Erav Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Hei. Leverte inn min Playstation 3 til service da den ikke startet 8.mai. Enda er den på service og den har ikke endret status. Vi snakker 1 måned på service her, noe jeg syntes er lenge, når de hevder den er ferdig og mangler transport. Elkjøp sa 2-3 uker. Men da streiken endelig kom til enighet(transportstreiken), ble jeg lovet at den kom senest 9. juni. Jeg har sendt opp til 3 purringer til sentralbordet til elkjøp. men ingen ting skjer. Så jeg lurer på hva jeg kan kreve av elkjøp? Kan jeg kreve et låne produkt av dem, eller ett nytt produkt? Hva er mine rettigheter som kunde når det tar forlang tid med service? Jeg spurte om jeg kunne få et telefonnummer til verkstedet av dem, men det ville de ikke gi meg. Jeg har spurt om jeg kan hente den selv. Det virker som om Elkjøp har tatt playstation min for å godte seg i lunsj pausene sine. Endret 10. juni 2010 av Erav Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 de sa den skulle komme senest igår.. har du purret tre ganger siden igår? den tiden den har vært vekke er ikke unormalt lenge. de kan ikke klandres for streiken. de sa nok ikke bastant 2-3 uker, de sa vel heller: tror ikke/pleier ikke ta mer enn en 2-3 uker" er den kjøpt på nettet eller i butikk? skal dne sendes til deg eller være hos butikken den 9.? ikke alt mellom himmel og jord er styrt av Elkjøp, og ikke er det dem som som reparerer den heller. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Jeg kan tenke meg at litt av forsinkelsen kan skyldes transportstreiken og. Varene blir normalt sendt med TP. Når det gjelder låneprodukt, så gjelder det normalt for produkter man trenger. Som f.eks vaskemaskin, tv, mobiltelefon og slikt. Nyttig å vite: § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) 1 måned på service er helt vanlig servicetid på en vare, det er ikke "Lenge", men mer eller mindre normalt - på pc, tv, mobiltelefon osv. Streiken har slått negativt ut vs retursendinger, mest sannsynlig så kan varen din befinne seg et sted imellom butikk og verksted på vei tilbake igjen . At de har sagt den skal komme tilbake nå 9. juni feks kan fort bety at den er registrert sendt fra verkstedet. Jeg ville stukket innom i morgen jeg, det kan godt hende den har kommet tilbake da igjen? Husk på at det kan være veldig lett å misforstå hva kundebehandleren sier i forhold til tid - det de sier er ofte "sannsynligvis" og "vanligvis" - ikke "alltid" eller "maks" . Verkstedet ligger nok mest sannsynlig ikke i samme by som butikken heller - husk dette. Håper du får din PS3 igjen nå raskt, og at den virker fint. Endret 10. juni 2010 av Alastor Lenke til kommentar
warneck Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Når det gjelder låneprodukt, så gjelder det normalt for produkter man trenger. Som f.eks vaskemaskin, tv, mobiltelefon og slikt. Neimen, så flott, jobber du kanskje i elektronikkbransjen? Det er en vane at dem forsøker seg på amatørjuss i ny og ne. Det du sikter til med: «produkter man trenger», er faktisk en helt og holdent feil anveldese av lovteksten du senere siterer. Det er ikke slik enkelte tror, at behovet blir bestemt ut fra sedvane. Om så var tilfellet, ville lovteksten spesifisert det, og vi ville fått saker fra forliksrådet som beviste korrekt bruk. Jf. forbrukerkjøpsloven § 30: «Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.» Kan jeg ta første del, forbrukerens behov. Dette behovet er ikke noe som selger eller butikk kan finne seg i å definere. Det er ikke slik at et behov blir sett på som rimelig om det er sedvane, eller om selger finner det rimelig. Et behov blir definert ut i fra den faktiske *forbrukers* behov, legg merke til asteriks. Det vil i praksis bety at om mine behov er slik at jeg har veldig stor bruk for denne PS3, så vil behovet være rimelig. Så til andre del, kostnad og ulempe som selger påføres. Det man sikter til her er spesialproduker, altså det som ikke masseproduseres. Eksempler på slike masseproduserte produkter er PS3, Xbox360, TV, Mobiltelefon, musikkanlegg, bil, motorsykkel, PC/Mac, videokamera og så videre. Det er videre forventet slik at lånegjenstanden som stilles til rådighet har tilnærmet like spesifikasjoner som innkjøpte vare. Det betyr i praksis at selger ikke kan tilby deg en Nokia fra 90-tallet, med den begrunnelse: «Du trenger kun en telefon for å ringe og sende meldinger». All praksis som fraviker fra det jeg sier er i bunn og grunn brudd på loven. Det faktum at selgerne ikke følger loven, gjør den ikke mindre gyldig. De tror at loven følger utøveren - og ikke omvendt. Jeg har tidligere ved gjentatte tilfeller vist til gjeldende rettskraftige dommer, bl.a. angående spesifikasjoner ved lånegjenstand. Så om du betviler kunnskapen kan du fint søke igjennom noen av mine gamle innlegget på jussdelen av forumet. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Vis meg gjerne en FTU-dom der klager har fått medhold i at han har krav på låneprodukt for en spillekonsoll. Dessverre så er faktisk FKL ganske uklar på flere punkter. Og nettbutikker utnytter dette. Vi forbrukere har faktisk veldig gode rettigheter i reklamasjonssaker i Norge. Men likevel mener noen at de likevel har enda bedre rettigheter enn det de har. Har trådstarter fått konsollen forresten? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Man har krav på utlånsprodukt dersom det anses som rimelig oppmot forbrukerens behov og selgerens kostnad. Det er alt som man skal regne med. At det ikke er noe "dagligdags" har ingenting i diskusjonen å gjøre. Spiller man mye og maskinen er viktig, bør man få utlånsprodukt. Der jeg jobber har vi utlånsps3 og xbox360 om kunder spør om det. Burde ikke være noe større stress eller diskusjonstema . warneck: Ang dette med at man sikter til produkter som "spesialproduseres" - så vil jeg gjerne lese din kilde på dette, evt forarbeider til loven o.l. Jeg har ikke hørt at dette skulle gjelde slikt før, og vil derfor lese meg opp om emnet siden du har fått med deg noe jeg ikke har. Utover dette har jeg et tips fra moderator til bruker: Husk at retningslinjene våre sier at man skal poste saklig og høflig. Vis respekt selv om du er uenig med andre brukere eller mener de tar grovt feil. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Vis meg gjerne en FTU-dom der klager har fått medhold i at han har krav på låneprodukt for en spillekonsoll. Nå er det jo du som påstår at han ikke har krav på låneprodukt, til tross for at loven ikke begrenser det til «livsnødvendige» gjenstander, slik jeg tolker det tidligere innlegget ditt. Ergo mener jeg at det er du som må komme med FUT-dom som viser din tolkning av loven. Jeg mener det er selvsagt at de skal tilby lånekonsoll. Ser ikke at å ha ett eksemplar av hver konsoll skulle komme under «urimelig kostnad». Er den lånt bort derimot, vil du naturligvis ikke få en. Men Elkjøp har jo 30 dagers returrett, så det skulle jo greit dekke noe av tiden. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 En selger skal ikke tilby låneprodukt, han skal gi dersom kunde spør. Om jeg først skal flisespikke litt. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Greit nok. Men det skader ikke å være litt service minded. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jo, det skader i denne sammenhengen. Det koster penger og alle utgifter skal være på et minimum når man driver slik som Elkjøp gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå