PM, så kanskje det går ann å gjøre en deal.

Lenke til kommentar

Ok, Kragerø vet jeg godt hvor er :)

Sitter med tilgang på mye gammelt i Oslo/Lillestrøm området, men er ikke noe glad i Posten ...

Om du har tid/anledning, så hadde jeg gjerne tatt en liste over hva du har tilgang til, så kunne jeg evt. hentet om det var noe jeg var interessert i å kjøpe.

Lenke til kommentar

ebay har stortsett alt av sånt plukk, men sende hele pcr blir gjerne dyrt.

om du kan hente i bergensområde kan du få en virkelig dos maskin av meg :p

PRODTHM-4435.jpg

dette er ikke noe moderne greier hehe

her snakker vi 12mhz 1mb ram, er en Sånn.

Og likevel, tenk så TØFF du var i 1987 hvis du hadde en sånn å dra frem på kafe-bordet :)

"Wow, han er skikkelig high-tech og businessmann"

Lenke til kommentar

ebay har stortsett alt av sånt plukk, men sende hele pcr blir gjerne dyrt.

om du kan hente i bergensområde kan du få en virkelig dos maskin av meg :p

PRODTHM-4435.jpg

dette er ikke noe moderne greier hehe

her snakker vi 12mhz 1mb ram, er en Sånn.

Og likevel, tenk så TØFF du var i 1987 hvis du hadde en sånn å dra frem på kafe-bordet :)

"Wow, han er skikkelig high-tech og businessmann"

Jeg har akkurat en slik T3200! Fikk lyst til å ta den med neste gang jeg skal besøke noen, bare for å se reaksjonen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...