Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Har slitt med depresjon og angst de siste 5-6 årene eller noe sånt. har greid meg ok på antidepressiva og gikk til psykolog. Følte meg mye bedre og slutta på antidepressiva sånn ca 7 måneder siden. Har følt meg ok....kanskje ikke helt topp, men følt at jeg har stort sett hatt et ok humør selv om jeg kanskje egentlig har vært litt deprimert. Men uansett, de siste 2 ukene har depresjonen kommet tilbake for fullt. Og det er helt jævlig. Skal på ferie i juli og føler ikke at jeg gleder meg en gang, noe jeg alltid gjør :/ jeg vet ikke hvorfor depresjonen ble brått verre. Begynte på en detox kur for 2 uker siden, den heter BioDrain. Tenkte det kunne være den men jeg har hørt at den heller skal virke MOT depresjon :/ Vet ikke om det har noe med den kuren å gjøre men... Men så har jeg hørt om tankefelt terapi, eller EFT som det og kalles. Var veldig deppa natt til tirsdag, og bestemte meg for å prøve. Tenkte det var verdt et forsøk. Jeg brukte denne videoen: Jeg merka allerede etter 10 minutter at jeg følte meg bedre, og da jeg var ferdig etter 20 minutter var det som en tung sky hadde lettet fra meg! Jeg følte meg glad! Mer glad enn jeg hadde følt meg på leeenge! Jeg fikk faktisk lyst til å ta meg en joggetur, hvilket jeg gjorde neste dag. Neste dag, tirsdag var en veldig bra dag, var i godt humør stort sett hele dagen. Dagen etter, altså i går følte jeg humøret datt litt igjen, og ble etter hvert veldig deprimert igjen utover kvelden. Jeg prøvde EFT igjen, uten video denne gangen. Jeg ble kjempeskuffa, kjente ikke noe bedring, etter en halv time følte jeg meg faktisk litt verre. Jeg tenkte at det hadde vel ikke virket denne gangen. Men ca en time etter jeg var ferdig følte jeg humøret steg igjen, og fikk den samme glade følelsen jeg hadde hatt dagen før! Var vel en forsinket effekt eller noe...ikke vet jeg. Men det varte ikke så lenge, bare 2-3 timer, så begynte jeg å tenke på ting og ble deppa igjen. Våkna i morges og kjente jeg var langt nede. Går bittelitt bedre nå, men fremdeles deppa. Har hørt at for å få varige resultater må man bruke EFT på grunnproblemet. Depresjon er jo på en måte et symptom på en annen årsak. Det jeg syns er vanskelig er å vite hva årsaken er....ofte er det flere årsaker. Men blir litt forvirra og vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne for å oppnå resultater. Skal jeg bare tappe i vei på alle slags negative følelser jeg kjenner? Noen andre som har erfaring med EFT? Har prøvd å se om det fins noen litt aktive forum om EFT men har ikke funnet så mye :/ Hadde vært veldig ok å komme i kontakt med andre som driver med det....føler jeg trenger litt starthjelp Kunne gått til en proff EFT terapeut, men har ikke råd til slikt for øyeblikket D: Selv om jeg ofte er veldig deppa, så har jeg nå fått litt mer trua på at jeg faktisk kan bli kvitt det for godt ved hjelp av EFT, bare jeg gjør det på den rette måten. Og hvis det er noen andre som sliter med psykiske(eller fysiske for den saks skyld) så er EFT verdt å prøve! ja ble litt langt og rotete det her men XD Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Ja, tro kan visstnok flytte fjell. Jeg tipper du må tappe hardere, kanskje bruke litt skikkelig verktøy som en slager eller noe annet tungt. Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 haha....men helt sant det har gjort underverker og jeg vet at det vil virke på meg og bare jeg gjør det rett. Problemet nå er jeg er så langt nede at jeg føler jeg ikke orker mer stort sett Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Psykisk helsevern har til alle tider vært hjemsøkt av kvakksalvere og sjarlataner, som ofte har gjort mer skade enn nytte. Det skyldes mest sannsynlig at pasientene har hatt store plager, og helsevesenet har hatt lite å hjelpe seg med. Det er nok å nevne fortidens allehånde sjokkterapier og lobotomeringsiver. TFT, EFT, EMDR eller hva en nå velger å kalle det, er omdiskutert og har ikke almenn tillit i helsevesenet. Det er en viss nysgjerrighet blant noen fagfolk for denne teknikken, men det er ikke regnet som forsvarlig behandlig av depresjon, og en vil ikke bli tilbudt dette som behandling fra det offentlige. Derfor ser vi ofte at denne behandlingen tilbys av personer uten helsefaglig utdanning. At noen kan ha hjelp av dette, kan vi ikke se vekk fra, men kan også forklares av andre faktorer enn kurative effekter ved selve teknikken. De fleste nye metoder i psykiatrien ( i den grad dette er noe nytt; selv Freud drev å trykte på pasientene i starten), har stor effekt i starten, for så å tape virkning etter noen år. Det mangler studier av langtidsvirkningen av disse teknikkene. Inntil vi får det, er det grunn til å være nøktern overfor TFT. Når det gjelder behandling av depresjon, så vet en ganske mye om hva som fungerer, og utfra det har helsemyndighetene kommet med anbefalinger. Disse er at milde depresjoner skal behandles med psykoterapi og at det skal suppleres med medisiner etter økende alvorlighetsgrad på depresjonen. Fysisk aktivitet hjelper, samt at det er visse råd for hva en bør og ikke bør foreta seg sosialt hvis en er deprimert. Mvh Dag Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Kvakksalveri. Gjøgleri. Svindel. Und so forth. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Kvakksalveri. Gjøgleri. Svindel. Und so forth. Hva mener du? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 En humorist, skjønner jeg. Lenke til kommentar
Gjest Lefse Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Kvakksalveri. Gjøgleri. Svindel. Und so forth. Hva mener du? Pfft. Han rakker ned på andre fordi han føler seg mislykket selv. Tøft å se at andre finner noe som hjelper dem, mens du selv føler deg som shit, vettu. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1199195 Svindel innebærer at du bruker andres uvitenhet til egen vinning. EFT er gratis, all vinning er din egen. Virker det ikke, så kan du trøste deg med at du har brukt kr. 0. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Slike tråder gir falske forhåpninger. Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Kan være det er en falsk forhåpning, men det er vel bedre å prøve ting som kan hjelpe i steden for å ha det jævlig? Denne metoden har faktisk hatt virkning hos MANGE! Har selv kjent virkninga på kroppen selv om jeg ikke helt har fått det til enda Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Slike tråder gir falske forhåpninger. Ikke enig med deg i det, selv om TS er noe blåøyd i mine øyne. Hvis du er uenig med meg eller andre i tråden, så kan du heller argumentere og ikke bare slenge ut av deg noe negativt. Dag Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 (endret) Jeg sitter da stadig og kakker meg i skolten uten å bli hverken lykkeligere eller friskere av den grunn, men det er kanskje fordi jeg ikke tenker på at hvis jeg knakker meg selv i nøtta så blir jeg frisk. Endret 10. juni 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Blåøyd? Når du sitter og er deprimert og snart ikke orker mer og føler du er villig til å prøve alt så vil jeg ikke kalle det blåøyd. Kjenner selv personer som har fått et nytt liv takket være denne teknikken. Det kan da ikke bare være visvas da? