dag1234 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 TS Hvor gammel er du? Mvh Dag Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Jeg sitter da stadig og kakker meg i skolten uten å bli hverken lykkeligere eller friskere av den grunn, men det er kanskje fordi jeg ikke tenker på at hvis jeg knakker meg selv i nøtta så blir jeg frisk.Hvorfor kakker du deg selv i skolten, da? Hvis det ikke har noen effekt, hvorfor ikke la være? Jo, det er noe naivt. Først kan du prøve det som faglig anbefales, og hvis det ikke hjelper så går det an å vurdere alternative metoder.Vel, jeg har prøvd det som faglig anbefales mot angst og det gjør meg bare værre. Så da burde jeg vel være kvalifisert til å uttale meg i denne tråden. Akkurat denne er vel mer av abelgøye-kvalitet.Hvis du er uenig med meg eller andre i tråden, så kan du heller argumentere og ikke bare slenge ut av deg noe negativt. Høres det kjent ut? Metoder som skal hjelpe mot alt mulig bør en generelt være skeptisk til.Det finnes ikke noe logisk fundament i den feilkoblingen du har gjort her. Du blander promoteringen av en metode med selve metoden. Det er sant at promoteringen av EFT inneholder mye tull og usannheter, men du kan ikke dermed slutte at EFT er en dårlig metode. Audi blir ikke en dårligere bil om du påstår at den er et romskip. EFT er en avspenningsteknikk som er ment å virke raskere og ha mer permanente resultater enn andre teknikker. På meg virker den bra til det. Men hvis du tror du blir kvitt kreft blir du nok skuffet... Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Akkurat denne er vel mer av abelgøye-kvalitet.Hvis du er uenig med meg eller andre i tråden, så kan du heller argumentere og ikke bare slenge ut av deg noe negativt. Høres det kjent ut? Kanskje utsagnet er i uærbødigste laget, ser den, jaffal når du drar ut en setning som verken var myntet på deg eller teorien, på den måten. Men EFT fremstår i videoen som useriøst og det vanskelig å forstå hvordan denne tappingen skal kunne hjelpe. Det bryter med hvordan vi vet nervesystemet virker, og hvordan vi tenker oss at psyken fungerer. Derfor ser det mer ut som tryllerier, eller lurerier. I alle fall sånn det presenteres der i sin simplistiske og bombastiske form. Det er klart at myndighetenes anbefalinger og helsetilbudet i det offentlige kan for mange virke ganske sidrumpa, men det legges vekt på nøkternhet og behandlingsmetoder som er anerkjente og velprøvde. Så får en heller få mer eksperimentell behandling andre steder og betalt av andre enn av våre skattepenger. Men for alt i verden, har du hjelp av det, så be my guest. Det er ikke så lenge siden man trodde at sykdom skyldtes ubalanse i kroppsvæsker og uheldige dunster fra omgivelsene. I det hele tatt er historien om sykdom og helse, også historien om en rekke feilaktige teorier. Det var mitt hovedpoeng. Og av det følger at vi på ingen måte forstår alt som foregår i menneskepsyken, og neppe vil gjøre det heller på flere generasjoner. Mvh Dag Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Og jeg ville like å se studier som viser effekten av dette, og studier som viser at virkningen holder seg rimelig greit også etter at du har kobla deg av nettet. Vurder selv: http://www.eftdownunder.com/research.html Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Det der holder jo på ingen måte mål. Disse har jo holdt på med noe annet. At de sier det virker bedre enn noe annet mot fobi mot smådyr, er jo ikke noe bevis på at det er langtids effekt av EFT mot depresjon. Eller noe som helst annet for den del. Dag Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 11. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2010 (endret) Jeg må selv innrømme at jeg hadde samme innstillingen som deg, Dag, jeg lo godt da jeg hørte om det Det høres jo helt latterlig ut. Men som sagt tidligere, så prøvde jeg detter har en dag, og i et døgn etterpå følte jeg meg bedre enn jeg har gjort på lenge, opg det neppe tilfeldig! Mener jeg har lest et sted at tankefeltterapi er forholdsvis nytt enda, og at det derfor er vanskelig å si helt sikkert om det er varig. Men uansett, om det er 100% varig eller ikke, så gjør det ikke meg noe om jeg må sitte å tappe hver dag, så lenge det kan gjøre at jeg blir bedre. Skal fortsette å prøve meg fram med EFT, men vil gjerne kombinere det med Cipralex. Forresten, så har jeg ca 15 cipralex 10 mg liggende fra da jeg brukte det. Er litt frista til å begynne å ta de, kanskje en halv om dagen eller annenhver dag....men er kanskje litt dumt :/ Er det ingen som har noen tips til hvordan jeg kan lette depresjonen litt fort? og ja, jeg er 23 år Endret 11. juni 2010 av Lillemeg87 Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Det der holder jo på ingen måte mål. Disse har jo holdt på med noe annet. At de sier det virker bedre enn noe annet mot fobi mot smådyr, er jo ikke noe bevis på at det er langtids effekt av EFT mot depresjon. Eller noe som helst annet for den del. Dag Det påstår jeg da heller ikke. Bare at faktisk kan virke mot enkelte