Gå til innhold

Kjærlighet i middelalder

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har satt meg litt inni kjærligheten i middelalderen, og vet dette med ridderdiktning. Og at Tristan og Isolde er en bra tekst på det. Men hva med Soga om Gunnlaug ormstunge og Den guddommelige komedie? Er kjærligheten annerledes i disse tekstene? Er det noen smartinge som vet det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Den Guddommelige Komedie finner man tre typer kjærlighet: kjærlighet til et annet menneske(Dante og Vergil), kjærlighet til et annet kjønn (dante og Beatrice) og guddommelig kjærlighet (Dante og Bernard av Clairvaux). Dette er også de tre typer kjærlighet som var de vanligste, og det er også et hierarki, med guddommelig kjærlighet på topp. Må også huske at vi her finner oss i en kristen kontekst, og at da kjærlighet til Gud/i Guds navn er best. Anbefaler å lese brevvekslingen mellom Abelard og Heloise hvor Heloise fremmer kjærligheten til det andre kjønn på en "ny" måte, men ikke så ny allikevel. Av ridderdiktning kan også Rolandsangen anbefales, og også historier om Kong Arthur. Av mer faglitteratur kan Jaegers "Enobling Love" leses med stort utbytte, her beskriver forfatteren fremkomsten av den "nye" høviske kjærligheten. Soga om Gunnlaug Ormstunge er mer norrøn tekst/vikingtid, og har ikke lest den siden ungdomstiden, og husker ikke noe særlig om kjærlighet i den. Tristan og Isolde er jeg heller ikke så bevandret i.

Og middelalderen er gøy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...