Gå til innhold

Johnson 90hk 2005 mod Starter slår ikke inn

Anbefalte innlegg

Hei, har en johnson 90pl 2005 mod.

Starten slår ikke opp på svinghjule, den går rundt selve startern men det hjule som skal gå "opp" på svinghjule vill ikke gå opp.

er det noe spesiell grunn for dette?

er det bare og bytte heile greia?

takk

mvh

Henrik Fagerli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er jo ikke så gammel at det skulle ha satt seg ennå, men det er til å smøre opp .Vri og løft på den som skal opp i svinghjulet(Bendix),og klin fett på akselen.

Du har ikke byttet om pluss og minus da.. det er noen motorer som ikke ryker sikringer når du gjør det, og hvis starteren snurrer feil vei så vil jo ikke bendixen gå opp i svinghjulet.

Lenke til kommentar

Muligt det er en slags frikobling der, men tror den virker andre veien (når svinghjulet går raskere enn starteren)

På den type starter jeg tenkte på blir bendix-drevet slynget opp mot startkransen av sentrifugalkraften når starteren snurrer.

Men du har kansje en starter med innslagsrele på siden av starteren som skal løfte drevet ? Kan vere noe der..

Uansett er det ikke noen grunn til å bytte starter.. det koster sikkert en brøkdel å få den reparert (Ny starter koster mange tusenlapper)

Kansje du er innenfor 5års reklamasjonrett ennå ? .. Dette er jo noe som skal vare motorens levetid

Lenke til kommentar

men det er jo helt sikkert noen verksteder som har brukte og overhalte startere som ikke trenger å være serlig dyre. jeg kjøpte en brukt starter fra et verksted til en merc 60hk som jeg hadde å jeg betalte ikke mer enn 500,- for den starteren å den hvar overhaldt med nye børster å jeg vet ikke hva... man trenger ikke å kjøpe ny viss en kan spare penger på kjøpe en brukt starter som virker bra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en kompis som fikk samme problemet i forgårs faktisk.

Selv mener jeg at motoren kan være skjært, da det ikke går ann å dra svinghjulet rundt for hånd eller noe. Tar jeg veldig feil da? Prøvd å smøre opp alt som er mulig å smøre opp, uten at det fikk noen virkning. Dette skjedde i fart, så tvilsomt at det er + og - som er feil. (Ikke for å stjele tråden din :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...