ting. Noe det ikke burde gjort i følge din påstand om at det gikk imot alt man vet om nervesystemet, osv... Det er nettopp gjennomført en liten studie, men resultatet er ikke publisert. http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01117532 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Hei Du er 23 år, og om jeg har forstått deg rett, så ha du vært deprimert i 5-6 år og har mottatt adekvat behandling for dette tidligere. Da vet du nok like godt som meg at det ikke er noen raske veier ut av depresjonen. Det er som regel hard og målrettet jobbing for å komme ut av depresjoner, men som regel gir innsatsen da også uttelling. EFT/TFT/EMDR er alle varianter av samme teknikker, der EMDR regnes som den mest avanserte. De er ikke tenkt å hjelpe mot depresjon, men en del sier at det hjelper mot avgrensede angsttilstander, fobier og først og fremst PTSD. Jeg har selv møtt personer som ikke har hatt hjelp av slik tapping, selv om det selvsagt ikke går å generalisere av noen få tilfeller. Forskingen på feltet er mangelfull eller fraværende, men en del anekdotisk kunnskap finnes. Mvh Dag Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Psykisk helsevern har til alle tider vært hjemsøkt av kvakksalvere og sjarlataner, som ofte har gjort mer skade enn nytte. Det skyldes mest sannsynlig at pasientene har hatt store plager, og helsevesenet har hatt lite å hjelpe seg med. Det er nok å nevne fortidens allehånde sjokkterapier og lobotomeringsiver.Jo, men disse terapiene hadde også effekt, selv om bivirkningene noen ganger viste seg å være for store. Helsevesenet og den faglige kunnskapen er nok bedre nå, men er fortsatt ikke blitt immun mot å gjøre feil. Det kommer stadig nye reformer, retningslinjer og anbefalinger. Psykiateren kan mye om sitt fag, naturlegen kan mye om sitt. Jeg vet ikke mye om TFT, men har en i nærmeste familie som har veldig bra effekt mot generalisert angstlidelse. Dette er en person som er ganske skeptisk til slikt av natur. For min egen del har jeg ganske god effekt av antidepressiva kombinert med samtaleterapi. Elektrosjokk brukes forresten enda, med god effekt, selv om man aldri har funnet ut hvorfor det virker. Det samme gjelder paracetamol. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Litt off topic her nå men....i og med at jeg skal på ferie om et par uker. Er det noen som vet om noe som kan hjelpe på depresjonen litt fort? Johannesurt? Noe annet? Hadde vært kjipt å være deppa på ferie vil så gjerne bli bedre så alle tips tas i mot med takk her! Føler ikke at det er akutt enda så noe legetime før da kan jeg vel bare glemme :/Du kan vel gå til legen selv om det ikke er akutt?Johannesurt kan gi problemer om du bruker det samtidig med andre medisiner: http://www.lommelegen.no/819801/johannesurt-og-interaksjoner Å holde seg våken i et helt døgn hjelper ofte mot depresjon (midlertidig), uten at man vet hvorfor. Elektrosjokk har også rask effekt, men det er nok helst svært deprimerte og innlagte pasienter som får den behandlingen. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Psykisk helsevern har til alle tider vært hjemsøkt av kvakksalvere og sjarlataner, som ofte har gjort mer skade enn nytte. Det skyldes mest sannsynlig at pasientene har hatt store plager, og helsevesenet har hatt lite å hjelpe seg med. Det er nok å nevne fortidens allehånde sjokkterapier og lobotomeringsiver.Jo, men disse terapiene hadde også effekt, selv om bivirkningene noen ganger viste seg å være for store. Helsevesenet og den faglige kunnskapen er nok bedre nå, men er fortsatt ikke blitt immun mot å gjøre feil. Det kommer stadig nye reformer, retningslinjer og anbefalinger. Psykiateren kan mye om sitt fag, naturlegen kan mye om sitt. Jeg vet ikke mye om TFT, men har en i nærmeste familie som har veldig bra effekt mot generalisert angstlidelse. Dette er en person som er ganske skeptisk til slikt av natur. For min egen del har jeg ganske god effekt av antidepressiva kombinert med samtaleterapi. Elektrosjokk brukes forresten enda, med god effekt, selv om man aldri har funnet ut hvorfor det virker. Det samme gjelder paracetamol. Det har vært mange kurer i psykiatrien, både sove- og våkekurer, vannkurer i varme og kalde bad, mye skremming i form av fallemmer og slynger, en del mishandling og og mye drastiske inngrep som lobotomi og insulinsjokk, ofte med døden som utgang, samt som du sier ECT. Den mest komiske er vel banankuren, som ble brukt helt frem til 80-tallet. Men trodde da at store mengder banan førte til økt serotoninnivå, og slik kunne kurere depresjon. Veldig mye virker, men i kort tid kun. Etter seks måneder ser man ikke lengre effekt av f eks ECT, kun bivirkningene. Mange av medisinene som brukes i dag er sterke og virker på mange systemer i hjernen, slik at det oppstår store bivirkninger. Noen av disse går ikke over når en slutter med medisiner. Alene av den grunn bør man være skeptisk hver gang det kommer noen nye "revolusjonerende" terapier. Historien har lært oss at de ofte ikke er så virksomme som man antok i starten. Men litt etter litt samles det kunnskap om hva som virker og ikke. Det er likevel langt frem enda. For drøye 100 år siden anla man de store asylene, som Gaustad, Eg, Dale, osv - oftest på plasser med god luft, fordi en trodde at de dårlige dunstene i trange hus førte til sykdommer, og da følgelig at den gode luften ville kurere sykdom. Det er faktisk ikke så lenge siden. Og i dag er det ingen som tenker slik. Mvh Dag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Den mest komiske er vel banankuren, som ble brukt helt frem til 80-tallet. Men trodde da at store mengder banan førte til økt serotoninnivå, og slik kunne kurere depresjon. Banan inneholder mye raske karbohydrater. Når man spiser karbohydrater skilles det ut mer insulin. Insulin senker nivåene av aminosyrer, unntatt tryptofan. Aminosyrene bruker samme "tunnel" inn i hjernen, så det blir bedre plass til tryptofan når det er mindre av de andre. Så man får økt nivå av tryptofan i hjernen. Grunnen til at bananer fungerer bedre enn hvitt sukker, er at bananer inneholder tryptofan, så man ikke "går tom". Dessverre er det nok for lite krutt i en banan til at den har terapeutisk verdi, men ideen er faktisk god. Alene av den grunn bør man være skeptisk hver gang det kommer noen nye "revolusjonerende" terapier. Historien har lært oss at de ofte ikke er så virksomme som man antok i starten. Men litt etter litt samles det kunnskap om hva som virker og ikke. EFT er ikke revolusjonerende, den er basert på terapier som er rundt 3000 år gamle. Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 12. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2010 Jo så klart, skal til legen uansett, bare litt dumt at jeg sannsynligvis ikke får time før ferien :/ Har nå begynt på johannesurt, magnesium, b vitaminer + at jeg prøver å jogge eller gå fort hver dag. Noen andre tips? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Dessverre er det nok for lite krutt i en banan til at den har terapeutisk verdi, men ideen er faktisk god. EFT er ikke revolusjonerende, den er basert på terapier som er rundt 3000 år gamle. Opplæring i banankuren ble det slutt på i Norge på 80-tallet fordi det ikke hjelper mot noen som helst psykisk lidelse. Og hvor har du det i fra at ETF bygger på terapier som er ca 3000 år gamle? Mvh Dag Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Opplæring i banankuren ble det slutt på i Norge på 80-tallet fordi det ikke hjelper mot noen som helst psykisk lidelse.Det betyr ikke at det var latterlig å forsøke i en tid der man ikke hadde dagens medisinarsenal. EFT bygger på manipulering av såkalte "energibaner" eller "meridianer" eller hva de nå kaller det. Dette "meridiansystemet" hører egentlig sammen med akupunktur. Punktene i EFT er de samme som brukes til akupunktur. Og akupunktur er som kjent "eldre enn morra di". Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Opplæring i banankuren ble det slutt på i Norge på 80-tallet fordi det ikke hjelper mot noen som helst psykisk lidelse.Det betyr ikke at det var latterlig å forsøke i en tid der man ikke hadde dagens medisinarsenal. EFT bygger på manipulering av såkalte "energibaner" eller "meridianer" eller hva de nå kaller det. Dette "meridiansystemet" hører egentlig sammen med akupunktur. Punktene i EFT er de samme som brukes til akupunktur. Og akupunktur er som kjent "eldre enn morra di". Jo, banankuren virker latterlig i ettertid, og 80-tallet er ikke middelalderen. Mange av oss ble utdannet da og lo godt av det også den gangen. Det har ikke skjedd så mye i utvilking av medisiner, SSRI har kommet til og noen avarter. Ellers har det ikke skjedd så mye som noen liker å tro de siste 30 årene. At mora mi er gammel gjør ikke at hun nødvendigvis har rett. Og jeg vil enda se noen troverdige kilder som viser om langtidsvirkningen av TFT/EFT. Dag Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 13. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2010 Vet ikke om dette har noe med saken å gjøre men...i dag kom mensen en uke for tidlig. Pleier alltid å være ganske regelmessig. Kan dette ha noe med depresjonen å gjøre? Kan det være hormonelt? Har ikke tenkt på dette før men har fått påvist forhøyet testosteron nivå tidligere. Leste nettopp at kvinner med høyt testosteron har lavt nivå av østrogen....og at lavt nivå av østrogen kan gi depresjon osv? Syns humøret har vært ganske bra det meste av dagen i dag. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei Hvis du er plaget med premenstruelle smerter eller spenninger, så følger det ofte med at du blir nedfor og mer nærtagende i dagene før mensen. Gjerne også mer sugen på søtsaker. I så fall er det hormonelt betinget. Mvh Dag Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 14. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2010 har aldri merket noe sånt før mensen før, men det virker ganske hormonelt i og med at det kommer så plutselig uten grunn :/ Mamma har noe lignende, men hun er i overgangsalderen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå