Gå til innhold

Skal utenlands - hvor kan jeg laste opp bildene kjapt?

Anbefalte innlegg

Jeg antar minnebrikkene blir fulle nå og da under turen og vil tømme kortene og la bildene ligge et sikkert sted på nettet. RAW-fila skal også være med. Men siden det er snakk om mange gigabytes, hvilken tjeneste er best til å laste opp jpegs og raw-filer kjappest mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om det er en god ide.

Det jeg tror du vil slite med å finne steder med god nok båndbredde slik at du faktisk får lastet opp alt sammen. Jeg har varierende erfaring med kvaliteten på internett levert rundt omkring. Og har du ikke med PC selv, så kan du fort møte problemer med at PC-ene du låner ikke lar deg laste opp ting. En siste ting, er tiden det vilta å gjøre denne jobben. Du har vel viktigere ting å holde på når du er i utlandet?

Jeg tror et mer rimelig og forholdsvis trygg måte å sikre deg på, er å ta med en liten ekstern hard disk, som lagres et annet sted enn kamera. Lagrer du bildene på PC i tillegg, så er du rimelig sikret.

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner tankegangen din og er enig sånn sett. Skal til USA. Håpte jeg kunne slippe å ta med PC-en, en ting mindre å bære og passe på. Noen som vet om det er vanlig å tillate USB-enheter der som minnekortlesere, samt opplastingshastighet på internettkafeer rundt om i storbyene i USA?

Endret av Don Juan
Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner tankegangen din og er enig sånn sett. Skal til USA. Håpte jeg kunne slippe å ta med PC-en, en ting mindre å bære og passe på. Noen som vet om det er vanlig å tillate USB-enheter der som minnekortlesere, samt opplastingshastighet på internettkafeer rundt om i storbyene i USA?

Kjenner ikke til forholdene i USA; sist gang jeg var der, så var internet noe forskningsmiljøene drev på med og 256K minne var veldig mye.

Men jeg ser at i Europa, så er det stadig færre internettkafeer rundt omkring, og det vil ikke overraske meg om det samme gjelder USA.

Jeg endte opp med kjøpe meg en 10" netbook som jeg har med meg på reiser. Et alternativ er en bildebank - en enhet med kortleser som du kan kopierer bildene over på. Det finnes dyre (og gode) enheter som Epson P-6000 og rimelige varianter på ebay.

Lenke til kommentar

Så på Epson P-6000 (80GB) og 7000 (160). Det er jo en fancy gadget, men 80GB er bare 5x 16GB-kort. Og er dessuten harddiskbasert så er jo litt mer utsatt for skade ved uhell.

Jeg ser at det billigste 16gb compact flash-kortene får man får 350kr (250kr i usa), så det er nok den billigste løsningen.

Men beste hadde jo vært å hatt begge deler, epson + mange kort. Redundant :)

Takk for tipsene, jeg er fremdeles åpen for andre forslag og tips.

Lenke til kommentar

Du skal være forsiktig med å kjøpe billige no-name minnekort. Da er det bedre å holde seg til kjente merker som SanDisk og Lexar. Men det er hyggelig pris på de også i USA.

Det største problemet med å basere seg på kun minnekort, er at man da ikke har noen form for backup.

Enhetene med kortleser og innebygget disk er som oftest bygget meget solid, så jeg hadde ikke vært mer redd for å kopiere bildene mine over på en slik en kontra en laptop.

Har du tenkt å ta mer enn 80GB med bilder?! Hva slags kamera er det du har da? Og hvor mange bilder har du tenkt å ta?

Kanskje denne Vosonic enheten er tingen. Blir nok billigere enn Epson.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du skal være forsiktig med å kjøpe billige no-name minnekort. Da er det bedre å holde seg til kjente merker som SanDisk og Lexar. Men det er hyggelig pris på de også i USA.

Ja, kvaliteten er svært viktig, og har til dags dato kun kjøpt Professional-serien til Lexar. De prisene jeg refererte var et Kingston Compact Flash 16GB Elite Pro, muligens ikke samme kvalitet som Lexar men et kjent merkevare likevel. Har riktignok ikke tatt meg tid til å lese anmeldelser av de.

Jeg bruker Nikon D300 + vanlig kompaktkamera. Kommer garantert ikke til å bruke mer enn 80GB, så 80GB holder nok i massevis. Det er raw-filene som tar plass.

Om du har tilgang til nettet, så kan du jo opprette flere hotmailadresser, med det så får tilgang til skydrive som gir 25gb til lagring. Det burde holde for de fleste.

Skytjenester var mitt førstevalg, problemet er å få tilgang til internett med grei uthastighet og skytjenester med grei innhastighet.

Og den Vosonic-enheten så spennende ut! Likte at man kunne bytte harddisk på den.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg er ute og reiser, har jeg med meg en liten Asus EEE, og to eksterne HDD'er. Daglig kopierer jeg bildene ut på de to eksterne.

• Alle filer er hele tiden på to fysisk forskjellige disker. Da er jeg sikret om en av diskene bestemmer seg for å dø.
  • De to diskene oppbevares på forskjellige steder/bager. Da er jeg bedre sikret mot tyveri.

På min siste tur (nesten to uker i USA) slet jeg overraskende mye med å finne stabile tilganger til internett, så det å belage seg på nettbasert lagring høres skummelt ut. På min lille tur produserte jeg i overkant av 100GB med data, så det ville uansett blitt for mye å laste opp.

Om du ikke produserer såpass mye data og/eller ikke er like paranoid med tanke på backup, er ekstra minnekort den greieste løsningen. Så kan du heller stikke innom noen internettkafeer, kopiere bildene over på DVD'er, og sende en kopi hjem til deg selv. Ups, der dukket backup-manien min opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...