matpakken Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Hei, jeg kom opp i rettslære 2. Jeg lurer på om noen her har peiling på paragrafer og lignende. Emnet er Erstatningsrett: Person A, B og C. Person A og B er 18år mens person C er 16år. Så person A, B og C sprayet et campingvogn (4000kr i reparasjoner), og person A og B tuklet med en gassgrill som førte til at den eksploderte (5000kr i reprasjoner). Den som eide campingvognen og grillen krever erstatning, enten fra ungdommene eller eventuelt foreldrene. Det jeg har finnet ut er: At de er skyldige, person C etter skadeerstatningsloven §1-1 og ved vurdering av den alminnelige skyldregelen. Hvis person C ikke har økonomisk evne til å betale så må foreldrene betale etter § 1-2 nr.2. Person A og B er skyldige etter en vurdering av vilkårene som må bli oppfullt for erstatningsgrunnlag. - ansvarsgrunnlag - Årsakssammenheng - Påregnelighet - Økonomisk tap Det jeg mangler er paragrafer til å støtte opp bak A og B. Jeg tenkte eventuelt å bruke § 4-1 (erstatning for tingskade og annen formueskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap). Har noen noe å legge til, trenger litt hjelp. Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå