Gå til innhold

Nødvendig med diskettstasjon?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke brukt diskettstasjonen (floppy) på flere år, og jeg skal snart ha en ny PC, er det nødvendig med en diskettstasjon?

Det er kommet så mange andre bedre alternativer at diskettstasjonen virker som en ur-gammel antikk vare, men det er skiipt å måtte vente på en diskettstasjonen dersom man trenger den en sjelden gang. Er diskettstasjonen verdt de 150 kronene ?

Alt av drivere kan man skaffe fra nettet, og man trenger ikke diskett til å flashe bios en gang. Kan jeg bare droppe den en gang for godt på alle mine framtidige PCer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Floppy disk er en gammel og unødvendig ting å installere, HVIS du har litt peling og kan litt data.

Eneste scenario jeg kan tenke meg at du trenger en floppy drive er:

Du sitter på TG og alt som heter nettverk er nede, du trenger en driver fra en kamerat pga. at du akkurat har formatert. Du har ikke mer penger og alle butikker er stengt så du får ikke kjøpt cd-r...

:---(

uGn ;--)

Lenke til kommentar

Tja... nødvendig og nødvendig...

I løpet av de 3 siste åra har jeg ikke akkurat savnet det nei... Alle OS fra Win2k og oppover har det jo veldig greit med bootloaderen sin. (Tar ikke Win9X/ME med i betraktningen, for de er ikke noe å ha på ;)) Har du uheldigvis en Win2k CD som ikke booter, så lager du den bootable v.h.a. programmet bcd. Der kan du attpåtil slipstreame SP3 osv. Veldig greit, da slipper du å stresse med både 4 bootdisker og SP-installering.

Jeg har alltid bootCD for enhver anledning. Win2k, WinXP, Win2003 Beta, Linux, FreeBSD osv., alle fullstappet med kjekk programvare (i DOS-miljø såklart), slik at jeg kan gjøre mest mulig før jeg evt må formatere.

Så nei - Floppy er ikke nødvendig, i alle fall for min egen del...

Lenke til kommentar

Jeg har floppy i en av mine PC'r. Siden alle pc'ne er satt i netverk er det ikke noe problem dersom jeg skulle ha behov for en floppy en eller annen gang.

Har savnet det på laptopen et par ganger. En floppydrive for laptopen er definitivt ikke verd det ekstra volumet en slik tar.

I ditt tilfelle ville jeg ikke kjøpt floppy. Om du er i tvil om du trenger den eller ikke er det bare å ta den som står i din gamle PC.

Lenke til kommentar

Jeg oppdaterte akkurat biosene på et hovedkort (skummelt), og da lastet jeg ned filene, la de på mobilen (SL45 /m 128MB MMC), kopierte de til fattern's maskin og over på en floppy. Så måtte jeg dra frem en 1852 disketstasjon fra en 286 og prøve meg frem hvordan flatkabelen passet. Mildt sagt stress.

Lenke til kommentar

Hvis du skal intallere Windows 2000 eller XP på en RAID kontroller eller SCSI kontroller så MÅ du ha diskettstasjon.. MS har faktisk ikke klart å få med seg at dette er en gammel ubrukelig ting, og man kan faktisk ikke velge å hente opp drivere fra noe annet media enn diskettstasjon.. så i mitt tilfelle blir den er nok til neste Windows versjon.. Med andre ord, den blir der en stund til.. (Hvis de i det hele tatt klarer å fikse det da)

Lenke til kommentar

Tja,jeg har ivertfall fåt bruk for floppyen de siste dagene..Biosen på en av mine eldre maskiner døde på lørdag..Komm ikke lenger en til at den begynte og loade bios og der stoppa det..Et asus a7v kort,

Hva gjør man da, var ikke annet og gjøre en og prøve og flashe biosen og når man ikke har muligt til og en gang komme inn i bios var det bare og cleare cmos og håpe på att floppyen ville redde meg..Og det gjorde den gitt.Etter litt fram og tilbake og ørten restarter og med litt hjelp av en kamerat som var her fikk vi flasha bios.Den kjører som en drømm nå.

Hva som gjorde att biosen døde vet jeg ikke,ville bare ikke starte en dag.Kan ha vert strømm nettet som har gitt den ett lite sjokk.

Lenke til kommentar
Hvis du skal intallere Windows 2000 eller XP på en RAID kontroller eller SCSI kontroller så MÅ du ha diskettstasjon.. MS har faktisk ikke klart å få med seg at dette er en gammel ubrukelig ting, og man kan faktisk ikke velge å hente opp drivere fra noe annet media enn diskettstasjon.. så i mitt tilfelle blir den er nok til neste Windows versjon.. Med andre ord, den blir der en stund til.. (Hvis de i det hele tatt klarer å fikse det da)

stemmer ikke, jeg har akkurat innstallert win2000 server på en compaq ml310 server med "smart" array scsi/raid kontroller. jeg hadde driverne på cd...

Lenke til kommentar

Jeg bruker den ofte, gidder ikke brenne ut en cd for å ta med en fil, og når jeg flasher. Men for en tund siden kjøpte jeg en usb flashdisk på 128mb meget for nøyd med den ja :D

Hvis bios støtter boot fra usb så er jo problemet løst da trenger du bare en flashdisk, men foreløpig bruker jeg floppy disker altfor ofte til å avvikle den helt

Lenke til kommentar

Jeg brukte floppy'n senest i går... Maskina begynte å kræsje i hytt og gevær i går, og jeg mistenkte med en gang RAM'en. Så da måtte jeg frem med en gammel boot-diskett med DocMem på, og joda, en av chipene på den ene RAM-brikken var gått til h.... Så nå er det bare å lete frem kvitteringen fra Komplett, om jeg fortsatt har den....

Jeg kommer i hvert fall til å fortsette å ha floppy en god del år fremover. Til og med seriell- og parallell-porten er fortsatt i bruk hos meg :-)

Lenke til kommentar

stemmer ikke, jeg har akkurat innstallert win2000 server på en compaq ml310 server med "smart" array scsi/raid kontroller. jeg hadde driverne på cd...

Og da installerte du OS på en disk som sto på scsiraid kontrolleren?

Jeg har værtfall aldri fått det til, men jeg har kun brukt mer "ukjente" kontrollere enn compaq, så mulig det har noe å si.

Lenke til kommentar

Jeg ser på floppy som en nødvendighet, skal jeg flytte ett lite dokument fra en pc til en annen, så gidd jeg liksom ikke å bruke en cd til det formålet, da det er ennå mer tungvint enn floppy.

Bruker ennå en oppstartsdiskett. Og den blir jeg aldri å kvitte meg med.

Uansett, floppyen er ikke særlig i veien da. .

Lenke til kommentar

Når jeg skal flytte et lite dokument så bruker jeg bare internett. Maskinene mine er på 24/7 så det er ikke noe problem.

Vel, skal man først punge ut 100-150 kr for en diskettstasjon må man nesten kjøpe en pakke disketter også? Noen som vet om jeg trenger diskettstasjon hvis jeg skal ha serial ATA drivere? Eller kan de også bruker fra en CD ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...