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Blåøyd? Når du sitter og er deprimert og snart ikke orker mer og føler du er villig til å prøve alt så vil jeg ikke kalle det blåøyd. Kjenner selv personer som har fått et nytt liv takket være denne teknikken. Det kan da ikke bare være visvas da? Jo, det er noe naivt. Først kan du prøve det som faglig anbefales, og hvis det ikke hjelper så går det an å vurdere alternative metoder. Akkurat denne er vel mer av abelgøye-kvalitet. Og jeg ville like å se studier som viser effekten av dette, og studier som viser at virkningen holder seg rimelig greit også etter at du har kobla deg av nettet. Metoder som skal hjelpe mot alt mulig bør en generelt være skeptisk til. Dag Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 JO, det er sant, men jeg mener det er verdt et forsøk, og i og med at det har hjulpet mange, og ingen bivirkninger er blitt raportert så har jeg ikke noe i mot å prøve. Man burde kanskje være mer skeptisk til leger som skriver ut antidepressiva i hytt og pine. har hørt om en del som har blitt helt fucka av antidepressiva :/ Jeg må vel egentlig bare dra til legen, men reiser om et par uker og får vel neppe noen time før da :/ Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 JO, det er sant, men jeg mener det er verdt et forsøk, og i og med at det har hjulpet mange, og ingen bivirkninger er blitt raportert så har jeg ikke noe i mot å prøve. Man burde kanskje være mer skeptisk til leger som skriver ut antidepressiva i hytt og pine. har hørt om en del som har blitt helt fucka av antidepressiva :/ Jeg må vel egentlig bare dra til legen, men reiser om et par uker og får vel neppe noen time før da :/ Starten på første posten din inneholder vel forklaringen, vil jeg tro. En del som slutter med behandling for tidlig, får tilbakefall. Og hvis du hadde god hjelp av den oppfølgingen du fikk, er det jo det du skal ha mer av, ikke noe sånn derre tappegreier som du har funnet på nettet. Det er mange som mener de har fått nye liv av de underligste ting, vet du. Og at leger skriver ut for mye antidepressiva, er jo ikke er argument for EFT, vel? Men for alt i verden, bare prøv hvis du mener det er bra for deg. Jeg synes nå likevel du som hovedbehandling skal ha det du hadde tidligere og som du hadde hjelp av. Mvh Dag Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 tenkte nå at det kunne være verdt å prøve noe som ikke krever at man putter i seg kjemikalier....men men skal fortsette med EFT, men er frista til å begynne på antidepressiva igjen :/ kan vel gjøre begge deler. Følte egentlig at det gikk greit da jeg slutta, kjente meg ikke deprimert egentlig. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Og nå som du har du prøvd uten og sett at det ikke funker så da er det bare å måke innpå antidepresiva igjen. Piller er lagd for å brukes. Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2010 Jo, det er sant og de har jo tydeligvis funket, hvilket er bra. Men har lest om hvor mye folk har blitt ødelagt av cipralex. Selv har jeg hatt masse problemer med magen, ofte hodepine og masse andre symptomer etter jeg slutta...om det skyldes det vet jeg ikke, men man kan jo begynne å lure når jeg som aldri har hatt magetrøbbel og sjelden hodepine plutselig får det sånn ca samtidig som da jeg slutta var i tillegg en helt ny hodepine jeg aldri har kjent før, i panna :/ Som sagt, kan jo ikke si det sikkert at det var det at jeg slutta på cipralex som er grunnen, men det høres jo litt mistenkelig ut. Har lest om symptomer man kan få når man slutter og kjenner meg igjen i mange av de. MEN....jeg orker ikke ha det slik jeg har det nå, så blir jeg tilbudt cipralex eller noe annet igjen så takker jeg ja :/ Litt off topic her nå men....i og med at jeg skal på ferie om et par uker. Er det noen som vet om noe som kan hjelpe på depresjonen litt fort? Johannesurt? Noe annet? Hadde vært kjipt å være deppa på ferie vil så gjerne bli bedre så alle tips tas i mot med takk her! Føler ikke at det er akutt enda så noe legetime før da kan jeg vel bare glemme :/ Og ja, jeg er ikke i mot piller og sånt egentlig bare mener at man ikke burde putte i seg antidepressiva hvis det ikke er absolutt nødvendig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå