Gå til innhold

Får ikke til noe av powerchords :S

Julekula

Anbefalte innlegg

Hei hei :D har prøvd å lage liksom noe eget nå en stund (gitar) har tenkt å skrive tekst osv og lage min egen sang :p problemet er at jeg ser på tabs av andre band at de bruker mange enkle powerchords osv ... men når jeg prøver å sette sammen noe blir det liksom ikke så bra xD

Trenger litt tips :D også til tekstskrivinga hehe :p sjanger: Heavy Metal

Endret av Julekula
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Noen enkle tips:

Start med å finne rytmen/takten. Standard planke SexPistols-punk 4/4 er fint å øve i.

Når du har gjort det, begynn med å finne rytmegitar-delen - 4 takter med 3 forskjellige powerchords.

"Mellomrommet" mellom powerchordsen bør enten gå i heltoner (to bånd) eller kvinter (5 bånd) - eller kombinasjon, slik som blues-skalaen med mørk E som grunntone spilles først med åpen mørk E-streng, så flytter du til A5 (som er E5A7D7GxBxEx) og så til B5 (som er E7A9D9GxBxEx) og så tilbake til E5 (E0A2D2GxBxEx). Da har du fire takter (8 kjappe strums på E5, 8 på A5, 8 på B5 og så 8 på E5 igjen med punk-eksempelet). Så kan du begynne å eksperimentere med andre toneskift.

F.eks Fear of The Dark beveger seg veldig mye rundt powerchords på 5. og 7. bånd, altså A5/B5/D5/E5 (E5 er her powerchorden som ligger rett under B5, altså på 7. bånd. Mulig den har et eget navn).

Prøv også f.eks D5 - C5 - G5 - D5. Dette er bluesskala på G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...